Korhonen vai Corhois ???

sukututkimusta

Oli tarkoitukseni selvittää isäni puoleista sukua jo muutama vuosikymmen sitten. Kävin työväenopiston sukututkimuskurssilla, mutta asia jäi sikseen. - Nykyisin, kun on enemmän aikaa perehtyä, niin yritinpä netin kautta päästä alkuun, mutta eihän siitä mitään tule, kun en tiedä edes syntymäaikoja enkä paljoa muutakaan.
Sukunimi on tietysti
Korhonen
ja tämä sukuhaara oleillut ilmeisesti
St. Michel
hyvin hyvin kauan.
Osaatteko neuvoa, mihin ensiksi tarttua? Tässä suvussa on kaksosia, myös isäni oli.
Ja vielä sellainen kysymys, että kuinka paljon suunnilleen maksaa, jos teettää sukututkimuksen? Olen tiedustellut lähisukulaisilta, ja heillä ei ole tiedossa, että juuri tästä sukuhaarasta olisi tutkimusta tehty, mutta eivät olleet varmoja.

38

1160

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Masa vaan

      Seudun Korhoset ovat asuttaneet aikoinaan Mikkelin kaakkoisnurkilla sijaitsevia Marjoniemen ja Haukkakorholan kyliä sekä lähellä niitä, Ristiinan puolella olevaa Korholan kylää.
      Sukua on tutkinut/tutkituttanut jo edesmennyt mikkeliläinen teollisuusneuvos O.J. Korhonen. Mäntsälässä asuu myös eräs sukua tutkiva Korhonen, jonka löydät Suomen Sukututkimusseuran keskustelufoorumilta.

      • sukututkimusta

        Kiitoksia nopeasta vastauksesta!
        Olen nyt parina päivänä selaillut netissä kaikenmaailman rippi- sun muita kirjoja, jotka putkahtelevat ruudulle näppärästi. Mutta sitten esim. Korhola kun löytyi, niin siellä on asuskellut joskus 1800-luvulla kaikkia muita kuin Korhosia.
        Mitä ne ihmiset on oikein puuhastelleet ja missä viiletelleet?
        Ja entäpä sitten ne rippikirjoja sulkakynillään raapustelleet, kun välillä on selkeästikin Juhontytär, mutta sitten joku toinen on riipustellut ruåtsiksi tai niin taiteellisesti ettei siitä saa mitään tolkkua että tytär vai poika vai vaimo vai renki vai isäntä.
        Mutta toisaalta aikas mielenkiintoista,
        mutta aikaa se tihrustaminen tottatosiaan vie useammankin tunnin, eikä silti pääse puusta pidemmälle!


    • Pöö

      Hanki hyvä ihminen kunnon lähtötiedot tai hukkaat vain aikaasi. Ellei ole syntymäaikoja ennen vuotta 1910, tilaa sukuselvitys seurakunnasta

      • sukututkimusta

        Niin. Mitä vanhemmaksi tulen sitä enemmän ilmeisesti tarvitsen kaikenlaisia juttuja, niinkuin esimerkiksi sellainenkin
        luritus, jota isäni minulle lapsuudessani luritteli,
        pukki pökkää öhkää,,,,,,,,,,,,, siis jotenkin niin se meni,
        mutta enpä enää itse muista. Olivat ilmeisesti talojen nimiä vai kylien, nämä.
        Ja olen siis vasta kartoittamassa onko joku jo ehtinyt selvittää myös tätä sukuhaaraa, josta isäni kotoisin ja hänen myötään minä myös.

        Jännittävää.


      • Gyntäjä
        sukututkimusta kirjoitti:

        Niin. Mitä vanhemmaksi tulen sitä enemmän ilmeisesti tarvitsen kaikenlaisia juttuja, niinkuin esimerkiksi sellainenkin
        luritus, jota isäni minulle lapsuudessani luritteli,
        pukki pökkää öhkää,,,,,,,,,,,,, siis jotenkin niin se meni,
        mutta enpä enää itse muista. Olivat ilmeisesti talojen nimiä vai kylien, nämä.
        Ja olen siis vasta kartoittamassa onko joku jo ehtinyt selvittää myös tätä sukuhaaraa, josta isäni kotoisin ja hänen myötään minä myös.

        Jännittävää.

        Hieman parempi talojen nimien luettelo Ristiinasta:

        Pikkaa, Pakkaa, Painaa, Pökkää, Jokapaikka, Öhkää.

        Tämäkään ei ole täydellinen.


      • sukututkimusta
        Gyntäjä kirjoitti:

        Hieman parempi talojen nimien luettelo Ristiinasta:

        Pikkaa, Pakkaa, Painaa, Pökkää, Jokapaikka, Öhkää.

        Tämäkään ei ole täydellinen.

        jaapajaa,
        kuka sen täydellisen ritirimpsun nyt muistaisi olisi mukavaa !


