Onko kehitysvammaisen määritelmä muuttunut?

Miten on?

Onko kehitysvammaisen määritelmä nykyään toinen kuin aikaisemmin? Luetaanko nykyään kehitysvammaiseksi moni sellainen henkilö, jota ei aikaisemmin luettu? Jos näin on niin miksi tällainen muutos on tehty ja ketkä sellaiset ovat nykyään kehitysvammaisia, jotka ennen eivät olleet?

7

356

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Siis oikea kehitysvammaisen määritelmähän on älykkyysosamäärä. Lievän kehitysvammaisuuden yläraja on muistaakseni 70 älykkyystestissä. Mutta kyllähän valitettavasti riittää ihmisiä, niin nuoria kuin "aikuisiakin", jotka käyttää termiä "kehitysvammainen" ihmisestä joka liikkuu pyörätuolilla tai kävelee huonosti. Ei ne kyllä useinkaan tarkoita loukata nimitellessään liikuntavammaista kehitysvammaiseksi, mutta kyllä se itseäni esimerkiksi loukkaa suuresti,kun tiedän itse mitä kehitysvammainen tarkoittaa, ja on mun silmissäni..tai korvissani nimenomaan nimittelyä.

• Miten on?

On minuakin joskus sellaiseksi nimitelty, tosin ei ihan viime aikoina. Itselläni on Aspergerin oireyhtymä, ja minulle sanoi viisi vuotta sitten tukihenkilö, että joillakin Asperger-henkilöillä se voidaan katsoa kehitysvammaksi.

• 44 vuotias k- nainen

Minäpä sanon tuon paremman anlyysin sanasta kehitysvammainen.
      Vajaa kuntoinen mutta ei kuitenkaan ole vauvan asteella jotkin yksilöt ovat 16 vuotiaan tasolla ja kirivät sen ennen kiinni täytettyään 60 vuotta. 45 vuotias on vasta noin 35 vuotias kun todellinen ikä on jo 45 vuotta. 55 vuotiaana 45 vuotias. 50 vuotta 55 vuotiaana. 60 vuotiaana hän on saavuttanut 60 vuoden iän eikä täten ole vajaa kuntoinen. Vaan ihan täysin kehitynyt. Vasta 60 vuotiaana hän on jo kaltaisenne. Häntä ei voida enään pitää vajaa kuntoisena. 70% on älykkyys osamäärästä 35 vuotta jäljessä mutta saa kiinni 60 vuotiaana.

• Asperger

Todella totta, että ennen ei suhteellisesti yhtä helpolla huomattu pienempiä poikkeavuuksia, ei ollut useimpia diagnooseja, nykyään kiinnittää huomiota paljon automaattisemmin, kynnys ennen korkeampi ajatella sen kummemmin erityiseksi.

• Palikka

Autisti/Aspergeri ei määritellä vammaiseksi, siinä missä ei tarkkaavaisuushäiriökään.

nykyäänhän ei sanota kehitysvammainen, vaan joko mielenvikainen tai heikkolahjainen.

• ATDT'2

Ai ei sanota kehitysvammainen nykyään? Ei pidä paikkansa. Suomessa on ihan lakia myöten tunnustettu kehitysvammaisten oikeuksia. Kehitysvammalaki on vuodelta 1977, mutta sitä on sen jälkeen päivitetty.:

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1977/19770519

Lehdistössä usein kyllä sekoitetaan kehitysvammaisuudet ja liikuntavammat.

Tästä seuraa monille taviksille sitten valitettava virhekäsitys, että jos joku istuu pyörätuolissa, tämä olisi muka jotenkin tavallista vähä-älyisempi.

• Olen,

kuullut, että meistä Aspergereistä (kuten myös esim. ADHD- ja Tourette-henkilöistä) käytetään myös toisinaan kehitysvammainen-nimitystä, minkä ainakin itse koen loukkaavaksi. Meillä on neurologinen poikkeavuus, ei kehitysvammaa!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mä koin helpompana

Kun emme nähneet. Vaikka ensimmäinen ero repi sydäntä. Pakotat mut tuntemaan tunteita joita en saisi ja tiedät miten syv
      Ikävä
      25
      4083
    2. Peltotien ammuskelu

Mitähän välien selvittelyä siellä käytiin?
      Jämsä
      78
      3164
    3. Onko hänellä jotain sellaisia ominaisuuksia

joiden kenties mietit voivan olla haaste teidän mahdolliselle suhteelle?
      Ikävä
      39
      2848
    4. Näkymätön mies

Illat pimenee, yöt mustenee. Hyvää yötä ja lohdullisia unia. 🌃✨🐺🖤
      Ikävä
      159
      2720
    5. Tappelen mielelläni palstalla

Itseäni älyllisesti päätä lyhyempien kanssa, ei nukuta ja telkkarissa ei ole mitään. Riidellään vaan.
      Ikävä
      68
      2695
    6. Olen todella

Ahdistunut tästä. Koen sen paineen mitä hän haluaa. Tunnen todella paljon häntä kohtaan enkä uskonut että elämä toisi mi
      Ikävä
      51
      2478
    7. Mahtava huomata

Sinusta nainen että pystyt suodattamaan palstalla paljon asioita. Olet täysin minun tyyppiä. Kahdestaan unohdettaisiin k
      Ikävä
      35
      2305
    8. Miten olet

Ajatellut kosia häntä? Romanttisesti vai arkisesti?
      Ikävä
      35
      1902
    9. Mitä ajattelet tästä kaikesta

Palstailusta ylipäätään ja se miten asiat menee?
      Ikävä
      51
      1888
    10. Keksitkö keinon

Miten voin nähdä ihastusta joka ei myönnä tunteitaan.
      Ikävä
      42
      1609
    Aihe