Räikeä huijaus Volkswagenilta

11

427

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ongelmaan ratkaisu

      Joo, tällaistahan se nykyisin on. Autotehtailla on ihan sääntöjen mukaista säätövaraa kulutustestiä tehdessä, koska lisävastuksien asettaminen on testin tekijän vastuulla. Hyvä puoli kuluttajan kannalta on sitten alhaisempi ajoneuvovero, kun mitatut CO2 päästöt saadaan alas.

      Mutta: TM keksi Talviautotestissään tähän kulutusongelmaan ratkaisun. Testissä oli mukana Honda CR-V 1.6 diesel, jonka hyötysuhde oli ihan omaa luokkaansa. Pesi hybriditkin ja kylmänäkin monet muut autot lämpimänä. TM:n mukaan tämä johtui siitä, että isoon autoon oli laitettu pieni mutta tehokas moottori. Ihan pieni osuus oli lehden mukaan myös moottorin ominaisuuksilla, mutta merkittävämpää oli että pieni moottori joutui 'työskentelemään optimialueella'. Mitä tästä opimme: Ajetaan mekin kiduttamalla moottoria 'optimialueella' vaihtamisvalojen ohjeista välittämättä ja johan hyötysuhde nousee! Pintakaasulla cruisailu saa nyt jäädä!

    • uusi poloilija

      "Todellisuudessa pitkän aikavälin, noin 750 kilometrin mittainen ja useamman ajajan suorittama koeajokeskikulutus on kuitenkin jotakin aivan muuta: kulutukseksi sekalaisessa perusajossa muodostui 6,6 litraa sadalla kilometrillä. 1,7 litran erotus vastaa noin kolmanneksen lisäystä viralliseen lukemaan."

      Ilta-Sanomien kritiikkiä voidaan myös kritisoida. Minun autollani ei ainakaan ajeta jotakin hämärää "sekalaista perusajoa" Helsingissä eikä varsinkaan usean kuljettajan voimin. Jotakin koeajanutta toimittajaa on voinut tuon yhden tankillisen kulutusmittauksen aikana kiinnostaa vähän kokeilla auton turbokoneen ominaisuuksia, ja nostaa sillä kulutusta reippaasti. Vai väittääkö toimitus ottaneen auton uudistuneen mallin koeajoon vain kulutuksen mittaamista varten?

      Itse olen jo kauan sitten tajunnut, että ilmoitetuilla kulutuslukemilla tarkoitetaan sanoa "autolla pystytään parhaimmillaan ajamaan jopa näin vähällä". Se vaatii taloudellisuuteen tähtäävää ajotapaa: ennakointia, moottorijarrutuksen käyttöä ja sähkölaitteiden minimaalista käyttöä (ilmastointi ja lämmityslaitteet pois, vain päivävalot päällä, eikä lasinpyyhkijöitä käytetä tai cd:itä soiteta). Autolla ajetaan sileällä asfaltilla alhaisen vierintävastuksen renkailla ja ekologisimmilla rengaspaineilla. Autossa ei ole matkustajia, tavaratilassa tavaroita eikä katolla telinettä, ja kuljettaja on normaalipainoinen.

      Viralliset kulutukset ovat uusien autojen keskinäistä vertailua varten ostotilanteessa. Todellinen kulutus riippuu käyttäjästä ja käyttöolosuhteista.

      • "Minun autollani ei ainakaan ajeta jotakin hämärää "sekalaista perusajoa" Helsingissä"

        Uutisessahan ei olllut mitään mainintaa ""sekalaista perusajoa" Helsingissä", vaan se on sinun keksimäsi valhe.

        "ilmoitetuilla kulutuslukemilla tarkoitetaan sanoa "autolla pystytään parhaimmillaan ajamaan jopa näin vähällä".

        Tuokin on sinun valheesi, kun uutiisessa on kyse yhdistelmäkulutuksen valmistajan ilmoituksesta ja se testauksesta.

        Kun on mokannut autokaupoissa, niin sitä helposti selitellään.
        Sehän on lopulta vain itselleen valehtelemista.

        Valmistajan ilmoittamat väärät kulutuslukemat ovat markkinoinnissa käytettyjä huijauksia ja Amerikassa Hyndai ja Kia joutuvatkin nyt maksamaan korvauksia yli miljoonalle autonomistajalle väärin ilmoitetuista kulutuslukemista.


      • uusi poloilija
        Pe.ku kirjoitti:

        "Minun autollani ei ainakaan ajeta jotakin hämärää "sekalaista perusajoa" Helsingissä"

        Uutisessahan ei olllut mitään mainintaa ""sekalaista perusajoa" Helsingissä", vaan se on sinun keksimäsi valhe.

        "ilmoitetuilla kulutuslukemilla tarkoitetaan sanoa "autolla pystytään parhaimmillaan ajamaan jopa näin vähällä".

        Tuokin on sinun valheesi, kun uutiisessa on kyse yhdistelmäkulutuksen valmistajan ilmoituksesta ja se testauksesta.

