valmet 502 nostolaite

Pete

valmetissani vm.75 aj.5000h,nostolaite on aika heikossa hapessa.Ei tahdo jaksaa nostaa painavampaa konetta ,varsinkaan kun on työjelty jonkin aikaa.Koneen ollessa sammuksissa nostovarret laskee hiljalleen alas.Mistä etsiä vikaa ja kuntannusarvio. Kiitos etukäteen.

22

16263

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • remppari

      Vika on joko kuluneessa männässä ja tiivisteissä tai sitten pyttyyn on tullut naarmuja öljyn seassa tulleista metallinpalasista.

      Vika löytyy kun irroitat penkin ja purat penkinalustaa->>siellä on vivusto ja muut systeemit. Muista "puhtaus ennenkaikkea"

      Kustannusarvio: 100eur - 300eur

      • Topi Pämppi

        Asialliseen kysymykseen asialllinen vastaus :o)

        Näin sen homman tuleekin pelata! Kiitoksia kaikkien puolesta!


      • ford
        Topi Pämppi kirjoitti:

        Asialliseen kysymykseen asialllinen vastaus :o)

        Näin sen homman tuleekin pelata! Kiitoksia kaikkien puolesta!

        taikka sitten venttiili jonka kautta jölyä käsketään vuotaa hiljalleen kannattaa katsoa se ennekuin purkaa enempi


    • Tenho

      Melekeimpä voepi sannoo tuon ikäsessä että kun sen pumpun vaihtaa ni vika korjautuu.Eikä tarte hirveemmin ruveta purkamaan muistaakseni siinä moottorin kuppeessa jostain kun oes siihen painemittaria käyttee kipinliittimen piähän ni asia seleviis. Uus pumppu maksaskosen 200 euroo.

      • Pete

        Niin minä vhän aattelinki että on sitä pumpussaki vikkaa,muttako se nostovarsien laskeutuminen ei taija selittyä pumpun vijalla.Eppäilen nostosylinteriä taikka vivustoa.noh perästä kuukuu,sano tortuntekijä.


      • kirjoitat

        Tuonikäisessä Valmetissa on alumiininen hydraulipumppu, joka ei epäpuhtauksia siedä.
        Itse vaihdoin omassani tuon pumpun jo 3000 ajotunnin jälkeen ja maksoi 1950 mk, markka-aikana.

        Sitten toinen tehon alentaja on kuminen mutkakappale hydraulipumpun imuputkessa, joka sijaitseen metallisen putken yhtyessä penkin alla olevaan säiliöön.
        Imu aikaansaa luttauneen kumin litistymisen, joka taas tehokkaasti estää pumppua saamasta öljyä.
        Tuo osa merkkiliikkeessäkään ei paljoa maksa lemmareineen.

        Hydrauliöljyn suodatinkin kannattaa joskus vaihtaa, samoin öljy.


      • TKH
        kirjoitat kirjoitti:

        Tuonikäisessä Valmetissa on alumiininen hydraulipumppu, joka ei epäpuhtauksia siedä.
        Itse vaihdoin omassani tuon pumpun jo 3000 ajotunnin jälkeen ja maksoi 1950 mk, markka-aikana.

        Sitten toinen tehon alentaja on kuminen mutkakappale hydraulipumpun imuputkessa, joka sijaitseen metallisen putken yhtyessä penkin alla olevaan säiliöön.
        Imu aikaansaa luttauneen kumin litistymisen, joka taas tehokkaasti estää pumppua saamasta öljyä.
        Tuo osa merkkiliikkeessäkään ei paljoa maksa lemmareineen.

        Hydrauliöljyn suodatinkin kannattaa joskus vaihtaa, samoin öljy.

        Todennäköisesti nostosylinterin tiivisteet on loppu,ylhäältä kansi ja nostovivusto pois niin tulee sylinteri esiin.


      • Joku...
        Pete kirjoitti:

        Niin minä vhän aattelinki että on sitä pumpussaki vikkaa,muttako se nostovarsien laskeutuminen ei taija selittyä pumpun vijalla.Eppäilen nostosylinteriä taikka vivustoa.noh perästä kuukuu,sano tortuntekijä.

        "muttako se nostovarsien laskeutuminen ei taija selittyä pumpun vijalla."

        Kysehän on 502 Valmetista? Ei tuon ikäisiä koneita taida ollakaan, missä ei nostovarret laskisi hiljalleen...

        Tietysti, jos tulevat heti alas kun kone pysähtyy, niin sitten vuotavat vähän liikaa... Mutta jos laskeminen on sitä luokkaa, että viikon päästä ovat varret pari senttiä alempana, niin sittenhän on kyseessä ihan normaali ominaisuus, mitä esiintyy etenkin vähän vanhemmissa koneissa... Sama vuoto saattaa aiheuttaa nostolaitteiden "nykimistä", kummatkin oireet liittyvät normaaliin koneen vanhenemiseen...


      • Kipexon
        Pete kirjoitti:

        Niin minä vhän aattelinki että on sitä pumpussaki vikkaa,muttako se nostovarsien laskeutuminen ei taija selittyä pumpun vijalla.Eppäilen nostosylinteriä taikka vivustoa.noh perästä kuukuu,sano tortuntekijä.

        Jos nostolaite laskee itsestään, kun sitä ei käytetä niin ei silloin pidä hakea pumpusta vikaa. Eihän sinne nostolaitteen sylkkyyn pumpata öljyä, kuin nostettaessa ja toisissa traktoreissa myös laskettaessa(2-toiminen). Toki pumppu voi olla kulunut, muttei tämä vika siitä johdu.


    • jusa

      Joo pumppu on sulla huono.Naapurissa oli sama vika ja vaihdoin siihen pumpun toimii hyvästi nyt. ei oo kallis remontti

      • Anonyymi

        Höpö höpö


    • mynkhausen

      Vika lienee joko venttiilissä tai männän tiivisteissä. Oman 502 venttiili koneistettiin ja siita poistettiin nostovoiman säätö samalla tarpeettomana. Vika ei kuitenkaan poistunut vaan seuraavana on männän tiivisteen vaihto. Sen pystyy tekemään itse mutta venttiilin korjauksen ainoastaan merkkikorjaamo tai ehkä muu asiantunteva hydrauliikkakorjaamo. Jos nostolaite pilkkii, niin vuoto on jommassakummassa näistä, koska asentoventtiili yrittää korjata tilannetta alkuperäisen säädön mukaiseksi. Pumppukin voi olla tehoton mutta se ei vaikuta nostovarsien laskuun. Mitä tulee traktorin ikään, niin viissataseni, mallia 69, varret eivät laske senttiäkaan talvisäilytyksen aikana

      • jukka

        jokos solet korjannu sen vian?mikä siinä oli?Mulla kans sammaa vikkaa.Nostovarret laskee yön aikana alas.ja nykkii ko perkele ja varsinki ko jotaki raskaampaa nostaa nii paukkuttaa niin perkeleesti!Kerkesin ajaa vähillä hydrauli öljyillä muutaman kymmenen kilometriä,ku huomasin että jossaki kiehuu.Voiskohan olla mahollista että se ois polttanu ne tiivisteet ja onko minkälainen homma vaihtaa?Pystyykö siihen itte?


      • jouko k
        jukka kirjoitti:

        jokos solet korjannu sen vian?mikä siinä oli?Mulla kans sammaa vikkaa.Nostovarret laskee yön aikana alas.ja nykkii ko perkele ja varsinki ko jotaki raskaampaa nostaa nii paukkuttaa niin perkeleesti!Kerkesin ajaa vähillä hydrauli öljyillä muutaman kymmenen kilometriä,ku huomasin että jossaki kiehuu.Voiskohan olla mahollista että se ois polttanu ne tiivisteet ja onko minkälainen homma vaihtaa?Pystyykö siihen itte?

        Minun 502 lopetti kerralla nostovarsiensa nostelun, jopa ilman minkäänlaista painoa. Lineekö uuden pumpun osto edessä. Näkyi ainakin farmilaitteella maksavan 445 euroa, löytyneekö muualta hyvää ja halpaa?


