Kihartuvat hiukset: hormonit syynä?

hurly curly

Mulla oli vauvaiässä luonnonkihara tukka, joka suoristui sittemmin tenavavaiheessa. Nyt olen saanut kiharat taas! Ihan kuin nekin seuraisivat jotain hormonirytmiä, sillä joskus on tukanpesun jälkeisiä päiviä kun tukka on suht´ suora, sitten taas päiviä kun se vääntyy kunnon kiharoille. On ollut pakko alkaa kasvattamaan hiuksiin pituutta, sillä huomasin että siten ne muuttuvat hieman raskaammiksi eivätkä jaksa kihartua niin paljon. Lyhyinä niissä oli kauhea kova laittaminen koska ne muuttivat minut jotenkin vanhan näköiseksi? Ihan kuin jokin mummotukka? Myös hiusten laatu muuttui ohuemmiksi ja sillai pehmeiksi ettei hoitoaineita tarvitsisi ehkä käyttääkään?
Onko teillä muilla tullut vastaavia oireita?

Kainalokarvojen ajelun tarpeen väheneminen on ilmeisesti myös hormonien aikaansaamaa? Sen koen hyvänä asiana.

17

9630

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tukka auki

      Minunkin hiukset ovat alkaneet kihartua kosteina varsinkin . Hiukseni ovat laadultaan hienot mutta hormonilisä ja biotiini on on pitänyt hiukset kiiltävinä ja hyvinä.Minulla on paljon hiuksia.

    • 52 vuotias

      Tuttua on...nyt kun hikoilua öisinkin niin ihan kiharaan menevät...ainoa että ainakin minulla lähtee tukkaa aikalailla...riittää kyllä lähteä on tukkaa kyllä...ja mulla ainakin tukka muuttanut lajiaan aina kun joku rätti päässä..ei enää oikein hyvään maliin saa millään... :) paitsi ehkä jos justkun oot pessyt..

    • Ohutta maantietä

      Luin jostain, että kainalokarvojen kasvu loppuu tai ainakin huomattavasti vähenee, olikohan kuusikymppisenä tai jotain.

      Äidilläni oli pitkät hiukset, ja ne olivat kiharat, kun avasi letin. Kun leikkasi lyhyeksi, ne olivatkin oikeasti kiharat. Nuorena siis olivat ihan suorat. Mummollakin kihartui hiukset vanhemmiten. Molemmat ovat (olleet) tummahiuksisia. Äidilläni on myös erittäin paksut hiukset. Hänen isälläänkin taisi hieman kihartua vanhemmiten.

      Itse en usko saavani luonnokiharoita. Hiukseni ovat niin ohuet maantienväriset (kamala väri harmaantuville hiuksille, korostaa ohuutta ja likaisuuden näköisyyttä). Kai hiusten kihartuminen hormonitoiminnan vaihtelun myötä on jonkinlaista "piilokiharahiuksisuutta". Kuulemma kiharahiuksisuus liittyy enemmän paksuihin hiuksiin muuutenkin, ohuet roikkuvat ja rasvoittuvat (tai lentävät sähköisinä ilmassa, jolleivat rasvoitu).

    • Marimagdalena

      Minä söin kortisonia,niin hiukset kihartui...

    • ei mitään kivaa

      Kihartuminen johtuu nimenomaan hiusrakenteen ohentumisesta, ja ongelmaan saa apua hormonikorvauksella ja ehkä myös oikeanlaisella ruokavaliolla. Vaihevuosioireistoon kuuluu lisäksi joillakin hiusten harveneminen päälaelta, hiusrajan nousu ohimoilta sekä hiuspohjan rasvoittuminen plus että hiukset alkaa vaikuttaa hamppumaista hoiti niitä sitten enempi tai vähempi. Kortisoni taitaa aiheuttaa samantyyppistä hon ja hiusten ohentumista.

      Joo, mummotukka kuvaa hyvin, sitä ei vaan alkuun usko että jotain semmoista voi tapahtua.

      • hurly curly

        Hyvä kommentti sulla, kiitos tästä.


    • 2+9

      Minulla oli myös varhaislapsuudessa kiharat hiukset, myöhemmin ohuet ja piikkisuorat. Nyt liki viisikymppisenä on hiusten rakenne selvästi muuttunut. Tukka kihartuu kosteasta ilmasta, muutoin se on taipuisa ja kuiva. Ennen niin liukas tukka on nykyisin pöyheä. Varmaan johtuu myös hiusten harmaantumisesta (tai lähinnä se on muuttunut edestä valkoiseksi) ja päänahan kuivuudesta.
      Minulle tämä muutos on päänahan kuivuutta lukuunottamatta tervetullutta. Hiukset näyttävät vähän paksummilta. Yritän välttää mummotukkaefektiä pitämällä hiukset puolipitkänä tai pitkänä polkkana. Outi Heiskasella on upeat hiukset, mutta ihan sellaista peikkotukkaa ei omistani saa.

