Raivostuminen lapselle

neuvoton

Raivostun lapselleni niin että tekisi mieli lyödä, kun hän potkii ja lyö useista käskyistä huolimatta. En ole ennen lapsen saamista ollut ollenkaan agressiivinen en edes humalassa tai ärsytettynä, mutta kun lapsi potkii saan sekunneissa hirveän raivarin huudan ja pidän kiinni niin että lasta sattuu. Onko muilla samanlaista? Tiedän ettei saisi hermostua ja pitäisi vain rauhallisesti pitää kiinni, mutten tajua miten raivostun niin paljon siitä, kun pystyn tosiaan muuten hillitsemään itseni hyvin. Miten pitäisi toimia kun lapsi ei tottele vaikka sanoo rauhallisesti ettei saa potkia ja pitää kiinni, mutta heti kun päästää irti lapsi potkii taas? Lapsi 3-vuotias.

16

3213

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minämyös...

      En valitettavasti osaa neuvoa, olen itsekin 3-vuotiaan äiti ja välillä saatan myös raivostua lapselle aivan älyttömästi :( Se on ihan käsittämätöntä, en myöskään ole ikinä ollut aggressiivinen, edes ärsytettynä.. Jostain syystä kun se oma lapsi ei vaan tottele niin itsekin muuttuu lapsen tasolle.. En edes yritä puolustella itseäni, koen valtavaa syyllisyyttä suuttuessani lapselle oikein kunnolla. Koskaan ei ole tullut mieleen lyödä, mutta joskus olen tarttunut lapsen lyövään käteen turhan lujasti. Se on pelottavaa ja vaikka kuinka lupaan ja vannon etten enää ikinä raivostu näin, niin jo taas joku päivä huomaan vannovani samaa.. :(

      • neuvoton

        "Kiva" kuulla etten ole ainoa jolla hermo meinaa pettää. En ole myöskään lyönyt lasta, eikä väkivalta kuulu mielestäni mitenkään hyvään kasvatukseen. Olen vain hämmästynyt että minustakin löytyy tuollainen nopeasti kiivastuva puoli, olen kuitenkin jo reippaasti yli 30-kymppinen ja löysin vasta nyt tuon puolen itsestäni. Pelkään myös, että jos kiivastuessani lyön joskus lasta, kun se raivo tulee niin äkkiä ja voimakkaana jostain sisältä. Lepyn kyllä myös nopeasti ja olen pyytänyt anteeksi lapselta hermostumistani ja käynyt päässäni läpi niitä tilanteita ja yrittänyt saada mieleeni miten sen olisi voinut hoitaa rauhallisesti ja että yrittäisin seuraavalla kerralla onnistua siina, välillä onnistunkin, mutta välillä se raivo tulee niin voimalla että en voi mitään.


    • oletiukempi

      Lapsi ei ota sinua todesta. Muuta äänensävyä matalemmaksi ja tiukemmaksi, laskeudu lapsen tasolle, ota katsekontakti (kädestä kiinni) ja sanot "Ei saa potkia, tekee kipeää." Tuon ikäiselle voisi myös jäähynurkkakin jo toimia (minuutti per vuosi)

      Tärkeintä on se, ettet hermostu liikaa tai etenkään huuda, kun se vie arvoasemaasi lapsen silmissä. Ajattele aina kun sinua ärsyttää lapsen käyttäytyminen, että olet aikuinen ja osaat ajatella aikuismaisesti, sinulla on ohjakset!

      • Riippuliik

        Juu... Olen samassa veneessä aiemmin kirjoittaiden kanssa. Minulla on lapsia kaksi, joista vanhemman kanssa en ole samalla tavalla koskaan hermojani menettänyt. Siis toki hänenkin uhmaiässään asiat joskus ärsytti, mutta ne eivät koskaan saaneet minusta yliotetta. Olin äitinä äärimmäisen rauhallinen, ja esikoisen kanssa voin olla sitä yhä.

        Nyt kuopuksen kanssa toimin pitkään samojen periaatteiden mukaisesti. Matala, tiukka äänensävy, jäähypaikka käytössä, unikoulua ilta toisensa jälkeen rauhallisen varmasti jne... Mutta en vaan enää nykyään jaksa!

        Lapsi kuuntelee minua vasta sitten, kun huudan pää punaisena raivoten, eikä sekään aina auta. Ei mene nukkumaan nätisti kuin joskus satunnaisesti, hyvin harvoin. Pomppii siis ylös sängystään toista tuntia. Se homma loppuu siis vasta kun raivostun, uhkailen ihan kamalilla asioilla (vaikkapa että jos sinä et tottele äitiä, niin äitikään ei jaksa sitten ikinä enää hoitaa sinua tms ihan soopaa, joka ei tietenkään pidä paikkaansa.) Samaa kaavaa monessa muussakin tilanteessa.

        Lapsi testaa minua päivittäin, toistuvasti. Tätä on jatkunut nyt kohta 2 vuotta. Ei hemmetti toimi ne keinot, mitkä esikoisen kanssa toimivat.

        Toisaalta lapsi on hyvällä tuulella ollessaan uskomattoman hurmaava, fiksu, osaava... Rakastan lastani aivan pohjattomasti, ja olen hänestä juuri niin ylpeä, kuin äidin kuuluukin. Tästä väsymyksestäni en kehtaa puhua kenellekään.

        En pelkää lyöväni lasta, en pystyisi siihen. Mutta olen edellä kirjoittaneiden tavoin napannut liian lujaa kiinni, nukkumaan kymmenettä kertaa raahatessa vähän heittänyt sänkyyn tms. Ei hyvä. Sitten iskee se suunnaton syyllisyys, itku, väsymys... Ja esikoinen katsoo vierestä ja itkee. Hän on herkkätuntoinen lapsi. Kuopus vaan nauraa, vaikka minä olisin aivan puhki.

        Kuopus on nyt 3,5v.

        Yritän miettiä, että miten voin opettaa lasta ymmärtämään ja kuuntelemaan. Kun siis esikoisen kanssa sain lapsen kuuntelemaan minua kiukunkin keskellä, kun puhuin tiukasti, ja joskus sitten jäähyn kautta. Mutta nyt kuopuksen kanssa kun jäähy ei tunnu missään, eikä ota minua vakavasti juuri millään keinoilla. Äh.


      • jäähy traumatisoi

        Jäähypenkin käyttö traumatisoi lasta. Sen käyttö on kielletty mm. lastenpsykiatrisessa hoidossa nykyään.

        LASTA EI SAA KOSKAAN EIKÄ MISSÄÄN TILANTEESSA HYLJÄTÄ.

        Jos jäähypenkki tarkoittaa sitä, että lapsi jätetään yksikseen itkemään jonnekin penkille, jäähy traumatisoi lasta. Jäähypenkin käytöllä toki saa lapsen nopeasti tottelevaiseksi mutta sen hinnalla, että lapsi voi myöhemmin elämässään sairastua mm. masennukseen.

        Jäähypenkin käytöllä lapsi oppii, että hän on vanhemmilleen arvokas ja rakas vain hyvin käyttäytyvänä, jos lapsi on tuhma, lapsi hylätään. Saadakseen vanhemmiltaan rakkautta, lämpöä ja turvaa, lapsen tulee olla kiltti.

        Jäähykokemus on pienelle lapselle AINA hyvin traumatisoiva kokemus.

        Lasta pitää kasvattaa ja lasta voi rangaista huonosta käyttäytymisestä, mutta hylkäämiskokemukset eivät edistä lapsen terveen itsetunnon kasvua.

        Minuutti on aikuiselle lyhyt aika- mutta ei lapselle. Lapsi ymmärtää vain sen, että äiti hylkää, äiti ei ole juuri silloin paikalla, kun lapsi sitä kaikkein kipeimmin tarvitsisi. Pieni lapsi joutuu itse tyynnyttämään itsensä, jotta hän saisi takaisin rakastamansa aikuisen lähelleen.


      • Kuri takaisin
        jäähy traumatisoi kirjoitti:

        Jäähypenkin käyttö traumatisoi lasta. Sen käyttö on kielletty mm. lastenpsykiatrisessa hoidossa nykyään.

        LASTA EI SAA KOSKAAN EIKÄ MISSÄÄN TILANTEESSA HYLJÄTÄ.

        Jos jäähypenkki tarkoittaa sitä, että lapsi jätetään yksikseen itkemään jonnekin penkille, jäähy traumatisoi lasta. Jäähypenkin käytöllä toki saa lapsen nopeasti tottelevaiseksi mutta sen hinnalla, että lapsi voi myöhemmin elämässään sairastua mm. masennukseen.

        Jäähypenkin käytöllä lapsi oppii, että hän on vanhemmilleen arvokas ja rakas vain hyvin käyttäytyvänä, jos lapsi on tuhma, lapsi hylätään. Saadakseen vanhemmiltaan rakkautta, lämpöä ja turvaa, lapsen tulee olla kiltti.

        Jäähykokemus on pienelle lapselle AINA hyvin traumatisoiva kokemus.

        Lasta pitää kasvattaa ja lasta voi rangaista huonosta käyttäytymisestä, mutta hylkäämiskokemukset eivät edistä lapsen terveen itsetunnon kasvua.

        Minuutti on aikuiselle lyhyt aika- mutta ei lapselle. Lapsi ymmärtää vain sen, että äiti hylkää, äiti ei ole juuri silloin paikalla, kun lapsi sitä kaikkein kipeimmin tarvitsisi. Pieni lapsi joutuu itse tyynnyttämään itsensä, jotta hän saisi takaisin rakastamansa aikuisen lähelleen.

        Läpä läpä. Miten lasta sitten rangaistaan kun fyysinen kuritus on kielletty ja näköjään jo jäähypenkki ja sormen heristäminenkin aiheuttaa traumoja? Nykypennut on niskan päällä ja vanhemmat voimattomia, ja sen huomaa, mitään tai ketään ei kunnioiteta, eläimiä rääkätään ja tapetaan, vanhuksia ryöstetään, muita ihmisiä pahoinpidellään, toisten omaisuutta rikotaan. Fyysinen kuritus kun kiellettiin niin kakaroiden väkivalta ja muu tuhoaminen lisääntyi.


    • Täällä myös

      Samaa raivostumista täälläkin 3veelle. En ollenkaan hyväksy, mutta olen miettinyt, olisiko tämä joku primitiivinen sisäänrakennettu käyttäytyminen. Koiratkin kouluttavat kovin ottein pentua joka on tarpeeksi vanha. Ja muut eläimet, häätää pesästä ym. Raivon hetkellä mulle tulee joskus halu tarttua lasta poskista ja pitää lujaa kiinni tai antaa luunappi. En ole tehnyt. Mutta aika hurjaa ja hämmentävää tällaiselle pullantuoksuiselle, rakkaudentäyteiselle äipälle joka aina tarjoutuu korvaksi ja olkapääksi ja muutenkin pitää itseään maailman parhaana kasvattajana. ;) Mietin, kuinka jossain toisessa ajassa ja paikassa missä normi ja odotus on lievä ruumiillinen kuritus, lentäisikö multakin litsari ja tukkapölly? Raivon hetkellä joskus huudan kurkku suorana. Tulee hirveä ja epäonnistunut olo jälkeenpäin. Yleensä raivoissanikin pystyn välttämään sen, että haukkuisin lasta ihmisenä. Tietoisesti tsemppaan. Huudan vaan jotain "älä tee sitä, sanoin jo!" Mutta joskus lipsahtaa naljailun puolelle. Kaikki rähjäykset käyn lepyttyäni läpi. Mitä lapsi teki, miksi ärsyynnyin, pyydämme anteeksi. Yks aika toimiva on ollut sanoa rauhallisella äänellä, että jaahas oletkin noin väsynyt, jos vielä teet niin meet heti nukkumaan. Toiminut meillä. :)

    • käämin käryttäjä

      Sama juttu, että joskus raivostuu älyttömästi. Ihan kuin edellisillä ei ole normaali olotila kaiken aikaa. Kuukautisten aikaan huomaan olevani äärettömän herkkä ärsyyntymään, liekö hormonaalista myrksyä?

      Mun lapsi on vasta 1,5 ja koko maailmani, mutta niin vain tulee joskus se raivostuminen kun millään hyvällä ei temppuileminen lopu. Kamala morkkis heti perään ja syyllistän itseäni maailman paskimmaksi ja epäonnistuneimmaksi äidiksi, kun en hillitse tunteitani. En myöskään satuta lasta, mutta mietin että tajuaako hän minun järjetöntä pillastumistakaan? Kamala tilanne, kun kiehahtaa ja alkaa kiukkuinen ja suorastaan pelottava rääkyminen lapselle. Miten tästä voisi päästä eroon?

      • väsynytt

        Täällä kans kaksi vuotiaan kanssa, nyt vihdoin ollaan saatu edes nukkumaan tottelemaan mutta muuten ihan kamalaa melkein aamusta iltaa. Rauhassa ja kilttinä lapsi on mailman ihanin ja rakastan yli kaiken. Huutamisella ei ole kyllä ollu mitään vailutusta lapseen....


      • lkjlkjlk
        väsynytt kirjoitti:

        Täällä kans kaksi vuotiaan kanssa, nyt vihdoin ollaan saatu edes nukkumaan tottelemaan mutta muuten ihan kamalaa melkein aamusta iltaa. Rauhassa ja kilttinä lapsi on mailman ihanin ja rakastan yli kaiken. Huutamisella ei ole kyllä ollu mitään vailutusta lapseen....

        "Huutamisella ei ole kyllä ollu mitään vailutusta lapseen...."

        Ihme vekara teillä...


    • huijjjo

      Täällä kans yksi, jolla hermot on välillä ihan riekaleina. Mun tyttö on nyt 4v, uhma alkoi 2-vuotiaana, jolloin oli kaikkein raskainta. Pieni ihminen koetteli, mutta oli liian pieni ymmärtämään selityksiä, järkeä kun ei´vielä liiemmin niin pienessä päässä ole. Onneksi nyt tyttö jo ymmärtää hyvin, asioista voi keskustella ja perustella, mikä helpottaa kurinpitoa. Pahimpina aikoina kysyin neuvoja tuttaviltani, jotka ovat kasvatuksen ammattilaisia ja heiltä sain tosi hyviä neuvoja. Ne ovat ainakin meillä toimineet, ja vaikka välillä tuntuivat ikäviltä lasta kohtaan, olivat ne kuitenkin ainoita keinoja opettaa pienelle ihmiselle syy-seuraussuhteita:

      Meillä jos tyttö teki jotain täysin kiellettyä (löi, potki tms.), eikä uskonut ensimmäistä ei-kieltoa, vein hänet välittömästi "miettimispaikkaan". Aluksi hän ei pysynyt siellä itse, silloin piti pysyä lähellä ja palauttaa takaisin jatkuvasti, kunnes hän oli rauhallisesti paikallaan vaikka ihan kymmenen sekuntia aluksi (sitten aikaa ´pystyi alkaa pidentämään kun ymmärsi että tätä tässä nyt haetaan, että hän istuu siellä miettimispaikassa). Komensin aina ensin tiukasti, että "ei saa lyödä, äitiin sattuu" ja heti vein miettimispaikkaan. En puhunut lapselle mitään, ennenkuin rauhoittui, en ottanut katsekontaktia. Vein vaan paikalleen ja heti itse pois. Pian tyttö tämän oppi. Kun sama "seuraamus" seurasi AINA, jos ei totellut, tilanne alkoi parantua tosi paljon!!! Seuraamukseen kuului aina, että miettimisen jälkeen kerroin miksi joutui siihen. Sitten alkoi riittää jo se, että sanoi että "ei saa, jos et usko, joudut miettimään". Hauskinta oli se, että tyttö alkoi mennä sinne miettimispaikkaansa ihan itse :D:D

      Miettimispaikka toimi ihan joka asiassa, vaikka oltaisiin oltu kaupassa tai puistossa, aina löytyi joku paikka. Kun opetteli nukkumaan omassa sängyssä, sitä ramppaamista oli paljon, mulla oli pitkään pinnasänky varalla, ja sitten jo ENNEN nukkumaanmenoa sovittiin, että jos tulee sängystä pois, sitten joutuu vauvasänkyyn nukkumaan. Se toimi, kun sovitusta piti kiinni. Aluksi ajattelin ettei tyttö ikinä siirry isompaan sänkyyn kun aina joutuu laittamaan pinnoihin, mutta yhtäkkiä uskoi ja ymmärsi asian.

