kameran valinta valmistajan perusteella

muuten vaan kysyn

sanootanpa että ostaisin sokkona uuden kameran, niin minkä merkkiseen kannattee satsata ja syyt siihen?

en ole kyllä ikinä ostanut sokkona vaan aina käynyt kameran läpi mitä "konehuone" pitää sisällään ja pystyykö se käytännössä siihen mitä luvataan

25

284

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kohta suuri joukko

      Kirjoittaa tänne ja suosittelee omia kameroitaan, eihän meistä kukaan koskaan osta huonoja välineitä. Canonistit vauhkovat suut vaahdossa, että muut merkithän ovat marginaalimerkkejä, itse en tule ikinä sekaantumaan konttorikoneyrityksen kameroihin ja lisäksi olen kyllästynyt merkin agressiiviseen markkinointityylliin ja asiakaskunnan nuoleskeluun. Esim. Tanskalaisen Digi-kuvalehden testit ovat hanurista ja sen jakamat palkinnot ovat Canonin lahjoittamat, syystäkin, koska lehden testeissä Canonit ovat aina parhaita. Älä edelleenkään osta sokkona, vaan käy kamera läpi, niin kuin ennenkin.

      • N ja C

        >Esim. Tanskalaisen Digi-kuvalehden testit ovat hanurista ja
        >sen jakamat palkinnot ovat Canonin lahjoittamat, syystäkin,
        >koska lehden testeissä Canonit ovat aina parhaita.

        Ei sentään ihan noin. Olen ostanut useita tuon julkaisun irtonumeroita ja Canon on löytänyt monessakin lukemassani testissä voittajansa.

        Itselläni on Canon-kuvaustaustaa sekä filmi- että digiaikakaudelta. Nykyinen järkkärimerkkini on Nikon ja pokkarimerkkini Canon. Nämä valintani ovat huolella harkittuja ja olen ollut niihin tyytyväinen.


    • muuten vaan kysy

      "canon, 'kanuuna' joka hajoaa käsiin tai valmiiks rikki"

      canonha yrittää vaikka miten markkinoida, elokuvis mainoksis, toimittajien vakiokalustona.... ja sitku näille esimerkki ryhmille muu merkki "onko tämä muka joku kamera"

      ja minä olen joskus tehnyt merkin vaihtoja. ei canoni ole ku pelkkä muovin palanen, pakkauslaatikoki toimii paremmin.

      enkä ole ikinä luottanut muiden mielipiteisiin, onneks niitä saa liikkeessä testata käytänössä kans

      • vain järkkäri kuluu

        "canon, 'kanuuna' joka hajoaa käsiin tai valmiiks rikki"

        Ei meillä ainakaan ole mikään Ganoni mennyt rikki, vaikka on vuokrattu aivan kaikille.
        Jokainen Canoni on tuottanut 2-3 kertaisen hintansa, vaikka emme olekaan ammatti vuokraaja, vain omia koneita olemme vuokranneet.
        Nyt on kevään ollut Sony FDR-AX100, 4K videokamera, ehjänä sekin on säilynyt, on ollut jo 6 lainaajaa.

        Yksikään digikamera ei ole mennyt rikki, kuvan reunoilel con tullut tarkennusvirheitä, sekä valotusvirheitä, mutta se kuittaantuu kun ottaa uuden kuvan. Myös salama ei laukea enää aivan oikeaan aikaan.


    • faktat paperille

      Mikään merkki ei ole keskimäärin muita parempi, aivan kuten automerkitkään. Esim Vw Golf ja Skodakin tekee tosi hyvää autoja, mutta kyllä kanannattaa katsoa oikeat moottorimallit joka vuosi, ei kaikki myytävä ole hyvää. Opelilla on aina jokin ongelmatuote markkinoille.