      • Äidiltä opittua
        sukututkimusta kirjoitti:

        jaapajaa,
        kuka sen täydellisen ritirimpsun nyt muistaisi olisi mukavaa !

        Rakola, Karvo, Ojala, Mutkala, Tilli.
        Rako karvanen ojamutkasa tillittää...


      • sukututkimusta
        Äidiltä opittua kirjoitti:

        Rakola, Karvo, Ojala, Mutkala, Tilli.
        Rako karvanen ojamutkasa tillittää...

        ..... mutta kuuluiko tämä myös siihen loruun,
        jonka suomenniemeläiset olivat viritelleet pilkkalauluksi otavalaisille ?
        Vai onko nämä talonnimet jostakin muualtapäin Suomea?

        Ja sattuisiko joku tietämään kuinka monta
        Korhola nimistä taloa on yhteensä Mikkelin tienoilla, kun olen rippikirjoja selaillut, niin sellaista yhtenäistä tietoa en ole oikein saanut kerättyä niistäkään, kun ovat 1800- ja oliko 1700-lukujen tietoja. Aina välillä niissä Korhola taloissa asuu myös Korhonen nimisiä, mutta tyttäriä aviomiehineen ja lapsineen, renkejä jne.
        Niitä isäntiä en oikein ole vieläkään saanut sijoitettua paikoilleen.
        Olenkin ajatellut, että ovat sellaisia isäntiä, jotka huseeraavat välillä sotamiehinä, välillä huitelevat kaskea polttelemassa omilla kaukomaillaan ja sitten jotkut vaihtavat torppia/taloja ja luppovuosina maleksivat takkatulen äärellä kakaroita laskemassa.
        Ihme porukkaa !


    • sukututkimusta

      juu ei tästä mitään valmista näytä tulevan, olen nyt netistä seuraillut rippikirjoja ja sitä hiskin kautta täsmätietoa, mutta kun näyttää siltä, että näitä Korhonen Cårhois ym. nimisiä pitkin vuosisatoja on laukannut vähän siellä sun täällä runsain määrin. Sen nyt tiedän, että niitä Mikkelistä ylöspäin ei kovin montaa kait ole sännännyt perheitä perustamaan,
      mutta sitten ne taloryppäät, joissa näitä minun sukulaisiani on oleskellut.... voivoivoi... oliko se sitten niin esimerkiksi tuolla 1700- ja 1800-luvulla, että oli yksi Korhonen, joka omisti jonkun talon/taloja, vai olivatko ne sittenkin vain joitakin sotilaita sijoitettuina osaomistustaloihin ?
      Pitääkö tässä nyt alkaa opiskelemaan Suomen historiaa, ennenkuin saa selville, että mitä ne soltut Ruotsissakin vehkeilivät ja sitten kuului tämä myös itänaapurille,
      että mitenkä ne oikein tulivat sitten toimeen keskenään näinkin pitkälle, kun
      yhä edelleen on ainakin se yksi talo siellä suvun hallussa.
      Miten te muut saatte selville niitä Öhkää Pökkää Pukki

      ???

      • Gyntäjä

        Minulla on esivanhemmissa Korhosia Ristiinan Hytölän kylän Korholan, Pekon ja Pietolan taloista. Siellä oli tuollainen suvun keskittymä. En tiedä, mitä reittiä he ovat ennen kirkonkirjojen olemassa oloa sinne tulleet.

        Kirkonkijoista, lähinnä Rippikirjasta voidaan siirtymistä seurata. Henkilön nimen jälkeen rivin lopussa saattaa olla merkintä p. 635 tai pg 635 tai till p. 635.
        Se tarkoittaa, että henkilö on siirtynyt toiseen kylään ja nimi on siirretty sivulle 635.
        Varsinkin palkolliset saattoivat siirtyä paikasta toiseen vuosittain, joten seuraaminen on melko työlästä.


      • sukututkimusta
        Gyntäjä kirjoitti:

        Minulla on esivanhemmissa Korhosia Ristiinan Hytölän kylän Korholan, Pekon ja Pietolan taloista. Siellä oli tuollainen suvun keskittymä. En tiedä, mitä reittiä he ovat ennen kirkonkirjojen olemassa oloa sinne tulleet.

        Kirkonkijoista, lähinnä Rippikirjasta voidaan siirtymistä seurata. Henkilön nimen jälkeen rivin lopussa saattaa olla merkintä p. 635 tai pg 635 tai till p. 635.
        Se tarkoittaa, että henkilö on siirtynyt toiseen kylään ja nimi on siirretty sivulle 635.
        Varsinkin palkolliset saattoivat siirtyä paikasta toiseen vuosittain, joten seuraaminen on melko työlästä.

        työlästä on, kyllä.
        Minähän ensialkuun ajattelin, että kun oli siellä 1700-luvulla niitä kaksosia niillä kahdella Cårhois, että jompikumpi niistä veljeksistä sitten olisi myös sukua, mutta ei se ihan niin taida mennäkään!
        Sen muistan, että isäni sanoi joskus vuosikymmeniä sitten, että suvussa on kaksosia ja menevät niin, että miehen mukaan.
        Tiedä sitten !? - miten ne kaksoset "periytyvät" ???
        Ja valtavasti on lapsia perheellä, ei riitä aina kymmenenkään, ihan tavallista 1800-luvulla ja lapset sitten kulkeutuvat.
        Onko näistä taloista joku kartta,
        satutteko tietämään mistä sellaisia voisi löytää?
        Ja nämä minun juureni isä Otavasta ja hänen syntymäkotinsa siellä jossakin.


