venat

venat

mistäs ton huomaa parhaiten motskarissa kantaako venttiilit..eli onko säätöä vailla ? ilman avaamista..

9

469

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Venat & Lautaset

      Eipä sitä juuri mistään huomaa. Jos oikein pahasti kantaa niin käyntihäiriöitä alkaa esiintymään mutta silloin todennäköisesti on jo venttiililautanen tai useampi palanut. Kannattaa tarkastaa vähintään valmistajan ilmoittaman ajan/kilometrien aikana.

    • Helppo nakki

      Eihän tuo säätö / tarkastus ole mikään paha rasti. Venakoppa pois ja silleen.
      Jos et itse osaa, niin mikä tahansa mp-huolto sen tekee.
      Huomaa: Moottorin on oltava kylmä, eli illalla seis ja aamulla säätö.

    • venat

      palasäädöillä on kyseinen 1100 honda..elikkäs sen voip ite kattoa kun avaa kopan pois.. ? eli sitä ei huomaa esim puristuspaineista ?

      • Venat&Lautaset

        Voi venttiilien kantamisesta vinkkiä saada myös puristuspainemittauksella mutta kun puristuspaineissa voi olla vikaa muustakin syystä kuin venttiilien kantamisesta. Se ei siis anna varmaa tulosta.


    • venoista

      Kiireellisessä säädön tarpeessa olevat venttiilit naputtavat suht äänekkäästi, yleensä tällöin kuuluu selkeä "napu napu napu napu" tyyppinen ääni. Syynä tähän on yleensä huolto ohjelman mukaisen venttiilinsäädön laiminlyöminen. Venttiilit voivat silti olla säädön tarpeessa vaikka ei vielä naputusta kuuluisikaan. Sitä huolto ohjelman mukaista venttiiliensäätöväliä pitää noudattaa.

      Huolto ohjelmat eivät ole tehty rahastussyistä. Vaan niitä noudattamalla varmistat että moottoripyörä kestää vähintään sen määrän kilometrejä kuin se moottoripyörä on suunniteltu kestämään. Näillä ohjeilla varmistetaan ettei moottoripyörä hajoa käsiin ennen aikojaan.

      • Venat & Lautaset

        Pyörissä vaan on se ongelma että joissain moottoreissa venttiililautaset painuvat kanteen jolloin venttiilivälys pienenee eikä silloin kuulu mitään ääntä. Ainakin Yamahan moottorit tekivät tuota venttiilien kanteenpainumista aikanaan. Onko ongelma enää ajankohtainen ezes Yamahankaan moottoreissa en tiedä. Jostain syystä vain moottoripyörien moottoreista e7 juurikaan venttiilien naputusääntä kuulu.


    • mp seniori

      Välyksen kuulee käynnistä, jos alkaa venttiili(t) kantamaan sitä ei kuule.

      Kantamisessa on muutamia oireita, joita voi tarkkailla itsekin. Yleensä kantaminen tapahtuu kuumassa koneessa, jos kuumakäynnistyvyys on huono tai alavääntö katoaa koneesta tai se ei oikein jaksa käydä tyhjäkäyntiä kuumana, saattaa syy olla venttiileissä.

      Alaväännön voi testata ajamalla ylämäkeen isolla vaihteella ja lisäämällä kaasua reilusti (ei kuitenkaan alikierroksilla, järki käteen) pitäisi kiihtyä alakierroksilta ylöspäin kylmällä koneella ja kuumalla koneella samalla tavalla. Kaverin voi ottaa taakse lisäpainoksi, jos on kovin vääntävä pyörä kyseessä.

      Pyörä myös tuntuu puhdittomalta isolla vaihteella ja pienillä kierroksilla ajettaessa sekä pieneenkin ylämäkeen joutuu vaihtamaan pienempään ja "keräämään kierroksia", jotta nopeus ei putoaisi. Tämä korostuu kun kaksi on kyydissä.

      Toki noihin voi olla muitakin syitä, mutta oman pyörän käytöksen tuntemus on tärkeää jos tapahtuu muutoksia niiden syy olisi pikimiten selvitettävä.
      Jos oma taito ei riitä kannattaa viedä suosiolla OSAAVAAN HUOLTOON.

      Itselläni kävi euroopassa reissussa vähän tähän verrattava tapaus.
      Ajoimme silloisen avokkaan, nykyisen vaimoni kanssa itävallassa siirtymätaipaletta italian suuntaan suzuki gsx750:lla ja tuntui että pyörä ei kulje ei minnekään ja kaikki teho suurimmalla vaihteella hiipuu. Pyörä oli itselleni uusi ja toiminut moitteetta siihen asti. Pyörä seis ja tutkimaan missä vikaa? Jarrulevyt viileät, koneessa öljyä, renkaat normaalilämpöiset ja eivät silmämääräisesti tyhjiäkään. Kone käynnistyy näyrästi, mutta ei oikein tehoja ole. Polttoainetta kuluu todella paljon kun vertaa edellisiin tankkausväleihin... Siitähän se vinkki sitten tulikin.
      Kartta kouraan ja tarkistamaan kuinka korkealla ollaan, niimpä niin 1850m ja lievää ylämäkeä koko ajan, vaikka silmä toista väitti. Eipä siis ihme, jos ilma oli ohutta ja seokset hiukan rikkaan puoleiset (perinteinen kaasaripyörä). Matka jatkui ja ongelma poistui kun laskeuduttiin italiaan Garda-järvelle.

    • pah1

      "Alaväännön voi testata ajamalla ylämäkeen isolla vaihteella ja lisäämällä kaasua reilusti (ei kuitenkaan alikierroksilla, järki käteen) pitäisi kiihtyä alakierroksilta ylöspäin kylmällä koneella ja kuumalla koneella samalla tavalla. Kaverin voi ottaa taakse lisäpainoksi, jos on kovin vääntävä pyörä kyseessä."

      On yleensä täysin normaalia että moottori ei toimi niin hyvin kylmänä suurilla kaasu avauksilla, mutta kuumana ei ole enää normaalia. Kylmää moottoria ei tule myöskään huudattaa ellei sitten halua olla täysi idiootti ja rikkoa moottorin ennen aikojaan. Moottorin ollessa kylmä tulisi ajaa ensin pienemmillä kierroksilla, tietenkään ei liian pienillä kierroksilla.

      • toimii myös twinissä

        Tuo lie kaikille selvä asia, tahallaan väärinymmärtäjiä eli saivartelijoita tuntuu riittävän tälläkin palstalla. Kuka nyt alikierroksilla konetta kalisuttaa tai heti käynnistyksen jälkeen lähtee sitä vedättämään.

        Mp seniorin ohjeet ovat aivan asiallisia perusohjeita, joilla voi itse "konetta" avaamatta tarkistaa myös tuon venttiilien kantamisen.

        Lisätä voisi myös ns. Vapaavirtausilmanputsarit, jotka sekoittavat virtaukset ja ala-vääntö katoaa, samoin ns.4-1 "tehoputkiviritykset". Ohjeet orkkispyörälle ilman mitään omia lisävirityksiä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persujen mukaan rasismi on huumoria

      Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀
      Maailman menoa
      125
      4587
    2. BOIKOTOIN - Ei mitään Suomi.fi postilaatikoita käyttöön

      Ainakaan minulle! Vai että pitäisi alkaa siellä käyädä katselemassa tammikuusta 2026 siis periaatteessa päivittäin että
      Maailman menoa
      200
      3805
    3. 209
      3095
    4. Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta

      Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome
      Maailman menoa
      94
      2949
    5. Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava

      Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main
      Maailman menoa
      63
      2771
    6. Lasse Lehtonen palasi ambulanssilennolla Suomeen

      Nyt on syytä lopettaa irvailu.
      Maailman menoa
      111
      1540
    7. HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi

      Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok
      Maailman menoa
      4
      1528
    8. 60
      1276
    9. Aitolehti Capital

      HehkuB on myynnissä, kovalla työllä saavutettu unelma joka sekin lässähti kuten kaikki mihin ryhtyy! Nyt Sewen asialle
      Kotimaiset julkkisjuorut
      240
      1111
    10. MOT: Työmarkkinatori on olemattomien työpaikkojen hakupaikka

      Työpaikkojen tietoja ei tarkisteta, ja ainakin noin noin 10% on olemattomia työpaikkoja ja sen lisäksi eri rekryfirmat t
      Maailman menoa
      120
      1029
    Aihe