      Samoin kameran kanssa, kannattaa katsoa pitäisikö olla kamerasta langattomat yhteydet, ne ovat tosi tärkeitä jos joka päivä kuvia siirrät. Onhan niitä korttejakin, mutta eivät taida oikein toimia kuin vuoden pari ja lisäksi meillä käyttetään 64 GB ja 128 Gb kortteja, niitä ei ole langattomina.

      Laita ominaisuuksia Google hakuun, kerran pari kuussa ja katso mitä löytyy, usein löytyy hyviä ja huipputarjouksilla.
      Meillä on tehty aina tietsikan kanssa ja hyvin on valinta onnistunut, samoin viimeisen kameran, molemmissa ei puoleen vuoteen saanut mistää sillä hinnalla kun kerran sai.
      Muutamissa kaupoissa voi tehdä myös hintavahdin, tuntuu että he alentavat yksittäiselle asiakkaalle hintoja, niinkin olen kahdesti ostanut.

      jos olet aloitteleva valokuvaaja, kannattaa valita suomenkielinen välikko, ei ne ammattilaisetkaan näytä osaavan käyttää englanninkielisiä valikoita.

      • Ei se merkki vaan...

        ...se malli.

        "Mikään merkki ei ole keskimäärin muita parempi, aivan kuten automerkitkään."

        Kannattaa hankkia käteen sopiva ja tarkoituksen mukainen kamera. Näin tehdään myös autojen osalta (sedan, farmari, pakettiauto jne.).


    • muuten vaan kysyn

      kjeh kjeh olipa huvittava näkä teän joidenki vastaukset, sillä mulla itellä on ollut canon a2200 jo viis vuotta. sitä ennen panasonic lumix lx-9 ja olympus mju 840


      1. panasonic toimii vieläki (ostettu lähes heti markkinoille tullessa ?10 sitten? mut salama toimii silloinko huvittaa vaikka asetukset olis kuinka päällä (siis jatkuvalla salamana) ja sit se on innostunut kuluttaan akkua oli akku kuinka uus niin. ei kestäkö ehkä puol tuntia vaikkei ees kuvattais eikä ees kamera pääl
      2. olympus kesti vaan vuoden ku heitti jostain syystä objektiivia säätävä moottori toimimasta sekä linssit lähteneet "omille teille omassa 'kotelossa' "
      3. canon ollut jo 5v mut kuva ei enään näy vaik mitä tekisin ja värkkäilen kamerasta. muuten toimii

      • muuten vaan kysyn

        korjaus: ei lx9 vaan FX9


    • Vanha hyvä neuvo

      Jos tarvitset pokkarin, niin osta Canon. Jos taas tarvitset järkkärin, niin osta Nikon.
      Muut ovat marginaalimerkkejä joihin ei kannata rahojaan tuhlata.

      • Toinen neuvo

        Minulla oli taskun pohjalla pieni Nikonin S1 pokkari 8 vuotta ilman ongelmia. Sittemmin kännykän kamera on korvannut tuon aina mukana olevan muistikirjan. Nikon toimii edelleen, ainoastaan ulkokuori on naarmuila ja akku alkaa olemaan heikossa hapessa. Nykyisin pokkarina, tosin ei aina mukana, on Panasonicin TZ40. Ei siitä kännykästä sentään kameran korvaajaksi ole.

        Jäkkäreitä minulla oli filmiaikaan useitakin, lähinnä Olympuksia. Ne olivat näppärän pieniä verrattuna Canonin tai Nikonin moliskoihin. Eikä kuvien laadussakaan ole valittamista.


    • ”kannattee”

      sanootanpa että ostaisin sokkona uuden kameran, niin minkä merkkiseen kannattee satsata ja syyt siihen?
      … Saksassa valmistettu Leica, syyt siihen on laatu

      en ole kyllä ikinä ostanut sokkona vaan aina käynyt kameran läpi mitä "konehuone" pitää sisällään ja pystyykö se käytännössä siihen mitä luvataan
      … tuollainen mielikuvitus on kai aika raskas kannettava? Lienee ”ihan kiva” jos olet esim tietokonetta ostamassa?

      • hätäkamerana........

        testi menestyksestä,
        testit pitää lukea hyvin ja ymmärtää,
        EI TESTEISSÄ ole koskaan sanottu että voittaja on kaikessa paras kamera.

        Testeissä painotetaan yleensä joitain ominaisuuksia, voittaja on paras siinä ominaisuudessa ja keskimäärin hyvä.

        kannattaa myös katsoa pisteitä, monenko % ero niissä on, tai jos saa 9,0 ja 7,8 arvosanoja niin ovat molemmat hyviä, pitää lukea tarkkaan mitä ominaisuuksia haluaa.

        Itse en useinkaan ole ostanut testivoittajaa, en ainakaan 6 kk aikana koska se on yleensä kallis ja vähäisillä ominaisuuksilla,
        testit ovat suuntaa-antavia.

        En ole 65 vuoden aikana ostanut kuin (aakkosjärjestyksessä) Canon ja Nikon, Sony kameroita, eikä yksikään kamera ole koskaan lopettanut toimintaansa, vain pientä epäluotettavuutta ja valovuotoja on tullut filmikameroihin.

        Kaikki kymmenkunta digikameraa, joita ei ole myyty ovat vielä aivan ok kunnossa, vaikka annettiin 10.v lapsille heidän matkoilleen.
        Vanhimmat ovat autoissa, kesät talvet, niissä on 10 m johto ja virtapistoke tupakansytyttimeen, Kiinasta saa laitteita 12v > 4 V.


    • konehuone

      ”aina käynyt kameran läpi mitä "konehuone" pitää sisällään”
      —kameran ”konehuone” on tietenkin kuvaprosessori. On tietysti erityisen tärkeää käydä läpi kaikki mitä prosessori pitää sisällään (transistorit, vastukset, kondensaattorit yms)

      • kannatteeko

        en mie nyt tuota tarkoittanut ja varmaan ite sanoin väärin. tarkoitin ihan kennon kokoa, ym kuviin vaikuttavia osia


      • muuten vaan kysyn
        kannatteeko kirjoitti:

        en mie nyt tuota tarkoittanut ja varmaan ite sanoin väärin. tarkoitin ihan kennon kokoa, ym kuviin vaikuttavia osia

        korjaus: kannatteko sijaan muuten vaan kysyn


    • Laatukamaa!

      Fujifilm on kovasti nostanut päätään ja sen kameroita vilkaisisin myös.

    • Ei uusinta uutta

      Sanon suoraan jos olet oikeasti "ammattilainen" ostat tietysti kameran työvälineeksi.
      Ja silloin on myös väliä sillä millainen "työkalu" on? Miten siihen saa osia ja huoltoa jne..onko luotettava ja kestävä yms..
      Vaikka piittaat kai myös mitä se maksaa? Etenkin jos maksat omilla rahoillasi etkä ja/tai
      firmasi rahoilla? Tai se firma jota et omista hankkii sinulle työkoneesi
      Jos olet harrastelija tai puoliksi jotain siltä väliltä voit jo harkita vaikka aiemman vanhemman kunnon mallin hankkimista reippaalla alennuksella kamerakauppiaan
      "poistomyynti laarista" uutena ja takuulla? Tai käytetyn ammattivempaimen?
      Ottamatta lainkaan merkkiin kantaa voit olla varma että, niitten hyvyys on paljolti kiinni
      miten niitten arvo alenee kuvausvälineenä jos se ei säily?
      Eräät hyviksi koeteldut "vanhanaikaiset" kameramallit säilyttävät arvonsa yllättävänkin hyvin paljonkin käytettyinä toisia ei edes huolita ainakaan kameraliikkeitten "vaihtolaite hyllyyn".
      Uusin uutuus on aina yleensä kalliimpi mutta kas kummaa niittenkin hinta alenee nykyaikana usein melko nopeasti.
      Sama lähes kaikessa "kulutuseletroniikassa" johon suuri osa kameroistakin taitaa
      nykyään (ikäväkyllä) kuulua..