      • sukututkimusta
        Gyntäjä kirjoitti:

        Minulla on esivanhemmissa Korhosia Ristiinan Hytölän kylän Korholan, Pekon ja Pietolan taloista. Siellä oli tuollainen suvun keskittymä. En tiedä, mitä reittiä he ovat ennen kirkonkirjojen olemassa oloa sinne tulleet.

        Kirkonkijoista, lähinnä Rippikirjasta voidaan siirtymistä seurata. Henkilön nimen jälkeen rivin lopussa saattaa olla merkintä p. 635 tai pg 635 tai till p. 635.
        Se tarkoittaa, että henkilö on siirtynyt toiseen kylään ja nimi on siirretty sivulle 635.
        Varsinkin palkolliset saattoivat siirtyä paikasta toiseen vuosittain, joten seuraaminen on melko työlästä.

        Niin täällä taas ihmettelen, että onko tietoa
        mistä nämä
        Korhonen nimiset ovat alkujaan kotoisin?
        Ja minä kuulun sukuhaaraan joka on pitkälti vaikuttanut kai pääosin Mikkelin ympäristössä, että ne jotka ovat Kajaaniin esim. menneet, niin sitä sukuhaaraa en ilmeisesti sitten ole lähimainkaan.
        Kuka tietää?
        Ja kuinka pitkälle on Korhonen sukuhaaroissa päästy? Onko 1500-luvulle?
        Ja vielä:
        Laittaisitteko joitakin netti vinkkejä, josta löytyisi
        Otava, siis Mikkelin lähellä oleva alue,
        niitä Korhosia pitäisi löytää,
        vai onko ne kaikki jo kirjoihin ja kansiin sukututkimuksina printattu valmiiksi,
        sitä minä vain haluaisin tietää
        tarkalleen.


      • sukututkimusta
        sukututkimusta kirjoitti:

        Niin täällä taas ihmettelen, että onko tietoa
        mistä nämä
        Korhonen nimiset ovat alkujaan kotoisin?
        Ja minä kuulun sukuhaaraan joka on pitkälti vaikuttanut kai pääosin Mikkelin ympäristössä, että ne jotka ovat Kajaaniin esim. menneet, niin sitä sukuhaaraa en ilmeisesti sitten ole lähimainkaan.
        Kuka tietää?
        Ja kuinka pitkälle on Korhonen sukuhaaroissa päästy? Onko 1500-luvulle?
        Ja vielä:
        Laittaisitteko joitakin netti vinkkejä, josta löytyisi
        Otava, siis Mikkelin lähellä oleva alue,
        niitä Korhosia pitäisi löytää,
        vai onko ne kaikki jo kirjoihin ja kansiin sukututkimuksina printattu valmiiksi,
        sitä minä vain haluaisin tietää
        tarkalleen.

        ei mitään hiiskuntaa eikä vastausta uusiin kysymyksiini.
        Tyhmiä kysymyksiä vai?
        Korhosiahan on maa väärällään ja kaikki savolaisen kierosti nyt hissukseen.

        Huoh!


      • sukututkimusta
        sukututkimusta kirjoitti:

        ei mitään hiiskuntaa eikä vastausta uusiin kysymyksiini.
        Tyhmiä kysymyksiä vai?
        Korhosiahan on maa väärällään ja kaikki savolaisen kierosti nyt hissukseen.

        Huoh!

        ..... ja täällä vieläkin haahuilen, kun tuli sellainenkin mieleen, kun jossakin näistä ketjuista oli, että voi ottaa dna-tutkimuksen.
        Minulla on nimittäin sellainen veriominaisuus sama kuin oli isälläni.
        Juu, en tarkoita sinistä verta vaan ihan muuta,
        mutta olisiko sellainen asia järkevää selvittää.
        En tiedä lähiomaisistani ketään, jolla olisi tämä sama.

        Eli mitä ihmettä ne dna-jutut sitten,
        ???
        en oikein ymmärrä mistään sukututkimuksista vissiin mitään,
        olenhan vain puoliksi savolainen,
        siitäkö se johtuu ???


      • sukututkimusta
        sukututkimusta kirjoitti:

        ..... ja täällä vieläkin haahuilen, kun tuli sellainenkin mieleen, kun jossakin näistä ketjuista oli, että voi ottaa dna-tutkimuksen.
        Minulla on nimittäin sellainen veriominaisuus sama kuin oli isälläni.
        Juu, en tarkoita sinistä verta vaan ihan muuta,
        mutta olisiko sellainen asia järkevää selvittää.
        En tiedä lähiomaisistani ketään, jolla olisi tämä sama.

        Eli mitä ihmettä ne dna-jutut sitten,
        ???
        en oikein ymmärrä mistään sukututkimuksista vissiin mitään,
        olenhan vain puoliksi savolainen,
        siitäkö se johtuu ???

        Ei hiiskahdustakaan.
        Ja vielä kysyisin kuitenkin sellaistakin, että
        kuinka yleistä ja jatkumoa oli se, että suvuissa annettiin lapsille ainakin yhdelle pojista isänsä nimi? Siis ei välttämättä ensimmäiseksi nimeksi, mutta kuitenkin isän nimi seurasi sukupolvelta toiselle. Sillä tässä minun suvussani esiintyy ilmeisesti n. 150 vuoden ajan ainakin tuo yksi nimi isältä pojalle.
        Ja sitten sellainen asia, että kun oli näitä suvun sotilaita annettu armeijaan suvusta suorittamaan ilmeisesti senkin vuoksi, että oli sitten
        verovapaa talo.
        Vai olenko ihan väärässä tässäkin mietinnässä?
        Ja oliko sitten tapana myös, että annettiin talon tyttäriä sotilaille vaimoiksi, vai ihan itsekseenkö saivat neidit valita aviomiehensä?

        Kaikenlaista tulee mieleeni, kun nyt olen hipaisemalla lukaissut Suomen historiaa, ja tämä Otava/Ristiina onkin sitten ollut ihan
        mahtipaikka
        näköjään 1700 ja 1800 luvuilla,
        mutta vain raapaisemalla nyt olen tutustunut.
        Mitä suosittelisitte lukemaan, jotta ymmärtäisin historiaa paremmin?


      • ilbertti1
        Gyntäjä kirjoitti:

        Minulla on esivanhemmissa Korhosia Ristiinan Hytölän kylän Korholan, Pekon ja Pietolan taloista. Siellä oli tuollainen suvun keskittymä. En tiedä, mitä reittiä he ovat ennen kirkonkirjojen olemassa oloa sinne tulleet.

        Kirkonkijoista, lähinnä Rippikirjasta voidaan siirtymistä seurata. Henkilön nimen jälkeen rivin lopussa saattaa olla merkintä p. 635 tai pg 635 tai till p. 635.
        Se tarkoittaa, että henkilö on siirtynyt toiseen kylään ja nimi on siirretty sivulle 635.
        Varsinkin palkolliset saattoivat siirtyä paikasta toiseen vuosittain, joten seuraaminen on melko työlästä.

        Terve. Samoja Korhosia ollaan Hytölän Korholasta. Ensimmäiset Korhoset löytyy Karjalasta 1200 luvulta. Jos haluat tietoa Hytölän Korhosista lisää ota yhteyttä.
        T: Ilkka ( [email protected])


      • sukututkimusta
        sukututkimusta kirjoitti:

        Niin täällä taas ihmettelen, että onko tietoa
        mistä nämä
        Korhonen nimiset ovat alkujaan kotoisin?
        Ja minä kuulun sukuhaaraan joka on pitkälti vaikuttanut kai pääosin Mikkelin ympäristössä, että ne jotka ovat Kajaaniin esim. menneet, niin sitä sukuhaaraa en ilmeisesti sitten ole lähimainkaan.
        Kuka tietää?
        Ja kuinka pitkälle on Korhonen sukuhaaroissa päästy? Onko 1500-luvulle?
        Ja vielä:
        Laittaisitteko joitakin netti vinkkejä, josta löytyisi
        Otava, siis Mikkelin lähellä oleva alue,
        niitä Korhosia pitäisi löytää,
        vai onko ne kaikki jo kirjoihin ja kansiin sukututkimuksina printattu valmiiksi,
        sitä minä vain haluaisin tietää
        tarkalleen.

        tietääkö kukaan Ville Korhonen s. 14.3.1868 Mikkeli. Hän on isäni isä, mutta en löydä syntymäajan perusteella en niin mistään kirjoista tai kansista. Plaraillut olen, mutta ei vaan löydy.
        Help!!!


      • Avittaja
        sukututkimusta kirjoitti:

        tietääkö kukaan Ville Korhonen s. 14.3.1868 Mikkeli. Hän on isäni isä, mutta en löydä syntymäajan perusteella en niin mistään kirjoista tai kansista. Plaraillut olen, mutta ei vaan löydy.
        Help!!!