    • EsTuupanen

      Ensinnäkin kaikki nuo muut viestit ovat vanhoja joten päivitystä- Eli tämä vastaus on heinkuun 18 päivä 2016. Osta itsellesi valmet 502 korjaamo käsikirja osoitteesta https://sellfy.com/p/a4mB. No asiaan. Jos ohjaus ja kipin nostolaite toimii niin unohda hydraulipumppu (hinta 400-500 euroa). Puhdista ainoastaan pumpun vieressä oleva metallisuodatin, avataan yhdellä ruuvilla, paikalleen laittaessa älä kiristä liikaa, sillä alumiinisesta kiristysruuvista menevät kierteet. Toinen suodatin on takka katsottuna vasemmlaa, on hyvä vaihtaa parin vuoden välein, mutta sillä ei ole toimintaan mitään mertitystä on vain paluusuodin. Takana on hydrauliikan täyttöaukko oikealla ylhäällä ja oikealla tarkistussilmä tai voi olla umpeenlaitettu. Mutta oata tikku ja tarkista hydrauliöljy tikulla pitää olla tarkistusaukon alaraunaan ja kannesta näkee mallia. (Sivupolkuasiaa: Jos kippi vuotaa , vasen puoli takana liitin, uusi samalla, lähtee kiertämällä irti ja alumiinitiiviste juureen ja putken päähän uusi hydrauliliitin, ei paljon maksa alan liikkeessä. Samoin vanhat vuotavat metallihydrauliputket kannattaa vaihtaa letkuihin jossain alan liikkeessä, sopiva pituus ja prässäävät uudet päähät, halpaa)

      No nyt sitten asiaan. noin päivän kahden helppo homma. Hinatnoin 200
      euroa. Pyydä joku kaveriksi apupojaksi, neljä kättä tarvitaan

      Leikkaa vanhoista 5 l esim lasinpesunestekanistereista sivu pois niin saat jokaisen kohteen osat omaan purkkiin
      5 purkkia

      1 Eli ensin irroita kopissa oleva lasikuitusuoja, lähtee pujottelemalla, neljä ruuvia.
      2 sitten ota irti ulosoton vivun nuppi ja nostohidstimen nuppi.
      3 Irrota vivuston tukikaaret
      4 irrota istuin 1 pultti
      5 irrota istuimen kiinnitysalusta 4 pulttia
      6 käännä muovimatto kokonaisena taakse (tukipenkki tietysti ylhäällä ja alempi ikkuna auki takana)
      7 irrota metallinen suoja eli iso kokonainen osa, lähtee nostamalla, eli on etuseinä tasainen osa ja takaseinä samaa levyä.
      8 nyt näkyy jo tarkistusluukku ja ja sylinterin kansi.
      9 irrota nostovarret olkapäista ja laske alas samoin kyntysyvyyden säädön tappi
      10 laske öljyt pois molemmin puolin, niin hyvin kun saat, samanlaiset mutterit, muista varata uudet kuparitiivisteet, lopputyhjennykseen varaa esin iso lääkeruistu, rättejä ja paperia
      11 irroita sylinterikansi isot kuusiokoloruuvit,ja hidastinen vivut neljä pidempää ja nosta kansi pois, kokoa en muista oisko 13
      12 nosta nostolaitteen olkapäät pois
      13 kuivaa loput öljyt pois, nyt sulla on e se iso mutikka siinä heti takana se nostosylinteri ja sen edessä on ylivirtaventtiila ja venttilikoneisto.
      14 iroittele oikean puolen vivut irti ja nosta huohotinputki pois
      lähimpänä rattia on ylivirtausventtiili joka on kiinni 2kpl 8 mm kuusiokoloruuvilla, siis eteenpäin, ota ne irti ja saat nostettua sen irti ja venttiilikoneistoon menevä tappi luiskahtaa pois.
      15 irrota pystyssä oleva kara ja venttiilikoneisto on kiinni vain yhdellä 8 mm ruuvilla, vasen alas ja on hankala irrottaa paininlevyn läpi, jousi kannattaa ottaa pois, takaisinlaittaessa sille on painin levyssä paikka ja toisenp ään pitää 8 mm ruuvi. irrota ruuvi jok vaijerivartisella avaimella tai katkaise valmiista avaimesta sopiva pätkä.
      16 Ota venttiilikoneisto isti oikealla alhaalla on vain lukkosokka ja 2 ruuvia oli jo ylivirtaventtiilin mukana.
      17 Ota sylinterinkara ja venttiilikoneisto ja ylivitrta venttiili mukaan ota myös venttiiliin menevä ohjain/säätövipu oikealla edessä mukaan. Älä välitä vaikka venttiilit ja kuulalaakerit putoilevat koska eipä niitä tarvita myöhemmin.
      18 mene lähimpään Valtraliikkeeseen niin siellä hitsataan umpeen venttilit 3 ja 4 ja laitetaan uudet rilkeet sisään ja koeponnistetaan koneisto.
      19 irroita myös nostosylinteri , mahtuu kun vedät taaksepäin, ja uusi stefa sekä kipin tiiviste ja osta myös 4 muuta O rengasta koneiston karaan ja läpivienteihin.
      20 vaihada nosto syliterin stefa ja kipin tiiviste, laiat O renkaat paikalleen, laita kunnostettu venttiilikoneisto paikallaan ja ksaa samassa järjestyksessä kun puritkin muut osta ja kone pelaa varmasti
      21 samalla kun sylinterikansi on irti niin vaihda myös tarkistusluukun tiiviste, siihen ja sylinterikanteen kannattaa käyttä harmaata Kentin silikonitiivistettä joka levitetään siten, pintaa, vain toinen puoli, että paina peukalollla kannen keskelle noin, purkin suu kantta vasten, 3 mm raidan ja muista pyöräyttää ruuvinreijät, on hyvä aine

      Itse tein muutama päivä sitten remontin ja hyvin pelaa. Älkää välittäkö kirjoitusvirheistä. Kuviakin mUlla on ja kysyä saa Esa Tuupanen 0503768937 ja sposti [email protected]

      • es12345

      • esa123456

      • EsaTuupanen12

    • EsaTuupanen
    • Hikijovaluu

      02-kirjan saa muuten osoitteesta https://sellfy.com/p/a4mB
      vanhassa oli piste perässä ja teetti "vähän" hommia löytää oikea...

    • EsTuupanen

      Huh huh, olipas tosiaankin kirjoitusvirheitä, mutta kirjoittelin yhdeltä istumalta vilkaisemattakaan näyttöön. Toivottavassi saa selvää.

    • Anonyymi

      Minunkin 502 vallussa on huono nostolaite, kuin paremmassakin autossa🤭😁

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      160
      2610
    2. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      218
      1736
    3. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      182
      1640
    4. 79
      1311
    5. Kirkon kuoronjohtajalle varoitus

      Oulun hiippakunnan oratoriokuoro johtaja on saanut varoituksen. Lähettänyt seksuaalissävytteisiä viestejä naiskuorolais
      Luterilaisuus
      28
      1055
    6. Nyt kun pride on ohi on siks

      Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaalisuuden harjoittaminen on syntiä (1. Moos. 19:1-13; 3. Moos. 18:22;
      Luterilaisuus
      297
      976
    7. Miljonääri-Miehensä palkalla elelijä-Sirpa Selänne kertoo: lapsemme eivät osoita mieltä!

      Miksi osoittaisivatkaan kun saavat kaiken isin miljoonilla? Luontoakaan ei kannata suojella niin kovin kun isin autotal
      Julkkikset
      51
      961
    8. Muistatteko itsenne vuonna 1986?

      Millainen olit, mitä haaveilit? Ovatko haaveet toteutuneet, jäänyt vajaaksi vai oletko jopa saanut enemmän mitä olisit t
      Sinkut
      179
      870
    9. Miksi et mies halua

      Seksiä minun kanssa?
      Ikävä
      79
      853
    10. Et vastannut vielä

      Herättikö jokin tunteesi uudelleen vai mistä nyt tuulee?
      Ikävä
      65
      818
    Aihe