Kenen vastuu kuka korvaa???

putkonen2

Meillä valmistuu par'aikaa pakettitalo, ns puolivalmiiksi. Siihen kuuluu talon pystytys, ikkunoiden asennus, vesikatto jne. Perustukset ja lattiavalu ei kuulu. Tilasin lattiavaluporukan ulkopuolisena työnä. Talopaketin ehtoihin kuuluu se, että rakennuttaja (=minä) hoitaa siivouksen ja rakennustavaran suojaamisen. Suojasin kaiken mahdollisen ennen lattiavalun tuloa, esim ikkunoihin muovit päälle. Alakerran osalta ikkunat siis ovat paikallaan, villat ja höyrynsulkumuovi paikallaan. Yläkerran ikkunat ovat odottaneet ulkona lavalla, muoveihin käärittynä jo jonkin aikaa.

Lattiavaluporukka tuli, ja olin töissä hyvillä mielin, tietäen että kaikki oli suojattu. Mutta kuinkas ollakaan kun tulin klo 16 jälken katsomaan työn jälkeä, niin yllätykseksi huomasinkin, että yläkerran ikkunat oli purettu lavalta, ja kannettu valmiiksi odottelemaan ulko-oven eteen yläkertaan kantoa. Pakettitalon pojat tämän olivat siis tehneet, ja lähteneet sitten jonnekin toiselle työmaalle. Vaikka vielä sanoin pakettitalopojille, että kyseisenä päivänä on lattiavalu, että silloin voivat mennä muille työmaille.

Valuporukka oli ajanut ylimääräisen lattiabetonin juuri tuosta oviaukosta ulos, välittämättä siitä, että kaikki roiskeet meni suoraan noihin ikkunoihin, jotka odottivat oviaukon ulkopuolella. Syytin aluksi valumiehiä, ja haukuin heidät pystyyn, sekä soitin heidän firmaansa, josta sitten muistutettiin vain että kaikki suojaaminen kuuluu asiakkaalle, joten sekin tie nousi pystyyn. Sitten soitin pakettitalofirman työpäällikölle, joka sanoi myös että heille ei kuulu suojaamistoimenpiteet.

Eli voiko tosiaan vastuu ja syy olla minun? Vaikka suojasin kaiken mahdollisen. Enhän minä voinut tietää, että pakettitalon pojat päätti tullakin työmaalle, ja kantaa ikkunat valmiiksi oviaukon eteen. Ei kai minua voi vaatia olemaan koko ajan läsnä, ettei tule tällaisia typeryyksiä. Varsinkin, kun päätin teettää kaiken ulkopuolisena työnä, jotta voin tehdä normaalia päivätyötä, ja käydä sitten aina illalla hoitamassa siivoamiset ja suojaamiset.

Ja tuli kyllä huomattua, että kukaan ei tule YHTÄÄN vastaan tällaisessa asiassa. Luulisi että talopakettifirmalle olisi pikkujuttu lähettää muutama ikkuna korvaukseksi heidän työntekijöiden hälläväliätoiminnan johdosta. Tottakai suojaaminen kuuluu minulle. Mutta eihän se nyt niin voi olla, että sotketaan tahallaan, ja sitten väitetään vain että suojaaminen kuuluu asiakkaalle???

12

394

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sovittelija

      No jos haette kompromissia eli talotehtaan miehet putsaa ne ikkunat.
      Betoniroiskeet lähtee kyllä lasipinnasta ja puukarmi voidaan kevydesti hioa ja maalata päälle. Tarvittaessa kittiä alle, tulos on niin hyvä ettei sitä huomaa.
      Talotehtaalla on ammattitaitoisia kirvesmiehiä töissä joten varmasti onnistuu.

      • putkonen2

        Eivät tule yhtään vastaan... Ei käy.


      • vähä tolkkua
        putkonen2 kirjoitti:

        Eivät tule yhtään vastaan... Ei käy.

        Laitat ne apina lattiavalu miehet vastuuseen. Mitä jos ikkunoiden paikalla olis ollu sun tuliterä audi s6 hyväksyisitkö selitykseksi että mikset suojannu autoas.. mehän roiskitaan kurat minne lystätään.