      • muuten vaan kysyn

        olen aina oottanut et uudet halpuu tarpeeks tai sit on jo sen hintanen et lompakko on vielä mielissään ku ostaa


      • Tarkkamarkka
        muuten vaan kysyn kirjoitti:

        olen aina oottanut et uudet halpuu tarpeeks tai sit on jo sen hintanen et lompakko on vielä mielissään ku ostaa

        Ostin vuosia sitten Canon eos 1D mk4 kameran joka on toiminut moitteetta säässä kuin säässä.
        Nyttemmin eräs tuntemani luontokuvaaja tarjosi siitä niin kovan käteishinnan että vaihto eos 1DX kävi mahdolliseksi.
        Optiikka L-sarjaa, Zeiss, Sigma ART...
        Näillä mennään taas vuosia ja tuhansia otoksia eteenpäin.
        Kyllä vanhallakin kalustolla arvoa on.


    • muuten vaan kysyn

      osa "nussii" yhtä ja samaa kameramerkkiä ja vihaavat muita merkkejä jotka taas on "marginaalimerkkejä"

      onneks jotkut osaavat löytää hyviä puolia muista merkeistä jolla on mahdollisuus "lytätä" joku toinen merkki ja jopa yksittäinen malli mutta saman merkkinen

      ja että kenenkään ei tarvis minulle turhaan huutaa niin olen hieman tietämätön nuissa kameran varsinaisissa osissa. kennokoko, objektiivityyppi, polttoväli ym merkitys ja kuinka vaikuttaa eri kuvauskohteisiin. eikä haittaa et joku kertoiski lisää.

      vaikka olen tekstieni perusteella selvä aloittelija mutta haluan kuitenki panostaa kameraan paremmin

      joten tajusitte varmasti....

    • Laatua

      Osta Leica.

      Leica on kameroiden Mersu.

      • seon Porche

        Minusta kameroiden Mersu on Sony ja Leica on Porche.


    • mule Sony

      Valitsisin ehdottomasti maailman suurimman kameranvalmistajan tuotteen.
      Parhaiden järkkäreiden ja kompaktien ”konehuoneessa” on Sonyn valmistama kenno

    • KanuunaSamppa

      SAMSUNG! Koska Sampan kamerat ovat kätevän kokoisia, niissä on OIKEASTI erinomainen kuvanlaatu (esim. kohinaa ei pahemmin esiinny) ja runsaasti älykkäitä ominaisuuksia, kuten WiFi-yhteys ja panoraamakuvaus. Aiemmin käytin Canonia ja yllätyin merkin vaihdon jälkeen, miten hyviä kamerat voivat olla. Ei enää IKINÄ Canuunaa minulle!

    • Meni kauas kameroist

      Riippuu käyttötarkoituksesta jota vasta-alkaja ei aina edes itse osaa kertoa.
      Eri merkkiset kamerat ovat hiukan erimoisia sekä erihintaisia ja hyviä hieman eri
      osa-alueilla.
      Käytännössä erot ovat pieniä vaatimattomalla budjetilla.
      Joten valitsipa minkämerkkisen alottelija marketti järkkäri paketin tahansa voit
      saada sillä ihan kivoja kuvia mutta toisinaan sitten taas et?
      Sanotaanko nii et jos soittotaidottomalle hiukan osaavalle vasta-alkajalle annetaan käteen sähkökitaraksi aito Fender stratocaster ja hän vertaa tota omaan Sguieriinsa..nii hän huomaa varmasti eroja niissä ja sittenkin kun ja jos hälle
      uskalletaan antaa Gibson Les Paul ero voi vaikuttaa suuremmaltakin entiseen
      verrattuna ihan noin "näppitunnelmalta"?

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      121
      9509
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      49
      2794
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      159
      2557
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1796
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      14
      1613
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1537
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1474
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      10
      1407
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe