Kuljetusala ja sen ongelmat

HULLERISPULLERIS

Kun näillä palstoilla on paljon ihmisiä jotka tykkäävät keskustella ja kirjoitella kuljetusalasta, niin ajattelin että eikö olisi aika puhua oikeasti kuljetusalaa heikentävistä asioista ja ehdä niistä listaa, kertoa päättäjille tosiasiat, että tämä ammattiryhmä saataisiin taas nousuun ja kuljetukset tuottaviksi. Esimerkiksi omastamielestäni ainakin ulkomaalainen kauttakulkuliikenne on saatava maksulliseksi, polttoaineen verohelpotukset, kabotaasiliikenteen valvontaa lisättävä, ulkolaisille autoille maaluvat, Rajoitetut vientikuormat ulkomaalaisille autoille, kotimaisten yritysten liikenneluvat takaisin tarveharkintaan, VR pois kilpailemasta yksityisten yrittäjien leivästä.

26

3259

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fgjjjopjj

      No olis aika opetella laskemaan taksat niin että ylikuormilla ei ajettais ja kaluston omamassa tehtäväkohtaisesti minimiin. Paskan puhuminen voitas lopettaa myös ja sirkusautojen rakentelu ammattikäyttöön. Uusia kuljettajia kunnon perehdytykseen eikä ajamaan V8 lippis silmillä nilkka suorana. Ylikapasiteetit pois = syödään toisten leipä. Välistävetäjät pois ja yrittäjien omat kuljetusrenkaat toimeen, yhdessä tekeminen on paitsi halvatun mukavaa myös kannattavaa.

    • Mulla uutta alla

      Uutta kalustoa alle, täysillä akseleilla. Saasteet vähenee ja saa kerralla vietyä enempi mälliä. Jo lapsikin tajuaa tosiasiat.

      • pekka puupää

        Niin, kun tonneja kasvatetaan/kasvatettiin, renkipoloisille ei ole riittänyt mania, vaikka on ajatettu ylikuormia, ylipitkiä taipaleita. Näin tulee tässäkin tapauksessa käymään! Vihreäpipoisetko on näin laskenut, ei taida näillä olla alasta hajuakaan ja kun seuraa ABC:n pihoilla, tyhmäkäyntiä vieläkin monesti harrastetaan, ei ole löpö kallista!


    • Kusettajat kuriin!!

      Yksi kuljetusalan syöpä on myös nk. wannabe-rahtarit jotka vain saadakseen ajaa enemmän ja enemmän suostuvat laskemaan palkkaansa luopumalla heille kuuluvista palkan lisistä. Jotta sitten saisivat saman palkan kuin laillisilla tes-palkoilla ajavat nämä puupäät joutuvat tietysti tekemään enemmän tunteja ja työpäiviä joka osaltaan taas vie työpaikkoja ilman duunia olevien nenän edestä. Jos kuljetusfirma ei kykene/halua maksaa kunnollista palkkaa liian pieneksi pudotettujen rahtimaksujen takia näiden firmojen tulisi lopettaa "rikollinen" toiminta ja antaa hommat vakavaraisemmille firmoille jotka eivät kannattavuuttaan revi työntekijän selkänahasta tämän oikeuksia polkien.

    • Taitaa olla

      Kuljetus on talkkari tason hommaa asiakasta kiinostaa vain että "piha on hiekotettu" ja mahdollisimman edullisesti. Ei tilaaja halua maksaa siitä että Talkkarilla on kiiltävä lapio ja kultakoru kaulassa tai siitä että saa niin kovan talkkarin et se hiekottaa pihan yhdellä kädellä. Asiakas haluaa että piha on hiekoitettu aina tarvittaessa ja mahdollisimman kustannustehokkaasti eli halvalla.

      • On näitä nähty

        Käytännössä homma menee niin että asiakas on tehnyt hiekoitussopimuksen palveluntuottajan kanssa. Sopimuskausi lähenee loppuaan, vakavarainen, hyvämaineinen ja tyytyväiset ja sitäkautta motivoituneet työntekijät omaava palveluntuottaja sanoo että jatketaan hyvin mennyttä sopimusta mutta hintaa pitäis korottaa kun työntekijöiden palkat nousi, sepelin hinta nousi ja polttoaineestakin pitää maksaa enemmän. Tämä ei käy hiekoitksen tarvitsijalle, laitetaan pystyyn tarjouskilpailu. Posti, anteeksi Itella tuo kuoren tuntemattomalta yritykseltä joka tarjoutuu tekemään saman homman hintaan 2/3 edelliseen verrattuna. Yritys ostaa palvelun uudelta yritykseltä.