    • Et tällaista sitten

      Kun olet talopaketin ostanut, niin oikea riitakumppani on myyjä.

      Suojauksen puuttumisesta olisi pitänyt reklamoida sinulle ja antaa mahdollisuus tilanteen korjaamiseen. Suojauksen puute ei oikeuta pilaamaan toisen omaisuutta.

      Kun nyt näin, nii tee valitus kuluttajariitalautakuntaan ja osoita se paketin myyneelle lestafirmalle.

      Sen verran vielä näistä talopakettimyyjien ja työpäälliköiden osaamisesta ja sopimustekniikkatuntemuksesta, etteivät ne tietämättömyyttään osaa kunnioittaa niitä. Ala on täynnä mutustelijoita, joita tosin te halpaa ostavat ruokitte joka senttiä vinguttamalla.

      On tuossa muitakin lähestymistapoja, mutta ne vaativat ammattitaitoa, joka maksaa.

      • ei oikeuteen

        Jos rakennuttaja on unohtanut ilmoittaa lattiavalusta toiselle urakoitsijalle, tässä tapauksessa talotehtaan porukalle niin kyllähän rakennuttaja voi itse katsoa myös peiliin. Jos palkattu urakoitsija ei tiedä muusta aikataulusta eikä hänelle sitä ole ilmoitettu, niin miten ihmeessä hän voisi olla korvausvastuussa. Homma on aika kimurantti ja tuosta ei voi sanoa kumpi osapuoli voittaisi jos oikeuteen lähdettäisiin. Kyllä sovitteluratkaisua kannattaa voimakkaasti hakea ennenkuin oikeusistuimiin lähtee.

        Minusta kannattaisi kyllä sopia vaikka pikapalaveri / kokous tontille jossa mukana rakennuttaja, talotehtaan edustaja, betoni-firman edustaja sekä vastaava mestari. Sopimalla siitä selvitään ja voidaan vielä jatkaa hyvillä mielin töitä. Urakka on kuitenkin vielä pahasti kesken ja tuossa vaiheessa sen pitäisi sujua joutuisasti.


      • Älä jauha pask@@
        ei oikeuteen kirjoitti:

        Jos rakennuttaja on unohtanut ilmoittaa lattiavalusta toiselle urakoitsijalle, tässä tapauksessa talotehtaan porukalle niin kyllähän rakennuttaja voi itse katsoa myös peiliin. Jos palkattu urakoitsija ei tiedä muusta aikataulusta eikä hänelle sitä ole ilmoitettu, niin miten ihmeessä hän voisi olla korvausvastuussa. Homma on aika kimurantti ja tuosta ei voi sanoa kumpi osapuoli voittaisi jos oikeuteen lähdettäisiin. Kyllä sovitteluratkaisua kannattaa voimakkaasti hakea ennenkuin oikeusistuimiin lähtee.

        Minusta kannattaisi kyllä sopia vaikka pikapalaveri / kokous tontille jossa mukana rakennuttaja, talotehtaan edustaja, betoni-firman edustaja sekä vastaava mestari. Sopimalla siitä selvitään ja voidaan vielä jatkaa hyvillä mielin töitä. Urakka on kuitenkin vielä pahasti kesken ja tuossa vaiheessa sen pitäisi sujua joutuisasti.

        Turha maallikon nimissä sönköttää mutuja. Lue sopimusehdot ja kysy fiksummiltasi, jollet edes työsi perusasioita ymmärrä. Surkean lestatrollin höpötystä, kuten joku tuossa edellä teikäläisistä talotehtaiden ns. "ammattilaisista" totesi.

        Ei kannattaisia sianosaisuuttaan ja omaa typeryyttään palstalla julistella. Nyt ei ole kyse jeesustelusta, vaan ihan selvästä ja törkeästä sopimusrikkomuksesta. Asiakkaan kannalta kyse on tahallisesta vahingon tuottamisesta ja korvausvelvollinen kuluttajasuojalain mukaan ihan helposti todettavissa.

        Turpiin tulee ja 6-0


      • olet tyhmä !
        Älä jauha pask@@ kirjoitti:

        Turha maallikon nimissä sönköttää mutuja. Lue sopimusehdot ja kysy fiksummiltasi, jollet edes työsi perusasioita ymmärrä. Surkean lestatrollin höpötystä, kuten joku tuossa edellä teikäläisistä talotehtaiden ns. "ammattilaisista" totesi.

        Ei kannattaisia sianosaisuuttaan ja omaa typeryyttään palstalla julistella. Nyt ei ole kyse jeesustelusta, vaan ihan selvästä ja törkeästä sopimusrikkomuksesta. Asiakkaan kannalta kyse on tahallisesta vahingon tuottamisesta ja korvausvelvollinen kuluttajasuojalain mukaan ihan helposti todettavissa.

        Turpiin tulee ja 6-0

        Joku fiksu jo tuossa aiemmin kysyi että jos ikkunoiden tilalla olisi ollut uusi audi 6, niin olisiko sen päälle saaneet betonimiehet roiskia betonia. Eihän talotehdas voi olla vastuussa eri urakoitsijan eli betonifirman sähläämisestä ja sen lisäksi vielä talon rakennuttaja ei ole ymmärtänyt kertoa talotehtaan urakoitsijoille lattiavalun aikatauluista ym. Tässä tapauksessa 6-0 syyllisiä on joko rakennuttaja ihan itse tai betonifirman töskärit.


      • putkonen2
        ei oikeuteen kirjoitti:

        Jos rakennuttaja on unohtanut ilmoittaa lattiavalusta toiselle urakoitsijalle, tässä tapauksessa talotehtaan porukalle niin kyllähän rakennuttaja voi itse katsoa myös peiliin. Jos palkattu urakoitsija ei tiedä muusta aikataulusta eikä hänelle sitä ole ilmoitettu, niin miten ihmeessä hän voisi olla korvausvastuussa. Homma on aika kimurantti ja tuosta ei voi sanoa kumpi osapuoli voittaisi jos oikeuteen lähdettäisiin. Kyllä sovitteluratkaisua kannattaa voimakkaasti hakea ennenkuin oikeusistuimiin lähtee.

        Minusta kannattaisi kyllä sopia vaikka pikapalaveri / kokous tontille jossa mukana rakennuttaja, talotehtaan edustaja, betoni-firman edustaja sekä vastaava mestari. Sopimalla siitä selvitään ja voidaan vielä jatkaa hyvillä mielin töitä. Urakka on kuitenkin vielä pahasti kesken ja tuossa vaiheessa sen pitäisi sujua joutuisasti.

        Kyllä ilmoitin talopaketin pojille, oli kyllä kaikki kuulolla, ja kaikki taatusti tiesivät että on lattiavalupäivä. Sen takia ne ei tullutkaan tontille, muuta kuin vähän ennen valuporukan tuloa nostamassa ikkunat valmiiksi, ja hakivat samalla sirkkelinsä sekä muita työkalujaan. Ymmärrän toki, että eivät nämä talopaketin pojat tienneet, että valuporukka on apinalauma. Asiallinen valuporukka olisi ottanut 5 metrin päästä vaikkapa levyn ikkunoiden eteen, tms.

        Mutta kun ei auta mikään. Valuyhtiö vain ei tule yhtään vastaan, apinoille on turha sanoa mitään, johtajalle olen soitellut. Mutta se johtaja tuntuu olevan sellainen, joka on kaikessa oikeassa, ja asiakas kaikessa väärässä. Enää en saa koko ukkoon edes keskusteluyhteyttä, alkaa heti räyhäämään kun sille soittaa. Kun kerran jossain lukee että suojaus kuuluu asiakkaalle, niin sitten se kuuluu, ja sillä sipuli.

        On tää vaan niin tyhmän tuntuista... Itse pitää niitä nyt sitten alkaa jollain raaputtamaan.


      • @_@ silmilläsi
        olet tyhmä ! kirjoitti:

        Joku fiksu jo tuossa aiemmin kysyi että jos ikkunoiden tilalla olisi ollut uusi audi 6, niin olisiko sen päälle saaneet betonimiehet roiskia betonia. Eihän talotehdas voi olla vastuussa eri urakoitsijan eli betonifirman sähläämisestä ja sen lisäksi vielä talon rakennuttaja ei ole ymmärtänyt kertoa talotehtaan urakoitsijoille lattiavalun aikatauluista ym. Tässä tapauksessa 6-0 syyllisiä on joko rakennuttaja ihan itse tai betonifirman töskärit.

        Kuraa vaan myyjäurpon Audin nokkapellille ja talotehdas vastuuseen ammattitaidottomasta toiminnasta.

        Näi se juntti kuulepas oikeassa elämässä menee. Vastuu ei siis edelleenkään siirry pelkällä asiasnosaisen myyjän paskan jauhamisella.

        Aloittajalle: pistäpä laatien valitus kuluttajariitalautakuntaan. Sovintohalukkuutta löytyy taatusti ja välittömästi. Tässä linkki lomakkeelle:

        http://www.kuluttajariita.fi/material/attachments/kuluttajariitalautakunta/kril/lomakkeet/6IiKeWmSt/Valitus-asuntokaupasta.pdf

        Tämän jo niin moneen kertaan nähnyt. Ei tarvitse käsittelyä odotella, kun vapaaehtoisia maksumiehiä löytyy.


      • 2+3=9
        putkonen2 kirjoitti:

        Kyllä ilmoitin talopaketin pojille, oli kyllä kaikki kuulolla, ja kaikki taatusti tiesivät että on lattiavalupäivä. Sen takia ne ei tullutkaan tontille, muuta kuin vähän ennen valuporukan tuloa nostamassa ikkunat valmiiksi, ja hakivat samalla sirkkelinsä sekä muita työkalujaan. Ymmärrän toki, että eivät nämä talopaketin pojat tienneet, että valuporukka on apinalauma. Asiallinen valuporukka olisi ottanut 5 metrin päästä vaikkapa levyn ikkunoiden eteen, tms.

        Mutta kun ei auta mikään. Valuyhtiö vain ei tule yhtään vastaan, apinoille on turha sanoa mitään, johtajalle olen soitellut. Mutta se johtaja tuntuu olevan sellainen, joka on kaikessa oikeassa, ja asiakas kaikessa väärässä. Enää en saa koko ukkoon edes keskusteluyhteyttä, alkaa heti räyhäämään kun sille soittaa. Kun kerran jossain lukee että suojaus kuuluu asiakkaalle, niin sitten se kuuluu, ja sillä sipuli.

        On tää vaan niin tyhmän tuntuista... Itse pitää niitä nyt sitten alkaa jollain raaputtamaan.

        Soon kuulepas putkonenkakkonen firman mies tässä ketjussa jo väkyttämässä. Etkö tunnista?


      • en ummarra
        @_@ silmilläsi kirjoitti:

        Kuraa vaan myyjäurpon Audin nokkapellille ja talotehdas vastuuseen ammattitaidottomasta toiminnasta.

        Näi se juntti kuulepas oikeassa elämässä menee. Vastuu ei siis edelleenkään siirry pelkällä asiasnosaisen myyjän paskan jauhamisella.

        Aloittajalle: pistäpä laatien valitus kuluttajariitalautakuntaan. Sovintohalukkuutta löytyy taatusti ja välittömästi. Tässä linkki lomakkeelle:

        http://www.kuluttajariita.fi/material/attachments/kuluttajariitalautakunta/kril/lomakkeet/6IiKeWmSt/Valitus-asuntokaupasta.pdf

        Tämän jo niin moneen kertaan nähnyt. Ei tarvitse käsittelyä odotella, kun vapaaehtoisia maksumiehiä löytyy.

        miten talotehdas joutuu vastaamaan toisen yrityksen aiheuttamasta vahingosta ?


    • Raksatj

      Ne on talotehtailla katteet niin nollassa, ettei sieltä enää ole varaa maksaa yhtään ylimääräisiä. Sovintohalukkuus menee, kun firma tuottaa nollaa. Eli edullisuus syö laatua myös näissä asioissa. Kun ei ole rahaa, ei ole rahaa.

      Minun mielestäni betonifirman pojat on tässä mokanneet. Maalaisjärjen käyttö on sallittua myös työntekijällä. Ja asiakkaalle olisi pitänyt soittaa ja varmistaa, että haluaako tulla ikkunansa siirtämään - varoittaa vahingon vaarasta. Niin ne olisivat sen Audin suhteen toimineet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1468
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1012
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      745
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      697
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      690
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      654
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      70
      628
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe