ammattiopisto luovi

titityy4

mitä kauempaa kierrät sen paremmin pärjäät! ja vanhemmat joiden nuorelle ko taloa suositellaan; muistakaa ettei aina kannata uskoa mitä sanotaan

7

830

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 16+9

Luoviin on tarkat valintakriteerit ja sinne voi päästä ainoastaan sellaiset opiskelijat, joilla on erityisiä vaikeuksia oppimisessa tai elämänhallinnan alueilla niin, että tavallisessa ammattiopistossa opiskelu ei onnistu.

• kissinpissi

ai, tarkoittaako ne tarkat valintakriteerit sitä että saatte kirjoittaa eläkepapereita?

• Matemaattisesti_vajaa

En suostunut hakemaan erityisammattikouluun, vaikka sellaista minulle suositeltiinkin ollessani yläastelainen. Panin vastaan ja hain tavalliseen ammattikouluun. Ylä- ja ala-asteen kävin tavallisessa koulussa, matematiikan opiskelin erityisopetuksen puolella. Toisaalta vaikeuksia oli kokeisiin lukemisessakin, vaikka ymmärsin lukemani, mutta se ei vaan jäänyt millään päähän enkä jaksanut pää punaisena lukea ja lukea. Valmistumisen jälkeen tuli mietittyä erilaisia oppimistapoja ja nyt olen siinä uskossa, että ehkäpä olen löytänyt sen optimaalisen opiskelutekniikan.

Syy, miksi en halunnut erityisammattikouluun, oli kuulemani kauhukuvat kyseisistä oppilaitoksista. Moni entinen opiskelija, joilla oli joku muu diagnoosi kuin kehitysvamma, kokivat erityisammattikoulun lastentarhaksi, jossa opettajat kohteli niitä normaaliälyisiäkin opiskelijoita kehitysvammaisina, joihin suhtauduttiin holhoavasti. Erityisammattikoulun käyneenä työllistyminen on epätodennäköistä, suurin osa näistä opiskelijoista päätyypi avotöihin tai työkyvttömyyseläkkeelle. Äidillenikin yritin asiaa kertoa, mutta sehän vaan sanoi, ettei kaikkeen pidä uskoa, mitä sanotaan.

Mutta mitä ihmettä olisin tehnyt erityisammattikoulussa, jos vaikeuteni on vain matematiikan alueella sekä lukemisen kanssa? Tavallisen peruskoulun käyneenä en olisi varmasti sopeutunut sinne riippuen tietenkin luokkahengestäkin. Veikkaukseni on, että suurin osa erityisammattikoulujen opiskelijoista koostuu kehitysvammaisista, vaikka mahtuuhan sinne joukkoon muitakin erityisopiskelijoita. Nämä entiset opiskelijat ovat kertoneet kokemuksistaansa, että tilanne on eri, jos on vain esim. kuulovamma, lukihäiriö tai ADHD kuin kehitysvamma.

• 16+9

Eläkepapereita ei kirjoitella Luovissa.

• kissinpissi

Tässä maassa ei varmasti löydy ensimmäistäkään joka ei tietäisi missä ja kuka ne päätökset tekee- mutta näyttää löytyvän joku joka ei ymmärrä sarkasmia... eipä ollut yllättävää!

• 16+9

Kerrohan kissinpissi, kuka ne eläkepaperit kirjoittaa, kun tunnut asian tietävän? Olen varmaan se ensimmäinen ei sairaseläkkeellä oleva tässä maassa, joka ei tuota asiaa tiedä ja ei myöskään tunnista kissinpissin kirjoituksen sisältämää nerokasta sarkasmia.

• kissinpissi

Ventti on hyvä ja tutkii ihan itse asioita :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      78
      5266
    2. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      125
      3624
    3. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      41
      3486
    4. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      51
      3104
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      26
      2778
    6. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      7
      2329
    7. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      24
      2111
    8. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      199
      2000
    9. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      425
      1654
    10. Huomenta kulta

En mä halunnut sulle ilkeillä,päinvastoin. Miks mä niin tekisin ku rakastan sua ❤️ mut anteeksi jos ilmaisin itseäni huo
      Ikävä
      9
      1588
    Aihe