Vesilintujen Ruokinta.

Korven Kapteeni

Nykyinen käytäntö,joka sallii ruokintalauttojen,sekä yleensäkin vesilintujen ruokinnan metsästystä varten pitäisi lailla kieltää.
Sanokaapa,että kenen mielestä tämä on metsästystä?Linnut opetetaan käymään syömässä samalla paikalla,niistähän tulee täysin Pullasorsia,eli aivan sama,kun menette jonkun kaupungin keskellä olevalle lammelle tai joelle,jossa ihmiset syöttävät lintuja ja alatte räiskiä haulikolla parveen?

Lakihan ymmärtääkseni vaatii muutamaa viikkoa ennen metsästyksen alkua lopettamaan ruokinnan?Ensinnäkään,sillä ei ole enää kovinkaan isoa merkitystä ja toisekseen ainakin meillä päin ei näin edes tehdä,vaan kannetaan jyviä järveen ja lampiin loppuun asti.
Jotkut ovat sitten ampuneet jopa kymmeniä lintuja jo eka metsästys päivänä näiltä paikoilta.
Ainakaan minun mielestäni tämä käytäntö ei ole mitään metsästystä,vaan ennemminkin sanoisin sitä teurastukseksi.Verenhimoisia tappajia te ruokintalautoilta ammuskelijat olette,ettekä mitään muuta.
Osa teurastaa myyntiä varten ja osa ihan tappamisen ilosta.Ihminen taitaakin olla vain aniharvan eläimen ohella ainoa otus,joka tappaa huvin vuoksi.

Metsästin aikanaan itsekkin ja luvat on vieläkin voimassa,vaikka en juuri enää ehdi,eikä kiinnosta edes käydä metsällä.En sinänsä ole metsästystä vastaan,jos se pysyy terveellä pohjalla,sillä jos olisin niin silloin täytyisi lopettaa kaikenlaisen lihan syöminen kokonaan.En vain hyväksy tälläistä silmitöntä ja ahnetta teurastus tyylistä touhua.Toinen homma joka kuvottaa,on tämä,että matkustetaan ulkomaita myöten tappamassa eläimiä syystä,että saadaan valokuva itsestä ase kädessä ja jalka kuolleen eläimen ruhon päällä ja sitten joku talja tai sarvet seinälle.Ette te kuule mitään sankareita ole,vaan raukkiksia,jotka koetatte pönkittää epätoivoisella tavalla heikkoa itseluottamustanne,jonka olette jo lapsena saaneet.
Halveksin syvästi kaltaisianne.

32

5736

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ryynäsen Topi

      Jaha tämä "neljäkymmentä vuotta metsästänyt" on aktivoitunut taas provoilemaan. Olen jo aikoja sitten kyllästynyt metsästyksen vastaisiin provoihisi mutta kun tässä on sunnuntai luppoaikaa ja vasta iltapäivällä vien viljaa sorsille ottaisin esille muutaman faktan omasta sorsan ruokinnastani joka on jatkunut lammellani noin 20 vuotta.
      Tietämättömyytesi ja vihasi metsästystä kohtaan paistaa taas kuten naantalin aurinko.
      Itse vien jäiden lähdöstä jäiden tuloon tuhansia kiloja viljaa sorsille kauden aikana. Alkuun viikon parin välein ja poikasten kasvaessa muutaman kerran viikossa.
      Mikään laki ei kiellä sorsien ruokintaa metsästysaikana. Mistä tuollaisen unen olet mieleesi saanut?
      Ruokinnastani hyötyy kaudesta riippuen 150-300 heinäsorsaa kesässä ja poikaset kasvavat ja vahvistuvat silmissä.
      Ja sitten tähän "pullasorsa" kysymykseen. Ensimmäisen kahden päivän jälkeen kun on metsästetty linnut arastuvat niin että eivät kestä koko järvellä enään edes veneen vesille työntämistä tai ihmisen liikettä rannalla. Metsästys vaikeutuu huomattavasti ja linnut tulevat pääosin yöllä järvelle syömään. Saapuvat aivan iltahämärissä ja lähtevät aamuhämärässä. Jahti menee täysin hämärä passitukseksi.
      Ammumme kahteen mieheen järveltä 20-30 sorsaa vuosittain ja siihen nähden mitä hyötyä sosrsat ruokinnasta saavat tuo saalis on täysin mitätön.
      Syksyn edetessä laumat vaan järvellä kasvavat koska muutto sorsat tulevat paikallisten mukana järvelle syömään.
      Järven ympärillä on myös minkin ja supin loukkuja ja pelkästään näiden runsas pyynti kaudessa takaa entistä paremmat pesä ympäristöt sorsille.
      Jos joskus olisit metsästänyt ja kokenut ruokinta järveltä pyynnin olisit täysin toista mieltä asiasta. Koe ensin faktat ennenkun tulet mututuntumiasi tänne vaahtoamaan!

