koivun istutus

aloittelevas

Paljonkohan koivun istutus maksaa( taimen hinta)?
Voiko koivua istuttaa käyttämättömälle pellolle, kasvaako se semmoiseessa maassa? Kertokaa joitain vikkejä mitä minun pitää ottaa huomioon koivun isgtutuksessa ja kasvatuksessa. Mistä taimia yleinsä ostetaan?

3

1350

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuokka hommiin

Itselle hinta taisi olla n.20 senttiä työtekijäpalkka. Voihan istuttaa, ainakin itse olen istuttanut. Taimia saa esim. paikallisen metsätalousyrityksen välityksellä.

• Puupaavo

Koivuntaimet maksavat noin 40c per kappale ja niitä kuluu 1600 hehtaarille. Taimia saa ostettua MHY:n ja metsäyhtiöiden kautta tai suoraan taimitarhoilta. Hinta on suunnilleen sama kaikilla tavoilla. Yleensä on myös tapana hieman muokata maanpintaa kaivurilla puuntaimille sopivammiksi. Tälle kesälle voi saada vielä "kesätaimia" mitkä ovat kasvaneet vain seitsemän viikkoa taimitarhalla ja ovat lyhyitä. Niillä voi olla vaikeaa niityllä ilman etukäteen suoritettua kemiallista kasvinsuojelua (=peltoon iltarusko).

Pellonmetsitykseen (=vajaatuottoisten alueiden uudistaminen) saa vielä nykyisen kemeran aikaan tukea. Tuki kattaa taimet, 1200 suojaa hehtaarille, osan maanmuokkauksesta ja suunnittelukustannuksen. Nykyisten ajatusten mukaan tuota tukea ollaan poistamassa jossakin lähitulevaisuudessa. Sitten pellot metsitetään omalla kustannuksella.

Näkemättä kohdetta on hankala antaa sen tarkempia neuvoja. Sitten kun olet saanut taimet maahan ja kasvamaan pitkiksi - muita kasvattaa koivuja harvassa. Koivut rakastavat vapautta.

• Yks.jussi

Hirvituhojen mahdollisuus kannattaa ottaa huomioon koivikkoa perustettaessa.
      Hirvi taittaa kolmimetrisenkin koivun, jotta vasa ylettyy ruokaileen. Kemiallisia karkotteita kannattaa käyttää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      4906
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3496
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2943
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2915
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      8
      2737
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      55
      2270
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      38
      1763
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1690
    9. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1681
    10. Maailmassa monta

On ihmeellistä asiaa. 😮
      Ikävä
      16