Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Paljon puhutut elatusmaksut

pipariiina

Pyysin jokin aika sitten elatusmaksujen tarkistusta, sillä lapset ja kulut sen mukana kasvavat koko ajan.
Reilut kaksi vuotta sitten tehtiin alkuperäinen sopimus, jossa ex-mieheni sai ajettua elatusmaksut läpi haluamaansa mahdollismman alhaiseen summaan, 486 euroon kolmesta lapsesta (oma vikani toki, kun annoin periksi). Senkin pitkin hampain allekirjoitti, sillä hänen kuvitelmansa on, että hän elättäisi MINUA tuolla summalla herroiksi. Lapsilla oli tuolloin ikää 11,9 ja 4 vuotta.
Tiesin, että hänen tulonsa ovat nousseet parin vuoden takaisista ajoista aika paljon (nykyiset bruttotulot lähes 60000e, omieni ollessa tuosta hieman yli puolet) ja lisäksi mies on asunut yhdessä uuden naisensa kanssa jo 1,5 vuotta.
Kun vihdoin pääsimme lastenvalvojan puheille, olikin uusi puoliso "paperilla" muuttanut takaisin vanhempiensa asuntoon, jotta miehen asumismenot otettaisiin kokonaisuudessaan huomioon. Eli hänellä ei muka ole asuinkumppania. Todellisuudessa he siis asuvat yhdessä... Elatusapulaskurin mukaan etä olisi velvoitettu maksamaan elatusapua reilut 900e!!!! "Hieman" siis enemmän, kuin se mitä maksaa. Miehellähän kilahti ihan totaalisesti sosiaalivirastossa, vaikka sanoin, että eiköhän summa olisi neuvoteltavissa... Hän ei ollut valmis nostamaan summaa ollenkaan, tarjoitui ainoastaan maksamaan keskimmäisen lapsen harrastuskulut (n.80e/kk) nykyisten elatusmaksujen lisäksi. Paperit jäivät allekirjoittamatta... Hänen kanssaan kun ei yksinkertaisesti pysty neuvottelemaan asioista. Kysyisinkin nyt, että onko kellään kokemusta ns. sovittelusta elatusapuasioissa. Varmasti olisi erittäin vaikeaa lähteä tuolle "oikeustielle", mutta pitäisikö vaan tuota kautta vaatia etää hoitamaan velvollisuutensa.

15

2321

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tä!

      Ahne!

    • Jermunen

      Harvinaisen hyvätuloinen ex sinulla. Itse maksan 220 yhdestä lapsesta, mikä on yli 10 % nettotuloista. Sama yhtälö ei toimi kolmen lapsen kohdalla, mutta toki turhan halvalla ex on päässyt.

    • Katso peiliin sinäkin

      Ei tuo sinunkaan asenne ihan kauheasti ilmennä neuvottelua...ainakaan jos asiat eivät mene haluamallasi tavalla.

    • Oivander

      Tuota tuota... Oikeuden kautta pitää mennä jos ei muuten onnistu, mutta siinä voi tulla laskua. Useimmiten osapuolet maksavat omat oikeudenkäyntikulunsa eikä asianajaja ole halpa. Veloitus on jotain 2-4 tonnin väliltä. Jos olet pienituloinen, niin saat toki ilmaisen avustajan oikeuteen.

      Käräjien ulkopuolinen sovittelu voi olla aika turhaa, jos toisen osapuolen asennoituminen on sementoitu. 486 jaettuna kolmella on 162 eli aika lähellä minimiä. Ex on kaikilla mittareilla hyvätuloinen. On melko hävytöntä, että kroisos maksaa yhdestä lapsesta saman verran kuin pienituloinen duunari.

      • juubrelis

        Elatusmaksuasioissa oikeudessa hakijana ovat lapset - ei se lähivanhempi. Lapsilla tuskin lienee tuloja, joten kunnallisen oikeusaputoimiston kautta saa maksuttomasti lakimiehen.
        Sama juttu oli mulla aikoinaan, lasten isä ei suostunut maksamaan sitä, mitä ihan viralliset laskurit osoittivat. Vein asian oikeusaputoimistoon, jonka lakimies sitten väänsi asian rautalangasta lasten isälle ja sitä kautta suostui sitten sopimuksen allekirjoittamaan.
        Lapset ovat oikeutettuja saamaan sen mitä heille kuuluu. Otappa siis ap yhteyttä oikeusaputoimistoon.


      • Oivander
        juubrelis kirjoitti:

        Elatusmaksuasioissa oikeudessa hakijana ovat lapset - ei se lähivanhempi. Lapsilla tuskin lienee tuloja, joten kunnallisen oikeusaputoimiston kautta saa maksuttomasti lakimiehen.
        Sama juttu oli mulla aikoinaan, lasten isä ei suostunut maksamaan sitä, mitä ihan viralliset laskurit osoittivat. Vein asian oikeusaputoimistoon, jonka lakimies sitten väänsi asian rautalangasta lasten isälle ja sitä kautta suostui sitten sopimuksen allekirjoittamaan.
        Lapset ovat oikeutettuja saamaan sen mitä heille kuuluu. Otappa siis ap yhteyttä oikeusaputoimistoon.

        Ei se kyllä mene noin. Tai ehkä unissasi.


      • OtappaAsioistaSelvää
        Oivander kirjoitti:

        Ei se kyllä mene noin. Tai ehkä unissasi.

        Kyllä se näin menee. Laki on Suomessa tässä asiassa hyvin selkeä ja turvaa lasten oikeuden saada elatusta. Jos elatusvelvollinen ei suostu elatusmaksuja sopimaan/maksamaan, niin elätettävät, eli ne lapset, saavat maksuttoman lakimiesavun oikeusaputoimistosta. Eli elatusmaksuissa hakijana on nimenomaan lapset, ne sen sopimaan/maksamaan suostumattoman ihan omat lapset.

        http://www.lakineuvo.fi/lakineuvo/239/lapsen-elatus-oikeudenkäyntikulut-lapsen-elatusta-koskevissa-asioissa


      • Oivander
        OtappaAsioistaSelvää kirjoitti:

        Kyllä se näin menee. Laki on Suomessa tässä asiassa hyvin selkeä ja turvaa lasten oikeuden saada elatusta. Jos elatusvelvollinen ei suostu elatusmaksuja sopimaan/maksamaan, niin elätettävät, eli ne lapset, saavat maksuttoman lakimiesavun oikeusaputoimistosta. Eli elatusmaksuissa hakijana on nimenomaan lapset, ne sen sopimaan/maksamaan suostumattoman ihan omat lapset.

        http://www.lakineuvo.fi/lakineuvo/239/lapsen-elatus-oikeudenkäyntikulut-lapsen-elatusta-koskevissa-asioissa

        Ota aivan itse asioista selvää. Kerropa kuinka monta tapausta tunnet, joissa asia on mennyt niin kuin sanot? Tunnen kyllä asian, joka löytyy linkin takana.


    • Äitylin uusikko

      Elarit maksoi isä äitylin uusikolle, nyt minulla on vaatteita hän järkkäs ruokapaikan en ole nälkäinen.Saan peräti viikkorahaa.Äityliä on monenlaisia.

    • Käräjillä

      Kyllä tuo vaikuttaa siltä, että oikeuteen sinun on mentävä, jos korotusta maksuihin haluat. Etävanhemman maksamat elatusmaksut ovat hänen tuloihinsa nähden liian alhaiset.

      Jos lastenvalvojan laskelman mukaan elatusmaksujen pitäisi olla x euroa, tulee oikeus päätöksessään nojaamaan tuohon laskelmaan. Tuomarit eivät voi olla joka alan asiantuntijoita vaan ottavat päätöksiä tehdessään huomioon asiantuntijoiden (tässä tapauksessa lastenvalvojan) lausuntoja. Näin minulle kerrottiin kun itse olin oikeudessa samasta asiasta. Pidä huolta, että sinulla on tuo lastenvalvojan laskelma kirjallisesti esillä oikeudessa.

      Kuluja oikeudenkäynnistä tulee, mutta kotivakuutuksen oikeusturvavakuutus maksaa niistä suurimman osan kun elatusmaksuista ei olla sopimassa ensimmäistä kertaa. Lue huolellisesti vakuutuskirjasi ja ota jo ennakolta yhteyttä vakuutusyhtiöösi. Hanki asianajaja - oikeuteen ei koskaan pidä mennä ilman asianajajaa.

      Meidän tapauksessa lähivanhempi pyysi reippaasti enemmän kuin lastenvalvojan laskelmassa oli. Minä tarjouduin maksamaan hieman enemmän kuin laskelma osoitti. Se ei lähivanhemmalle riittänyt, joten päädyttiin oikeuteen. Oikeus sitten määräsi maksut tasan sen mukaan mitä lastenvalvoja oli laskenut.

      • erhhu

        Oikeudessa yleensä myös katsotaan kokonaistilannetta, ei vain tuijoteta laskureita..
        Joten summa on hyvinkin luultavasti vähemmän kuin tuo 900 euroa mitä lastenvalvoja laski. Ja vain ne harrastuskulut yms. otetaan huomioon mitkä on aloitettu teidän yhdessä ollessanne tai mihin toinen on muuten suostunut. Eikä toisen tuloilla ole mitään väliä ainoastaan niillä teidän lastenne menoilla.


      • samatapaus

        Kuka maksoi oikeudenkäynti kulut, jos sait maksuksi sen mitä lastenvalvoja oli laskenut? Tai siis oliko oikeudenkäynti vain elatusmaksuista?


      • Käräjillä
        samatapaus kirjoitti:

        Kuka maksoi oikeudenkäynti kulut, jos sait maksuksi sen mitä lastenvalvoja oli laskenut? Tai siis oliko oikeudenkäynti vain elatusmaksuista?

        Minä olin siis se osapuoli, jolle maksut määrättiin maksettaviksi, eli en saanut mitään. Oikeudenkäynti koski vain elatusmaksuja ja kumpikin määrättiin maksamaan omat kulunsa. Minun oikeusturvavakuutukseni kattoi minun maksettavikseni tulleet kulut omavastuuosuutta lukuun ottamatta.


    • yh;na jo vuosia

      Täällä kans yks joka on oikeuden kautta joutunut elarit hakemaan kun mies ei suostunut sopimusta uusimaan. Hölmönä olin aikoinaan allekirjoittanut sopimuksen, jossa maininta, että sopimukset uusitaan kaikkien lasten osalta kun vanhin täyttää 18vuotta. No sitten oli siis tilanne, ettei ollut voimassaolevaa sopimusta eikä exä sitä suostunut tekemään. Oikeusaputoimistoon, lapset hakijana.. Ei kuluja, koska lapsilla ei tuloja.

    • Anonyymi

      Ne on sen rahoja ja eivät kuulu sulle tai ulos paskomillesi elämän pilaajille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      2087
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1798
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      19
      1677
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1480
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      65
      1433
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1348
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1344
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1302
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      11
      1245
    Aihe