Talo Virosta

Rakennuttaja

Kun en rakentaa osaa, päätin rakennuttaa.

Päädyin virolaiseen talopakettiin, enkä kadu.

Kustannukset alle 1000€/neliö, ilman että tein muuta kuin ostin materiaalit ja valvoin. Halvin suomalainen samoin periaattein olisi tullut yli 400€/neliö kalliimmaksi.

LVIS, pohjat, sisustusmateriaalit Suomesta.


Varustelu keskivertoa tai parempaa, LTO, varaava lattialämmitys, kivitasot, rosteria, takka etc...

Aikataulut pitivät, laatu suomalaisiin rakennusliikkeisiin verrattuna huomattavasti parempi.

Hakekaapa huviksenne tietoa ja yllättykää!

16

16525

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viroon!

      ja haemme ainaki tarvikkeita virosta.Hanat tapetit, parketit ja laatat. Ottaa niin päähän tää ryöstöhinnoittelu!

      • että palkka on liian pieni

        ja työaika liian pitkä, Virosta kyllä tarvikkeet ja tavarat haetaan ja haukutaan täällä yrittäjät rosvoiksi kun koettavat maksaa näille joutaville suomalaisille heidän huutamieen hirvittäviä palkkoja tekemäänsä työhön nähden. Mutta mikäs siinä hetken kestää tätä ihanuutta - toivottavasti saadaan täällä myös "valtion edut" pois köyhiltä, saadaan verot laskemaan samalle tasolle Viron kanssa, tuskin löytyy enää sen jälkeen näiltä marisijoilta valittamista suomessa vallinneesta hintatasosta.


      • Viroon!
        että palkka on liian pieni kirjoitti:

        ja työaika liian pitkä, Virosta kyllä tarvikkeet ja tavarat haetaan ja haukutaan täällä yrittäjät rosvoiksi kun koettavat maksaa näille joutaville suomalaisille heidän huutamieen hirvittäviä palkkoja tekemäänsä työhön nähden. Mutta mikäs siinä hetken kestää tätä ihanuutta - toivottavasti saadaan täällä myös "valtion edut" pois köyhiltä, saadaan verot laskemaan samalle tasolle Viron kanssa, tuskin löytyy enää sen jälkeen näiltä marisijoilta valittamista suomessa vallinneesta hintatasosta.

        Ja siksipä olenkin rahoistani tarkka ja oppinut säästämään kustannuksista.Kyllä rakennusfirmat ovat kovilla hinnoilla ja huonolla työnlaadulla aiheuttaneet itse huonon maineensa ja kovat hintansa. Kukaan ei pysty perustelemaan hinnannousuja alalla jossa työnlaatu vain huononee! Itse olen yrittäjä jo monennessa polvessa, enkä voi käsittää rakennusporukkaa jossa harvoilla on kunnon ammattiylpeys tehdä huolellista hyvää työtä ja olla ajoissa työpaikalla. ...Siis haemme talomme sisustus materiaalit pakulla Virosta ja saattaa olla että otamme talopaketinkin sieltä.Urakointi kyselyt virosta jo käynnissä... Kyllähän suomalaisillekin miehille maksais palkkaa mutta eivät tule töihin kun pimeesti ja törkyhinnoilla. Eli meidän rahat menevät Viroon!


      • ulkomaan komennukselle ?
        Viroon! kirjoitti:

        Ja siksipä olenkin rahoistani tarkka ja oppinut säästämään kustannuksista.Kyllä rakennusfirmat ovat kovilla hinnoilla ja huonolla työnlaadulla aiheuttaneet itse huonon maineensa ja kovat hintansa. Kukaan ei pysty perustelemaan hinnannousuja alalla jossa työnlaatu vain huononee! Itse olen yrittäjä jo monennessa polvessa, enkä voi käsittää rakennusporukkaa jossa harvoilla on kunnon ammattiylpeys tehdä huolellista hyvää työtä ja olla ajoissa työpaikalla. ...Siis haemme talomme sisustus materiaalit pakulla Virosta ja saattaa olla että otamme talopaketinkin sieltä.Urakointi kyselyt virosta jo käynnissä... Kyllähän suomalaisillekin miehille maksais palkkaa mutta eivät tule töihin kun pimeesti ja törkyhinnoilla. Eli meidän rahat menevät Viroon!

        Mielenkiintoinen yhtälö. Kuuleppas voit olla missä polvessa tahansa yrittäjä, ja jos et ole löytänyt kohtuuhintaista firmaa tekemään laadukkaasti sinulle talopakettia - on sinun katsottava peiliin.