      • Korven Kapteeni

        Olet oikeassa Toevo Ryynänen.Mikään laki ei tosiaan kiellä metsästyksen aikaista ruokkimista,se on suositus.Provoilijasta en tiedä,mutta minä ainakaan en ole koskaan aikaisemmin kirjoittanut tänne,tai samapa se vaikka olisinkin.Mielipiteeni varmasti tuli selväksi,sillä nyt suurtakaan merkitystä ole.

        Joutsenista puheen ollen on vain ajan kysymys milloin alatte niitä tappamaan?Ymmärtääkseni tälläisiä aloitteita on useastikin esitetty metsästäjien keskuudessa?Kotijärvelleni sama Joutsen pariskunta saapuu vuodesta toiseen pesimään.Joutsenhan on yksiavioinen,eli uskollinen kumppanilleen.

        Vielä tuosta "tietämättömyydestäni"metsästystä kohtaan.En juuri muuta tehnytkään parikymmentä vuotta sitten.Olin todellinen "ammattitappaja",mutta silloinkaan en käyttänyt koskaan näitä ruokintajuttuja apuna.Joskus vain käy niin syystä tai toisesta,että ihmisen mieli muuttuu,kuten minun kohdallani kävi esim.metsästyksen suhteen.

        Kuitenkaan esim.täällä tämä sama "lahtausporukka"ei ole menettänyt intohimoaan tappamiseen,olin pentu vielä kun nämä nyt porukan vanhimmat miehet metsästivät ja nyt jo toisessa polvessa ,tällä porukalla on aina ollut omat sääntönsä,metsästetään kesäisinkin,ei kunnioiteta rauhoitusalueita,jne.Olenkin antanut kyseiselle porukalle nimen Daltonin Veljekset.
        Näistähän eräs toveri sai seurastakin kenkää,kun metsästi vain rauhoitusalueella varoituksista huolimatta.

        Kuten tuossa aloituksessani totesin,en ole metasästyksen vastustaja,sanoisinko vaan,että olen lopen väsynyt ja kyllästynyt täällä meillä päin vallalla olevaan metsästyskulttuuriin.


      • Ryynäsen Topi
        Korven Kapteeni kirjoitti:

        Olet oikeassa Toevo Ryynänen.Mikään laki ei tosiaan kiellä metsästyksen aikaista ruokkimista,se on suositus.Provoilijasta en tiedä,mutta minä ainakaan en ole koskaan aikaisemmin kirjoittanut tänne,tai samapa se vaikka olisinkin.Mielipiteeni varmasti tuli selväksi,sillä nyt suurtakaan merkitystä ole.

        Joutsenista puheen ollen on vain ajan kysymys milloin alatte niitä tappamaan?Ymmärtääkseni tälläisiä aloitteita on useastikin esitetty metsästäjien keskuudessa?Kotijärvelleni sama Joutsen pariskunta saapuu vuodesta toiseen pesimään.Joutsenhan on yksiavioinen,eli uskollinen kumppanilleen.

        Vielä tuosta "tietämättömyydestäni"metsästystä kohtaan.En juuri muuta tehnytkään parikymmentä vuotta sitten.Olin todellinen "ammattitappaja",mutta silloinkaan en käyttänyt koskaan näitä ruokintajuttuja apuna.Joskus vain käy niin syystä tai toisesta,että ihmisen mieli muuttuu,kuten minun kohdallani kävi esim.metsästyksen suhteen.

        Kuitenkaan esim.täällä tämä sama "lahtausporukka"ei ole menettänyt intohimoaan tappamiseen,olin pentu vielä kun nämä nyt porukan vanhimmat miehet metsästivät ja nyt jo toisessa polvessa ,tällä porukalla on aina ollut omat sääntönsä,metsästetään kesäisinkin,ei kunnioiteta rauhoitusalueita,jne.Olenkin antanut kyseiselle porukalle nimen Daltonin Veljekset.
        Näistähän eräs toveri sai seurastakin kenkää,kun metsästi vain rauhoitusalueella varoituksista huolimatta.

