Elisan osake

Viltsu45

Mitä kokeempi sijoittaja neuvoisi, kun
mulla on Elisaa 350 kpl ostettuna hintaan 14,40
ja nyt kurssi on noin 22 eur. Periaatteeni on
pitää salkussa laatuyhtiöitä joista saa hyvää osinkoa.
Pitäisikö Elisa pistää kuitenkin lihoiksi kun
tuotto on > 50 % ja ostaa sitä esim. seuraavan
laskukauden lopulla lukumääräisesti tällä rahalla enemmän?
Vaiko pitää vaan ja sijoittaa osingot uudelleen joka
vuosi?

11

3047

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mabuhay

      Pelkistetty pitkän aikavälin neuvo.Sijoita osingot takaisin pörssiin ja myy tarvittaessa osakkeita.

    • diisi

      Itsellänikin oli 14.05 hintaan ostettuja pari sataa. Osin lisää kun hinta oli kuukausi sitten 20.00. Jos myyt osake alkaa nousta - jos pidät kurssi laskee ;)

    • iujklm

      Itse menin jo viime syksynä myymään, kun kurssi oli vähän yli 18 euroa. En uskonut enää nousuun. Nyt ei ole enää tehnyt mieli tulla mukaan. Olen ihmetellyt, että Elisan kurssinousu on ollut paljon kovempaa kuin TeliaSoneran, joka käytännössä on polkenut paikallaan. Kummankin osinkotuotto on samaa luokkaa. Erona on se, että Elisa on maksanut koko tuloksen osinkoina, TS on sen sijaan jättänyt ison siivun vielä yhtiöön. Elisan p/e on siis isompi kuin TS:n.

      Tulee tietysti mieleen, ovatko isommat toimijat kiinnostuneet ostamaan Elisan, mikä voisi olla kurssinousun takana. Pelkkää arvailua.

    • Elisaa vuosia omista

      Myin Elisan osakkeet. Oli ehdottomasti aika kotiuttaa voitot. Elisan osingon maksu vaikeutuu jatkossa. Alla hieman perusteluita.

      Elisan ehkä suurin ongelma on, että nykyiset isommat omistajat ovat käytännössä pakottaneet Elisan maksamaan osinkoja yli todellisen järkevän tason. Nyt Elisa on joutunut rahoittamaan investointejaan (sekä osin osinkojaan paljolla lisävelalla). Nyt velkaa on jo saman verran, kuin liikevaihto (n. 1,5 miljardia €). Samaan aikaan pahimmilla kilpailijoilla Soneralla ja DNA:lla on kassa kunnossa. 4G- verkkoihinkin pitäisi löytyä lisää investointipääomaa.

      Elisan ARPU on ollut viimeaikoina laskussa, mikä on todella huolestuttavaa. Käännettä ei ole luvassa, vaan tilanne on edelleen heikkenemässä.

      Elisa tulee menettämään tuloja mm. DNA:n TDC-kaupan vuoksi omalla kannattavimmalla alueellaan. TDC oli Elisan suurin operaattoriasiakas ja jatkossa TDC:n yhteyksiä siirretään DNA:n omaan verkkoon. Tästä aiheutuu merkittäviä menetyksiä suoraan viivan alle seuraavan kahden vuoden aikajanalla. Liikevaihdon menetystä ei voi saada takaisin.

      Myös ELISAn eräs talousjohtaja juuri myi osakkeitaan ison nipun, josta voi tehdä omat johtopäätökset. Omakaan johto ei usko Elisaan.

      Elisalla oli hyvä PPO-kauppa vuosi sitten, mutta operatiiviset johtajat eivät osaa hyödyntää ostosta. Ennemminkin yritetään rakentaa jonkinlaisia esteitä muille operaattoreille, jolloin Elisan oma kehitys laahaa.

      Lisäksi Elisalla on runsaasti kannattamattomia omistuksia mm. PPO kaupan seurauksena. Esim. FNE-Finland Oy pitäisi välittömästi myydä Finnet-yhtiöille, kun siitä vielä saisi jotain. Nyt omistus on arvoton. Digamesta tuli vähintään yli 20 miljoonan luottotappiot, Super Head Finland omistus on arvoton. jne.
      Minusta käsittämätöntä Elisan omistajien omaisuuden hukkaamista talon johdolta.

      Elisalla olisi myös suuria määriä käyttämättömiä kuituja verkossaan, joita sen kannattaisi vuokrata muille operaattoreille. Nyt TeliaSonera on tajunnut tämän ja vuokraa mahdollisimman paljon. Elisa sen sijaan ei tajua, että kuidun vuokraamisesta tuleva raha tippuu lähes suoraan viivan alle. Todella käsittämätöntä. Elisa luulee, että se voisi omilla kuiduillaan rajoittaa muitten operaattorien toimia. Käytännössa kuidut jäävät käyttämättömiksi ja muiden operaattorien kuidut tulevat hyödynnettyä. Todella typerää Elisan operatiiviseltä johdolta.

      Elisa ainoana isompana operaattorina on lopettanut Internetliikenteen peeraukset FICIXissä. Tämän seurauksena v.2013 mm. MTV3:n katsomopalvelut eivät näkyneet kaikille yli viikkoon Suomessa. Tämän seurauksena Elisa menetti merkittävän osan kyseiseltä asiakkaalta saamista tuloista, kun MTV siirtyi Akamain asiakkaaksi contentin jakelussa Internet-puolella.

      Elisa yrittää jollain Elisaviihteellä leikkiä ja luulee sillä pärjäävänsä. Siitä ei tule milloinkaan suurta menestystarinaa. Kyseisiä palveluita saa sadoilta muiltakin toimijoilta. Kilpailu on liian kovaa. Elisa ei ole oppinut pärjäämään todellisessa kilpailutilanteessa. Kate tulee jäämään olemattomaksi jatkossakin.

      Tuossa muutamia perustietoja. Vastaavia tietoja olisi moninkertainen lista.
      Elisan johdon munausten lista on pitkä. Elisan osake tulee romahtamaan varmasti. Samaan aikaan velattomat yhtiöt, kuten TDC:llä vahvistunut DNA tulee parantamaan asemaansa huomattavasti. DNA tulee syömään Elisan kannattavinta kauppaa (yritys-liittymät).

      • Anonyymi

        Historia on osoittanut ettei edes vakuutavalla äänenpainolla netissä esiintyminen tee sinusta asiantuntijaa. Suurin osa jutuistasi oli metsään menneitä arvauksia.


    • Viltsu45

      Kiitos kommenteista. Todennäköisesti myyn hyvän sään aikaan Elisat pois. Samalla rahalla saisi tänään jo 4 teliasoneraa, joka on mielestäni näistä kahdesta parempi. Lisäksi tarjoaa hajautusta Ruotsin suuntaan,

      • piet

        Mitä väliä sillä on montako Soneran osaketta saisi? jos haluaa paljon osakkeita kannattaa ostaa vaikka Talvivaaraa:)

        Itselläni oli aikoinaan Soneraa jotka möin jossain 6€ paikkeilla pois, myöhemmin ostin Elisaa (muistaakseni n 13,7€) tänäpäivänä voisi sanoa että ihan onnistuneesti meni. Miksi en myy Elisaa vaikka hinta noussu ja kassa tyhjä? olen kyllä pohdiskellu tätä, mutta kun maksaa hyvää osinkoa ja hinta vaan nousee edelleen, vaikka en edes ymmärrä syytä. Elisassa on aina yrityskaupat mahdollisia, itse uskon kuitenkin tuohon viihteeseen, ja kasvua saadaan Virosta (esim kaikissa Viron junissa Elisan netti).

        Lainaa on paljon, mutta onko se niin vaarallista? korko menossa negatiiviseksi, otin omallekin firmalle lainaa, ja nostin omat rahat pois.

        Nimimerkki Elisaa vuosia omistanut, kirjoitti kyllä hyvin perusteluin myös Elisan riskeistä, sekä johdon tekemistä mahdollisista virheistä, tulevaisuus näyttää, oma positio niin pieni että ei jaksa perehtyä ihan tarpeeksi.


      • Viltsu45
        piet kirjoitti:

        Mitä väliä sillä on montako Soneran osaketta saisi? jos haluaa paljon osakkeita kannattaa ostaa vaikka Talvivaaraa:)

        Itselläni oli aikoinaan Soneraa jotka möin jossain 6€ paikkeilla pois, myöhemmin ostin Elisaa (muistaakseni n 13,7€) tänäpäivänä voisi sanoa että ihan onnistuneesti meni. Miksi en myy Elisaa vaikka hinta noussu ja kassa tyhjä? olen kyllä pohdiskellu tätä, mutta kun maksaa hyvää osinkoa ja hinta vaan nousee edelleen, vaikka en edes ymmärrä syytä. Elisassa on aina yrityskaupat mahdollisia, itse uskon kuitenkin tuohon viihteeseen, ja kasvua saadaan Virosta (esim kaikissa Viron junissa Elisan netti).

        Lainaa on paljon, mutta onko se niin vaarallista? korko menossa negatiiviseksi, otin omallekin firmalle lainaa, ja nostin omat rahat pois.

        Nimimerkki Elisaa vuosia omistanut, kirjoitti kyllä hyvin perusteluin myös Elisan riskeistä, sekä johdon tekemistä mahdollisista virheistä, tulevaisuus näyttää, oma positio niin pieni että ei jaksa perehtyä ihan tarpeeksi.

        Hyvä sijoitus Elisa minulle oli, mutta
        joskus on paikallaan korjata sato.
        Tuotto 56% myydessä. Seuraavaan osinkoon
        on sen verran aikaa että halutessani uskon saavani
        Elisaa halvemmalla syksyllä. Joskin olen tällä
        hetkellä kyttäämässä Soneran mahdollista rommausta,
        Mielestäni Elisassa on Suomi-riski melko suuri.


      • omalla-riskillä
        Viltsu45 kirjoitti:

        Hyvä sijoitus Elisa minulle oli, mutta
        joskus on paikallaan korjata sato.
        Tuotto 56% myydessä. Seuraavaan osinkoon
        on sen verran aikaa että halutessani uskon saavani
        Elisaa halvemmalla syksyllä. Joskin olen tällä
        hetkellä kyttäämässä Soneran mahdollista rommausta,
        Mielestäni Elisassa on Suomi-riski melko suuri.

        Voiko se Suomi-riski paljon isompi enää olla? Kilpailu on operaattoireiden kesken aina vaan kireämpää ja Suomalaisten ostovoima jatkaa sukeltamistaan. P/E-luku 15-16 on kasvuun kykynettömälle ja raskaasti velkaiselle yhtiölle historiallisesti katsottuna melkoinen kuplahinta. Osinkotuottokin jää nykyhinnalla jo lukuisten parempia kasvunäkymiä omaavien firmojen jalkoihin.


      • Anonyymi
        omalla-riskillä kirjoitti:

        Voiko se Suomi-riski paljon isompi enää olla? Kilpailu on operaattoireiden kesken aina vaan kireämpää ja Suomalaisten ostovoima jatkaa sukeltamistaan. P/E-luku 15-16 on kasvuun kykynettömälle ja raskaasti velkaiselle yhtiölle historiallisesti katsottuna melkoinen kuplahinta. Osinkotuottokin jää nykyhinnalla jo lukuisten parempia kasvunäkymiä omaavien firmojen jalkoihin.

        Mitäs nyt olette mieltä kun kurssi nousi päälle 40e.?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäs nyt olette mieltä kun kurssi nousi päälle 40e.?

        Hyvä kysymys, pahasti on mennyt pieleen Elisan ennusteet tällä palstalla vuonna 2014. Itse ostin Elisan osakkeita joulukuussa 2014 hintaan 22,60e / kpl. Oli ihan ensimmäisiä osakkeita mitä ostin kun aloittelin silloin tätä harrastusta. Elisa on osoittautunut yhdeksi parhaimmista osakkeista mitä salkussani on, ja harmittaa vain etten ostanut sitä silloin enemmänkin. Olihan tuo alkuvuodesta jopa yli 50 eurossakin, mutta on siitä hivenen tullut alaspäin, joten taitaa toistaiseksi olla näillämain tämän osakkeen, markkinoiden mielestä, oikea arvo.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8564
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2595
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      124
      2313
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1966
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1704
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1519
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1472
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe