Lightroomin Backupit

Lightroomin hallinta

Koneeni ssd-levy alkaa olla ylensyönyt ja jotain tiedostoja täytyy poistaa, ennen kuin voi tehdä mitään kuvankäsittelyä
.
Minulle on epäselvää Lightroomin Backup-tiedostojen sisältö. Backup-kansiossa on nyt yhteiskooltaan 73 Gt ja 204 kpl alakansioita, jotka ohjelma itse on nimennyt päivämäärien mukaan. Kaikissa alikansioissa se varsinainen tiedosto on samanniminen eli Lightroom 5 Catalog.lrcat. Ilmeisesti nuo ovat syntyneet aina silloin, kun Lightroomia sulkiessani olen valinnut Backup?

Kysymys kuuluu: sisältääkö kukin erillinen päivämäärillä nimetty Backup-kansio
a) vain ja ainoastaan sen kyseisen istunnon kuvien käsittelytietojen backupit vai
b) kaikki siihen asti tehdyt kuvien käsittelytietojen backupit ja sen lisäksi sillä istunnolla tehdyt?

Jos vastaus on b-kohta, niin silloinhan voin poistaa nuo kaikki muut paitsi viimeisimmän istunnon backup-kansion, vai kuinka?

Koska ensimmäinen alikansio on kooltaan 1,50 Mt ja lähes jokainen seuraava kansio on jonkin verran edellistä isompi, viimeinen 972 Mt, oletan että tieto on kumuloituvaa.
Jossain kohdin saattaa tosin uudempi kansio olla edellistä pienempi: johtuuko mahdollisesti siitä, että olen poistanut kuvia kahden backuppauksen välissä?

Entä kansiot, joiden nimet ovat Lightroom 5 Catalog Previews.lrdata - Lightroom 5 Catalog-4 Previews.lrdata sekä samoin Lightroom 5 Catalog Smart Previews.lrdata, voiko näistäkin poistaa kaikki muut paitsi viimeisimmän?

4

1061

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lisäys edelliseen

Lisäys edelliseen. Koko Lightroom-kansio on kooltaan 159 Gt, ja siihen ei siis sisälly varsinaiset RAW-kuvatiedostot, jotka ovat koneen hd-levyllä. Luonnollisesti sekä Lightroom-kansio että kuvatiedostot ovat varmuuskopioituina ulkoisille kovalevyille.

• Vähemmän taitava

Minä olen tehnyt niin kuin kysyt, vaihtoehto b. Aiankin minulla on hyvin toiminut, mutta kopio muutamat vanhemmat vaikka tikkuun, jos epäröit.

• välissä?

Voit poistaa kaikki Backup-tiedostot jos et halua palata samojen kuvien säätöihin myöhemmin.

• .....

Käsittääkseni se on juuri niin että viimeisin backup sisältää kaikkien kuvien säädöt ja historiatiedon, eli tieto on kumuloituvaa. Voi siis poistaa vanhemmsta päästä jos olet varma ettet tule kaipaamaan niitä.

Itselläni kuvakokoelma on eri kansiorakenteessa (jopa eri levyllä) kuin missä Lightroom katalogi on. Lightroom catalog löytyy C:\Users\omanimi\Pictures\Lightroom alta kun taas itse kuvat ovat D:\Kuvat kansio alla löytyvässä kansiorakenteessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ja taas ammuttu kokkolassa

Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.
      Kokkola
      71
      6187
    2. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      133
      5544
    3. Helena Koivu on äiti

Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      466
      3422
    4. Ovatko naiset lopettaneet sen vähäisenkin vaivannäön Tinderissa?

Meinaan vaan profiileja selatessa nykyään valtaosalla ei ole minkäänlaista kirjoitettua tekstiä siellä. Juuri ja juuri s
      Nettideittailu
      109
      1797
    5. Suomi vietiin Natoon väärin perustein. Viides artikla on hölynpölyä. Yksin jäämme.

Kuka vielä uskoo, että viides artikla takaa Suomelle avun, jos Suomeen hyökätään. Liikuttavasti täällä on uskottu ja ved
      Maailman menoa
      380
      1280
    6. Kuvaile elämäsi naista

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      36
      1233
    7. Et ilmeisesti aio enää ikinä olla tekemisissä

Että näinkö se menee
      Ikävä
      67
      1081
    8. Sydämeni on sinun luona

Koko ajan. Oli ympärilläni ketä oli niin sinä olet vain ajatuksissa ja tunteissa. En halua muiden kosketusta kuin sinun
      Ikävä
      46
      966
    9. Trump ja Venäjä

Huomasitteko muuten... Käytännössä ainoat valtiot, joille Trump EI eilen asettanut typeriä tariffejaan, olivat Venäjä ja
      Maailman menoa
      110
      922
    10. Jatkuva stressitila

On sinun vuoksesi kun en tiedä missä mennään mutta tunteeni tiedän ainoastaan
      Ikävä
      52
      889
    Aihe