        Kuten tuossa aloituksessani totesin,en ole metasästyksen vastustaja,sanoisinko vaan,että olen lopen väsynyt ja kyllästynyt täällä meillä päin vallalla olevaan metsästyskulttuuriin.

        Joutsenia ei niin vaan aleta tappamaan ja sinun mieliksesi totean että kun joku laji pääsee suomessa luonnonsuojelulain piiriin sitä ei enään koskaan metsästetä vaikka tämän kanta olisi miljoona paria. Tällä hetkellä sama ilmiö on nähtävissä valkoposkihanhen ja metsähanhen kohdalla. Ensimmäinen mainittu on luonnonsuojelulain nojalla uhanalaisuutensa takia rauhoitettu. No jokainen voi päätellä tämän "uhanalaisuuden" Metsähanhi taas kuuluu metsästyslain piiriin joka onneksi on moninpaikoin jo metsästyksellisesti kokonaan rauhoitettu tai jahtiaikaa lyhennetty reilusti. Onhan metsähanhi jo suomen uhanalaisimpia hanhia. Mutta jos metsähanhi julistettaisiin luonnonsuojelulain piiriin olisi yksi riistalaji lopuksi metsästyksen historiaa rauhoitettu. Siksi metsähanhi pitää rauhoittaa metsästyslain ei luonnonsuojelulain mukaan.
        Suurin syy metsähanhen katoon on runsastunut laulujoutsen. Sitä on turha väittää vastaan sillä toisen runsastuminen näkyy selvästi toisen katona. Jos ja kun joutsenta ei koskaan saada metsästää katoaa metsähanhi suomen pesimälinnustosta lähitulevaisuudessa. Onneksi venäjä ei tunne metsästyslakeja ja edes sitä kautta joutsenen leviäminen laajemmalle venäjälle runsaana estetään sitäkautta.
        Toisekseen joutsen on samanlainen kun hanhi. On pariuskollinen koko ikänsä mutta jos toinen kuolee pariutuu se uuden kumppanin kanssa joten turha levittää siitäkin mutu tietoa että leski joutsen elää itkeskellen loppuelämänsä. Tuo on ihmisen inhimillisyyden keksimä myytti josta vain toinen puoli pitää osin paikkansa mutta ei ole koko totuus.


      • Anonyymi

        Juuri näin


    • sorsanpoika

      Jaa, halveksi vaan. Lauttaruokintaa kohta alotellaan. Saa poikasetki totutettua. Tarvii vaan vähä loppukesästä säännöstellä, ettei lähde muuttomatkalle liian aikaisin. Kymmenen lintua on aika alakanttiin, kymmeniä on varmaan keskiarvo niikuin arvioit. Aloituspäivän jälkeen on aina rauhallista. Johtuu varmaan siitä, että harvat käyvät enään kaislikoissa ja sorsat huilaavat raskaan päivän jälkeen kunnolla. Siitä se lento sitten taas piristyykin pikkuhiljaa. Meilläpäin ei sorsia paljon myydä, mutta monille annetaan syksyn aikana. Tarvii muistaa kun pakastaa, että osa ystävistä haluaa kokonaisena ja kynittynä ja osa haluaa vain rintapalat. Monesti huomaakin jo alkutalvesta, että pakasteesta on sorsat loppu, kun niitä on jaellu ympäriinsä. Metsästäjiä on mielestäni liian vähän väkilukuun nähden ja monin paikoin metsästäjät joutuvatkin kertomaasi tilaan. Minä tykkään kyyhkynlihasta enemmän ja panostankin enemmän siihen. Saalismäärä voi alotuspäivänä noustakin satoihin. Ottajia löytyy kyyhkyn lihallekkin. Edelleenkään en myy vaan annan. Linnuista ei oikein saa trofeita, mutta lapset nyppii sulkia ja kyyhkyn jalka on aika metka se sillain kipristää varpaita kun sitä taittaa. Jos vielä herättelet harrastustasi älä enään räiski vaan parveen. Yleensä tulee pummeja parvessa on kuitenkin rakoja ja sulan katkaiseminen ei lintua tiputa. Paras on lähteä reunasta napsiin. Aseena pidän itse pumppua puolaria parempana, kun siinä on latauksen yhteydessä hetki aikaa keskittyä seuraavaan paukkuun. Kokeilin puolariakin, mutta tuli ammuttua liian harkitsemattomasti ja nopeasti. Monesti myös puolarin patruunakapasiteetti ei ihan riitä. Sorsista on hyvä myös muistaa, että nuoret linnut kannattaa jättää itselle. Ne on melkein kuin pullasorsia, kylläkin ruokintalautan viljalla ruokittua ja miedomman makuisia kun vanhat. Sorsat käyvät mieluusti jätevedenpuhdistamoilla ja kaatopaikka ojissa mälväämässä ja niihin tulee jännä maku sen makueron maistaa parhaiten raaasta lihasta.

      • ex heinuri

        Topille kysymys. Kumpi se oli järvi vai lampi jolla teet ruokintaa? Mainitsit kummankin vai onko molemmissa.
        Varsinaisesti kysyisin onko joutsenet pesiytyneet samaan vesistöön missä on pesintä sekä ruokinta. Itse olen huomannut lammet joilla ennen joutsenten lisääntymistä oli runsas heinäsorsa kanta niin joutsen on syrjäyttänyt heinäsorsat. Nyt ei pesi muut kuin jousenet sorsat hävinneet.
        Millainen fosfori rasite joutsen perheen paska on pienehkölle lammelle?


      • sorsanpoika
        ex heinuri kirjoitti:

        Topille kysymys. Kumpi se oli järvi vai lampi jolla teet ruokintaa? Mainitsit kummankin vai onko molemmissa.
        Varsinaisesti kysyisin onko joutsenet pesiytyneet samaan vesistöön missä on pesintä sekä ruokinta. Itse olen huomannut lammet joilla ennen joutsenten lisääntymistä oli runsas heinäsorsa kanta niin joutsen on syrjäyttänyt heinäsorsat. Nyt ei pesi muut kuin jousenet sorsat hävinneet.
        Millainen fosfori rasite joutsen perheen paska on pienehkölle lammelle?

        Joutsenperhe tyhjentää lautan nopeasti. Lyö tolpat ympärille ja laita metallilanka (piikkilankakin käy) kiertämään ruokintalauttaa siten että sorsa mahtuu uimaan alitse kaula pystyssä. Joutsen ei mahdu ja kyllä sitä harmittaa.Joutsenen paska on ainakin yhtä iso kuin lehmän. Voin teetättää lantaanalyysin joutsenestakin, kun seuraavan kerran teetätän noista kantturoista. Joutsenen kyllä monesti näkee syövän jotain paskaa sieltä pohjastakin, et kai se tekee hyvääki.


      • Ryynäsen Topi
        ex heinuri kirjoitti:

        Topille kysymys. Kumpi se oli järvi vai lampi jolla teet ruokintaa? Mainitsit kummankin vai onko molemmissa.
        Varsinaisesti kysyisin onko joutsenet pesiytyneet samaan vesistöön missä on pesintä sekä ruokinta. Itse olen huomannut lammet joilla ennen joutsenten lisääntymistä oli runsas heinäsorsa kanta niin joutsen on syrjäyttänyt heinäsorsat. Nyt ei pesi muut kuin jousenet sorsat hävinneet.
        Millainen fosfori rasite joutsen perheen paska on pienehkölle lammelle?

        Kumpaa nimitystä seitsemän hehtaarin vesistöstä halutaan käyttää? Pieni järvi kai paremminkin kuin lampi.
        Joutsenet ovat yrittäneet vallata järveä mutta ajamme ne joka kerta nähdessämme pois. Rohmuavat paljon viljaa ruokinnalta joten viljan kulutus pelkästään joutsenien takia on suurempi. Oppivat kyllä melko pian että heistä ei välitetä ja väistävät ihmisen nähdessään vaikka välillä päästävätkin kiven heiton päähän helposti.
        Vaikka niistä enimmäkseen haittaa on hyötyvät sorsat myös joutsenista. Joutsenet puolisukeltavat pitkillä kauloillaan pohjamutaa pöllyttäen nostaa tämä sorsille myös ruokaa pintaan ja usein tämän takia sorsat myös viihtyvät joutsenien läheisyydessä.


