Räikeä huijaus Volkswagenilta

11

530

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ongelmaan ratkaisu

      Joo, tällaistahan se nykyisin on. Autotehtailla on ihan sääntöjen mukaista säätövaraa kulutustestiä tehdessä, koska lisävastuksien asettaminen on testin tekijän vastuulla. Hyvä puoli kuluttajan kannalta on sitten alhaisempi ajoneuvovero, kun mitatut CO2 päästöt saadaan alas.

      Mutta: TM keksi Talviautotestissään tähän kulutusongelmaan ratkaisun. Testissä oli mukana Honda CR-V 1.6 diesel, jonka hyötysuhde oli ihan omaa luokkaansa. Pesi hybriditkin ja kylmänäkin monet muut autot lämpimänä. TM:n mukaan tämä johtui siitä, että isoon autoon oli laitettu pieni mutta tehokas moottori. Ihan pieni osuus oli lehden mukaan myös moottorin ominaisuuksilla, mutta merkittävämpää oli että pieni moottori joutui 'työskentelemään optimialueella'. Mitä tästä opimme: Ajetaan mekin kiduttamalla moottoria 'optimialueella' vaihtamisvalojen ohjeista välittämättä ja johan hyötysuhde nousee! Pintakaasulla cruisailu saa nyt jäädä!

    • uusi poloilija

      "Todellisuudessa pitkän aikavälin, noin 750 kilometrin mittainen ja useamman ajajan suorittama koeajokeskikulutus on kuitenkin jotakin aivan muuta: kulutukseksi sekalaisessa perusajossa muodostui 6,6 litraa sadalla kilometrillä. 1,7 litran erotus vastaa noin kolmanneksen lisäystä viralliseen lukemaan."

      Ilta-Sanomien kritiikkiä voidaan myös kritisoida. Minun autollani ei ainakaan ajeta jotakin hämärää "sekalaista perusajoa" Helsingissä eikä varsinkaan usean kuljettajan voimin. Jotakin koeajanutta toimittajaa on voinut tuon yhden tankillisen kulutusmittauksen aikana kiinnostaa vähän kokeilla auton turbokoneen ominaisuuksia, ja nostaa sillä kulutusta reippaasti. Vai väittääkö toimitus ottaneen auton uudistuneen mallin koeajoon vain kulutuksen mittaamista varten?

      Itse olen jo kauan sitten tajunnut, että ilmoitetuilla kulutuslukemilla tarkoitetaan sanoa "autolla pystytään parhaimmillaan ajamaan jopa näin vähällä". Se vaatii taloudellisuuteen tähtäävää ajotapaa: ennakointia, moottorijarrutuksen käyttöä ja sähkölaitteiden minimaalista käyttöä (ilmastointi ja lämmityslaitteet pois, vain päivävalot päällä, eikä lasinpyyhkijöitä käytetä tai cd:itä soiteta). Autolla ajetaan sileällä asfaltilla alhaisen vierintävastuksen renkailla ja ekologisimmilla rengaspaineilla. Autossa ei ole matkustajia, tavaratilassa tavaroita eikä katolla telinettä, ja kuljettaja on normaalipainoinen.

      Viralliset kulutukset ovat uusien autojen keskinäistä vertailua varten ostotilanteessa. Todellinen kulutus riippuu käyttäjästä ja käyttöolosuhteista.

      • "Minun autollani ei ainakaan ajeta jotakin hämärää "sekalaista perusajoa" Helsingissä"

        Uutisessahan ei olllut mitään mainintaa ""sekalaista perusajoa" Helsingissä", vaan se on sinun keksimäsi valhe.

        "ilmoitetuilla kulutuslukemilla tarkoitetaan sanoa "autolla pystytään parhaimmillaan ajamaan jopa näin vähällä".

        Tuokin on sinun valheesi, kun uutiisessa on kyse yhdistelmäkulutuksen valmistajan ilmoituksesta ja se testauksesta.

