mistäs ton huomaa parhaiten motskarissa kantaako venttiilit..eli onko säätöä vailla ? ilman avaamista..
venat
9
320
Vastaukset
- Venat & Lautaset
Eipä sitä juuri mistään huomaa. Jos oikein pahasti kantaa niin käyntihäiriöitä alkaa esiintymään mutta silloin todennäköisesti on jo venttiililautanen tai useampi palanut. Kannattaa tarkastaa vähintään valmistajan ilmoittaman ajan/kilometrien aikana.
- Helppo nakki
Eihän tuo säätö / tarkastus ole mikään paha rasti. Venakoppa pois ja silleen.
Jos et itse osaa, niin mikä tahansa mp-huolto sen tekee.
Huomaa: Moottorin on oltava kylmä, eli illalla seis ja aamulla säätö. - venat
palasäädöillä on kyseinen 1100 honda..elikkäs sen voip ite kattoa kun avaa kopan pois.. ? eli sitä ei huomaa esim puristuspaineista ?
- Venat&Lautaset
Voi venttiilien kantamisesta vinkkiä saada myös puristuspainemittauksella mutta kun puristuspaineissa voi olla vikaa muustakin syystä kuin venttiilien kantamisesta. Se ei siis anna varmaa tulosta.
- venoista
Kiireellisessä säädön tarpeessa olevat venttiilit naputtavat suht äänekkäästi, yleensä tällöin kuuluu selkeä "napu napu napu napu" tyyppinen ääni. Syynä tähän on yleensä huolto ohjelman mukaisen venttiilinsäädön laiminlyöminen. Venttiilit voivat silti olla säädön tarpeessa vaikka ei vielä naputusta kuuluisikaan. Sitä huolto ohjelman mukaista venttiiliensäätöväliä pitää noudattaa.
Huolto ohjelmat eivät ole tehty rahastussyistä. Vaan niitä noudattamalla varmistat että moottoripyörä kestää vähintään sen määrän kilometrejä kuin se moottoripyörä on suunniteltu kestämään. Näillä ohjeilla varmistetaan ettei moottoripyörä hajoa käsiin ennen aikojaan.- Venat & Lautaset
Pyörissä vaan on se ongelma että joissain moottoreissa venttiililautaset painuvat kanteen jolloin venttiilivälys pienenee eikä silloin kuulu mitään ääntä. Ainakin Yamahan moottorit tekivät tuota venttiilien kanteenpainumista aikanaan. Onko ongelma enää ajankohtainen ezes Yamahankaan moottoreissa en tiedä. Jostain syystä vain moottoripyörien moottoreista e7 juurikaan venttiilien naputusääntä kuulu.
- mp seniori
Välyksen kuulee käynnistä, jos alkaa venttiili(t) kantamaan sitä ei kuule.
Kantamisessa on muutamia oireita, joita voi tarkkailla itsekin. Yleensä kantaminen tapahtuu kuumassa koneessa, jos kuumakäynnistyvyys on huono tai alavääntö katoaa koneesta tai se ei oikein jaksa käydä tyhjäkäyntiä kuumana, saattaa syy olla venttiileissä.
Alaväännön voi testata ajamalla ylämäkeen isolla vaihteella ja lisäämällä kaasua reilusti (ei kuitenkaan alikierroksilla, järki käteen) pitäisi kiihtyä alakierroksilta ylöspäin kylmällä koneella ja kuumalla koneella samalla tavalla. Kaverin voi ottaa taakse lisäpainoksi, jos on kovin vääntävä pyörä kyseessä.
Pyörä myös tuntuu puhdittomalta isolla vaihteella ja pienillä kierroksilla ajettaessa sekä pieneenkin ylämäkeen joutuu vaihtamaan pienempään ja "keräämään kierroksia", jotta nopeus ei putoaisi. Tämä korostuu kun kaksi on kyydissä.
Toki noihin voi olla muitakin syitä, mutta oman pyörän käytöksen tuntemus on tärkeää jos tapahtuu muutoksia niiden syy olisi pikimiten selvitettävä.
Jos oma taito ei riitä kannattaa viedä suosiolla OSAAVAAN HUOLTOON.
Itselläni kävi euroopassa reissussa vähän tähän verrattava tapaus.
Ajoimme silloisen avokkaan, nykyisen vaimoni kanssa itävallassa siirtymätaipaletta italian suuntaan suzuki gsx750:lla ja tuntui että pyörä ei kulje ei minnekään ja kaikki teho suurimmalla vaihteella hiipuu. Pyörä oli itselleni uusi ja toiminut moitteetta siihen asti. Pyörä seis ja tutkimaan missä vikaa? Jarrulevyt viileät, koneessa öljyä, renkaat normaalilämpöiset ja eivät silmämääräisesti tyhjiäkään. Kone käynnistyy näyrästi, mutta ei oikein tehoja ole. Polttoainetta kuluu todella paljon kun vertaa edellisiin tankkausväleihin... Siitähän se vinkki sitten tulikin.
Kartta kouraan ja tarkistamaan kuinka korkealla ollaan, niimpä niin 1850m ja lievää ylämäkeä koko ajan, vaikka silmä toista väitti. Eipä siis ihme, jos ilma oli ohutta ja seokset hiukan rikkaan puoleiset (perinteinen kaasaripyörä). Matka jatkui ja ongelma poistui kun laskeuduttiin italiaan Garda-järvelle. - pah1
"Alaväännön voi testata ajamalla ylämäkeen isolla vaihteella ja lisäämällä kaasua reilusti (ei kuitenkaan alikierroksilla, järki käteen) pitäisi kiihtyä alakierroksilta ylöspäin kylmällä koneella ja kuumalla koneella samalla tavalla. Kaverin voi ottaa taakse lisäpainoksi, jos on kovin vääntävä pyörä kyseessä."
On yleensä täysin normaalia että moottori ei toimi niin hyvin kylmänä suurilla kaasu avauksilla, mutta kuumana ei ole enää normaalia. Kylmää moottoria ei tule myöskään huudattaa ellei sitten halua olla täysi idiootti ja rikkoa moottorin ennen aikojaan. Moottorin ollessa kylmä tulisi ajaa ensin pienemmillä kierroksilla, tietenkään ei liian pienillä kierroksilla.- toimii myös twinissä
Tuo lie kaikille selvä asia, tahallaan väärinymmärtäjiä eli saivartelijoita tuntuu riittävän tälläkin palstalla. Kuka nyt alikierroksilla konetta kalisuttaa tai heti käynnistyksen jälkeen lähtee sitä vedättämään.
Mp seniorin ohjeet ovat aivan asiallisia perusohjeita, joilla voi itse "konetta" avaamatta tarkistaa myös tuon venttiilien kantamisen.
Lisätä voisi myös ns. Vapaavirtausilmanputsarit, jotka sekoittavat virtaukset ja ala-vääntö katoaa, samoin ns.4-1 "tehoputkiviritykset". Ohjeet orkkispyörälle ilman mitään omia lisävirityksiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä431805Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1641637Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701378Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2391333Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2071238- 1281145
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3321137- 781086
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3141057Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2271057