Kumpi nartulle kaveriksi, uros vai narttu?

Nartun omistaja

Kertokaahan te, joilla useampi saksanpaimenia. Kumpi toiseksi koiraksi ja hyvät ja huonot puolet?

34

4711

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uusavuton?

      Ota itse selville eli kokeile. Niin ne muutkin ovat joutuneet tekemään. Ei kannata odottaa että kaikki tuodaan eteen tarjottimella.

      • Haukkuvaukku

        Ai että kokeilee ensin toista ja jos ei toimi niin heittää pois ja otttaa uuden tilalle vai???


    • Taitaa joitain ottaa pattiin kun eivät itse ymmärtäneet kysyä, ja sitten hakataan toistuvasti nuppia samaan naulaan..

      Uros ja narttu samassa taloudessa voi toimia hyvin siellä perheen kotona, ei sellaista määräysvallan hakemista ehkä, mitä voi olla ehkä kahden uroksen kanssa. Toinen ainakin täytyy olla leikattu. Aika riskillä mennään jos taloudessa on uros ja narttu, -- ellei ole tarkoitus tehtailla pentuja.
      Mutta kun lähdetään ulos, kaksi koiraa on jo lauma ja se voi korostua silloin kun uros ja narttu, kuuleehan sitä näitäkin selityksiä uros rupesi vahtimaan narttua ja tuli jonkun verran sanomista...

      Kaksi narttua, helpoin ratkaisu omasta mielestäni.

      Kaksi urosta samassa taloudessa -no se nyt on vain koulutuskysymys. Ei mikään ongelma silloin kun tilanne on omistajan hallinnassa.

      Ja milloin ei toista koiraa laisinkaan: jos ensimmäisessä on jo pideltävää.

      • 3h+k

        Kyllä se on kukkua, ettei voi leikkaamatonta narttua ja urosta pitää samassa taloudessa.8 vuotta uros ja narttu n.80m2 rivarissa, ei tarhoja tai häkkejä, ei yhtään pentua vaikka molemmat oli kuvattu ja terveitä, et olis saanu rekattuukin, mutta kun ei pennutus kiinnostanut,niin pidettiin juoksujen aikana visusti silmällä ja öisin erossa eri huoneissa.


    • sivusta seurannut

      Riippuu siitä, onko ensimmäisenä taloon tullut koira homo vai hetero. Tiedän tapauksia, joissa esim. kaksi urosta tulevat toimeen paremmin kuin kumpikaan näistä uroksista yhdenkään nartun kanssa.

    • Kaikki käy

      Sukupuolella ei ole väliä..Kaikki tulee toimeen keskenään,uros ja narttu pitää sitten huolehtia ettei pentuja tule jos niitä ei ole tarkoitus teettää.
      Mitään tappeluja ei saa syntyä oman porukan kesken,se pitää tehdä selväksi.

    • phyi

      On parempi, että et ota toista koiraa ja luovut nykyisestäkin. Miksi? Koira tuottaa paljon kasvihuonekaasuja, jotka tuhoavat ilmaston. Turhaa ympäristön tuhoamista itsekkäistä syistä.

      • Järkikäteen

        Koirat ei tällä hetkellä ole ehkä suurin huolenaihe mitä tohon ilmastonmuutokseen tulee. Ihminen itse on se ongelma.


    • Siinähän kaikki riippuu koirien omistajasta. Jos niille alusta asti on selvää että Sinä olet jengin pomo ja määräät tekemiset, kyllä pärjäät. Ja johdonmukainen, ei voi olla mitään tänään sallittua ja huomenna kiellettyä tai jos nyt tämän kerran.. Siitä nimittäin saattaa syntyä aika sirkus ja sekasorto jos huushollissa pari isoa koiraa pääsee määräämään tahdin. En aivan kokemattomalle suosittele. Karmean näköistä kun isoja koiria ulkoiluttaa joku jolla ei koiriin mitään otetta. Hihnat tiukalla eri suuntiin, hillitön rähinä vieraalle koiralle, ryntäilyä ihmisiä kohti ym. Oletko aivan varma että tarvitset toisen? Jos yhtä hyvin koulutat ja ulkoilutat on siinä hommaa aika riittämiin ja olet koirallesi aivan riittävä kaveri. Jos aikasi ei riitä yhdelle, älä hitossa ota siihen toista toljailemaan ihan vaan seuran vuoksi.

    • onnellinen "äippä"

      Hei,
      ehdottomasti nartulle uroskaveri! ;-)
      Minulla ollut vuodesta 2001 sakemanneja, kaikiaan 19 kpl, joten jonkinlaista kokemusta on...
      Ensiksi oli Rex, jolle otin vuodenvanhana kaveriksi Cindyn. Cindy elää vielä, mutta hänellä kaverina nykyisin poikansa Jannu, jonka isä taas on jo edesmennyt Rex.
      Hieman sekavaa ehkä, mutta voin kertoa tarkemmin, jos kiinnostaa.
      Uros ja narttu eivät koskaan oikeasti ole ottaneet yhteen, pientä mustasukkaisuus draamaa esiintyy sillon tällön (lähinnä minusta) mutta vain pientä murahtelua.
      Kun taas kahden nartun verisistä yhteenotoista olen kuullut ystäväpiirin keskusteluissa.
      Haittapuolena on puolenvuoden välein nartun juoksu, eikä sekään ongelma jos teettää pentuja, (tai leikkauttaa) joka ainakin meillä on ollut huikea kokemus. Cindy ja Rex saivat vielä Rexin eläessä kaikkiaan 16 pentua ja pennut menivät kuin kuumille kiville ympäri suomea, koska olivat pitkäkarvaisia ja "hyväpäisiä".
      Juttua rakkaistani ja kokemuksia yli 10 v ajalta olisi vaikka kuinka, mutta tämä tällä erää. Onnea valinnassa ja upeita hetkiä koiriesi parissa!

      • huhuhuhuhuhuhu

        Aika kepein perustein pentuja tehtailtu. Lopeta hyvissä ajoin...


    • No problem

      Tuollainen tilanne on ihan optimaali, kun emo on pentunsa kanssa.
      Voin sanoa että vaikka mikä yhdistelmä toimii,jos toinen tulee pentuna taloon isommalle kaveriksi,siinä ei tule mitään ongelmaa

    • sama äippä

      Jep, " no problem" puhui asiaa. Unohdin mainita että "pentu" Jannuni on tänä vuonna 8 v, eikä meillä ole ollut suurempia ongelmia juoksujen kanssa, vaikka todella tarkkana on pitänyt olla, ettei poika astu äitiään. Pari yötä eri tiloissa on riittänyt, jokainen oppii tuntemaan koiransa tavat vuosien varrella.
      Mielestäni koiran paras kaveri on toinen koira perheessä, kunhan ottaa huomioon, että menot ovat aina kaksinkertaiset. Tiedänkin aina palkkapäivänä, mihin 50 % palkastani menee, mutta on se sen arvoista!

    • äippä täälläkin

      Niin ja tietysti kaikki ne 19 koiraa mitkä olet omistanut ovat olleet terveitä..ja elossa vielä niistä suurin osa..13 vuoden aikana 19 koiraa? Eli olet teettänyt pentuja muttet voi kertoa julkisesti koiriesi jälkeläisten terveystilanteesta etkä varsinkaan mainita kennelnimeäsi?

      • onnellinen äippä

        Hei "äippä täälläkin", mikäs sun ongelma on näin upean kevään kynnyksellä???? Tekstisi hieman negatiivisvoittoinen...???
        En ole kennelkasvattaja enkä muutenkaan ammattilainen, vaan olen omaksi ja muiden iloksi saanut kasvattaa ihania sakemanneja.
        Kaikki muut varmaankin ymmärsivät, että pentuja on tullut eri vuosina eri kokoinen poikue, mutta isä ja äiti ovat olleet aina samat. Nykyinen uros on viimeisestä pentueesta. Yhteensä pentuja ollut 16. Mielestäni tässä keskustelussa ei ollut kuitenkaan kysymys koirien myynnistä tai edes markkinoinnista, vaan keskustelun aloittanut halusi tietää kumpi nartun kaveriksi sopisi ja niinpä minä kerroin omista ihanista kokemuksistani.
        Parempaa kevättä sinulle toivoen!