        Kun on mokannut autokaupoissa, niin sitä helposti selitellään.
        Sehän on lopulta vain itselleen valehtelemista.

        Valmistajan ilmoittamat väärät kulutuslukemat ovat markkinoinnissa käytettyjä huijauksia ja Amerikassa Hyndai ja Kia joutuvatkin nyt maksamaan korvauksia yli miljoonalle autonomistajalle väärin ilmoitetuista kulutuslukemista.


      • uusi poloilija
        Pe.ku kirjoitti:

        "Minun autollani ei ainakaan ajeta jotakin hämärää "sekalaista perusajoa" Helsingissä"

        Uutisessahan ei olllut mitään mainintaa ""sekalaista perusajoa" Helsingissä", vaan se on sinun keksimäsi valhe.

        "ilmoitetuilla kulutuslukemilla tarkoitetaan sanoa "autolla pystytään parhaimmillaan ajamaan jopa näin vähällä".

        Tuokin on sinun valheesi, kun uutiisessa on kyse yhdistelmäkulutuksen valmistajan ilmoituksesta ja se testauksesta.

        Kun on mokannut autokaupoissa, niin sitä helposti selitellään.
        Sehän on lopulta vain itselleen valehtelemista.

        Valmistajan ilmoittamat väärät kulutuslukemat ovat markkinoinnissa käytettyjä huijauksia ja Amerikassa Hyndai ja Kia joutuvatkin nyt maksamaan korvauksia yli miljoonalle autonomistajalle väärin ilmoitetuista kulutuslukemista.

        "Uutisessahan ei olllut mitään mainintaa ""sekalaista perusajoa" Helsingissä", vaan se on sinun keksimäsi valhe."

        Kuten aiemmin lainaamani kappale tekstistä kertoo, autolla ajettiin sekalaista perusajoa. Leipätekstissä ei ole kuin neljä kappaletta, joten sen voi tarjoamastasi linkistä käydä kuka tahansa helposti lukemassa.

        Ilta-Sanomien katuosoite on tuossa alhaalla, joten oletan koeajoautolla ajetun Helsingissä. Jos sinulla on jotain muuta tietoa, ole hyvä ja osoita väitteeni vääräksi.
        Katuosoite: Sanomatalo, Töölönlahdenkatu 2, Helsinki
        http://www.iltasanomat.fi/info/art-1288349804287.html

        "ilmoitetuilla kulutuslukemilla tarkoitetaan sanoa "autolla pystytään parhaimmillaan ajamaan jopa näin vähällä".
        "Tuokin on sinun valheesi, kun uutiisessa on kyse yhdistelmäkulutuksen valmistajan ilmoituksesta ja se testauksesta."

        Kyse on minun mielipiteestäni, joka on siis henkilökohtainen näkemys. Muilla voi olla asioista muita näkemyksiä, mutta vain epäkohtelias henkilö nimittää toisen mielipidettä valheeksi.

        Oletko mokannut autokaupoissa, vai mitä tarkoitat seuraavassa kappaleessa?

        "Kun on mokannut autokaupoissa, niin sitä helposti selitellään.
        Sehän on lopulta vain itselleen valehtelemista."


      • yheksäntoista
        Pe.ku kirjoitti:

        "Minun autollani ei ainakaan ajeta jotakin hämärää "sekalaista perusajoa" Helsingissä"

        Uutisessahan ei olllut mitään mainintaa ""sekalaista perusajoa" Helsingissä", vaan se on sinun keksimäsi valhe.

        "ilmoitetuilla kulutuslukemilla tarkoitetaan sanoa "autolla pystytään parhaimmillaan ajamaan jopa näin vähällä".

        Tuokin on sinun valheesi, kun uutiisessa on kyse yhdistelmäkulutuksen valmistajan ilmoituksesta ja se testauksesta.

