IVF jännittää!!!

Milla

Kertokaa pliis kokemuksianne IVF stä ja siihen liittyvistä toimenpiteistä. Sattuuko rakkuloiden keräys? Otetaan ilmeisesti molemmilta puolilta? Auttoiko kipulääkitys? Entä hormoonit... oliko sivuvaikutuksia paljon? Kiitos vastauksistanne etukäteen!

16

7505

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Marianne

      Itelle tehtiin ivf ja pelkäsin myös rakkuloiden keräystä. Aluksi laitettiin neula käsivarteen joka vähä tuntui inhottavalta ja nipisti. Sitten annettiin suoneen rauhottavaa ja samantien tuntui kuín olisin ollut humalassa...mitään kipua en tuntenut ollenkaan,pelkäsin etukäteen turhaan. Vatsa oli toimituksen jälkeen kipeä mutta sen kesti kyllä.Lepohuoneessa olisi saanut levätä niin kauan kuin tarvis,mutta 10 min. jälkeen olin valmis lähtemään kotiin. Illalla ja seuraavana päivänä vatsaa kouristeli mutta ei pahoin.Toisilla on tietty erilaisia kokemuksia,mutta mulla ei ole pahoja muistoja ollenkaan. Se neulan pisto käsivarteen oli mielestäni inhottavinta!8 munarakkulaa saatiin kerättyä mutta valitettavasti ainutkaan ei hedelmöittynyt. Nyt olen menossa uudelleen samaan toimenpiteeseen, tehdään vain mikroinjektiohoito. Se pettymys oli kamala kun 2 päivän kuluttua punktiosta kuulin että 0 hedelmöittynyttä....Eli kamalaa tässä on se että kuinkä pää kestää ne pettymykset!!!
      Tsemppiä ja onnea yritykseen! Toivottavasti vähän helpotti jännitystä!!

      • P*piippijä

        Pikkusen särähtää silmään nuo "munarakkulat". MunaRAKKULOITA ei kerätä vaan munaSOLUJA, jotka kasvavat munaRAKKULOISSA. Munarakkulan sisään työnnetään neula, jolla imetään munasolut.
        Et silleen. Ei millään pahalla, mut ihmetyttää ihmiset, jotka käyvät läpi kalliita terveyteen kohdistuvia hoitoja, eivätkä edes oikeastaan tiedä mitä heille tehdään!


      • onni
        P*piippijä kirjoitti:

        Pikkusen särähtää silmään nuo "munarakkulat". MunaRAKKULOITA ei kerätä vaan munaSOLUJA, jotka kasvavat munaRAKKULOISSA. Munarakkulan sisään työnnetään neula, jolla imetään munasolut.
        Et silleen. Ei millään pahalla, mut ihmetyttää ihmiset, jotka käyvät läpi kalliita terveyteen kohdistuvia hoitoja, eivätkä edes oikeastaan tiedä mitä heille tehdään!

        onko mitään väliä....????


      • P*piippijä
        onni kirjoitti:

        onko mitään väliä....????

        ...sillä on väliä, et jos lääkäri ensin sanoo et munarakkuloita on sanotaan vaikka 20 kpl. Seuraavana päivänä se sanoo, et soluja ei sit ollukkaan yhtään.
        Se tietämätön raukkahan menee aivan sekaisin, kun luulee ensin, et "vauvanalkuja" oli kakskymmentä!
        Rakkuloiden määrästä ei voi millään tavalla päätellä munasolujen määrää.
        Tosiasiat tosiasioina, ikävä jos se jotakuta loukkaa...


    • tintti

      Oon pari kuukautta sitten ollu ivf:ssä ja toinen jakso alkamassa pian. Mulla ei ollut ongelmia hormonien ja tutkimusten kanssa, mutta se munasolujen keräys tuntui aika ikävältä, vahvasta narkista huolimatta. Onneks se on suht. nopea toimitus, kesti vain vartin. Tosin kerättiin vain toinen puoli, kun oikealla ei ollut riittävän isoja soluja. Joo, olen samaa mieltä siitä, että kannattaa tarkistaa termit ja tiedot, muuten saattaa tulla ikäviä yllätyksiä eli turhia pettymyksiä. Toi munasolujen keräyskin on itse asiassa vähän harhaanjohtava termi. Jos olen ymmärtänyt oikein, pitäis kai puhua follikeleiden tyhjennyksestä, kun siinä vaiheessa ei vielä tiedä, onko itse asiassa löytynyt munasoluja vai ei. Mä sain tyhjennystä seuraavana päivänä soiton, että viidestä tyhjennetystä follikkelista olikin löytynyt vain kaksi varsinaista munasolua. Mites muut ootte ivf:n kokeneet?

      • Projektinvetäjä 2

        Juu, ei tuntunu kivalta. Olenkin ihmetelly niitä kirjoittajia, jotka väittävät ettei se koske tai tunnu ollenkaan!? Itselleni on useita punktioita tehty, eikä yksikään ollut kivuton.
        Minulla 21:sta follikkelista löytyi 13 munasolua eli aika hyvin :)


      • tintti
        Projektinvetäjä 2 kirjoitti:

        Juu, ei tuntunu kivalta. Olenkin ihmetelly niitä kirjoittajia, jotka väittävät ettei se koske tai tunnu ollenkaan!? Itselleni on useita punktioita tehty, eikä yksikään ollut kivuton.
        Minulla 21:sta follikkelista löytyi 13 munasolua eli aika hyvin :)

        ...sulla on ollut tehokas tuotanto! Hienoa! Mä odottelen seuraavan jakson alkua, huomenna on itse asiassa eka käynti aika. Käsittääkseni melkein tuplataan piikitettävä määrä, joten ensi kerralla tuo keräys saattaapi kestää pidempään, jaiks! Olen myös kuullut kommentteja, että ei se satu, mutta olen kyllä eri mieltä. Voi myös olla kyse siitä, että ihmiset kokee kivun eri tavoin. Mutta on kuitenkin kumma, jos ei yhtään tunnu, kun neulalla härkitään kohdun seinämän läpi munasarjoja...


      • Projektinvetäjä 2
        tintti kirjoitti:

        ...sulla on ollut tehokas tuotanto! Hienoa! Mä odottelen seuraavan jakson alkua, huomenna on itse asiassa eka käynti aika. Käsittääkseni melkein tuplataan piikitettävä määrä, joten ensi kerralla tuo keräys saattaapi kestää pidempään, jaiks! Olen myös kuullut kommentteja, että ei se satu, mutta olen kyllä eri mieltä. Voi myös olla kyse siitä, että ihmiset kokee kivun eri tavoin. Mutta on kuitenkin kumma, jos ei yhtään tunnu, kun neulalla härkitään kohdun seinämän läpi munasarjoja...

        Minullakin on mielestäni kohtalaisen korkea kipukynnys, mutta...
        Mutta nyt se on ohi tältä erää ja sormet ja varpaat ristissä odottelemme tulosta, perjantaina siirrettiin yksi top-alkio!
        Vieraile kotisivuillamme:
        http://personal.inet.fi/perhe/babyproject
        Tsemppiä!


      • pieni korjaus
        tintti kirjoitti:

        ...sulla on ollut tehokas tuotanto! Hienoa! Mä odottelen seuraavan jakson alkua, huomenna on itse asiassa eka käynti aika. Käsittääkseni melkein tuplataan piikitettävä määrä, joten ensi kerralla tuo keräys saattaapi kestää pidempään, jaiks! Olen myös kuullut kommentteja, että ei se satu, mutta olen kyllä eri mieltä. Voi myös olla kyse siitä, että ihmiset kokee kivun eri tavoin. Mutta on kuitenkin kumma, jos ei yhtään tunnu, kun neulalla härkitään kohdun seinämän läpi munasarjoja...

        Oli pakko laittaa pieni korjaus viestisi infoon; siis punktio suoritetaan siten, että piikki työnnetään emättimen pohjan läpi suoraan munasarjaan, ei siis onneksi sentään kohdun läpi:)


      • tintti
        pieni korjaus kirjoitti:

        Oli pakko laittaa pieni korjaus viestisi infoon; siis punktio suoritetaan siten, että piikki työnnetään emättimen pohjan läpi suoraan munasarjaan, ei siis onneksi sentään kohdun läpi:)

        ...joo, kiitti korjauksesta! :) Välillä tuntuu, että tähän tietoviidakkoon hukkuu kertakaikkiaan...


      • kikka
        Projektinvetäjä 2 kirjoitti:

        Minullakin on mielestäni kohtalaisen korkea kipukynnys, mutta...
        Mutta nyt se on ohi tältä erää ja sormet ja varpaat ristissä odottelemme tulosta, perjantaina siirrettiin yksi top-alkio!
        Vieraile kotisivuillamme:
        http://personal.inet.fi/perhe/babyproject
        Tsemppiä!

        onnea teille,toivottavasti kaikki menee kuin pitääkin.meillä on siirretty yhteensä 11 top-yksilöä,mutta kertaakaan ei ole vielä onnistunut.tällähetkellä menossa 13 yritys,saa nähdä miten käy : )


    • Milla

      Tais mulla vahingossa rakkula-sana lipsahtaa, ymmärrän toki mistä toimenpiteestä on kyse! No hyvä se on että korjataan jos epähuomiossa kirjoittaa nopeasti jotain hassua!
      Kiitos kun olette kirjailleet vastauksianne! Olenkin arvellut ettei se voi täysin kivutonta olla.Rohkenen siis yrittää.

      • tintti

        ..Milla sulle siihen punktioon, kyllä se kuitenkin siedettävän rajoissa pysyy. Laittavat narkkia lisää, jos tarvitset. Mä olen itse helposti pahoinvoiva, joten mulla käytettiin aineita mahdollisimman vähän. Ja Projektinvetäjä, toivotaan, että tuo Top-alkio tarrautuu kiinni! Vielä reipas viikko odotuksen odotusta (toivotaan!)...


      • Milla
        tintti kirjoitti:

        ..Milla sulle siihen punktioon, kyllä se kuitenkin siedettävän rajoissa pysyy. Laittavat narkkia lisää, jos tarvitset. Mä olen itse helposti pahoinvoiva, joten mulla käytettiin aineita mahdollisimman vähän. Ja Projektinvetäjä, toivotaan, että tuo Top-alkio tarrautuu kiinni! Vielä reipas viikko odotuksen odotusta (toivotaan!)...

        Tintti sinulle myös! Mulla myös taipumus pahoinvointiin, joten taidan pyytää mahdollisimman vähän "aineita". Mut on pari kertaa nukutettu ku on tehty laparoskopia. Molemmilla kerroilla toipumiseen meni aikaa ja ruoka ei toimenpidepäivänä maistunut lainkaan, olo vaan oksetti.
        Toivottavasti teillä kuten muillakin tärppäisi; on tämä semmoista "työtä". Ei tapahdu ihan kädenkäänteessä. Me yritämme ehkä vasta Joulukuussa.


      • Projektinvetäjä 2
        tintti kirjoitti:

        ..Milla sulle siihen punktioon, kyllä se kuitenkin siedettävän rajoissa pysyy. Laittavat narkkia lisää, jos tarvitset. Mä olen itse helposti pahoinvoiva, joten mulla käytettiin aineita mahdollisimman vähän. Ja Projektinvetäjä, toivotaan, että tuo Top-alkio tarrautuu kiinni! Vielä reipas viikko odotuksen odotusta (toivotaan!)...

        Sormet ja varpaat ristissä... ;D
        Kaikille muille myös jaksamista, periksihän ei anneta!!!!


      • tintti
        Projektinvetäjä 2 kirjoitti:

        Sormet ja varpaat ristissä... ;D
        Kaikille muille myös jaksamista, periksihän ei anneta!!!!

        ..meilläkin nyt uusi hoitokierros käynnissä. Sumutellut olen ahkerasti ja edellisestä kerrasta poiketen kuumat aallot ovat olleet aika valtavia. Viimeeksi tuskin huomasin mitään ja nyt pää punoittaa tasaiseen tahtiin. Onko teillä useamman ivf:n käyneillä ollut huomattavia eroja tuntemuksissa eri hoitokerroilla? Tietysti lääkkeiden annostusmääräkin vaikuttaa, mutta tuon sumun määrä on sama kuin viimeeksi. Hmm... Tietääpähän nyt, miltä tuntuu vaihdevuodet...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      128
      1315
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      289
      956
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      43
      855
    4. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      33
      631
    5. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      145
      623
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      38
      587
    7. 52
      551
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      28
      518
    9. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      501
    10. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      107
      488
    Aihe