      Kaikista eniten meiltä vanhemmilta vaaditaan johdonmukaisuutta, olen huomannut että sillä lapsi oppii parhaiten. Tietyistä asioista tulee seuraamuksia, ei voi olla niin että joskus tulee, joskus ei. Ensimmäisestä kiellosta pitää totella, siinä yhteydessä kerrotaan, mikä on seuraamus, jos ei tottele. Ei kannnata uhata asioilla, joita ei voi toteuttaa, eikä asioilla/ajatuksilla jotka horjuttavat lapsen perusturvallisuutta. Meillä tämä miettimispaikka toimii joka asiaan, ei tarvitse uhkailla lelujen viemisellä tai muulla, jossain reissussa joskus saatan sanoa että ei saa jäätelöä tms kivaa mitä pitäisi saada jos ei tottele. Ja sitten siitä pitää pitää kiinni!!! Se on kaikista kurjinta! Varsinkin kun nykyään lapsi sanoo, että äiti, mähän olen nyt ollut kiltisti, vaikka puoli tuntia sitten ei ollut ja menetti esim.jäätelön, mutta silloin pitää vain rauhallisesti perustella ja selittää, että näin se asian nyt vaan on.

      Voimia meille!

      • hkjhk

        "Mun tyttö on nyt 4v, "
        "Onneksi nyt tyttö jo ymmärtää hyvin, asioista voi keskustella ja perustella, "

        Kertoisitko sinä muillekin, että millaisia perusteluita sinun 4v ymmärtää?


    • Rauhoitan itseni

      Itselläkin meinaa joskus pinna kärähtää lapset 2v, 4v ja 10v, mutta en silti raivoa lapsille. Kun tuntuu että meinaan räjähtää niin menen vessaan ja väännän käsipyyhkeen rullalle ja lasken 10 tai tarvittaessa 100!! Kumma kyllä mutta auttaa, sitten kun olen itse rauhoittunut niin pystyn toimimaan järkevämmin ja hoitamaan tilanteen paremmin. Minulle on huudettu lapsena ja joskus melko turhanpäiväisestäkin ja muistan sen vieläkin miten pahalta se tuntuu en halua omieni kokevan samaa.

    • hyvä tulee

      Sulla on virheellinen käsitys siitä että lapsen tulisi totella heti, jotta "oppi" menisi perille. Ei se mene niin. Lapsilla on terävä muisti, vaikkei aina se näy päällepäin. Lapsi oppii siitä miten muut reagoivat hänen käytöksensä. Se että lapsi ei totellut edellisellä kerralla ei tarkoita etteikö hän muistaisi mitä hänen huonoon käytökseen vastattiin. Tämän vastauksen perusteella lapsi muokkaa käytöstään jatkoa ajatellen.

      Uhmaiässä koitetaan monta kertaa mikä se vastaus on erilaisiin käytöstapoihin. Älä suotta hermostu jos ei heti näy muutosta lapsen käytöksessä. Riittää kun kerrot rauhallisesti tosiasiat. Kun uhma on ohi muistissa on äitin ohjeet.

    • kjkjhj

      "Miten pitäisi toimia kun lapsi ei tottele vaikka sanoo rauhallisesti ettei saa potkia ja pitää kiinni, mutta heti kun päästää irti lapsi potkii taas? Lapsi 3-vuotias. "

      Jo on tyhmä 3-vuotias, kun ei järkipuhetta ymmärrä...

      Oletko ajatellut antaa luettavaksi psykologista kirjallisuutta tai käytösopaita?

    • Napakka äitee

      Vai miettimispaikka? Entä, jos miettimispaikka ei ole lähellä? Entä, jos uhmiksen tottelemattomuus vaarantaa hänen terveytensä? Entä, jos tottelemattomia on monta, ja MIKÄÄN muu kuin napakka huuto ei auta? Miten kylpeä, saunoa, olla rannalla esim. kaksosten kanssa, kun eivät tottele? Kaupassa? Voin kertoa teille villien, toisiansa kolttosiis houkuttelevien tuplien äitinä, että tämän viestiketjun neuvojat ovat todellakin besserwissereitä. Kaikkeen sitä törmääkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      100
      7179
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      32
      2772
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      34
      2346
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      96
      2042
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      15
      1746
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      9
      1535
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1397
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1371
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      33
      1319
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1314
    Aihe