        Käy niin että hiekoitus ei toimi asiakkaan kannalta toivotulla tavalla, sopimuspykälät täyttyvät hiuksenhienosti ja vastaukset reklamaatioihin vetoavat sopimuspykäliin. Asiakkaan työt hidastuvat, yksi työntekijä jää työkyvyttömyyseläkkeelle liukastumisen seurauksena murtuneen lonkan vuoksi. Mutta hei, säästöä tuli ainakin helvetisti!


      • Anonyymi
        On näitä nähty kirjoitti:

        Käytännössä homma menee niin että asiakas on tehnyt hiekoitussopimuksen palveluntuottajan kanssa. Sopimuskausi lähenee loppuaan, vakavarainen, hyvämaineinen ja tyytyväiset ja sitäkautta motivoituneet työntekijät omaava palveluntuottaja sanoo että jatketaan hyvin mennyttä sopimusta mutta hintaa pitäis korottaa kun työntekijöiden palkat nousi, sepelin hinta nousi ja polttoaineestakin pitää maksaa enemmän. Tämä ei käy hiekoitksen tarvitsijalle, laitetaan pystyyn tarjouskilpailu. Posti, anteeksi Itella tuo kuoren tuntemattomalta yritykseltä joka tarjoutuu tekemään saman homman hintaan 2/3 edelliseen verrattuna. Yritys ostaa palvelun uudelta yritykseltä.

        Käy niin että hiekoitus ei toimi asiakkaan kannalta toivotulla tavalla, sopimuspykälät täyttyvät hiuksenhienosti ja vastaukset reklamaatioihin vetoavat sopimuspykäliin. Asiakkaan työt hidastuvat, yksi työntekijä jää työkyvyttömyyseläkkeelle liukastumisen seurauksena murtuneen lonkan vuoksi. Mutta hei, säästöä tuli ainakin helvetisti!

        Juurikin näin.
        Hinta se on, mikä ratkaisee todella monessa asiassa. Harva kuluttajakaan käy kauppaostoksilla hintoja vertailematta ja maksamalla vain viihtyisästä myymälämiljööstä. Tarjousten perässä juostaan ja etsitään edullisinta.

        Toinen seikka on, että yllättävän moni painaa alitajuisesti mieleensä polttoaineenhinnat ja käy tankkaamassa siellä, missä polttoaine on halvinta.
        Raja-asemilla tankataan tietoisia riskejä ottaen, tietämättä mitä polttoainetta valuu tankkiin ja onko se puhdasta.

        Maksatko maidosta tuplahintaa, jos perusteena on joku kulurakenteen nousu joka ei pidä paikkansa? Paraneeko yhteistyö, jos maksat enemmän?

        Hinnankorotuksillekin pitää siis olla todelliset perusteet ja korotusten pitäisi tulla silloin, kun nämä ovat ajankohtaisia, ei vakiointina ja muita matkien.
        Jokainen kansalainen pystyy etsimään netistä ne luvut, joihin korotuksia perustellaan milläkin sektorilla.
        Siinä sitten ostaja miettii, onko korotus kusetusta/ haluaako maksaa tietyn tuottajan maitolitrasta/ polttoainelitrasta enemmän.

        Kilpailutuksen yhteydessä on hyvä tarkistaa sopimusehdot, oli palveluntuottaja mikä tahansa. Tarkkaan laadittu sopimus turvaa yhteistökuviot molemminpuolin.


    • tosion

      Kuljetusyrittäjien ongelma on se että he eivät osaa laskea oikeaa hintaa minkä alle ei voi mennä, tokihan kuljetuksen tilaajat tarjoaa aina alle sen minkä pyydät, pitäis vain olla munaa sanoa että tämä on minun hinta, enkä sen alle mene.

