Lamellihirsi

Puumies

Hei!

Mikäs on liimahirren elinkaari, eli kuinka kauan voisi olettaa liimatun hirren kestävn talon seinänä. Miten noi liimatut sauma käyttytyvät vuosien saatossa? Enpäs sitten mistään ole löytänyt tähän vastausta...josko täällä olisi joku, joka osaisi antaa rehellisen vastauksen

12

4790

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kalle

hirsi, testataan tehtaalla paineastiassa, jonka olosuhteet vastaavat samaa, kuin hirsi olisi ollut 300 vuotta Suomen ilmastossa. Jos ei kestänyt paine/kuvauskoetta, hirsisarja ei tule markkinoille.

• Tommi

Uskoo ken tahtoo. Veikkaan että seinässä kolme vuosisataa ollut hirsi näyttää erilaiselta kuin painekattilassa jonkin aikaa muhinut!

Jos lamelliin haksahtaa, niin minä ostaisin vaakalamellia, jolloin liimasaumat eivät muodostaisi seinään höyrysulkua.. samoin liimasauman ratkeaminen ei luultavasti vaikuttaisi rakennuksen toimivuuteen.

Tommi

• Pystylamelli
        Tommi kirjoitti:

Uskoo ken tahtoo. Veikkaan että seinässä kolme vuosisataa ollut hirsi näyttää erilaiselta kuin painekattilassa jonkin aikaa muhinut!

Jos lamelliin haksahtaa, niin minä ostaisin vaakalamellia, jolloin liimasaumat eivät muodostaisi seinään höyrysulkua.. samoin liimasauman ratkeaminen ei luultavasti vaikuttaisi rakennuksen toimivuuteen.

Tommi

Minä taas en käyttäisi perusteluina kumpaakaan noista (rakenne & höyrynsulku). Ootko perehtynyt lamellihirsissä käytettävään liimaan? En ole itse alan asiantuntija, mutta sen verran olen käsittänyt, että uretaaniliima ei muodosta mainittavaa hyörynsulkua, vaan päästää vesimolekyylit läpi melkein siinä missä pelkkä puu. Toisekseen hirsien välissä on n. 5mm rako liimasaumojen kohdalla ja raossa on yleensä pellavaeriste. Tämä viimeistään pilaa sen höyrynsulun.

Liimasaumaan ei kohdistu erityistä rasitusta pystylamellissakaan, vaan ulommaiset lamellit ikäänkuin makaa toistensa päällä. Ehkä jos liima otettaisiin kokonaan pois, niin seinät vois mennä huteraksi.

Vaakalamellin perusteluna vois olla esim se, että sillä saa pienemmästä puusta paksumman hirren. Ja ristilamellilla vielä paksumman, jos jokatapauksessa sietää seinässään vaakasaumat.

Tuota painekattilatestiä epäilen vähän itsekin. Voin kyllä ilmoitella kenttäolosuhteissa tehtyjä alustavia testituloksia 50 v päästä ;-)

• jooo

nämä on näitä puheita,ja näitä on kuultu kaikenlaisia. Totuudesta ei tiedä kukaan.

Panu kaila kirjoituksissaan totesi:"satavuotiaan talon toimitusaika on sata vuotta"
        Tämä pitää paikansa,tavallisesta hirrestä tehtyjä taloja on olemassa 300 sadan vuoden takaa.Lamellihirsien kestävyydestä käytännössä on paha sanoa mitään varmaa vielä noin pariin sataan vuoteen.

Palataan siis asiaan kun tiedetään varmasti.

• väärä yksikkö
        jooo kirjoitti:

nämä on näitä puheita,ja näitä on kuultu kaikenlaisia. Totuudesta ei tiedä kukaan.

Panu kaila kirjoituksissaan totesi:"satavuotiaan talon toimitusaika on sata vuotta"
        Tämä pitää paikansa,tavallisesta hirrestä tehtyjä taloja on olemassa 300 sadan vuoden takaa.Lamellihirsien kestävyydestä käytännössä on paha sanoa mitään varmaa vielä noin pariin sataan vuoteen.

Palataan siis asiaan kun tiedetään varmasti.

Ei mitään varsinaista asiaa, mutta 300 sataa vuotta on aika pitkä aika...

• pieni
        väärä yksikkö kirjoitti:

Ei mitään varsinaista asiaa, mutta 300 sataa vuotta on aika pitkä aika...

jees taisi tulla pari nollaa liikaa,toivottavasti asia kuitenkin selkis

• Hirsi yhdestä puusta

Kysykääpä kiinnipysymis takuuta liimapuuntoimittajailta? vaikkapa 100v tai edes 50v tuleeko?. Tarjousta pyytäessä esittelivät kyllä tutkimuksia ja testejä, mutta takuuta eivät antaneet.

• Jepulis

Jos tuotteessa on virhe, niin valmistaja voi olla korvausvelvollinen oli takuuta tai ei. Jos tuotteen käyttöikä on esim. huomattavasti lyhyempi kuin mihin se on tarkoitettu tai mitä kuluttaja voi kohtuudella olettaa tai mitä valmistaja lupaa, niin valmistaja voi joutua korvausvastuuseen. Saas nähdä tuleeko näistä joskus oikeuskäsittelyjä, jos liimaukset alkavat irvistellä...

• talontekijä
        Jepulis kirjoitti:

Jos tuotteessa on virhe, niin valmistaja voi olla korvausvelvollinen oli takuuta tai ei. Jos tuotteen käyttöikä on esim. huomattavasti lyhyempi kuin mihin se on tarkoitettu tai mitä kuluttaja voi kohtuudella olettaa tai mitä valmistaja lupaa, niin valmistaja voi joutua korvausvastuuseen. Saas nähdä tuleeko näistä joskus oikeuskäsittelyjä, jos liimaukset alkavat irvistellä...

kannattaa varatua tuohon lamellin irtoamiseen jo etukäteen. Minä ainakin pulttasi 150 mm pitkillä kansipulteilla hirret yhteen. 30 sentin välein niin ulko- kuin sisäpuolelta. Kun vaan pitää huolta että pulttirivi on suora niin ei oo edes paha näköinen. Pultteja meni pirusti kun hirttä on 650 metriä (about 4400 kpl). Mutta eipä rakoile hirret.

• Väinö
        Jepulis kirjoitti:

Älä unta nää,että automaattirobotilla hirsitalojen tehotuottaja liikemies alkaisi irronneita liimahirsiään korvailemaan. Kyllä siinä bisnes alkais liiaksia kusta kintuille. Jos irtoamisia enemmälti alkaa tulla,niin kyllä bisnesmies ajaa äkkiä firmansa alas,pistää kaiken rahaksi ja matkustaa lopuksi iäkseen kaljuaan paistattamaan Floridan aurinkoon. Niinkun rännikauppiaatkin....!

• ammattilainen

täältä www.valkan.ee aidon hirsikehikon joka on tehty järeästä tukista niin ei tarvitse miettiä liimaseinien kestävyyttä.

• rwert

On aika väsyneen oloista hirttä. Voi sopia ehkä keskelle erämaata savusaunan rungoksi ei muuhun...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Häiriköinti

Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      64
      3202
    2. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      23
      2974
    3. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      51
      2862
    4. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      56
      2678
    5. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      58
      2558
    6. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      48
      2540
    7. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      53
      2311
    8. Pohdinttavaksi

No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      2188
    9. Mulla ei oo anteeksi pyydettävää

Muista se! Mieheltä yhdelle naisellE
      Ikävä
      69
      2088
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      2082
    Aihe