      • Anonyymi
        ex heinuri kirjoitti:

        Topille kysymys. Kumpi se oli järvi vai lampi jolla teet ruokintaa? Mainitsit kummankin vai onko molemmissa.
        Varsinaisesti kysyisin onko joutsenet pesiytyneet samaan vesistöön missä on pesintä sekä ruokinta. Itse olen huomannut lammet joilla ennen joutsenten lisääntymistä oli runsas heinäsorsa kanta niin joutsen on syrjäyttänyt heinäsorsat. Nyt ei pesi muut kuin jousenet sorsat hävinneet.
        Millainen fosfori rasite joutsen perheen paska on pienehkölle lammelle?

        Meille tuli joutsen pari pesimään paikkaan, jossa ennen parhaimmillaan useita heinuri poikueita. Ei ole enää.
        Kyseessä pieni järvi.


    • a400

      Katteelliset huutellooo!

    • Oikea mettästäjä

      Aivan käsittämätöntä tämmä ruokintalaudalle teurastaminen. Eikö ole sama mennä kiekkoja ampuun? Ei oikea mettästäjä harrasta ruokinta teurastusta, poikasten ja ihmisten joiden pitää vouhottaa saalismäärillä heidän pyyntimuoto ei mettästäjien. Miksi tähän ei puutu viranomaiset?

    • Mehtääjä

      Itse olen myös näitä sorsien ruokintajuttuja vastaan. Sorsan ruokkiminen kerää kaikki sorsat sinne, missä niitä ruokitaan. Tällöin muille järville ei jää sorsia kuin todella vähän. Tänä vuonnakin sai kiertää suurehkon järven kokonaan ja ei pomppaa sorsa mistään kohtaa. Muutamia näky. Kyllä sen sorsan pitäis itse ruokansa löytää.

    • Oletkoputkiaivo

      Jollain taitaa mennä pikkaisen yli tämä yleistys :DD jos yksi tekee näin kun kirjoittaja selvittää niin sehän tarkoittaakin automaattisesti sitä että kaikki metsästäjät ovat verenhimoisia tappajia. Jos näet seuraavan kerran että joku oikeasti lahtaa riistaa niin menetkö sanomaan asiasta tekijälle vai tuletko rutisemaan tänne suomi24 keskustelupalstoille joka ei auta asiaa pätkänvertaa?

      • Huvimetsästys

        Verenhimoisia tappajia vai huvittelevaa pelleporukkaa?


      • kohtuudella

        Vastustan todella jyrkästi ruokintapaikoille eläinten tappamista, sehän on melkein kuin omia lemmikkejään tappaisi, ensin syötetään ja sitten tapetaan.
        Kukaan metsästäjä ei tarvitse kymmeniä sorsia pakastimeensa.
        Eiköhän me muut metsästäjätkin mennä muiden laittamille ruokinta paikoille sorsametsälle, ja sotketaan tuo tuhoton tappaminen sitä kautta, koska Suomen laki ei osaa tuota ruokkimista kieltää! tuskin monikaan jatkaa ruokinta paikkaa enää jos huomaa että muutkin tulevat "heidän" ruokapöytään syömään!


    • harmittaapi

      Kyllä pitäis ruokinta kieltää! Kyllä ne sorsat ennenkin on ruokansa löytäny itse. Ja ennen oli sorsia joka järvellä tasaisesti, toisin on nykyään:(

    • eiruokintaa

      Kyllä kerrankin kirjoitetaan asiasta.
      Nämä omasta mielestään "hyväntekijät" jotka ruokkii luonnonvaraisia eläimiä pitäisi tuomita väh . sakkkoihin tai vankeuteen.
      Kaikkinaisella sekaantumisella luonnon normaaliin kiertokulkuun vaarannetaan lajin tulevaisuus.
      Näitä ruokintalautalta teurastajia on myös entisellä kotikylälläni. Kyllä seon "ryynänen" silla lailla, että varmin tapa tuhota "luonnonvalinta" on kesyttää villieläimet.
      Luulempa, että jossakin vaiheessa nämä pölisköt myös asian tajuaa.
      Oma lajinsa ovat nämä "hyvät veljet" jotka elykeskusten tuella rakentaa ""kosteikoita"" (ovat ruokinta-altaita). Oli hetken hiljaista kun lintu-yskä meinasi levitä taas maahan.
      Nämä puolikesyt eläimet menettävät puolustuskykynsä ja myös normaalin luonnonvalinnan lisääntymisessä.