      • jaahajoo

        Kuljetusalalla pitäisi olla sa
        manlainen veronumero kuskeille kuin rakennuksilla . Saataisiin halpatyövoiman hyväksikäyttö loppumaan.Ainakin jossain urakoissa vaaditaan selvitykset että asiat on hoidettu hyvin tai sitten ei ole asiaa edes tarjoamaan


      • Lisää muovia
        jaahajoo kirjoitti:

        Kuljetusalalla pitäisi olla sa
        manlainen veronumero kuskeille kuin rakennuksilla . Saataisiin halpatyövoiman hyväksikäyttö loppumaan.Ainakin jossain urakoissa vaaditaan selvitykset että asiat on hoidettu hyvin tai sitten ei ole asiaa edes tarjoamaan

        Mulla on käynyt mielessä tuo sama, henkilökorttiin mahtuis vielä. Lompakkoon ei erillisiä kortteja enää kyllä mahdu. Ei sillä että siellä rahaa olis, mutta muoviläpysköjä pelkästään duunin vuoksi on jo tarpeeksi. Työ- ja tieturva, trukkikortti, adr, ajokortti, ammattipätevyys, ea, digidigi. Ja siihen päälle plusat ja ponukset, kirjasto, ja uusi tulokas PINS, Tuohi ja kirsikkana kakun päällä Veikkaus sekä Rahtariläpyskä. Jokohan ne alkais kohta riittää?


    • länsisuomesta

      kaveri turun läheltä ajoi lähes 20v samalle firmalle kuljetuksia olipa muutama kuskikin töissä hänellä vaan tuli kilpailutus ja meni nurin koko homma. Kaveri ei silti oo vielä myynyt kalustoaan vaikka on ollu kolmatta vuotta työttömänä. Niin se voi käydä kenelle vaan. Isältä pojalle siirtyvä firmakaan ei suojele, kun kilpailutus tulee halvin saa hommat. Sääliksi käy nyt pennitöntä miestä, ja eläkeikäänkin on vielä yli 10 v aikaa, eikä muuta kokemusta ole kuin ajohommat. Tosi epävarma ala näköjään. Mitäs sille sitte voi. Mutta myisi nyt edes pelinsä pölyttymästä...

      • Anonyymi

        Joskus sukupolvenvaihdos voi ollakin se ratkaiseva niitti.

        Kyläravintolamme koki sukupolvenvaihdoksen:

        Nuori polvi "Oli kasvanut yritykseen" syntymästä saakka.
        Nuorella johdolla ei kokemusta muista työpaikoista, koulutus ja henkilöstöjohtaminen: Ei ole.
        Ei kuunnella henkilökuntaa.
        Palkataan omistajan kaveri varapäälliköksi.
        Työntekijät alistetaan, "Valittajat" pannaan väkisellä hiljaiseksi.
        Henkilöstö ei voi hyvin, koska avoin työilmapiiri: Ei ole.
        Vaihtuvuutta.
        Laatu kärsii.
        Hinnalla ei merkitystä, kauppa ei käy.
        Kioski kiinni.
        Suku edelleen ihmettelee, miksi näin kävi. Useampi sanonut, mistä johtui, mutta ei siltikään ymmärretä, miksi näin kävi...


    • Anonyymi

      Se on kyllä ongelma, kun pienten, varsinkin maks. muutaman auton firmojen pomoilla ei ole yksinkertaisesti neuvottelutaitoja näissä kuljetustaksoissa. Itse olen työskennellyt alalla 13-vuotta, joista vain muutaman vuoden tavarankuljetuksessa, koska huomasin, että avoimet työpaikat ovat pääasiallisesti näissä pikkupuljuissa, joissa ei ole varaa maksaa, koska on suostuttu ajamaan liian alhaisella hinnalla ja sitten palkanmaksu on mitä on. Jonain kuukautena sai ylitöistä rahaa, toki ilman ylityökorvausta, mutta joinakin kuukausina ei saanut penniäkään ylitöistä. Syytetään kovaa kilpailua ja asiakkaiden maksuhaluttomuutta, mutta kukaan ei ole antanut vastausta kysymykseen, että miksi helvetissä on pitänyt alkaa millekkään näiden maksuhaluttomien asiakkaiden kanssa, jos taksa ei mahdollista kaluston kunnossapitoa ja palkanmaksua ja tuloksen tekemistä? Sitten mangutaan, kun ei löydy kuskeja tekemään pitkää päivää talkoilla. Sitä alkuun luuli, että kun tykitän sataan paikkaan tavaraa päivän aikana, että firma siitä jotain kostuisi, mutta kun on suostuttu ihan naurettavaan urakkahintaan, niin mikään määrä hikeä ei saa siitä kannattavaa työntekijälle, eikä firmalle, mutta asiakas hieroo karvaisia käsiä yhteen. Muilla aloilla tunnutaan osaavan sanoa EI, jos tarjottu hinta on aivan paska, mutta ei kuljetusalalla.

      • Anonyymi

        Siirryin siis suosiolla ajamaan linja-autoja heti kun ikä riitti kurssille pääsyyn, koska kalusto, työolot ja palkkaus järjestään paremmalla tolalla. Toki linja-autopuolella on kans ongelmia, ainakin täällä pohjois-pohjanmaalla, varsinkin jos olet jotain pikkubussihommia tekemässä taksifirmassa, niin sehän on selvä, että mitään lisiä et näe koskaan ja pikkubussihommat ovatkin keskittyneet täällä taksiyrityksille, joten jos olet hakeutumassa alalle ja haluat pikkuautoilla ajaa, niin muista, että lisiä et saa muuta kuin liiton kautta ja vaihtamalla firmaa tilanne ei parane ja jos liiton kanssa olet asioinut, niin firman vaihtaminen voi olla vaikeaakin, koska täällä uusi työnantaja kyselee edelliseltä sinusta. Isoimmat toimijat hoitavat toki velvoitteensa, kuten tavarapuolellakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siirryin siis suosiolla ajamaan linja-autoja heti kun ikä riitti kurssille pääsyyn, koska kalusto, työolot ja palkkaus järjestään paremmalla tolalla. Toki linja-autopuolella on kans ongelmia, ainakin täällä pohjois-pohjanmaalla, varsinkin jos olet jotain pikkubussihommia tekemässä taksifirmassa, niin sehän on selvä, että mitään lisiä et näe koskaan ja pikkubussihommat ovatkin keskittyneet täällä taksiyrityksille, joten jos olet hakeutumassa alalle ja haluat pikkuautoilla ajaa, niin muista, että lisiä et saa muuta kuin liiton kautta ja vaihtamalla firmaa tilanne ei parane ja jos liiton kanssa olet asioinut, niin firman vaihtaminen voi olla vaikeaakin, koska täällä uusi työnantaja kyselee edelliseltä sinusta. Isoimmat toimijat hoitavat toki velvoitteensa, kuten tavarapuolellakin.

        Kuljetusalan ongelma on kuningas alkoholi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuljetusalan ongelma on kuningas alkoholi.

        Ja trolli jatkaa samalla tyylillä aina vaan....

        > Trolli on sitkeä elukka <


    • Anonyymi

      Ongelmat:

      Ala ei ole "Hohdokas" = tekijöistä pulaa
      Tekijöistä pulaa = paskaa henkilökuntaa
      Paskaa henkilökuntaa = kaikki yhtä kaaosta
      Kaikki yhtä kaaosta = paskaa palvelua
      Paskaa palvelua = ketään ei kiinnosta
      Ketään ei kiinnosta = ala ei ole hohdokas ja tälle alalle nykyään joudutaan

      Posti lisäksi tallonut hinnat alas: https://areena.yle.fi/1-4530617

      www.tuntopalvelu.fi
      Faktoja eri yrityksistä.

    • Anonyymi

      NIIN PITKÄÄN EI RASKAAN KUMIPYÖRÄ LIIKENTEEN ONGELMAT LOPU KUN NÄMÄ NOVIISIT AMMATTI TAIDOTTOMAT TOLPPATALON TOLIKAT LIIKENNEKANISTERIT HUSEERAA JA JUONII PASKA JUTTUJA MUSTIEN AUTOJEN TAKAPENKILTÄ. TAKAPENKILTÄ KYLLÄ NÄKEE RAFLAT ILMASET SAFKAPAIKAT IHME KYLLÄ.

      • Anonyymi

        Tiedätkö mitä tapahtuu kun painat kerran näppiksestä ' caps lock ' - näppäintä ?


    • Anonyymi

      Voisin sanoa isoimpana ongelmana olevan myös työnantajien liiallinen nirsous työntekijöitä valittaessa. Tarkoitan, että jotkut työnantajat valikoi sen perusteella työntekijät, että kuuluuko ammattiliittoon. Eihän sillä periaatteella saada työntekijöitä. Eikä kyseinen asia kuulu työnantajalle, se on sitä paitsi niitä asioita, mitä se ei saa kysyä haastattelussa, mutta siitä huolimatta jotkut kysyy työhaastattelussa sitä hakijalta, ei niinkään lakkouhan takia vaan siksi että työnantaja tietää joutuvansa liiton hampaisiin jos se ei hoida velvoitteitaan tai se kohtelee työntekijää huonosti. Hoitaisivat asiansa fiksusti ja kohtelisivat työntekijöitä hyvin, niin ei tule ongelmia.

    • Anonyymi

      Ei se nyt ihan aina niinkään mene. Meidän firmassa on ihan sama kuuluuko liittoon vai loimaaseen. Kysytään sen takia, että suosituksena on kuulua edes johonkin kassaan. Tänä päivänä ei työnantaja voi taata töitä eläkeikään asti ja välilläkin voi sattua ikävää, kuten vasta olleet paperin lakot. Työttömyyskassasta, oli se sitten Akt tai Loimaa, saa ainakin sen ansiosidonnaisen. Se on sitten kuskin oma valinta, mikä taho sen maksaa.

      • Anonyymi

        Miksi autonkuljettajat juovat niin paljon alkoholia?


    • Anonyymi

      kuinka paljon ne juo. onko juovin ammatti ryhmä mun mielestä kun pitäs ajaa selvinpäin soita polisi paikalle.

      • Anonyymi

        Ongelmat poistuvat sillä että ratsiassa aletaan katsomaan kuskien palkkakuitteja, jos sieltä havaitaan että palkkaa maksettu lainvastaisesti, niin isännän ja ennenkaikkea huolintayhtiön/toimeksiantajan pää vadille. Lisäksi liiton pitäisi alkaa ajamaan kuskien asiaa eikä ahtaajien. Kaikille litilateille sama palkka suomensisällä kun suomalaisetkin saavat.

        Muutenkin niin kyylätty ala, että kyllä tuonkin luulisi onnistuvan siinä samalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ongelmat poistuvat sillä että ratsiassa aletaan katsomaan kuskien palkkakuitteja, jos sieltä havaitaan että palkkaa maksettu lainvastaisesti, niin isännän ja ennenkaikkea huolintayhtiön/toimeksiantajan pää vadille. Lisäksi liiton pitäisi alkaa ajamaan kuskien asiaa eikä ahtaajien. Kaikille litilateille sama palkka suomensisällä kun suomalaisetkin saavat.

        Muutenkin niin kyylätty ala, että kyllä tuonkin luulisi onnistuvan siinä samalla.

        Sepä oiskin hienoa, että poliisisedät tuntee työehtosopimukset. Osa maksaa AKT:n, osa metsäkonealan, osa taitaa maksaa korjaamoalan mukaan ja kuka mitenkin. Tuntipalkastahan poliisisetä tietää heti montako vuotta kuski on ajanut tiettyyn palkkaan. Kilometritaksasta poliisisetä osaa laskea piisaako summa tes:n mukaiseen palkkaan. Kilometritaksahan on sallittua, jos se ei mene alle tes:n. Ja kaikkee tämmöistä kivaa. Eiköhän anneta poliisedän hoitaa ratsiat ja muut tahot palkat. Kuski voi itekkin nostaa kissan pöydälle, jos epäilee vilunkia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ongelmat poistuvat sillä että ratsiassa aletaan katsomaan kuskien palkkakuitteja, jos sieltä havaitaan että palkkaa maksettu lainvastaisesti, niin isännän ja ennenkaikkea huolintayhtiön/toimeksiantajan pää vadille. Lisäksi liiton pitäisi alkaa ajamaan kuskien asiaa eikä ahtaajien. Kaikille litilateille sama palkka suomensisällä kun suomalaisetkin saavat.

        Muutenkin niin kyylätty ala, että kyllä tuonkin luulisi onnistuvan siinä samalla.

        Ratsiat tulisi kohdistaa ennemmin työpaikkaan kuin kuljettajaan. Ja AKT:n tulisi ajaa tasapuolisesti seä kuljettajien että ahtaajien asiaa eikä vain toisen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6462
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4183
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2577
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2010
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1528
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1387
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1090
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1036
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1021
    Aihe