Vauvan huoneen sisustuksen vaikutus vauvan psyykkiseen kehitykseen

AsiaÄiti

Mietin miksi vauvani oli ahdistunut ja itki kaiket yöt. Ryhdyin tutkimaan asiaa ja törmäsin amerikkalaisen huippuyliopiston tutkimukseen, Pennsylvanian psykologisessa tiedekunnassa on todettu, että nallekuvioitu tapetti aiheuttaa alle vuoden ikäisillä vauvoilla psyykkisiä häiriöitä. Jos lapsi on temperamentiltään ennestäänkin arka ja herkkä, nallekuviointi herättää lapsessa evolutiiviseen tarpeen päästä turvaan ja pois "petojen" ulottuvilta. Kun lapsi ei pääse turvaan, hän ahdistuu ja stressaantuu, mikä häiritsee hänen kehitystään tehden lapsesta vanhempanakin säikyn ja aran. Ilmiön vaikutuksen voi kumota tai sitä voi pahentaa lapsen ja äidin välinen kiintymyssuhde.

Testasin asiaa, ja en voi muuta todeta kuin että se on täyttä totta! Poistin nalletapetit ja maalasin huoneen sinertävällä mustalla, ja pikku Mirjam nukkuu jo paljon levollisemmin!

8

265

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nalletapettiäiti

      Joo, huomasin saman omalla lapsellani, Luin tutkimuksen ja nyt on tapetit vaihdettu puhtaan valkoisiin ja toivotaan sen auttavan, en kyllä tiedä miksi edes hurahdimme nalletapetteihin. Ensikerralla sitten tarkemmin :)

    • VäriSilmää9

      Olen lukenut tuosta samasta tutkimuksesta. Meillä ei lastenhuoneessa ole koskaan ollut nalletapetit, mutta olen itse huomannut että huoneessa vallitsevat värit vaikuttavat lapsieni mielentiloihin. Vaihdoimme tapetit tässä n. puolivuotta sitten ja ero näkyi selvästi. Ennemmin tapetit olivat oranssit ja väri vaikutti lasten heräämiseen. Lapset olivat aamuisin virkeämpiä. Kun vaihdoimme tapetit sinisiksi, huomasin että lapset nukahtivat helpommin, mutta herääminen oli hitaampaa.

    • Neuvoton äiti

      Minulla on vaaleansiniset nalletapetit lasteni huoneessa. Auttaisikohan tapettien sininen väri, vai voivatko nallet edelleen vaikuttaa lasteni psykologiseen kehitykseen?

    • HuolestunutÄiti

      Mielenkiintoinen tutkimus. Tietääkö kukaan, onko joku eläinkuvio rauhoittava, esim. Kissa. Ja mikä väri olisi paras? Olen suunnitellut uusivani lastenhuoneen tapeetit ja olisi kiva onnistua heti kerralla. Ettei tule turhaan ostettua vääränlaisia tapetteja.

    • ....

      Voi eikä! ostin tässä muutama päivä sitten nalletapetit esikoiselleni, ja eilen laitettiin tapetit seinään! voi olisinpa lukenut tämän jo eilen ! :(

    • ...

      Luin että keltainen väri parantaa lapsen matemaattista lahjakkuutta. Meillä on siis lastenhuoneessa ollut aina keltaiset seinät ja oranssin boordit. Ai ai kun on nättiä.

    • ihmettelijä

      miksi se alta vuotias penska pitää eristykseen laittaa. Se yksinäisyys sen turvattomuuden aiheuttaa. (eristysselli on vankilassakin kovin rangaistus)
      Mikesie pentu voi mukkua vanhempaisna huoneessa, omassa sängyss- Joku väitti kyllä että lapsen hengitys häiritsee, mutta entäs muut äänet? Puolison tuhina,ja kuorsus seinän takaa kuuluvat askeleet ja ovien paiskonta, yläkerran musiikki, liikenteen melu linnun laulu...

      • Raikas ilma

        Mies kuorsaa niin kovaa, etten halua vaarantaa lapseni kuuloa. Itse käytän korvatulppia. Parempi hänelle muutenkin nukkua omassa huoneessaan, kun vanhempiensa uloshengityshiilidioksidihöyryissä ja "pierunhajuissa". :P


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2418
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1968
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1948
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      86
      1743
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe