venat

venat

mistäs ton huomaa parhaiten motskarissa kantaako venttiilit..eli onko säätöä vailla ? ilman avaamista..

9

439

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Venat & Lautaset

      Eipä sitä juuri mistään huomaa. Jos oikein pahasti kantaa niin käyntihäiriöitä alkaa esiintymään mutta silloin todennäköisesti on jo venttiililautanen tai useampi palanut. Kannattaa tarkastaa vähintään valmistajan ilmoittaman ajan/kilometrien aikana.

    • Helppo nakki

      Eihän tuo säätö / tarkastus ole mikään paha rasti. Venakoppa pois ja silleen.
      Jos et itse osaa, niin mikä tahansa mp-huolto sen tekee.
      Huomaa: Moottorin on oltava kylmä, eli illalla seis ja aamulla säätö.

    • venat

      palasäädöillä on kyseinen 1100 honda..elikkäs sen voip ite kattoa kun avaa kopan pois.. ? eli sitä ei huomaa esim puristuspaineista ?

      • Venat&Lautaset

        Voi venttiilien kantamisesta vinkkiä saada myös puristuspainemittauksella mutta kun puristuspaineissa voi olla vikaa muustakin syystä kuin venttiilien kantamisesta. Se ei siis anna varmaa tulosta.


    • venoista

      Kiireellisessä säädön tarpeessa olevat venttiilit naputtavat suht äänekkäästi, yleensä tällöin kuuluu selkeä "napu napu napu napu" tyyppinen ääni. Syynä tähän on yleensä huolto ohjelman mukaisen venttiilinsäädön laiminlyöminen. Venttiilit voivat silti olla säädön tarpeessa vaikka ei vielä naputusta kuuluisikaan. Sitä huolto ohjelman mukaista venttiiliensäätöväliä pitää noudattaa.

      Huolto ohjelmat eivät ole tehty rahastussyistä. Vaan niitä noudattamalla varmistat että moottoripyörä kestää vähintään sen määrän kilometrejä kuin se moottoripyörä on suunniteltu kestämään. Näillä ohjeilla varmistetaan ettei moottoripyörä hajoa käsiin ennen aikojaan.

      • Venat & Lautaset

        Pyörissä vaan on se ongelma että joissain moottoreissa venttiililautaset painuvat kanteen jolloin venttiilivälys pienenee eikä silloin kuulu mitään ääntä. Ainakin Yamahan moottorit tekivät tuota venttiilien kanteenpainumista aikanaan. Onko ongelma enää ajankohtainen ezes Yamahankaan moottoreissa en tiedä. Jostain syystä vain moottoripyörien moottoreista e7 juurikaan venttiilien naputusääntä kuulu.


    • mp seniori

      Välyksen kuulee käynnistä, jos alkaa venttiili(t) kantamaan sitä ei kuule.

      Kantamisessa on muutamia oireita, joita voi tarkkailla itsekin. Yleensä kantaminen tapahtuu kuumassa koneessa, jos kuumakäynnistyvyys on huono tai alavääntö katoaa koneesta tai se ei oikein jaksa käydä tyhjäkäyntiä kuumana, saattaa syy olla venttiileissä.

      Alaväännön voi testata ajamalla ylämäkeen isolla vaihteella ja lisäämällä kaasua reilusti (ei kuitenkaan alikierroksilla, järki käteen) pitäisi kiihtyä alakierroksilta ylöspäin kylmällä koneella ja kuumalla koneella samalla tavalla. Kaverin voi ottaa taakse lisäpainoksi, jos on kovin vääntävä pyörä kyseessä.

      Pyörä myös tuntuu puhdittomalta isolla vaihteella ja pienillä kierroksilla ajettaessa sekä pieneenkin ylämäkeen joutuu vaihtamaan pienempään ja "keräämään kierroksia", jotta nopeus ei putoaisi. Tämä korostuu kun kaksi on kyydissä.