        Kun on mokannut autokaupoissa, niin sitä helposti selitellään.
        Sehän on lopulta vain itselleen valehtelemista.

        Valmistajan ilmoittamat väärät kulutuslukemat ovat markkinoinnissa käytettyjä huijauksia ja Amerikassa Hyndai ja Kia joutuvatkin nyt maksamaan korvauksia yli miljoonalle autonomistajalle väärin ilmoitetuista kulutuslukemista.

        "Uutisessahan ei olllut mitään mainintaa ""sekalaista perusajoa" Helsingissä", vaan se on sinun keksimäsi valhe."

        Kuten aiemmin lainaamani kappale tekstistä kertoo, autolla ajettiin sekalaista perusajoa. Leipätekstissä ei ole kuin neljä kappaletta, joten sen voi tarjoamastasi linkistä käydä kuka tahansa helposti lukemassa.

        Ilta-Sanomien katuosoite on tuossa alhaalla, joten oletan koeajoautolla ajetun Helsingissä. Jos sinulla on jotain muuta tietoa, ole hyvä ja osoita väitteeni vääräksi.
        Katuosoite: Sanomatalo, Töölönlahdenkatu 2, Helsinki
        http://www.iltasanomat.fi/info/art-1288349804287.html

        "ilmoitetuilla kulutuslukemilla tarkoitetaan sanoa "autolla pystytään parhaimmillaan ajamaan jopa näin vähällä".
        "Tuokin on sinun valheesi, kun uutiisessa on kyse yhdistelmäkulutuksen valmistajan ilmoituksesta ja se testauksesta."

        Kyse on minun mielipiteestäni, joka on siis henkilökohtainen näkemys. Muilla voi olla asioista muita näkemyksiä, mutta vain epäkohtelias henkilö nimittää toisen mielipidettä valheeksi.

        Oletko mokannut autokaupoissa, vai mitä tarkoitat seuraavassa kappaleessa?

        "Kun on mokannut autokaupoissa, niin sitä helposti selitellään.
        Sehän on lopulta vain itselleen valehtelemista."


      • yheksäntoista
        Pe.ku kirjoitti:

        "Minun autollani ei ainakaan ajeta jotakin hämärää "sekalaista perusajoa" Helsingissä"

        Uutisessahan ei olllut mitään mainintaa ""sekalaista perusajoa" Helsingissä", vaan se on sinun keksimäsi valhe.

        "ilmoitetuilla kulutuslukemilla tarkoitetaan sanoa "autolla pystytään parhaimmillaan ajamaan jopa näin vähällä".

        Tuokin on sinun valheesi, kun uutiisessa on kyse yhdistelmäkulutuksen valmistajan ilmoituksesta ja se testauksesta.

        Kun on mokannut autokaupoissa, niin sitä helposti selitellään.
        Sehän on lopulta vain itselleen valehtelemista.

        Valmistajan ilmoittamat väärät kulutuslukemat ovat markkinoinnissa käytettyjä huijauksia ja Amerikassa Hyndai ja Kia joutuvatkin nyt maksamaan korvauksia yli miljoonalle autonomistajalle väärin ilmoitetuista kulutuslukemista.

        Kuten "Ongelmaan ratkaisu" toteaa, valmistajilla on ihan laillinen oikeus säätää lisävastuksia kulutustesteissä. Jotkut jopa väittävät, että joitakin moottorinohjauksia olisi optimoitu tiettyä testisykliä varten, mutta en tiedä uskoisiko tuota. Tokihan esim. korirakenteita on optimoitu törmäystestejä silmällä pitäen, että siinä mielessä ehkä.

        Eri asia onkin sitten, pitäisikö autotehtaiden pyrkiä lähemmäs arkiajon kulutusarviota vai pienentämään verorasitusta eli CO2 lukemaa. Hesarin testilenkit kyllä näyttävät karusti kuinka ennen verotusperusteiden muuttamista normikulutukset olivat alle 10 % pielessä, nykyisin yli 20 %, jopa 40 %. Ei se sattumaa ole.


      • ollilimlomi
        uusi poloilija kirjoitti:

        "Uutisessahan ei olllut mitään mainintaa ""sekalaista perusajoa" Helsingissä", vaan se on sinun keksimäsi valhe."

        Kuten aiemmin lainaamani kappale tekstistä kertoo, autolla ajettiin sekalaista perusajoa. Leipätekstissä ei ole kuin neljä kappaletta, joten sen voi tarjoamastasi linkistä käydä kuka tahansa helposti lukemassa.

        Ilta-Sanomien katuosoite on tuossa alhaalla, joten oletan koeajoautolla ajetun Helsingissä. Jos sinulla on jotain muuta tietoa, ole hyvä ja osoita väitteeni vääräksi.
        Katuosoite: Sanomatalo, Töölönlahdenkatu 2, Helsinki
        http://www.iltasanomat.fi/info/art-1288349804287.html

        "ilmoitetuilla kulutuslukemilla tarkoitetaan sanoa "autolla pystytään parhaimmillaan ajamaan jopa näin vähällä".
        "Tuokin on sinun valheesi, kun uutiisessa on kyse yhdistelmäkulutuksen valmistajan ilmoituksesta ja se testauksesta."

        Kyse on minun mielipiteestäni, joka on siis henkilökohtainen näkemys. Muilla voi olla asioista muita näkemyksiä, mutta vain epäkohtelias henkilö nimittää toisen mielipidettä valheeksi.

        Oletko mokannut autokaupoissa, vai mitä tarkoitat seuraavassa kappaleessa?

        "Kun on mokannut autokaupoissa, niin sitä helposti selitellään.
        Sehän on lopulta vain itselleen valehtelemista."

        Nimim uusi poloilija. Miksi valehtelet näillä kanavilla. Juttusi ovat tosi raskaita ja pelkkää puppua. Häpeäisit. Lähde vaikkapa lenkille raittiiseen ilmaan, pääsi kenties hieman selviäisi.


      • uusi poloilija
        ollilimlomi kirjoitti:

        Nimim uusi poloilija. Miksi valehtelet näillä kanavilla. Juttusi ovat tosi raskaita ja pelkkää puppua. Häpeäisit. Lähde vaikkapa lenkille raittiiseen ilmaan, pääsi kenties hieman selviäisi.

        Linkitetyssä artikkelissa lukee ihan selvällä suomella näin:
        "Todellisuudessa pitkän aikavälin, noin 750 kilometrin mittainen ja useamman ajajan suorittama koeajokeskikulutus on kuitenkin jotakin aivan muuta: kulutukseksi sekalaisessa perusajossa muodostui 6,6 litraa sadalla kilometrillä."

        Jos väität minun valehtelevan, sinun pitää osoittaa missä niin on tapahtunut. Muuten olet itse valehtelija, joka haluaa vain loukata toisia.

        Epäilen kylläkin, ettei sinulla ole mitään annettavaa keskusteluihin.


    • joskus alle sanotun

      iltasanomat halusi tehdä tuosta kulutuksesta uutisen - tuo ideaali kulutus on kaikilla valmistajilla paljon pienempi kuin testiauton kuljetus

      Kun itse pääsen testaamaan jotain autoa, voin vannoa, että ajokulutus on huomattavasti suurempi kuin valmistajan antama.

      Kun lehti testaa autoa, silloin mitataan kiihtyvyyksiä kaikkea muuta - ei ole mitään mahdollisuuksia saada pieniä kulutuslukemia.

    • pölhöt

      EU-kulutus ei ole mikään lupaus todellisesta kulutuksesta, vaan laboratorioarvo, joka on vertailukelpoinen muihin samalla tavoilla suoritetttuihin mittauksiin.

      • Insinööri

        Kyllä ilmoitetut kulutukset on mitattavissa, mutta vaatii osaamista. Esimerkiksi ainoa tieosuus jossa voi tehdä virallisen maantiekulutusmittauksen on Helsinki-Tampere välisellä moottoritiellä.


      • osssss

        Usassa ja italiassa valmistajat joutuneet korvauksiin vääristä lukemista..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kaksi kuollut ulosajossa lauantai-iltana Loimaalla

      On tainnut olla melkoinen ylinopeus kun on tuollaista jälkeä tullut. Onneksi ei kuitenkaan sivullisia menehtynyt https://viranomaisuutiset.fi/ulosajo-
      Loimaa
      84
      3398
    2. Kerro jotain kaivatustasi

      jotain mitä teille on sattunut keskenään? Ei silmiin katsomista kun sitä on kaikilla. Jotain mistä hän voisi tietää että olet täällä...
      Ikävä
      114
      1648
    3. Sofian kylppärikuva.

      Pyllistys! Miten voi tuon ikäinen nainen olla noin pissis ja lapsellinen? Hoh hoijaa...
      Kotimaiset julkkisjuorut
      114
      1167
    4. Haittaako se, että olen sua nuorempi?

      Mulle ikäerolla ei ole mitään väliä, mutta voiko naista se haitata, jos on vanhempi miestä?
      Ikävä
      102
      1011
    5. Illat ilman sua (mies)

      ovat niin turhia! Toivittavasti sulla on kaikki hyvin. Miettii yksi pieni sydän ikävissään!
      Ikävä
      100
      871
    6. Jos meistä tulis jotain,

      niin sulle mies pitäis eka opettaa hieman käytöstapoja. Mut ootkohan sä liian vanha oppimaan yhtään mitään? 🤔
      Ikävä
      60
      865
    7. 209
      787
    8. Kysymys haavemaihin

      Hei haaveileva mukava nainen, miten meni viikonloppu?
      Ikävä
      217
      745
    9. Iso vaalee vauhdissa

      Onko hyvä vai paha jotta tällä muutamalla taitaa olla aika huono itsetunto kun pitää jokapaikassa ja tilanteessa tuoda oma erinomaisuutensa ja muiden
      Suomussalmi
      13
      715
    10. Rikoin sun sydämen.

      Se oli silti sulle oikein.
      Tunteet
      63
      713
    Aihe