    • Aijo

      Minä sain 50-vuotislahjaksi takaisin lapsuuden ja varhaisnuoruuden taipuisan, kihartuvan tukan - olen i k i o n n e l l i n e n :))

      On hauska kuulla, että muillakin on samanlaisia kokemuksia, olin todella hämmästynyt kokemuksestani.

      • Hellä

        Sama juttu, vaihdevuosioireet ovat tulleet hikoiluineen ja mielialamuutoksineen. Ja hiukset, nehän kihartuvat nyt itsestään sellaiseksi unelmieni ihanaksi kiharapilveksi! Ei muuta tarvitse kuin kuivata hiukset pää alaspäin ja menoksi. Ihmeellistä....


      • Lampaanvillaa
        Hellä kirjoitti:

        Sama juttu, vaihdevuosioireet ovat tulleet hikoiluineen ja mielialamuutoksineen. Ja hiukset, nehän kihartuvat nyt itsestään sellaiseksi unelmieni ihanaksi kiharapilveksi! Ei muuta tarvitse kuin kuivata hiukset pää alaspäin ja menoksi. Ihmeellistä....

        Kiharapilvi on kaunis vain jos hiukset ovat vähintään olkapäille, muutoin ne vanhentavat.


    • Heinähattu

      Minulla ei ole muuttuneet varsinaisesti kihariksi, mutta silleen hamppumaisesti pörröisiksi kuten joillakin pitkätukkaisilla keski-ikäisillä miehilläkin näkee eli ei sellaista kaunista sileyttä enää niinkuin ennen. Tämä hiusrakenteen muutos oli ensimmäinen ja melkein ainoa vaihdevuosioire itselläni.

    • Hurly curly

      Oli pakko kaivaa esiin vanha tekstini että pääsen kertomaan muillekin että mitäs sitten tapahtuikaan kun Hurly Curly alkoi syömään estrogeenia...
      Aloitin Femoston 1/10 ja Vagifemin syyskuun alussa ja nyt lokakuussa on alkanut tukka suoristua. Tänäänkin kävin lenkillä ja hiukan sadetta tihkui mutta siltikään tukka ei kihartunut. Pituutta ei keväästä ole tullut kuin ehkä sentti (leikkasinkin välillä pituutta tuossa helteillä).
      PAkko kai se on uskoa että estrogeeni tai sen puuten voi todellakin vaikuttaa hiuksiin.
      Niin että jos joku muukin on ihmetellyt niin tämä info ehkä auttaa.

    • kiharapaataas

      Minullakin lapsena luonnonkiharat hiukset olivat tosi paksut. Raskauksien seurauksena huomattavasti suoristuivat. Nyt ovat alkaneet taas kihartumaan oikein reippaasti, mutta ovat ohentuneet. Onneksi hiustenlähtö loppui, kun kohtu jouduttiin poistamaan.

    • Pörrö

      Mulla aina olleet ihan lättänät piikkisuorat hiukset.Vuosi sitten kaljuunnuin aika pahasti,mutta tilalle tuli kiharat hiukset.Mistäköhän johtuu?ikää alkaa olla lähes 50v.Vaihdevuodetko?

    • h..

      Mulla oli ihan taaperona kiharat ja suoristuivat sitten, kunnes murrosikäisenä kuukautisten alettua menivät aivan kiharaan taas. Raskauksien jälkeen suoristuivat jälleen, kunnes nyt ovat taas alkaneet vaihtari-iässä, kuukautisten jäädessä pois, pikku hiljaa kihartumaan uudelleen. Eli selvä vaikutus hormoneilla.

    • Anonyymi

      Hormoonit vaikuttaa hiuksiin. Myös kilpirauhasen vajaatoiminta kihartaa hiuksia ja esivaihdevuodet vielä lisää.

    • Anonyymi

      Joo. ikää 54 vee ja nyt kun laitan pitkät hiukseni nutturalle niin irtoilee sellaisia nättejä kiharia suortuvia niskaan. Ei ollenkaan paha, Ennen aika suorahiuksinen, slaavilaista geeniperimää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      108
      7776
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2862
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2452
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2175
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1835
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1599
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1446
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1444
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1405
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1364
    Aihe