        Kyseisenä päivänä on syntynyt Mikkelin Nurholassa Wilhelm-poika. Vanhemmat David Korhonen ja Anna Wäänänen. Perhe löytyy tämän lastenkirjan aukeaman oikealta sivulta! http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/mikkeli/lastenkirja_1859-1869_msrk_tk1153/232.htm


      • sukututkimusta
        Avittaja kirjoitti:

        Kyseisenä päivänä on syntynyt Mikkelin Nurholassa Wilhelm-poika. Vanhemmat David Korhonen ja Anna Wäänänen. Perhe löytyy tämän lastenkirjan aukeaman oikealta sivulta! http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/mikkeli/lastenkirja_1859-1869_msrk_tk1153/232.htm

        Valtavan iso kiitos tästä tiedosta! Ja selailin nettiä ja löytyi sitten David Mårtensson Korhoin s. 3.10.1830 St. Michel Nurhola nro 1 ja hänen isänsä Mårten Korhoin ja äitinsä Lena Liukoin.... ja nyt sitten kysymys, että onkohan tästä sukuhaarasta jo tehty montakin sukukirjaa ja kuinka kauas historiaan on päästy?


      • Avittaja

        Ihan oikeat vanhemmat ja esivanhemmat hänelle löysit. Tuohon kysymykseesi en osaa vastata, koska itselläni ei ole mit''n yhtymäkohtia Etelä-Savoon saati sitten Korhosiin :)


      • sukututkimusta

        kiitos! olen kyllä luuraillut jossakin vaiheessa Korhoant kotisivuilla, mutta mielestäni sieltäkään en ole saanut selvyyttä. Minullahan on tuo toinen uudempikin ketju tuossa, jossa nyt ihmettelen, että onko se yksi Matts Korhoin pariskunnan yhteinen lapsi vai vain toisen osapuolen poika ja kenen kanssa, kun rippikirjoissa on niin epäselviä merkintöjä ja sitä syntymäaikaa 1730 jotain en ole saanut mistään kirjoista irti.
        Mutta pikkuhiljaa etenen ja varmistelen. Sekin tällä reissulla on ollut yllätys, että niin monia sotilaita on ja myös monia sotilasnimiä ja Mikkelin kirjat ja kannet puutteellisiakin.
        Eiköhän tämä tästä...........ja eiköhän nämä Hytölän väet ole samoja kuin ovat Nurholan ja Tarholan ja Kårholan ja Puumalassakin aikamoinen läjä ollut Korhosia, niitä samoja, kun ovat sotien myötä joutuneet etsimään uusia asuintiloja.


    • Rustholli1

      Samat nimet suvussa on yks konsti tunnistaa henkilöitä et kuuluisko sukuun. Isän nimi ensimmäisellekin pojalle oli ihan tavallinen mut joissain suvuissa oon kattonut että se saattoi olla oli iso-isän nimi niin että Johan ja Kustaa oli vuoronperään talon isäntänä. Ja yleensäkin oli joku perinne. Saattoi olla myös niin että appiukon nimi annettiin ensimmäiselle pojalle.

      Etunimen säilymistä suvussa vahvisti myös se että jos lapsi sattui kuolemaan niin sama nimi annettiin uudestaan seuraaville lapsille, kolmattakin kertaa olen nähnyt.

      Sotilaista mulla on sellanen käsitys et Rustholli oli muuten verovapaa mut vero maksettiin pitämällä yllä ja antamalla kuninkaan käyttöön mies, hevonen ja varusteet. Mies saattoi olla kuka vaan sotilaaksi kelvollinen renki, vävypoika tai isäntä itse. Sotaretkellähän tuli sitten ainakin muonitus, en tiedä tuliko jotain palkankin tapasta, firman puolesta. Voi olla et ratsumies pääsi osallistumaan myös saalin jakoon koska isäntiäkin sotareissut kiinnosti. Menee jo sotahistorian puolelle ja siitä varmasti löytyy tietoa alan harrastajilta. Ruotusotilaat on sitten toinen juttu, kysy sitäkin alan harrastajilta.

      https://jyx.jyu.fi/dspace/handle/123456789/21806

      • sukututkimusta

        Kiitos linkistä! Rusthollit olivatkin vinkeitä juttuja.
        Ja minulla kun on sukua niin itä- kuin länsi-Suomessakin, ja siinä länsi- on äidinpuoleisessa suvussa päästy tuonne 1500-luvun alkuun. Siksikin juuri nyt tässä isäni suvussa, kun ei ole meillä läheisillä mitään kirjoja ja kansia ja isäni syntymästä tulee muutaman vuoden sisällä kuluneeksi 100 vuotta, niin haluaisin kasata jonkinlaisen
        kirjan.
        Ja tuolla kun laitoin että olen jotenkin erikoinen, niin minulla on siis veri
        Rh-, onko sellaisella merkitystä sitten jos teettää sen dna-tutkimuksen ?
        Ja luultavasti nyt pääsisin melko pitkällekin isäni suvussa, mutta muutamia netistä löytyviä tietoja kun olen vain äkkiseltään lukaissut, niin ne koukerot vievät minulta aikaa ja hermoja,
        joten luultavasti
        minussa ei ole pitkäjänteisyyttä tutkia. Ja varmaankin napsaisisin vain niitä Lb ja B miehiä, ja mitä se Lb tarkoittaa ? ja hu siis rouva, pig piika, dr renki, mutta sitten oli sellainenkin jossakin
        talon mies
        ähhhh ! minkä talon mies ???
        ai sen pukki pökkää vai öhkää ???


