Mikä rotu?

Jensku007

Olen luvannut tyttärelleni kanin mutta haluaisin tietää mikä rotu olisi paras? Olen vasta aloittelija ja itselläni ei ole ollut koskaan kania? Kaipaan kipeästi tietojanne.

13

3086

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • roduista

Omaksi mielipiteeksi voin sanoa, että mielestäni kääpiöluppa on paras rotu aloittelijalle. Ovat nimittäin useimmiten oikein lempeitä ja seurallisia otuksia. Mutta kaikki suomen kanirodut näet osoitteesta http://kaniyhdistys.com

Sieltä osiosta 'rodut' samasta osoitteesta näet myös kasvattajalistan, ja mitä rotuja kukin kasvattaja kasvattaa.

Kani kannattaa ehdottomasti ostaa mielummin kasvattajalta, kuin eläinkaupasta. Kasvattajalta ostaessasi tiedät varmaksi mitä saat. Lisäksi saat sukutaulut, paperit sekä vk tatuoinnin kanille.

• jatkoa

Muistathan aloittelijana ottaa paljon tieto kaneista, ennen kuin sellaisen ostat?

Laajimmat suomenkieliset kanisivut löydät osoitteesta http://iki.fi/sonja

kannattaa käydä myös osoitteessa http://www.puput.net

• Jensku007
        jatkoa kirjoitti:

Muistathan aloittelijana ottaa paljon tieto kaneista, ennen kuin sellaisen ostat?

Laajimmat suomenkieliset kanisivut löydät osoitteesta http://iki.fi/sonja

kannattaa käydä myös osoitteessa http://www.puput.net

Olen ottanut kaikki mahdolliset asiat kanin hoidosta selville, kertokaapa mitä sinne kanin häkkiin sitten tulee laittaa esim:leluja?

• Jopikani

Itse taas kannatan leijonaharjaa,
      koska se on luonteeltaan rauhallinen.
      Mutta kyllähän sitä voi isommankin
      kanin ekaksi kaniksi ottaa,
      ei tarvi olla kääpiörotu.
      Ranskiksetkin on aikas ihania
      pupuja.
      Itse mun eka pupu oli leijona ja
      sitten ostin hermun.
      Hermua en niin paljoa suosittele..

• pikkuihminen

Hyvä rotu valita olisi joku pieni, helppo käsitellä. Kääpiöluppa olisi hyvä, sopivan pieni ja suloinen. Luppakorvainen.
      Hermeliini olisi myös aivan ihana! Todella pieni, pienempi kuin kääpiöluppa. Pienet, pystykorvat. Huom. isompia kaneja ei lapsi jaksa nostaa. Myös pienikokoinen maatiaiskani (=sekarotuinen) on sopiva. Kaikki nämä kanit ovat lempeä luonteisia.

• Laama

Sinä tavallaan lupaat viestissäsi, että hermeliinit, siis urokset ja naaraat, ovat lempaitä. Sinulla ei ole tainut olla kovin montaa hermu naarasta, kun noin lupaat.

Itse en missään nimessä suosittelisi ekaksi kaniksi hermeliini naarasta, uroksen kylläkin. Naarasta voi tulla hyvin hyökkäävä ja aggressiivinen vaikka sitä yrittää "kouluttaa".

maatiaskani= risteytyskani
        sekarotuinenkani= risteytyskani

Ei ihmiset rakkaat nuo viralliset kanirotujen nimet ole niin vaikeita kirjoittaa oikein. Minusta ne olisi alusta asti hyvä opetella oikein, että JOS menee vaikka näyttelyyn osaa ilmoittaa kaninsa oikealla rodulla ja värillä sinne.

• luru-muru

mie kannatan kans leijonanharjaa tai kääpiöluppaa...

• Sanna

Muistathan sen, että on kani minkä rotuinen vaan tai ei rotukani ollenkaan, sen paikka ei ole häkissä. Kanille on suotava tilaa liikkumiseen ja sitä lempeämpi ja sosiaalisempi kanista tulee, mitä enemmän se saa olla mukana teidän (ihmisten) touhuissa.

Kanitietoa löydät kanikirjoista ja internetistä esim. google.fi:stä hakusanalla kani/kanin hoito ym/kyseisen rodun nimellä.