      Toki noihin voi olla muitakin syitä, mutta oman pyörän käytöksen tuntemus on tärkeää jos tapahtuu muutoksia niiden syy olisi pikimiten selvitettävä.
      Jos oma taito ei riitä kannattaa viedä suosiolla OSAAVAAN HUOLTOON.

      Itselläni kävi euroopassa reissussa vähän tähän verrattava tapaus.
      Ajoimme silloisen avokkaan, nykyisen vaimoni kanssa itävallassa siirtymätaipaletta italian suuntaan suzuki gsx750:lla ja tuntui että pyörä ei kulje ei minnekään ja kaikki teho suurimmalla vaihteella hiipuu. Pyörä oli itselleni uusi ja toiminut moitteetta siihen asti. Pyörä seis ja tutkimaan missä vikaa? Jarrulevyt viileät, koneessa öljyä, renkaat normaalilämpöiset ja eivät silmämääräisesti tyhjiäkään. Kone käynnistyy näyrästi, mutta ei oikein tehoja ole. Polttoainetta kuluu todella paljon kun vertaa edellisiin tankkausväleihin... Siitähän se vinkki sitten tulikin.
      Kartta kouraan ja tarkistamaan kuinka korkealla ollaan, niimpä niin 1850m ja lievää ylämäkeä koko ajan, vaikka silmä toista väitti. Eipä siis ihme, jos ilma oli ohutta ja seokset hiukan rikkaan puoleiset (perinteinen kaasaripyörä). Matka jatkui ja ongelma poistui kun laskeuduttiin italiaan Garda-järvelle.

    • pah1

      "Alaväännön voi testata ajamalla ylämäkeen isolla vaihteella ja lisäämällä kaasua reilusti (ei kuitenkaan alikierroksilla, järki käteen) pitäisi kiihtyä alakierroksilta ylöspäin kylmällä koneella ja kuumalla koneella samalla tavalla. Kaverin voi ottaa taakse lisäpainoksi, jos on kovin vääntävä pyörä kyseessä."

      On yleensä täysin normaalia että moottori ei toimi niin hyvin kylmänä suurilla kaasu avauksilla, mutta kuumana ei ole enää normaalia. Kylmää moottoria ei tule myöskään huudattaa ellei sitten halua olla täysi idiootti ja rikkoa moottorin ennen aikojaan. Moottorin ollessa kylmä tulisi ajaa ensin pienemmillä kierroksilla, tietenkään ei liian pienillä kierroksilla.

      • toimii myös twinissä

        Tuo lie kaikille selvä asia, tahallaan väärinymmärtäjiä eli saivartelijoita tuntuu riittävän tälläkin palstalla. Kuka nyt alikierroksilla konetta kalisuttaa tai heti käynnistyksen jälkeen lähtee sitä vedättämään.

        Mp seniorin ohjeet ovat aivan asiallisia perusohjeita, joilla voi itse "konetta" avaamatta tarkistaa myös tuon venttiilien kantamisen.

        Lisätä voisi myös ns. Vapaavirtausilmanputsarit, jotka sekoittavat virtaukset ja ala-vääntö katoaa, samoin ns.4-1 "tehoputkiviritykset". Ohjeet orkkispyörälle ilman mitään omia lisävirityksiä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävöin sinua kokoyön!

      En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      62
      4539
    2. KALAJOEN UIMAVALVONTA

      https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      163
      3488
    3. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

      Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      61
      2827
    4. Hukkuneet pojat kalajoella pakolaisia?

      Eivät osanneet suomea nimittäin.
      Maailman menoa
      148
      2776
    5. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

      Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      49
      2664
    6. Älä mahdollisesti ota itseesi

      En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      24
      1913
    7. Joku hukkui Hyrynsalmella?

      Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      24
      1791
    8. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

      Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      30
      1646
    9. Mitä sinä mietit

      Mies?
      Ikävä
      174
      1630
    10. Metsästysmökki

      Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      42
      1332
    Aihe