        Kun on mokannut autokaupoissa, niin sitä helposti selitellään.
        Sehän on lopulta vain itselleen valehtelemista.

        Valmistajan ilmoittamat väärät kulutuslukemat ovat markkinoinnissa käytettyjä huijauksia ja Amerikassa Hyndai ja Kia joutuvatkin nyt maksamaan korvauksia yli miljoonalle autonomistajalle väärin ilmoitetuista kulutuslukemista.

        Kuten "Ongelmaan ratkaisu" toteaa, valmistajilla on ihan laillinen oikeus säätää lisävastuksia kulutustesteissä. Jotkut jopa väittävät, että joitakin moottorinohjauksia olisi optimoitu tiettyä testisykliä varten, mutta en tiedä uskoisiko tuota. Tokihan esim. korirakenteita on optimoitu törmäystestejä silmällä pitäen, että siinä mielessä ehkä.

        Eri asia onkin sitten, pitäisikö autotehtaiden pyrkiä lähemmäs arkiajon kulutusarviota vai pienentämään verorasitusta eli CO2 lukemaa. Hesarin testilenkit kyllä näyttävät karusti kuinka ennen verotusperusteiden muuttamista normikulutukset olivat alle 10 % pielessä, nykyisin yli 20 %, jopa 40 %. Ei se sattumaa ole.


      • ollilimlomi
        uusi poloilija kirjoitti:

        "Uutisessahan ei olllut mitään mainintaa ""sekalaista perusajoa" Helsingissä", vaan se on sinun keksimäsi valhe."

        Kuten aiemmin lainaamani kappale tekstistä kertoo, autolla ajettiin sekalaista perusajoa. Leipätekstissä ei ole kuin neljä kappaletta, joten sen voi tarjoamastasi linkistä käydä kuka tahansa helposti lukemassa.

        Ilta-Sanomien katuosoite on tuossa alhaalla, joten oletan koeajoautolla ajetun Helsingissä. Jos sinulla on jotain muuta tietoa, ole hyvä ja osoita väitteeni vääräksi.
        Katuosoite: Sanomatalo, Töölönlahdenkatu 2, Helsinki
        http://www.iltasanomat.fi/info/art-1288349804287.html

        "ilmoitetuilla kulutuslukemilla tarkoitetaan sanoa "autolla pystytään parhaimmillaan ajamaan jopa näin vähällä".
        "Tuokin on sinun valheesi, kun uutiisessa on kyse yhdistelmäkulutuksen valmistajan ilmoituksesta ja se testauksesta."

        Kyse on minun mielipiteestäni, joka on siis henkilökohtainen näkemys. Muilla voi olla asioista muita näkemyksiä, mutta vain epäkohtelias henkilö nimittää toisen mielipidettä valheeksi.

        Oletko mokannut autokaupoissa, vai mitä tarkoitat seuraavassa kappaleessa?

        "Kun on mokannut autokaupoissa, niin sitä helposti selitellään.
        Sehän on lopulta vain itselleen valehtelemista."

        Nimim uusi poloilija. Miksi valehtelet näillä kanavilla. Juttusi ovat tosi raskaita ja pelkkää puppua. Häpeäisit. Lähde vaikkapa lenkille raittiiseen ilmaan, pääsi kenties hieman selviäisi.


      • uusi poloilija
        ollilimlomi kirjoitti:

        Nimim uusi poloilija. Miksi valehtelet näillä kanavilla. Juttusi ovat tosi raskaita ja pelkkää puppua. Häpeäisit. Lähde vaikkapa lenkille raittiiseen ilmaan, pääsi kenties hieman selviäisi.

        Linkitetyssä artikkelissa lukee ihan selvällä suomella näin:
        "Todellisuudessa pitkän aikavälin, noin 750 kilometrin mittainen ja useamman ajajan suorittama koeajokeskikulutus on kuitenkin jotakin aivan muuta: kulutukseksi sekalaisessa perusajossa muodostui 6,6 litraa sadalla kilometrillä."

        Jos väität minun valehtelevan, sinun pitää osoittaa missä niin on tapahtunut. Muuten olet itse valehtelija, joka haluaa vain loukata toisia.

        Epäilen kylläkin, ettei sinulla ole mitään annettavaa keskusteluihin.


    • joskus alle sanotun

      iltasanomat halusi tehdä tuosta kulutuksesta uutisen - tuo ideaali kulutus on kaikilla valmistajilla paljon pienempi kuin testiauton kuljetus

      Kun itse pääsen testaamaan jotain autoa, voin vannoa, että ajokulutus on huomattavasti suurempi kuin valmistajan antama.

      Kun lehti testaa autoa, silloin mitataan kiihtyvyyksiä kaikkea muuta - ei ole mitään mahdollisuuksia saada pieniä kulutuslukemia.

    • pölhöt

      EU-kulutus ei ole mikään lupaus todellisesta kulutuksesta, vaan laboratorioarvo, joka on vertailukelpoinen muihin samalla tavoilla suoritetttuihin mittauksiin.

      • Insinööri

        Kyllä ilmoitetut kulutukset on mitattavissa, mutta vaatii osaamista. Esimerkiksi ainoa tieosuus jossa voi tehdä virallisen maantiekulutusmittauksen on Helsinki-Tampere välisellä moottoritiellä.


      • osssss

        Usassa ja italiassa valmistajat joutuneet korvauksiin vääristä lukemista..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yritykset verolle ja yritystuet 10 mrd. eur/v pois

      Kiristämistapauksissa yrityksille sanotaan hei hei. Suomi ei tarvitse yhteiskunnan rahoilla "yrittämistä". Yhteiskunta v
      Maailman menoa
      194
      2675
    2. Riikan perintö: ennätysvelka, ennätystyöttömyys ja ennätysverotus

      Tavallisen keskituloisen suomalaisen verotus on kireintä vuosikymmeniin, ja ensi vuonna palkansaajien käteen jää vieläki
      Maailman menoa
      57
      2645
    3. Mikä on sinun ja kaivattusi ikä

      💕💕💕💕
      Ikävä
      184
      2615
    4. Sannalta jälleen fiksu lausunto johtamisesta

      "I used to think the best argument would win – but real leadership means listening, understanding where people come from
      Maailman menoa
      70
      2262
    5. Riikka se runnoo työttömyyttä lisää

      Menkää töihin! "15–74-vuotiaiden työttömyysasteen trendiluku oli lokakuussa 10,3 prosenttia. Työttömiä oli yhteensä 276
      Maailman menoa
      74
      2134
    6. Sanna Antikainen (ps) : Vornasen pyssy suututti demarit

      https://www.suomenuutiset.fi/sanna-antikaisen-kolumni-vornasen-pyssy-suututti-demarit-mutta-kuka-puhuu-totta/ Vornasen
      Maailman menoa
      41
      2125
    7. Riikka Purra on ihana, jämpti

      Hän yrittää saada Suomen taas kuntoon. Sanoo asiat suoraan, eikä piiloudu kapulakielen taakse. Riikan kaltaisia päättä
      Maailman menoa
      2
      2015
    8. Hallinto-oikeus totesi Sysmän kunnanjohtajan potkut laittomiksi (YLE Lahti 24.11.2025)

      Että näin sitten: Hallinto-oikeus totesi Sysmän kunnanjohtajan potkut laittomiksi – valtuuston päätös nurin ja 50 000 la
      Sysmä
      73
      1616
    9. Onko sulla jotain

      Suunnitelmia?
      Ikävä
      146
      1477
    10. Sorsa: kuvaputki - Lipponen: kaasuputki - Marin: ryppyputki

      Nuo kolme demaria ovat poikkeuksia Suomen poliittisessa historiassa. Ovat ainoita, jotka ovat kyenneet nostamaan puolue
      1
      1370
    Aihe