      • käppänän emäntä
        onnellinen äippä kirjoitti:

        Hei "äippä täälläkin", mikäs sun ongelma on näin upean kevään kynnyksellä???? Tekstisi hieman negatiivisvoittoinen...???
        En ole kennelkasvattaja enkä muutenkaan ammattilainen, vaan olen omaksi ja muiden iloksi saanut kasvattaa ihania sakemanneja.
        Kaikki muut varmaankin ymmärsivät, että pentuja on tullut eri vuosina eri kokoinen poikue, mutta isä ja äiti ovat olleet aina samat. Nykyinen uros on viimeisestä pentueesta. Yhteensä pentuja ollut 16. Mielestäni tässä keskustelussa ei ollut kuitenkaan kysymys koirien myynnistä tai edes markkinoinnista, vaan keskustelun aloittanut halusi tietää kumpi nartun kaveriksi sopisi ja niinpä minä kerroin omista ihanista kokemuksistani.
        Parempaa kevättä sinulle toivoen!

        Itse en pidä tuollaisesta ajatuksesta, että sakemanneilla teetetään pentuja kovin heppoisesti. Liian paljon niitä on nykyisin juopoilla ja narkeilla, kuin myös täysin osaamattomilla, sitten me muut ollaan vaikeuksissa esim. koirapuistossa, kun sinne päästetään täysin "korvattomia" sakemanni uroksia, jotka eivät ole lähelläkään hallinnassa. Samoin täällä lähellä on perhe, kaksi sakemannia joita pidetään irti ja jotka eivät todellakaan kuuntele omistajiaan. Arvatkaapa kuinka on kiva katsella kun pari irti olevaa isohkoa koiraa lähestyy omaa pientä koiraa (kaikki uroksia), eivätkä todellakaan kuuntele omistajaansa ? No onneksi itse osaan käskyttää että pysyvät vähän matkan päässä haukkumassa = omanikin alkaa rähiseen, vaikka ei harrasta remmiräyhäystä.


      • käppänän emäntä kirjoitti:

        Itse en pidä tuollaisesta ajatuksesta, että sakemanneilla teetetään pentuja kovin heppoisesti. Liian paljon niitä on nykyisin juopoilla ja narkeilla, kuin myös täysin osaamattomilla, sitten me muut ollaan vaikeuksissa esim. koirapuistossa, kun sinne päästetään täysin "korvattomia" sakemanni uroksia, jotka eivät ole lähelläkään hallinnassa. Samoin täällä lähellä on perhe, kaksi sakemannia joita pidetään irti ja jotka eivät todellakaan kuuntele omistajiaan. Arvatkaapa kuinka on kiva katsella kun pari irti olevaa isohkoa koiraa lähestyy omaa pientä koiraa (kaikki uroksia), eivätkä todellakaan kuuntele omistajaansa ? No onneksi itse osaan käskyttää että pysyvät vähän matkan päässä haukkumassa = omanikin alkaa rähiseen, vaikka ei harrasta remmiräyhäystä.

        Vähän samanlainen kokemus, 80% sakuista väärissä käsissä ja sen saa sitten muut tuntea nahoissaan... Aika vastuutonta tehtailla siihen tyyliin pentuja että rotu on rekisteröintitilastojen kärkipuolella, liian iso ja vaativa koira, jotta sellainen voisi olla joka toisessa taloudessa.
        Tuolllaisen liiallisen pennuttamisen jälkeen rodussa tapahtuu yleensä romahdus, sille tullut huono maine ja terveystilane mennyt huonommaksi.


    • ei niin uusavuton

      Typerä vastausuusavuttomalta!Eikös tieto ole tehty jaettavaksi.
      Siinä kärsivät sekä koirat että ihmiset,jos siinä aletaan kokeilemaa,että mikä sopii kenenkin kanssa.

    • ghei

      Eikö se ole leikkaamattomalle urokselle kauheaa rääkkäystä, että hän haistaa narttukoiran kiiman ja siitä hyvästä hänet suljetaan toiseen rakennukseen? Uroshan on helposti syömättä jne, kun suvunjatkamistouhut on koko ajan mielessä. Varsinkin kerrostalossa tai muussa asunnossa, jossa ei ole erillistä rakennusta, niin pelkkä eri huoneeseen sulkeminen on urokselle aikamoinen koettelemus.