Kanit ovat kivoja ja herttaisia eläimiä, mutta ne tarvitsevat hoidon lisäksi myös seuraa ja lämpöä. Muistathan vielä, että sinä vanhempana olet vastuussa kanista. Jos tyttäresi jossain vaiheessa kyllästyy, sinä olet velvollinen hoitamaan.

• Jensku007

Olen tullut siihen tulokseen että ostan tyttärelleni maatiaiskanin, kysyn että kuinka usein maatiaiskanin turkkia pitää harjata päivässä? Olisin tosi kiitollinen tästä tiedosta.

• Laama
        Jensku007 kirjoitti:

Olen tullut siihen tulokseen että ostan tyttärelleni maatiaiskanin, kysyn että kuinka usein maatiaiskanin turkkia pitää harjata päivässä? Olisin tosi kiitollinen tästä tiedosta.

En usko, että olet ostamassa tyttärellesi isoa yli 4kg valkoista maatiaista. Jospa vaan ihan risteytyskani, virallisien nimien opettelu alusta asti on hyvä juttu.

Jos kanin turkki on lyhyt, ei sitä pahemmin tarvitse harjata kuin sillon kun kanilla on karvanvaihto. Karvanvaihdossa kannattaa antaa myös kanille purkkinanasta ja sen lientä, ettei tukoksia pääse tulemaan. Jos kani on pitkäkarvainen niin sitten harjaus useasti, ettei turkki mene takkuun.

• Sarkku
        Laama kirjoitti:

En usko, että olet ostamassa tyttärellesi isoa yli 4kg valkoista maatiaista. Jospa vaan ihan risteytyskani, virallisien nimien opettelu alusta asti on hyvä juttu.

Jos kanin turkki on lyhyt, ei sitä pahemmin tarvitse harjata kuin sillon kun kanilla on karvanvaihto. Karvanvaihdossa kannattaa antaa myös kanille purkkinanasta ja sen lientä, ettei tukoksia pääse tulemaan. Jos kani on pitkäkarvainen niin sitten harjaus useasti, ettei turkki mene takkuun.

Heips :)
        Itse suosittelisin kääpiöluppaa, ei ole itselläni ollut, mutta huomannut olen että ne ovat todella rauhallisia ja ystvällisiä otuksia.
        Tai sitten risteytyskani. Itselläni on tällähetkellä syyskuussa 2003 syntynyt risteytyspupu. Albiino, eli ihan valkoinen ja punaiset silmät. Todella seurallinen, hirveä ahmatti, utelias ja söpö!

Toivottavasti saat ostettua tyttärellesi juuri "sen oikean" kanin! Ja toivotaan että tyttösi kiinnostus pysyy. :)

• Tiia
        Sarkku kirjoitti:

Heips :)
        Itse suosittelisin kääpiöluppaa, ei ole itselläni ollut, mutta huomannut olen että ne ovat todella rauhallisia ja ystvällisiä otuksia.
        Tai sitten risteytyskani. Itselläni on tällähetkellä syyskuussa 2003 syntynyt risteytyspupu. Albiino, eli ihan valkoinen ja punaiset silmät. Todella seurallinen, hirveä ahmatti, utelias ja söpö!

Toivottavasti saat ostettua tyttärellesi juuri "sen oikean" kanin! Ja toivotaan että tyttösi kiinnostus pysyy. :)

Risteytyskani on loistava valinta! Käytän itse nimeä "normaali kani". Korvat oikeaan suuntaan ja kokoa sopivasti, ei mikään mini. Kaikki risteytykset mitä mulla on ollu (4) ja on nyt (8 -> 7 poikasta) on kilttejä ja ihania. Onnittelen valinnasta =).

• Laama
        Tiia kirjoitti:

Risteytyskani on loistava valinta! Käytän itse nimeä "normaali kani". Korvat oikeaan suuntaan ja kokoa sopivasti, ei mikään mini. Kaikki risteytykset mitä mulla on ollu (4) ja on nyt (8 -> 7 poikasta) on kilttejä ja ihania. Onnittelen valinnasta =).

No, risteytyskaneja ei ole vaan sitä yhtä ja ainoaa kokoa, joten huono sitä on koon puolesta suositella. Belgianjätin ja ranskanlupan yhteinen tulos on risteytyskani ja se ei ole mitään mini tai edes keskikokoinen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1526
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      20
      1026
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1026
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      946
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      886
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      825
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      759
    Aihe