      • Anonyymi

        Meillä ei kosteikolla ruokita ja ainoat lajit jotka kosteikolla viihtyy pesinnän jälkeen viihtyvät ovat tavi, haapana, jouhisorsa ja joskus lapasorsa. Heinäsorsat lähtevät muille maille heti kun poikaset pääsee lentoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä ei kosteikolla ruokita ja ainoat lajit jotka kosteikolla viihtyy pesinnän jälkeen viihtyvät ovat tavi, haapana, jouhisorsa ja joskus lapasorsa. Heinäsorsat lähtevät muille maille heti kun poikaset pääsee lentoon.

        Hianoo


    • marmattaja

      Tuossa kirjoittaja mainitsee menevänsä muiden laittamille ruokinta paikoille sorsaan, toivottavasti joillakin on kanttia myös tehdä se.
      Tämä Suomalainen metsästys on mennyt piloille juuri tuon ruokinnan takia, selkä vääränä kannetaan jyviä ruokinta paikoille, jotta syksyllä päästään lahtaamaan pulleita "jyvä" sorsia.
      Hyi hitto, hävetkää ISOT MIEHET
      Päättäjät , kieltäkää LAILLA tuo lintujen ruokkiminen.
      Kauriiden ruokkiminen on jotenkin ymmärrettävää paksun lumen ja pakkasten aikaan, tuon voin vielä sulattaa!

    • Anonyymi

      En kyllä usko että olet ikinä ampunut yhtään mitään. Et taida ymmärtää asiasta hölkäsen pöläystä

      • Anonyymi

        Samaa mieltä aloittajan kanssa! Olen aloittanut sorsastuksen vuonna 1974, silloin olin 11 vuotias. Tuolloin ei ruokittu sorsia. Nykyään sorsastus mennyt tolkuttomasti räiskimiseksi.
        Törkeää on kyllä ruokkia sorsia ja metsästää niitä ruokintalautalta tai lautan välittömästä läheisyydestä. Myös parveen ampuminen nykyään täysin yleistä. Ammutaan myös ylipitkiltä matkoilta välittämättä tuleeko haavakkoja.
        Kahtena viimeisenä syksynä olen seurannut tätä touhua ja ajatellut että minun osalta saa pian riittää. En halua kuulua tuollaiseen metsästäjien joukkoon jotka käyttäytyy noin, hävetähän te ette osaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä aloittajan kanssa! Olen aloittanut sorsastuksen vuonna 1974, silloin olin 11 vuotias. Tuolloin ei ruokittu sorsia. Nykyään sorsastus mennyt tolkuttomasti räiskimiseksi.
        Törkeää on kyllä ruokkia sorsia ja metsästää niitä ruokintalautalta tai lautan välittömästä läheisyydestä. Myös parveen ampuminen nykyään täysin yleistä. Ammutaan myös ylipitkiltä matkoilta välittämättä tuleeko haavakkoja.
        Kahtena viimeisenä syksynä olen seurannut tätä touhua ja ajatellut että minun osalta saa pian riittää. En halua kuulua tuollaiseen metsästäjien joukkoon jotka käyttäytyy noin, hävetähän te ette osaa.

        Ruokin omistamilla maillani vesilintuja joka kesä. Kosteikko on oma tekemä, mutta ruokintapaikalta olen kieltänyt ampumasta. Olen kyllä itsekin kuullut kuinka sorsia ammutaan kasapäin ja vain täkkälihat otetaan talteen. Nykyisissä ruoka/erä ohjelmissakin linnun rinta aukaistaan ja vain rinta, eli täkkälihat otetaan pannuun. Voi helv. sanon minä. Itse olen aina ottanut kaiken talteen, eli siipipankat ja jalat niin pitkälle niveleen kuin lihaa riittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruokin omistamilla maillani vesilintuja joka kesä. Kosteikko on oma tekemä, mutta ruokintapaikalta olen kieltänyt ampumasta. Olen kyllä itsekin kuullut kuinka sorsia ammutaan kasapäin ja vain täkkälihat otetaan talteen. Nykyisissä ruoka/erä ohjelmissakin linnun rinta aukaistaan ja vain rinta, eli täkkälihat otetaan pannuun. Voi helv. sanon minä. Itse olen aina ottanut kaiken talteen, eli siipipankat ja jalat niin pitkälle niveleen kuin lihaa riittää.

