Onnistuuko tummuneen koivusta valmistetun huonekalun uudelleen petsaus ilman hiomista. Huonekalu on kellastunut ja siinä on lakattu pinta. Ajattelin petsata tuon huonekalun koivupetsillä , niin monesti jotta saadaan haluttu sävy. Tämän jälkeen olisi tarkoitus lakata välihionnalla. En viitsisi hioa kellastunutta lakkaa pois koska itse huonekalukin on osittain jo kellastunut.
Huonekalu koivusta tehty
7
1652
Vastaukset
ei tuu onnistumaan pakko hioa lakka pois.. oon kokeillu lähes kaikkia petsejä jotta ei trvais hioa lakkaa pois mutta ei yksinkertaisesti toimi.. voit toki ensin käyttää maalin poisto ainetta ja sikliä ja sitte hioa nii nopeutuu ainaki joa osaa käyttää oikein purkeissa on ohjeet. vanha lakka aina pitää poista. konservointi työssä oon sen jo oppinu liian monta kertaa
- 38v alalla ollut!
Konservointi ja entisöinti poikkeavat oleellisesti toisistaan!!!!!!!!!!
38v alalla ollut! kirjoitti:
Konservointi ja entisöinti poikkeavat oleellisesti toisistaan!!!!!!!!!!
no joo oot oikeassa että poikkeaa kirjoitin vaan sen siksi jotta ymmärrys olis parempi molempia tulee työkseni tehtyä ja paljon uuttakin puusta joten moniala osaamisessa ei suuresti oo merkitystä oliko puuseppä konr´servaatori vai entisöijä.. voin sanoo että jokaista oon 6 vuodessa paljon tehny ja parhaaseen lopputulokseen tulee käyttää kaikki eri menetelmät
- Askartelun iloa
Jep näin on, petsi ei imeydy jos pinnassa on vähänkin vanhaa lakkaa jäljellä. Tulee läikikäs loppulos. Eli kunnon hionta on se paras konsti.
Jos esine on vanha, se saattaa olla käsitelty selluloosalakalla. Jos sen hioo vähänkin huonosti ja lakkaa nykyaikaisella uretaanilakalla, pinta alkaa kuivuessaan kiehua ja kuplia. Vanhan selluloosalakan tunnistaa siitä, että se on kellertävää ja hilseilee. Ja myös siitä, että se liukenee helposti tinnerillä tai asetonilla.
Puuvaha on myös yksi hyvä vaihtoehto, toimii myös petsatulle puulle.- 38v alalla ollut
Jos käyttää vesipetsiä, niin loraus 25-30% ammoniakkia sekaan, tulee täysin tasainen, koska ammoniakki sulattaa lakan kuin lakan.
- Kokeile!
Jos sulla mahdollisuus käyttää ruiskua, niin hioa kuunnolla, petsilakka ottaa kiinni hyvin sen jälkeen. Selluloosalakka kestää tavallisen mineraalitärpätin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1458720Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde472529- 402330
Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja282327Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1931802- 971797
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai221660Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091177Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä281112Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61106