mitä kauempaa kierrät sen paremmin pärjäät! ja vanhemmat joiden nuorelle ko taloa suositellaan; muistakaa ettei aina kannata uskoa mitä sanotaan
ammattiopisto luovi
7
694
Vastaukset
- 16+9
Luoviin on tarkat valintakriteerit ja sinne voi päästä ainoastaan sellaiset opiskelijat, joilla on erityisiä vaikeuksia oppimisessa tai elämänhallinnan alueilla niin, että tavallisessa ammattiopistossa opiskelu ei onnistu.
- kissinpissi
ai, tarkoittaako ne tarkat valintakriteerit sitä että saatte kirjoittaa eläkepapereita?
- Matemaattisesti_vajaa
En suostunut hakemaan erityisammattikouluun, vaikka sellaista minulle suositeltiinkin ollessani yläastelainen. Panin vastaan ja hain tavalliseen ammattikouluun. Ylä- ja ala-asteen kävin tavallisessa koulussa, matematiikan opiskelin erityisopetuksen puolella. Toisaalta vaikeuksia oli kokeisiin lukemisessakin, vaikka ymmärsin lukemani, mutta se ei vaan jäänyt millään päähän enkä jaksanut pää punaisena lukea ja lukea. Valmistumisen jälkeen tuli mietittyä erilaisia oppimistapoja ja nyt olen siinä uskossa, että ehkäpä olen löytänyt sen optimaalisen opiskelutekniikan.
Syy, miksi en halunnut erityisammattikouluun, oli kuulemani kauhukuvat kyseisistä oppilaitoksista. Moni entinen opiskelija, joilla oli joku muu diagnoosi kuin kehitysvamma, kokivat erityisammattikoulun lastentarhaksi, jossa opettajat kohteli niitä normaaliälyisiäkin opiskelijoita kehitysvammaisina, joihin suhtauduttiin holhoavasti. Erityisammattikoulun käyneenä työllistyminen on epätodennäköistä, suurin osa näistä opiskelijoista päätyypi avotöihin tai työkyvttömyyseläkkeelle. Äidillenikin yritin asiaa kertoa, mutta sehän vaan sanoi, ettei kaikkeen pidä uskoa, mitä sanotaan.
Mutta mitä ihmettä olisin tehnyt erityisammattikoulussa, jos vaikeuteni on vain matematiikan alueella sekä lukemisen kanssa? Tavallisen peruskoulun käyneenä en olisi varmasti sopeutunut sinne riippuen tietenkin luokkahengestäkin. Veikkaukseni on, että suurin osa erityisammattikoulujen opiskelijoista koostuu kehitysvammaisista, vaikka mahtuuhan sinne joukkoon muitakin erityisopiskelijoita. Nämä entiset opiskelijat ovat kertoneet kokemuksistaansa, että tilanne on eri, jos on vain esim. kuulovamma, lukihäiriö tai ADHD kuin kehitysvamma.
- 16+9
Eläkepapereita ei kirjoitella Luovissa.
- kissinpissi
Tässä maassa ei varmasti löydy ensimmäistäkään joka ei tietäisi missä ja kuka ne päätökset tekee- mutta näyttää löytyvän joku joka ei ymmärrä sarkasmia... eipä ollut yllättävää!
- 16+9
Kerrohan kissinpissi, kuka ne eläkepaperit kirjoittaa, kun tunnut asian tietävän? Olen varmaan se ensimmäinen ei sairaseläkkeellä oleva tässä maassa, joka ei tuota asiaa tiedä ja ei myöskään tunnista kissinpissin kirjoituksen sisältämää nerokasta sarkasmia.
- kissinpissi
Ventti on hyvä ja tutkii ihan itse asioita :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik174963MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar1022531Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5781881- 101874
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1141608Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671217Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331158Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill31008Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641007Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt2191000