      Itse en kyllä ottaisi narttua ja leikkaamatonta urosta kotiini. Tällä hetkellä on kaksi narttukoiraa (emo ja sen ainoasta pentueesta yksi narttutyttö) ja heidän välillään ei ole minkäänlaista ärähtelyä tms. Ruoat jne jakavat sopuisasti ja heillä on paljon koirakavereita täällä kaupungissa.

      Pentutehtailu on julmaa ja ties kuinka paljon "paperittomista" koirista on myös sellaisia, joiden vanhemmat ovat juuri tuommoisen lipsahduksen tulosta, että esim. emo ja sen urospuolinen jälkeläinen pääsevät lisääntymään.

      • Saattaapi aiheuttaa urokselle eturauhasvaivoja, jos paljon juotuu olemaan hiukka kiihtyneessä tilassa juokusutuoksujen takia.


    • No problem

      Ei tullut meidän urokselle traumoja eikä rauhasvaivoja,1-2 kertaa vuodessa oli pari yötä
      saunkammarissa,maalla asutaan. Tapahtui -70 luvulla,silloin kun sakemannit oli vielä oikeita koiria!!

    • Se.

      Riippuu täysin siitä, millainen ihminen pitää koiria. Toisille yksikin saksanpaimenkoira on jo liikaa, kahdesta nyt puhumattakaan. Helpommalla pääsee, jos toinen koirista on eri sukupuolta.

    • sama äippä

      Voi hyvää päivää mitä kommentteja! Osalla ei tod. näk. koskaan koiraa ollutkaa! Nimimerkki Se.kommentti asiaa. Koiran käyttäytyminen useinmiten narun toisesta päästä johtuvaa. Lisäksi huvitti tuo huoli uroskoirien rääkkäyksestä: tiedäthän koiran hajuaistin, entä monellako narttukoiralla vuoden jokaikisenä päivänä on juoksu? Uros haistaa juoksut jo kilometrien päästä, joten traumaattisia uroskoiria juoksentelisi teorianne mukaan ympäri kyliä. Niin ja tuo pentutehtailu, äipän kaikki pennut tarkkaan harkittu ja rakkaudella ja kurilla kasvatettu, sisäsiisteinä ja madotettuina luovutettu ja tarkkaan tutkittu, kelle pentu on luovutettu, eikä koskaan kerrostaloon! Ennemmin olisin huolissani Virosta yms. maista salakuljetetuista pennuista, jotka elävät hirveissä oloissa. Edelleen vielä parempaa kevättä!

    • hersy

      Kahta NARTTUA ei kannatte olla samassa taloudessa,sen nyt jokainen koiranomistaja tietää,ikuista vääntöä siitä kumpi on korkeammalla laumassa,mutta uros ja narttu on hyvä,samoin kaksi urosta,ne katsoo kerralla kumpi on korkeammalla,ja ei siitä sen enempää.

    • Spk

      Minulla on aikaisemmin ollut kaksi narttua (kumpikaan ei ollut leikattu) ja hyvin tulivat toimeen keskenään. Koirillani oli kyllä suurehko ikäero, noin 7 vuotta. Ulkona liikkumisessa ei ollut ongelmia, eikä vieraiden koirien tapaamisessa. Itse olin lauman johtaja ja koirien arvojärjestys "laumassa" meni iän mukaan. Kaikki on koulutuksesta kiinni ja siitä mikä toimintamalli sopii oman perheen tapoihin.
      Onnea matkaan sopivan pennun etsimisessä.

      • En usko

        Olit lauman johtaja? Oletko koira, kuinka saat kirjoitettua tassuilla?


      • ?!?!.
        En usko kirjoitti:

        Olit lauman johtaja? Oletko koira, kuinka saat kirjoitettua tassuilla?

        Onhan sitä ihmisiä susilaumankin keskellä. Miks ei koirien. Se on katsos hierarkiaa...


      • En usko
        ?!?!. kirjoitti:

        Onhan sitä ihmisiä susilaumankin keskellä. Miks ei koirien. Se on katsos hierarkiaa...

        Myonnan tienneeni, koetin trollata. Mutta eihan siita taas mitaan tullut, nyyh. Sama juttu leijonanhoitajien kanssa, muuten ne olis pätkätöitä monessakin mielessä.


    • Yks kerrallaan

      Kyllä kaikki käy ,jos omistajalla on homma hanskassa,ihan sama onko narttuja vai uroksia. Mutta jos epäilyttää, niin uros ja narttu on se perinteinen vaihtoehto,toisen voi laikkauttaa jos ei jaksa paimentaa juoksuja.

      • No-bull-shit

        Riippuu lauman johtajasta eli omistajasta. Toisilla voi olla kaksikin narttua yhtäaikaa ja toisilla ei.


    • Etologi

      Uros, sit niil on siistiä keskenään, eikä uroksen tarvitse nylkyttää pöydänjalkoja, kun sillä on in-house pussy.

    • koiraserkku

      Enollani oli kaksi karhukoiraa, emo ja sen poikanen. Ne eivät pyrkineet paritumaan toistensa kanssa.

      • Eat thiz

        Itse olen pariutunut serkkuni kanssa.


    • germanshepherd

      Kuules phyi. Jos tiesit että koira on ihmisen Paras kaveri, mutt et varmaan tiennyt sitä, koska ett varmaan omista koiraa. Ja sitä sakemannit on ihania ja söpöjä♡♡♡
      Tässä on sulle pini lause
      - Whoever said diamonds are a girls best friend never owned a dog.
      ♡: germanshepherd fan 4 ever

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisitehtävä alkuviikosta Maisan kotona

      Iltasanomat: Helsingin poliisilaitos vahvistaa, että Vantaalla on ollut poliisitehtävä kyseisenä ajankohtana. Poliisin
      Kotimaiset julkkisjuorut
      89
      2189
    2. Tämä on sinulle vaikka kaikki lukee

      Vaikka kuinka olet viisas ja kaikin puolin velho, niin et tiedä tilanteestani. Senkin takia menetät mielenkiinnon. Eikä
      Tunteet
      11
      1802
    3. Ensitreffit Matti joutuu "ulkoruokintaan" - Väärinymmärrysten suossa Taina-vaimon kanssa: "Oli..."

      No nyt on kyllä väärinymmärrystä kerrakseen… Mitä luulet, pysyykö Taina ja Matti yhdessä vai onko tulevaisuudessa ero ed
      Ensitreffit alttarilla
      3
      1173
    4. T-mies tässä

      Kerro nainen huolesi niin pohditaan yhdessä. 😎
      Ikävä
      102
      1172
    5. Lulu selvityttää Elokapinan lakkautusta

      Persukannattajien mielistely otti Lulu Ranteella aika tavalla runtua, kun hän aikoo selvityttää mahdollisuuksia Elokapin
      Maailman menoa
      359
      1166
    6. Harmi, kun sillä nousi

      kaikki huomio päähän. Vaikutti aluksi niin mukavalta ja vaatimattomalta 😔
      Ikävä
      57
      912
    7. Täytyy sanoa

      Että olit kyllä mielenkiintoisin ja omaperäisin nainen mitä olen koskaan tavannut. Aivan kuin joku olisi tiputtanut sinu
      Ikävä
      21
      859
    8. Miten saisin

      Hurmattua sinut uudelleen,? Pissin omiin muroihini ensinmäisellä kerralla koska olin tyhmä ja liiaksi kiinni menneess
      Ikävä
      31
      817
    9. Persu Meri Valkama kadehtii Sanna Marinin menestystä

      Taas yksi persu tuli nolaamaan itsensä kadehtiessaan menestynyttä Suomen kansan supertähteä Sanna Marinia. https://demo
      Maailman menoa
      239
      755
    10. Raamatun tärkein lause

      Ja Mooses tuli alas vuorilta missä jumala oli, Mooseksen mukaan, ilmoittanut hänelle, että hän ja koko juutalainen väki,
      Hindulaisuus
      369
      747
    Aihe