      • sukututkimusta
        sukututkimusta kirjoitti:

        Kiitos linkistä! Rusthollit olivatkin vinkeitä juttuja.
        Ja minulla kun on sukua niin itä- kuin länsi-Suomessakin, ja siinä länsi- on äidinpuoleisessa suvussa päästy tuonne 1500-luvun alkuun. Siksikin juuri nyt tässä isäni suvussa, kun ei ole meillä läheisillä mitään kirjoja ja kansia ja isäni syntymästä tulee muutaman vuoden sisällä kuluneeksi 100 vuotta, niin haluaisin kasata jonkinlaisen
        kirjan.
        Ja tuolla kun laitoin että olen jotenkin erikoinen, niin minulla on siis veri
        Rh-, onko sellaisella merkitystä sitten jos teettää sen dna-tutkimuksen ?
        Ja luultavasti nyt pääsisin melko pitkällekin isäni suvussa, mutta muutamia netistä löytyviä tietoja kun olen vain äkkiseltään lukaissut, niin ne koukerot vievät minulta aikaa ja hermoja,
        joten luultavasti
        minussa ei ole pitkäjänteisyyttä tutkia. Ja varmaankin napsaisisin vain niitä Lb ja B miehiä, ja mitä se Lb tarkoittaa ? ja hu siis rouva, pig piika, dr renki, mutta sitten oli sellainenkin jossakin
        talon mies
        ähhhh ! minkä talon mies ???
        ai sen pukki pökkää vai öhkää ???

        mjaa, sillaisi,
        että tuo Lb = Landbonde eli maanviljelijä, niinkö ?
        Ja sitten netistä jostakin uumenista löydin tekstiä, että Korhonen nimiset ovatkin tulleet joskus 1500-luvun alkupuolella idästä. Ja se kantaisän nimi Vasili.
        Huoh!
        Onko se sitten niin? Vai onko muitakin kantaisiä kuin tuo Vasili Korho ???

        siis
        kuulunko minäkin tähän idästä tulleeseen vai onko niitä useampia paikkoja, joista on tullut Suomeen Korhonen nimisiä ?
        Ja korho on kuuro
        tai sitten ylennetty eli joku piämiäs
        vai
        mitä ???


    • sukututkimusta

      Selailin rippikirjoja sikinsokin umpimähkään, ja sitten löytyi sellainenkin paikka kuin Laamalansaari jossa oli Korhosia sekä hauskat paikat Idenlax, joissa oli myös Korhosia.
      Sehän minua ihmetyttää, että

      kuinka monta Korholaa taloina löytyy niinkin suppealta alueelta kuin on nyt tämä Otava Ristiina Suomenniemi vai mikä se nyt olikaan,
      ja sitten oliko Juvalla ja,
      oliko se sitten niin, että kaikki nämä Mikkelin lähistöllä olevat Korhoset ovat
      keskenään sukua, vai
      mitenkä se sitten menee. Sen olen huomannut, että yleensä on kyllä perheistä nämä lapset, aika vähän on mielestäni niitä yksinäisiä Korhosten tyttärien aviottomia ja ainakin isäehdokkaat on nimetty niissä rippikirjoissa.

      • sukututkimusta

        ..... niin siellä Laamalansaaressakin on ollut porukkaa ihan mahdottomasti, kaikennimisiä, 1800- ja 1700-luvuilla. Miten ne kaikki ovat mahtuneet niihin mökkeröihin? Vai olivatko ne talot sellaisia kuin intiaaneilla Ameriikassa, että "tilaa on".
        Ja jokunen Korhonen oli matkustellut Pietariinkin, ja sitten niitä solttupoikia on ollut ties kuinka pitkältä ajalta. Mutta sitäkään en tiedä, että oliko näillä Korhosten pojilla sotilasnimiä. Yhden Korhosen tyttären löysin joskus jostakin, joka oli avioliitossa
        Cupidon kanssa.

        Hmmmm................ mielenkiintoista !


      • sukututkimusta
        sukututkimusta kirjoitti:

        ..... niin siellä Laamalansaaressakin on ollut porukkaa ihan mahdottomasti, kaikennimisiä, 1800- ja 1700-luvuilla. Miten ne kaikki ovat mahtuneet niihin mökkeröihin? Vai olivatko ne talot sellaisia kuin intiaaneilla Ameriikassa, että "tilaa on".
        Ja jokunen Korhonen oli matkustellut Pietariinkin, ja sitten niitä solttupoikia on ollut ties kuinka pitkältä ajalta. Mutta sitäkään en tiedä, että oliko näillä Korhosten pojilla sotilasnimiä. Yhden Korhosen tyttären löysin joskus jostakin, joka oli avioliitossa
        Cupidon kanssa.

        Hmmmm................ mielenkiintoista !

        Selaillut edelleen näitä taloja etelä-Savossa ja haarukkaan jäänyt mm.
        Suomenniemessä Korhoses torp 2 kappaletta sekä Korhoin/Korhonen 2 taloa.
        edelleen
        Ristiinassa Korhola nimiset talot numeroilla 1. 2. 3. 4. 5. ja 6.
        Kuusi taloa siis.
        Ja Anttolassa Korhola nro 1.
        sekä
        Juvalla Kårhola, Korhola by sekä Korholaranda
        ja
        Kangasniemellä Keroman kylässä talo Korhola.

        Ja sitten muka ei ole eri sukuhaaroja ollut Korhonen nimisillä,
        vai onko ???
        ja nämä Korhosten talot/torpat vai onkimapaikat/metsästysmajat löytyivät lyhyellä katsauksella Hiskin avulla. Aikakausi 1800 luvun alkupuoli ja 1700 luvun loppupuoli.

        Onko jo valmiiksi tehty kartoitusta missä ovat majailleet ihan alkujaan nämä
        Korhonen nimiset. Kun nettisivuilla oletellaan että olisi Kårho, Gorka vai mikä se nyt olikaan jossakin tekstissä, jota lueskelin jollain sivustolla.
        Ja täällä Suomenniemen Laamalansaaressahan on ollut myös perhe
        Gregori Gorka vai oliko se Gorgius, ovatkohan he kuitenkin ihan eri kuin Korhonen ???


      • sukututkimusta
        sukututkimusta kirjoitti:

        Selaillut edelleen näitä taloja etelä-Savossa ja haarukkaan jäänyt mm.
        Suomenniemessä Korhoses torp 2 kappaletta sekä Korhoin/Korhonen 2 taloa.
        edelleen
        Ristiinassa Korhola nimiset talot numeroilla 1. 2. 3. 4. 5. ja 6.
        Kuusi taloa siis.
        Ja Anttolassa Korhola nro 1.
        sekä
        Juvalla Kårhola, Korhola by sekä Korholaranda
        ja
        Kangasniemellä Keroman kylässä talo Korhola.

        Ja sitten muka ei ole eri sukuhaaroja ollut Korhonen nimisillä,
        vai onko ???
        ja nämä Korhosten talot/torpat vai onkimapaikat/metsästysmajat löytyivät lyhyellä katsauksella Hiskin avulla. Aikakausi 1800 luvun alkupuoli ja 1700 luvun loppupuoli.

        Onko jo valmiiksi tehty kartoitusta missä ovat majailleet ihan alkujaan nämä
        Korhonen nimiset. Kun nettisivuilla oletellaan että olisi Kårho, Gorka vai mikä se nyt olikaan jossakin tekstissä, jota lueskelin jollain sivustolla.
        Ja täällä Suomenniemen Laamalansaaressahan on ollut myös perhe
        Gregori Gorka vai oliko se Gorgius, ovatkohan he kuitenkin ihan eri kuin Korhonen ???

        Seuraavaksi pitäisi kait sitten perehtyä näihin eri
        Kårhois, Korhola
        taloihin ja niiden maaomistuksiin,
        sillä käsitykseni mukaan ovat ainakin nämä Mikkelin lähistöllä asuneet Korhoset
        olleet pääasiassa maanviljelijöitä ja omistaneet taloja ja torppia, osa tietysti myös olleet toisten omistamissa taloissa renkeinä, piikoina ja jokuset tietysti irrallisia kulkijoita. Sotilaina palvelleet useat eri aikakausina myös.
        Mistä netissä voi etsiä näitä

        maaomistuksia
        ja taloja ?


      • sukututkimusta
        sukututkimusta kirjoitti:

        Seuraavaksi pitäisi kait sitten perehtyä näihin eri
        Kårhois, Korhola
        taloihin ja niiden maaomistuksiin,
        sillä käsitykseni mukaan ovat ainakin nämä Mikkelin lähistöllä asuneet Korhoset
        olleet pääasiassa maanviljelijöitä ja omistaneet taloja ja torppia, osa tietysti myös olleet toisten omistamissa taloissa renkeinä, piikoina ja jokuset tietysti irrallisia kulkijoita. Sotilaina palvelleet useat eri aikakausina myös.
        Mistä netissä voi etsiä näitä

        maaomistuksia
        ja taloja ?

        Oliko se niin, että torpaksi merkittiin myös,
        jos oli

        uudisrakennus ?


    • sukututkimusta

      .... ja nyt alkaa tympäistä koko sukututkimus, sillä siellä on vilunkiakin jos jonkinlaista, on
      poltettu viinaa
      ja
      karattu armeijasta.

      Ei hyvältä näytä.......

    • sukututkimusta

      Olen nyt lukenut
      Ristiina I
      Wirilander

      ja alkaa pikkuhiljaa selkiytyä tämä minun sukuhaarani.
      Olen siis alkukantaisesti Ristiinalaista/Saviniemeläistä. Elikkäs
      minun Korhonen sukujuureni ovat olleet ikiaikaisesti Mikkelin-Ristiinan alkuasukkaita, siis supisuomalaisia.
      Ovat osallistuneet aktiivisesti alueensa kehittämiseen. Sotineet rajojensa puolesta, siis oikeammin omien maapalstojensa ja majojensa, niin kaukaisempien kaskimaiden kuin kyläyhteisön asukkaina.
      Mutta miten se verisukulinja sitten oikein menee, siitä ei tietoa.
      Nämä Korhoset ovat olleet aika sutkia porukkaa, ovat vuosisatojen saatteessa puhaltaa yhteen hiileen niinsanotusti.
      Ja eihän mikään ihme sitten, että nykyisin Suomessa suurin määrä kantaa tätä Korhonen nimeä, muutama Korhonen-Virtanenkin saattaa sopia joukkoon.
      ???

      Olisiko teillä Korhosilla antaa vinkkiä, mitkä
      Korhonen sukuisista
      sukututkimuskirjoista olisivat tutustumisen arvoisia.
      Ajattelin pukata oman teokseni ilmoille jossakin tulevaisuudessa, ja ottaisin mallia, mitä kaikkia juttuja siihen sitten kannattaa
      ympätä.
      Siihen mennessä olisi tietysti kiva, jos joku keksisi
      mistä se nimi
      Korho Korhois Corhoinen Cårhois jne.
      on tullut käyttöön, ja missäpäin Suomea ???

      • Karjalasta 1200-

        Keskustelussa 15.11.2014 on Korhosten alkuperästä:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/12872328#comment-73687653

        "Aiempien arvioiden mukaan Sotkamon ja Rautalammin linjojen laskennalllinen esi-isä on elänyt joskus 1200-luvulla, tämä sama herra olisi siis ilmeisesti myös Nilsiän linjan seniori. Hänet on jopa mahdollisesti mainittu 1100-1200-luvulle ajoitetussa, suolakauppaa käsittelevässä tuohikirjeessä Staraja Russasta."

        Alempana samassa keskustelussa on 18.11. "Sukupuu".


      • sukututkimusta
        Karjalasta 1200- kirjoitti:

        Keskustelussa 15.11.2014 on Korhosten alkuperästä:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/12872328#comment-73687653

        "Aiempien arvioiden mukaan Sotkamon ja Rautalammin linjojen laskennalllinen esi-isä on elänyt joskus 1200-luvulla, tämä sama herra olisi siis ilmeisesti myös Nilsiän linjan seniori. Hänet on jopa mahdollisesti mainittu 1100-1200-luvulle ajoitetussa, suolakauppaa käsittelevässä tuohikirjeessä Staraja Russasta."

        Alempana samassa keskustelussa on 18.11. "Sukupuu".

        Sotkamo ja Rautalammin linjojen laskennallinen esi-iusä on elänyt joskus 1200-luvulla.
        Siis onko juuri tämä Nilsiän linjan seniori oikea henkilö, joka olisi ns. kantaisä kaikille Suomessa siihen aikaan olleille Korhosille,
        myös Ristiina Otava Mikkeli alueella asuneille maanviljelijöille,
        minun sukuhaarani kaskenpolttajille/kalastajille/riistamiehille
        ???
        Mikä se minun sukuhaarani on oikeasti ? En tajua............ vielä.
        Sukuni on siis mainittu 1600 luvulla maaomistuksissa Otava Ristiina S:t Michel,
        kuuluvatko nämä Kainuun ja Jyväskylän ja Oulun Korhoset samaan,
        vai kuinka monta kantaisää on Suomella ollut 1200-luvulla esimerkiksi ?


    • 2+7

      Ei 1200-luvulta ole kirjallisia lähteitä säilynyt, ei ainakaan rahvaasta.

      • sukututkimusta

        Niin todellakin. Minkähänlainen Suomi olikaan
        1200-luvulla ?
        Mikä oli se väestöjako siihen aikaan - rupusakki ja vähemmän rupusakki ?


    • Jsjdbdk

      Yksi hullu savolainen kysyy enemmän, kuin tuhat viisasta ehtii ja viitsii vastata.

    • Anonyymi

      Vanhan Rautalammin sukuseura on olemassa. Netistä löytyy lehti, Vanha Tuomas nimeltään. Tätä sukuhaaraa on tutkittu jo kauan ja siellä on varmasti myös yhtymäkohtia Mikkelin Korhosiin. Sukuseurasta löytyy varmaan viisaita henkilöitä valaisemaan asiaa, itse en osaa nimiä antaa, mutta kannattaa käydä kyseisen seuran sivuilla.

    • Anonyymi

      Siis Vanhan Rautalammin Korhoset on seuran nimi.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      977
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      724
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe