ketju hyppii

rölli-olli

pyörä on suska 500 gs ja ajettu 70 t. talvella vaihdettu takarengas ,ajettu nyt pari kertaa ja kaks päällä kuului kahnuttava ääni risteyksissä. nyt asiaa tutkittuani huomaan ketjun ikäänkuin hyppäävän keskituella pyörittäessäni eturattaan kohdilta. eturatasta ei oikein pääse näkemään ,sormella koittaen tuntuu hampaat olevan tallessa. millainen lie eturattaan laakerointi? mikä muu se voisi olla?ketjut ja rattaat kerran uusittu.

9

2579

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kilometrit

      Montako kilometriä nykyisillä rattailla ja ketjulla on ajettu?
      Saattaa olla ketju ja rattaat vaihtokunnossa. Takaratas kuluu yleensä vähiten, eturatas kuluu yleensä paljon nopeammin kuin takaratas.

      Eturattaan laakerointia harvoin tarvitsee uusia, ehkä kerran koko moottorin käyttöiän aikana.

    • mp seniori

      35tkm per ketjut ja rattaat on melkoisen hyvin.
      Stormilta tai Louisilta saksasta ketjurataspaketti ja vaihtoon.
      Www.louis.de jos et tiedä mikä Louis.

    • katso lenkit

      Jos rattaat on vielä ok, niin katso ettei ketjussa on jumittuneita lenkkejä, tai sitten koko paletti on vaihtokunnossa ja kannattaa vaihtaa kaikki kerralla, minulla on nyt 54tkm koko setti kestänyt, ei hypi eikä ääntele, mutta kiristysvara on loppu, setti menee vaihtoon.

    • >TurbotOn<

      Päivänselvä vika. Eturattaan hampaat kulunut vinoon ja ketju pyrkii nousemaan pois rattaalta. Eturatas kuluu noin kolme kertaa nopeammin koska pyörii kolme kertaa enemmän kierroksia kuin takaratas johtuen kokoeroista. Takaratas voi vielä olla hyväkuntoisen näköinen mutta eturatas voi olla aivan loppu. Kilometrimäärällä mitä rattailla/ketjuilla on ajettu ei aina kerro milloin ne ovat vaihtoiässä. Ketjujen huolto ratkaisee niiden kunnon. Kerran kun ketjut ajaa kuivaksi niin että ketjun "keskiholkki" on muuttunut sinertäväksi jo se lyhentää niiden kestoa reilusti. Silloin ketjut ovat päässeet kuumenemaan ketjujen niin että rasva ketjujen sisällä on kuumentunut liika niin silloin on mahdollista että ketjut ovat "leikanneet kiinni" ja se on tuhoisaa myös ketjuille. Jo muutama kilometri vesisateessa pesee suurimman osan ketjurasvoista pois ketjuilta ja jos siinä tilanteessa ajetaan vielä pitkään ja jopa koviakin nopeuksia se tuhoaa ketjut nopeasti. "Kiinni leikanneet" ketjut tunnistaa sitä että ketjulenkit ovat vinossa toisiinsa nähden,ikään kuin z-asennossa. Tämä siis vain esimerkkitapaus. Jokainen voi tarkastella omia ketjujaan ja niiden kiiltoa/rasvattomuutta sateella ajon jälkeen.

      Eli käyt ostamassa uudet ketjut/rattaat ja vaihdon jälkeen huomaat että ketju pysyy rattailla kauniisti.

      • rölli-olli

        kiitos kaikille asiallisista vastauksista. tässä meni pari viikkoa muissa kiireissä, sivuposken irrotettuani löysin eturattaan paksun ,hiekkaisen vaseliinikasan keskeltä. saattoi olla soraakin joukossa.tulee ajeltua kaikilla pinnoilla kaikilla keleillä kuten aura-auton kuski. sen putsattuani on nyt tullut pari kertaa ajettua ja ei sillain kahnuta kuin ennen. eturatas oli vähän kaarevaksi kulunut, jäykkiä lenkkejä en nähnyt.olen käyttänyt ketjuun kunnon hammasratasvaseliinia se pysyy vesikelilläkin mutta hiekka tarttuu siihen kans. ensi sarjalla kuitenkin ajelin yli 40 t että ei se huono voide ole vaikka sotkeekin. saa nähdä tekikö tuo hiekka mitä vauriota ketjuun. vaan tällä mennään taas kun kelitkin parani.


      • rasvaa koneeseen
        rölli-olli kirjoitti:

        kiitos kaikille asiallisista vastauksista. tässä meni pari viikkoa muissa kiireissä, sivuposken irrotettuani löysin eturattaan paksun ,hiekkaisen vaseliinikasan keskeltä. saattoi olla soraakin joukossa.tulee ajeltua kaikilla pinnoilla kaikilla keleillä kuten aura-auton kuski. sen putsattuani on nyt tullut pari kertaa ajettua ja ei sillain kahnuta kuin ennen. eturatas oli vähän kaarevaksi kulunut, jäykkiä lenkkejä en nähnyt.olen käyttänyt ketjuun kunnon hammasratasvaseliinia se pysyy vesikelilläkin mutta hiekka tarttuu siihen kans. ensi sarjalla kuitenkin ajelin yli 40 t että ei se huono voide ole vaikka sotkeekin. saa nähdä tekikö tuo hiekka mitä vauriota ketjuun. vaan tällä mennään taas kun kelitkin parani.

        Ketjun ja hammasrattaan väliin ei kuulu laittaa mitään rasvaa erityisesti. Ketju pitää rasvata, mutta rasva hammasrattaan ja ketjun välissä kerää likaa ja saattaa johtaa ketjun hyppimiseen/ liikkumiseen rattaan urassa, mikä johtaa nopeampaan kulumiseen. Kannattaa muistaa, että rasva kerää aina likaa.


      • Bel-Ray
        rölli-olli kirjoitti:

        kiitos kaikille asiallisista vastauksista. tässä meni pari viikkoa muissa kiireissä, sivuposken irrotettuani löysin eturattaan paksun ,hiekkaisen vaseliinikasan keskeltä. saattoi olla soraakin joukossa.tulee ajeltua kaikilla pinnoilla kaikilla keleillä kuten aura-auton kuski. sen putsattuani on nyt tullut pari kertaa ajettua ja ei sillain kahnuta kuin ennen. eturatas oli vähän kaarevaksi kulunut, jäykkiä lenkkejä en nähnyt.olen käyttänyt ketjuun kunnon hammasratasvaseliinia se pysyy vesikelilläkin mutta hiekka tarttuu siihen kans. ensi sarjalla kuitenkin ajelin yli 40 t että ei se huono voide ole vaikka sotkeekin. saa nähdä tekikö tuo hiekka mitä vauriota ketjuun. vaan tällä mennään taas kun kelitkin parani.

        Sitä ketjurasvaa kannattaa käyttää säästeliäästi vain lenkkien o-renkaiden kohdalle (ketjun sisäpuolelle) ja sittenkin pyyhkiä näkyvä rasva rätillä/paperilla pois. Havaitsitkin jo itse, minne se rasva ketjuista lopulta jää, hiekalla seostettuna ;-) Se mönjä vaan pitää kaivertaa pois vaikka puutikulla siitä eturattaan kotelosta.

        En tiedä millaista hammasratasvaseliini on mutta käyttäisin oikeasta mp-ketjurasvaa. Säästeliäästi käytettynä, 500...1000km välein annosteltuna puteli riittää moneksi vuodeksi ja parempilaatuiset niistä pysyy kunnolla ketjussa eikä sotke esim. vannetta.


      • 80W-90
        Bel-Ray kirjoitti:

        Sitä ketjurasvaa kannattaa käyttää säästeliäästi vain lenkkien o-renkaiden kohdalle (ketjun sisäpuolelle) ja sittenkin pyyhkiä näkyvä rasva rätillä/paperilla pois. Havaitsitkin jo itse, minne se rasva ketjuista lopulta jää, hiekalla seostettuna ;-) Se mönjä vaan pitää kaivertaa pois vaikka puutikulla siitä eturattaan kotelosta.

        En tiedä millaista hammasratasvaseliini on mutta käyttäisin oikeasta mp-ketjurasvaa. Säästeliäästi käytettynä, 500...1000km välein annosteltuna puteli riittää moneksi vuodeksi ja parempilaatuiset niistä pysyy kunnolla ketjussa eikä sotke esim. vannetta.

        Kaikki ketjurasvat ovat vain tavaraa joka kerää paskaa itseensä. Vaikka ehkä uskomattomalta kuulostaakin perä/vaihteistoöljy on parasta voiteluainetta ketjuille jota myös valmistajatkin suosittelee pyörissään(owner's manual)!! Peräöljy pikkasen lentää vanteelle voitelun jälkeen mutta sen jälkeen pysyy vanteella pidempään kuin yksikään ketjuspray. Ketjut kannattaa öljytä ennen pyörän pesua, pesun jälkeen ajaa pieni lenkki ja sen jälkeen pyyhkiä vanteelle lentäneet öljytipat. Peräöljy on myös ainoa joka pysyy edes jossain määrin sateella ketjuissa. Kaikkein huonoin vaihtoehto ketjuille on nk. ketjuvaha! Se suorastaan liimaa lian itseensä josta syystä mm. poliisien pyörissä ei saa ketjuvahaa käyttää kertoi poliisien pyöriä huoltava kaveri. Ketjujen voitelu on aina kompromissi ketjuilla pysymisen/voitelun/sotkemisen välillä. Kukin tehköön valintansa niiden välillä.


    • Eri_linjoilla

      Kyllä sitä ketjurasvaa kannattaa käyttää reilusti joka tankkauksen yhteydessä, ei vain vain lenkkien o-renkaiden kohdalle, vaan myös holkkien pinnoille ja juurikin ketjun sisäpuolelle suihkutettuna, josta se sitten ajossa leviää pinnoille. Eikä se mönjä siellä eturattaan kotelossa ajoa häiritse.
      Hyvä tapa pestä ketju on voidella sitä runsaasti notkealla moottoriöljyllä, ja kovaa ajoa päälle. Itse en ole koskaan ymmärtänyt niitä, jotka jynssäävät ketjuja hammasharjalla tai joita vanteen likaantuminen häiritsee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2580
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1950
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1499
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1028
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      913
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      881
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      854
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      765
    Aihe