        Mites tutkan käyttö sorsastuksessa? Pitääkö kieltää? 😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mites tutkan käyttö sorsastuksessa? Pitääkö kieltää? 😂

        Sorsia ajatetaan henkihieveriin dronet perässä...naapurikylässä heti nousee seuraava drone ilmaan kun sorsa yrittää sinne turvaan...Alaskassa ammutaan kuiteski jousipyssyllä sorsia eikä puolimoottorihaulikoilla niih... ....Ne on oikeita eräjormia,niih... ...90 eri vuosikymmenellä olen sorsastanut nii tiiän...Laitoin tuossa just lupa anomusta järeämpään sorsastuskalustoon...Rannikkotykki ois tilauksessa.Ei tutkapellet sorsanruokkijat ymmärrä ,Oikea mehtätämies ampuu tykillä,Alaskassa....Niih.. ....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sorsia ajatetaan henkihieveriin dronet perässä...naapurikylässä heti nousee seuraava drone ilmaan kun sorsa yrittää sinne turvaan...Alaskassa ammutaan kuiteski jousipyssyllä sorsia eikä puolimoottorihaulikoilla niih... ....Ne on oikeita eräjormia,niih... ...90 eri vuosikymmenellä olen sorsastanut nii tiiän...Laitoin tuossa just lupa anomusta järeämpään sorsastuskalustoon...Rannikkotykki ois tilauksessa.Ei tutkapellet sorsanruokkijat ymmärrä ,Oikea mehtätämies ampuu tykillä,Alaskassa....Niih.. ....

        😂😂
        Mutta kyllä dronet pitää kieltää sekä puolimoottorihaulikot myös ohra koska sorsa tykkää ohrasta, myös sorsan kuvat pitää kieltää, sorsaan ei saa ajaa maasturilla etenkään jos siinä on allterrain renkaat ja neliveto, labradorinnoutajien käyttö kiellettävä koska sorsien muninta häiriintyy.
        Minäkin olen vaaninut sorsia, mutta kauemmin kuin sinä jo sadannella vuosikymmenellä. Olen aina heittänyt kivellä sorsan ja syönyt sen heti höyhenineen päivineen.
        Kaikilta alle sata vuotta metsästäneiltä pitäisi metsästys kieltää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        😂😂
        Mutta kyllä dronet pitää kieltää sekä puolimoottorihaulikot myös ohra koska sorsa tykkää ohrasta, myös sorsan kuvat pitää kieltää, sorsaan ei saa ajaa maasturilla etenkään jos siinä on allterrain renkaat ja neliveto, labradorinnoutajien käyttö kiellettävä koska sorsien muninta häiriintyy.
        Minäkin olen vaaninut sorsia, mutta kauemmin kuin sinä jo sadannella vuosikymmenellä. Olen aina heittänyt kivellä sorsan ja syönyt sen heti höyhenineen päivineen.
        Kaikilta alle sata vuotta metsästäneiltä pitäisi metsästys kieltää.

        En usko, sillä sinähän olet ollut suljetulla jo pitempään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En usko, sillä sinähän olet ollut suljetulla jo pitempään.

        Päätit sitten massatrollata 20 metsästys vastaista avaustasi muutaman minuutin välein nostamalla etusivulle.😂
        Että kukahan se onkaan täällä mieleltään holhouksenalainen herra tutkatrolli?😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päätit sitten massatrollata 20 metsästys vastaista avaustasi muutaman minuutin välein nostamalla etusivulle.😂
        Että kukahan se onkaan täällä mieleltään holhouksenalainen herra tutkatrolli?😂

        Kukapa muukaan kuin vainoharhainen tutkapelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kukapa muukaan kuin vainoharhainen tutkapelle.

        Eikö tutkatrollilla ole minkäänlaista puolustuspuheenvuoroa eilisiltaiselle massatrollaamisellesi taaskaan muuta kuin "itte oot" defenssi. xD


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö tutkatrollilla ole minkäänlaista puolustuspuheenvuoroa eilisiltaiselle massatrollaamisellesi taaskaan muuta kuin "itte oot" defenssi. xD

        AJAVA TUTKAKOIRA.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        AJAVA TUTKAKOIRA.

        Massatrollaaja metsästyksen vastustaja. xD


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3120
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2111
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1885
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      72
      1587
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1346
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1242
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe