Vaunuihin vaikka itkee??

Ulkoilemaan!

Olen yksinhuoltaja ja minulla on pian kuukauden ikäinen vauva. Itkee usein päivisin, johtuen vatsakivuista.. Kauppaan ja apteekkiin pitäisi päästä, ja muutenkin olisi ihana päästä näin hyvillä ilmoilla ulos. Mutta kun itkee ja itkee pävisin, sitten kun saan nukahtamaan, alkaa yleensä itseänikin väsyttämään. Tuntuisi hieman "pahalta" laittaa vauva sitten vaunuihin ja lähteä ulos, jos itku vaan jatkuu, niin mitäpä siitä kauppa reissustakaan tulisi?? :/ pitäisikö vain pukea vauva ja laittaa vaunuihin, katsella hetki pihalla että mitenkä rauhottuisi sinne...?

19

152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokeile

      Kokeile ihmeessä. Piristää varmasti mieltä ulkoilu ja täytyyhän sitä asioilla päästä käymään. Meillä tyttö oli pienenä myös koliikki. Vaunuihin nukahti kyllä, mutta jonkun aikaa itki.

    • Shklve

      Moni vauvaa itkee jonkin aikaa kun laitetaan vaunuihin, mutta nukahtaa sitten vaunuihin. Näin voi olla koliikkivauvankin kohdalla. Jos taas vauvalla on ongelmia refluksin kanssa, silloin hän harvoin nukahtaa vaunuihin, koska vaakatasossa oleminen lisää refluksia.

    • Alkuperäinen

      No käytiinhän me nyt vihdoin. :) Tyttö itki ensin pukiessa, mutta kun vaatteet oli päällä, niin nukahti samantien, eikä kotiin tullessakaan vielä ole herännyt. :) Liekkö tuo vaatetus sitten sen verran "tiukka" että on kuin kapaloitu, että vähentää sitä käsien ja jalkojen heiluttelua. Nukkui kuin tukki koko matkan. :) Oli kyllä mukava käydä!

      • Shklve

        Hieno juttu! Suurin osa vauvoista nukkuu vaunuissa kuin tukki, joten suosittelen lämpimästi vaunulenkkeilyä. Vauva saattaa myös oppia nukahtamaan vaunuihin ihan vain paikallaan tai vaunuja heijaamalla, joten päikkärit voivat sujua myös paikallaan olevissa vaunuissa. Mikäli sinulla on mahdollisuus nukuttaa vaunuissa kotona.


    • "Ulkoilupakko"

      Eikö ne nykyään enää neuvolassa kehoita laittamaan lapsia ulos päivittäin noin kahden viikon ikäisestä alkaen?

      • Alkuperäinen

        Ei ole mulle kyllä sanottu mitään. Siis niin että voi nukuttaa ulkona, mutta kun ei ole mahdollisuutta siihen tässä kämpässä vielä..


      • "Ulkoilupakko"
        Alkuperäinen kirjoitti:

        Ei ole mulle kyllä sanottu mitään. Siis niin että voi nukuttaa ulkona, mutta kun ei ole mahdollisuutta siihen tässä kämpässä vielä..

        Eihän se kamppä vaikuta mitenkään siihen lapsen ulkonanukkumiseen? Voithan sinäkin ulkoilla sen ajan, kun lapsi vetelee sikeitä tai niin minä ainakin tein, kun asuimme kertsin 4:ssä kerroksessa Hesan kämäsessä lähiössä.


    • Toinen yh

      Mulla on muuten iloinen vauva, mutta nukkuu yöt huonosti. On kyllä aina nukkunut liikkuvissa vaunuissa hyvin. Kuulemma moni vauva nukkuu hyvin vaunuissa tai autossa! Oman jaksamisen kannalta on tärkeää ulkoilla :)

    • 6378542

      Kiva, että vaunut toimi!

      Kantoliina tai Manduca on myös käteviä kauppareissuilla, jos on kovin itkuinen vauva eikä asetu sinne rattaisiin!

    • Ei pidä yleistää

      Mun vauva kuuluu siihen ryhmää ketkä eivät nuku vaunuissa eivätkä autossa.

      • Shklve

        Eikö tämä nyt ollut aika turha viesti? Yhdessäkään viestissä ei ole sanottu, että KAIKKI vauvat nukkuvat hyvin vaunuissa, autossa tms. paikassa. Aina löytyy niitä yksilöitä, jotka eivät nuku hyvin noissa paikoissa. Mutta suurin osa yleensä nukkuu. Miksei silloin voi yleistää sanomalla, että suurin osa vauvoista tekee niin? Kyllä jokainen tietää, ettei se koske kaikkia vauvoja, ei sitä tarvitse erikseen mainita. Näillä palstoilla vain jonkun pitää aina päästä sanomaan, että ei meidän vauva vaan.


      • keskustelua?
        Shklve kirjoitti:

        Eikö tämä nyt ollut aika turha viesti? Yhdessäkään viestissä ei ole sanottu, että KAIKKI vauvat nukkuvat hyvin vaunuissa, autossa tms. paikassa. Aina löytyy niitä yksilöitä, jotka eivät nuku hyvin noissa paikoissa. Mutta suurin osa yleensä nukkuu. Miksei silloin voi yleistää sanomalla, että suurin osa vauvoista tekee niin? Kyllä jokainen tietää, ettei se koske kaikkia vauvoja, ei sitä tarvitse erikseen mainita. Näillä palstoilla vain jonkun pitää aina päästä sanomaan, että ei meidän vauva vaan.

        eikö tuo sinun taas ole turha viesti? eikös tämä ole keskustelupalsta eli jokaisella on oikeus tuoda keskusteluun omat näkökulmansa ja kokemuksensa? et kai sinä livenäkään ala kieltämään ihmisiltä oikeutta tuoda johonkin keskusteluun asioita tai erilaisia kokemuksia,, vaikka ne eivät olisi yleisiä?

        sitä paitsi, kaikilla ei välttämättä ole sisälukutaitoa ja joillekin voi tulla turhia paineita omaan vanhemmuuteen, jos palstat on täynnä yleensä -neuvoja. kaikki vauvat eivät todellakaan ole samanlaisia ja joskus se on ihan hyvä vaikka alleviivatenkin tuoda esiin.

        ja saa täällä keskusteluun osallistumalla purkaa myös omia tuntojaan. minunkaan vauva ei nuku vaunuissa, vaikka sitä toivoisin erittäin paljon, ja voin myöntää kateuteni niitä äitejä kohtaan, joiden vauvat nukkuvat. tämä pieni ärsytys ja kateus sitten nostaa päätään, kun yleistetään, ja sen haluaa ilmaista. mutta eikös useat näkökulmat vain rikastuta keskustelua??


      • Shkelve
        keskustelua? kirjoitti:

        eikö tuo sinun taas ole turha viesti? eikös tämä ole keskustelupalsta eli jokaisella on oikeus tuoda keskusteluun omat näkökulmansa ja kokemuksensa? et kai sinä livenäkään ala kieltämään ihmisiltä oikeutta tuoda johonkin keskusteluun asioita tai erilaisia kokemuksia,, vaikka ne eivät olisi yleisiä?

        sitä paitsi, kaikilla ei välttämättä ole sisälukutaitoa ja joillekin voi tulla turhia paineita omaan vanhemmuuteen, jos palstat on täynnä yleensä -neuvoja. kaikki vauvat eivät todellakaan ole samanlaisia ja joskus se on ihan hyvä vaikka alleviivatenkin tuoda esiin.

        ja saa täällä keskusteluun osallistumalla purkaa myös omia tuntojaan. minunkaan vauva ei nuku vaunuissa, vaikka sitä toivoisin erittäin paljon, ja voin myöntää kateuteni niitä äitejä kohtaan, joiden vauvat nukkuvat. tämä pieni ärsytys ja kateus sitten nostaa päätään, kun yleistetään, ja sen haluaa ilmaista. mutta eikös useat näkökulmat vain rikastuta keskustelua??

        No, jotkut kaipaavat itsestäänselvyyksiä alleviivattavan, toiset eivät.


      • hohhoijaa..
        Shkelve kirjoitti:

        No, jotkut kaipaavat itsestäänselvyyksiä alleviivattavan, toiset eivät.

        toiset osaavat keskustella, toiset eivät.


    • 8))

      Meilläkään ei ole parveketta, mutta vauva nukkuu hyvin puettuna aina kun ikkuna on auki ;) Myssy vaan päähän ja vaikka makkariin ikkuna auki ja vauniuhin.

      Jos imetät niin kannattaa kokeilla myös sipulien syönnin välttämistä.

      • "Ulkoilupakko"

        Ei ulkona nukuttamiseen tarvita parveketta.
        Vauva voi nukkua kertsin pihalla ja sinä voit sillä aikaa vaikka siivoilla sitä pihaa. :)


      • Omaa aikaa
        "Ulkoilupakko" kirjoitti:

        Ei ulkona nukuttamiseen tarvita parveketta.
        Vauva voi nukkua kertsin pihalla ja sinä voit sillä aikaa vaikka siivoilla sitä pihaa. :)

        Ei kukaan varmasti jaksa kerrostalon pihaa päivittäin useampaa tuntia siivota. Minusta tuo ikkuna auki nukuttaminen kuulostaa hyvältä idealta, täytyykin kertoa kohta synnyttävälle ystävälleni, jolla parveketta ei ole. Minä ainakin siivoan ja teen kotihommia, syön ja vähän rentoudun kun vauva nukkuu. Minulle päiväuniaika on tärkeää omaa aikaa, varsinkin kun vauva on vielä pieni ja heräilee useasti yössä. En minua ainakaan huvittaisi siivota taloyhtiön pihaa juuri silloin kun saan omaa aikaa hetken.


      • "Ulkoilupakko"
        Omaa aikaa kirjoitti:

        Ei kukaan varmasti jaksa kerrostalon pihaa päivittäin useampaa tuntia siivota. Minusta tuo ikkuna auki nukuttaminen kuulostaa hyvältä idealta, täytyykin kertoa kohta synnyttävälle ystävälleni, jolla parveketta ei ole. Minä ainakin siivoan ja teen kotihommia, syön ja vähän rentoudun kun vauva nukkuu. Minulle päiväuniaika on tärkeää omaa aikaa, varsinkin kun vauva on vielä pieni ja heräilee useasti yössä. En minua ainakaan huvittaisi siivota taloyhtiön pihaa juuri silloin kun saan omaa aikaa hetken.

        Itse olen liikunnallinen, ja minulle ulkoilu on omaa aikaa, rentotumista ja siinä tulee sitten todellakin se päivän liikuntasuoritus samalla. Itse ehkä enemmän ahdistuisin tai ns. jännittyisin siitä, että joudun neljän seinän sisälä vahtimaan vauvani unta. Ulkoilu antaa ihanan vapauden tunteen. Se on totta että kotityöt kärsivät ja teen ne sitten, kun mies tulee töistä kotiin.

        Olen kuitenkin ajatellut, että lapsen on parempi saada nukkua ulkona, vaikka koti ei olisikaan ihan tiptop. Tosin aika lyhyessä ajassa kodin saa myös siivottua, kone tiskaa astiat ja vain viikonloppuna teen isomman siivouksen.

        En ole koskaan tottunut nukkumaan päivällä, kun vauva hyväunisena nukkuu pitkät yöunet, en itse päikkyjä tarvitsekaan. Vauva alkoi nukkumaan paremmin yöllä, kun otimme käyttöön hänellä yhdet päikyt ulkona.

        Tähän päiväunien aluksi yhdistän myös ruokakaupassa käynnin. Tosin kun tulee kesä ja lämmintä mietin, miten ostokset säilyvät hyvinä, jollen kiikuta niitä heti ylös asuntoon.


    • monenlaista..

      Meillä näin: vauva/ taapero ei nukkunut, jos ei äiti ihan vieressä. Eli ei unta vaunussa, autossa tms.. Vain kantolina ja perhepeti kelpasi. Se oli vaan hyväksyttävä ja elettävä lapsen tahtiin. Nyt 3v5kk kyllä ikäisekseen hyvinkin reipas/ oma-aloitteinen ja itsenäinen. Syksyllä täytynee raskia laittaa tuo "vauva" päivähoitoon :/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      977
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe