Onko kehitysvammaisen määritelmä muuttunut?

Miten on?

Onko kehitysvammaisen määritelmä nykyään toinen kuin aikaisemmin? Luetaanko nykyään kehitysvammaiseksi moni sellainen henkilö, jota ei aikaisemmin luettu? Jos näin on niin miksi tällainen muutos on tehty ja ketkä sellaiset ovat nykyään kehitysvammaisia, jotka ennen eivät olleet?

7

387

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Siis oikea kehitysvammaisen määritelmähän on älykkyysosamäärä. Lievän kehitysvammaisuuden yläraja on muistaakseni 70 älykkyystestissä. Mutta kyllähän valitettavasti riittää ihmisiä, niin nuoria kuin "aikuisiakin", jotka käyttää termiä "kehitysvammainen" ihmisestä joka liikkuu pyörätuolilla tai kävelee huonosti. Ei ne kyllä useinkaan tarkoita loukata nimitellessään liikuntavammaista kehitysvammaiseksi, mutta kyllä se itseäni esimerkiksi loukkaa suuresti,kun tiedän itse mitä kehitysvammainen tarkoittaa, ja on mun silmissäni..tai korvissani nimenomaan nimittelyä.

• Miten on?

On minuakin joskus sellaiseksi nimitelty, tosin ei ihan viime aikoina. Itselläni on Aspergerin oireyhtymä, ja minulle sanoi viisi vuotta sitten tukihenkilö, että joillakin Asperger-henkilöillä se voidaan katsoa kehitysvammaksi.

• 44 vuotias k- nainen

Minäpä sanon tuon paremman anlyysin sanasta kehitysvammainen.
      Vajaa kuntoinen mutta ei kuitenkaan ole vauvan asteella jotkin yksilöt ovat 16 vuotiaan tasolla ja kirivät sen ennen kiinni täytettyään 60 vuotta. 45 vuotias on vasta noin 35 vuotias kun todellinen ikä on jo 45 vuotta. 55 vuotiaana 45 vuotias. 50 vuotta 55 vuotiaana. 60 vuotiaana hän on saavuttanut 60 vuoden iän eikä täten ole vajaa kuntoinen. Vaan ihan täysin kehitynyt. Vasta 60 vuotiaana hän on jo kaltaisenne. Häntä ei voida enään pitää vajaa kuntoisena. 70% on älykkyys osamäärästä 35 vuotta jäljessä mutta saa kiinni 60 vuotiaana.

• Asperger

Todella totta, että ennen ei suhteellisesti yhtä helpolla huomattu pienempiä poikkeavuuksia, ei ollut useimpia diagnooseja, nykyään kiinnittää huomiota paljon automaattisemmin, kynnys ennen korkeampi ajatella sen kummemmin erityiseksi.

• Palikka

Autisti/Aspergeri ei määritellä vammaiseksi, siinä missä ei tarkkaavaisuushäiriökään.

nykyäänhän ei sanota kehitysvammainen, vaan joko mielenvikainen tai heikkolahjainen.

• ATDT'2

Ai ei sanota kehitysvammainen nykyään? Ei pidä paikkansa. Suomessa on ihan lakia myöten tunnustettu kehitysvammaisten oikeuksia. Kehitysvammalaki on vuodelta 1977, mutta sitä on sen jälkeen päivitetty.:

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1977/19770519

Lehdistössä usein kyllä sekoitetaan kehitysvammaisuudet ja liikuntavammat.

Tästä seuraa monille taviksille sitten valitettava virhekäsitys, että jos joku istuu pyörätuolissa, tämä olisi muka jotenkin tavallista vähä-älyisempi.

• Olen,

kuullut, että meistä Aspergereistä (kuten myös esim. ADHD- ja Tourette-henkilöistä) käytetään myös toisinaan kehitysvammainen-nimitystä, minkä ainakin itse koen loukkaavaksi. Meillä on neurologinen poikkeavuus, ei kehitysvammaa!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vakava rikosepäily Seinäjoella

Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html
      Seinäjoki
      41
      2685
    2. Mitä on woketus?

Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k
      Maailman menoa
      410
      2190
    3. Olet saanut kyllä tunnisteita

Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens
      Ikävä
      21
      2066
    4. Mies pakko olla rehellinen

Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau
      Ikävä
      17
      1815
    5. Oletko jo luovuttanut?

Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?
      Ikävä
      139
      1746
    6. Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin

Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin
      Maailman menoa
      137
      1669
    7. Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen

Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat
      Tv-sarjat
      21
      1153
    8. Hirvenmaitojuusto

Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,
      Ruoka ja juoma
      0
      1132
    9. Vanhentunut runsaasti.

Ei hyvä juttu. Mieheltä pötkylänaiselle.
      Ikävä
      74
      1039
    10. Kerro mulle miksi juuri me

Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.
      Ikävä
      63
      935
    Aihe