      • viroon!
        ulkomaan komennukselle ? kirjoitti:

        Mielenkiintoinen yhtälö. Kuuleppas voit olla missä polvessa tahansa yrittäjä, ja jos et ole löytänyt kohtuuhintaista firmaa tekemään laadukkaasti sinulle talopakettia - on sinun katsottava peiliin.

        eli sai miehiä suomesta tai ei, se on selvästi kalliimpaa kuin virossa.


      • Niinpä niin
        Viroon! kirjoitti:

        Ja siksipä olenkin rahoistani tarkka ja oppinut säästämään kustannuksista.Kyllä rakennusfirmat ovat kovilla hinnoilla ja huonolla työnlaadulla aiheuttaneet itse huonon maineensa ja kovat hintansa. Kukaan ei pysty perustelemaan hinnannousuja alalla jossa työnlaatu vain huononee! Itse olen yrittäjä jo monennessa polvessa, enkä voi käsittää rakennusporukkaa jossa harvoilla on kunnon ammattiylpeys tehdä huolellista hyvää työtä ja olla ajoissa työpaikalla. ...Siis haemme talomme sisustus materiaalit pakulla Virosta ja saattaa olla että otamme talopaketinkin sieltä.Urakointi kyselyt virosta jo käynnissä... Kyllähän suomalaisillekin miehille maksais palkkaa mutta eivät tule töihin kun pimeesti ja törkyhinnoilla. Eli meidän rahat menevät Viroon!

        olet ehdottoman oikeassa. Ei suomalaisia yrityksi tai työntekijöitä pidä suosia millä hinnalla tahansa sillä joku yhteys saadulla palvelulla tulee olla maksettuun hintaan. Ala ei koskaa tervehdy jos kaikki suostuvat maksamaan tekemättömästä työstä.

        Itse mielelläni maksaisin suomalaiselle ammattimiehelle. Niitä vain on tolkuttoman vaikea löytää ... eli rakennusala saa katsoa itse peiliin .. käsittämätöntä, että rehellistä rakennusalan työntekijää saa etsi kuin neulaa heinäsuovasta. Suurin osa itsenäisistä "ammattimiehistä" ei suostu tekemään verokortilla töitä ja ne ketsä suostuvat niin pyytävät aivan taivaita hipovia korvauksia. Kun viime vuonna itse rakennettiin helsingin suunnalle ja yritettiin saada kirvesmiehiä hommiin, niin poikkeuksetta laittoivat ehdoksia, että pimeästi pitää maksaa (jolloin keskipyyntö oli 29 euroa tunnilta .. kun itse me emme halunneet maksaa pimeästi niin pyynnöt olivat verokirjan kanssa 47 euroa tunnilta) Juttelimme 12 eri "kirvesmies" kandidaatin kanssa joista 7 kehtasi vielä julkeasti inttää, että kukaan hullu nyt verokortilla hommia tee .. sithän menettää työkkärikorvaukset ...

        Onneksi löysimme sitten tutun kautta pienyriksen (kaukaa helsingin ulkopuolelta) joka teki hyvää jälkeä ja hyväksyttävällä korvauksella (ja ihan verollisella laskutuksella)


      • FINvärkki
        Niinpä niin kirjoitti:

        olet ehdottoman oikeassa. Ei suomalaisia yrityksi tai työntekijöitä pidä suosia millä hinnalla tahansa sillä joku yhteys saadulla palvelulla tulee olla maksettuun hintaan. Ala ei koskaa tervehdy jos kaikki suostuvat maksamaan tekemättömästä työstä.

        Itse mielelläni maksaisin suomalaiselle ammattimiehelle. Niitä vain on tolkuttoman vaikea löytää ... eli rakennusala saa katsoa itse peiliin .. käsittämätöntä, että rehellistä rakennusalan työntekijää saa etsi kuin neulaa heinäsuovasta. Suurin osa itsenäisistä "ammattimiehistä" ei suostu tekemään verokortilla töitä ja ne ketsä suostuvat niin pyytävät aivan taivaita hipovia korvauksia. Kun viime vuonna itse rakennettiin helsingin suunnalle ja yritettiin saada kirvesmiehiä hommiin, niin poikkeuksetta laittoivat ehdoksia, että pimeästi pitää maksaa (jolloin keskipyyntö oli 29 euroa tunnilta .. kun itse me emme halunneet maksaa pimeästi niin pyynnöt olivat verokirjan kanssa 47 euroa tunnilta) Juttelimme 12 eri "kirvesmies" kandidaatin kanssa joista 7 kehtasi vielä julkeasti inttää, että kukaan hullu nyt verokortilla hommia tee .. sithän menettää työkkärikorvaukset ...

        Onneksi löysimme sitten tutun kautta pienyriksen (kaukaa helsingin ulkopuolelta) joka teki hyvää jälkeä ja hyväksyttävällä korvauksella (ja ihan verollisella laskutuksella)

        Onko siellä pääkaupunkiseudulla (jota myös Suomen likakaivoksi nimitetään) asiat todella noin hanurista?:-)

        Onneksi on vapaus valita että asuu jossain muualla...


      • ole, kyllä riippuu hakijasta
        FINvärkki kirjoitti:

        Onko siellä pääkaupunkiseudulla (jota myös Suomen likakaivoksi nimitetään) asiat todella noin hanurista?:-)

        Onneksi on vapaus valita että asuu jossain muualla...

        paljolti mitä vastaan tulee. Tehdään taloja pääasiassa pääkaupunkiseudulle ja kyllä niitä hyviä tekijöitä löytyy - eihän niitä tietysti pääse "riistämään" mutta eivätpä tee hekään sitä meille, eli asiat hoituvat hienosti yhteistyöllä ja keskustellen.


      • Juho
        ole, kyllä riippuu hakijasta kirjoitti:

        paljolti mitä vastaan tulee. Tehdään taloja pääasiassa pääkaupunkiseudulle ja kyllä niitä hyviä tekijöitä löytyy - eihän niitä tietysti pääse "riistämään" mutta eivätpä tee hekään sitä meille, eli asiat hoituvat hienosti yhteistyöllä ja keskustellen.

        Jos sinulla on tiedossa hyvä 2-4 ukon porukka, voisin olla kiinnostunut. Aikeissa olisi rakentaa 150-200 m2 okt pk-seudulle


    • villet

      Mikä paketti oli kyseessä? Mistä löysit urakoitsijat? Minne päin Suomea rakensit? Tuliko mitään ongelmia?

      Jos et halua kertoa julkisesti niin voitko antaa lisätietoja sähköpostilla osoitteeni on [email protected].

      Kiinnostaa kovasti.

    • viroon!

      Mikä oli kyseinen firma? Onko se sama joka löytyy rakentajarengas.fi osoitteesta? Minne rakennutit virolaisen taopakettisi?Kiitos kovasti tiedoista!

      • Rakennuttaja

        Talo rakennutettiin Poriin.

        Talotehdas Virossa ei tee pakettitaloja vaan toteuttaa asiakkaan omien suunnitelmien mukaisia elementtiratkaisuja. Arkkitehtikustannukset omalta osaltamme Virossa 500€...

        Reunavahvistettu laatta n. 150 m2
        1,5 kerroksinen 3mh, oh, k, 2wc, ph s, kht, varasto/tekn.tila, 30 m2 av-tila, 20 m2 lämmin ullakko, rakennettavissa huonetilaksi
        OH/keittiö lakikorkeus 5m
        Asuinala n. 165 m2
        Kokonaisala n. 200 m2
        Puuverhoilu, peltikatto (maaperäsyistä)
        2 auton katos
        Terassit n. 85 m2

        Sisustuksen speksejä
        Lattiat laminaatti(mh)/laatta
        Kaikki työtasot graniittia
        Koneet rst/alu
        Altaat rst
        Takka 7 kw
        Sauna tervaleppä/leppä/haapa

        Rakennustyöt aloitettiin 10/03, talon pystytys 12.12., muuttotarkistus 12.3.04
        Koska Viro ei vielä tuolloin ollut EU-maa, asianmukaiseet työluvat, tullit ja Suomen korkeampi alv-taso nostivat kustannuksia n. 2500€ EU-aikaan verrattuna.

        Annan mielelläni lisätietoja uteliaille
        otatää[email protected]


    • Yrittäjä myös

      Kyllä virolaisyrittäjällekin raha kelpaa. He tuntevat Suomen hintatason ja toimivat sen mukaan.

      Eivät he myy kovin paljon Suomen hintojen alle, eikä tarvitsekaan. Sehän riittää, että heillä on sen verran halvempi hinta, että kaupat syntyy.

      Miksi he myisivät sinulle kymmeniä prosentteja alihintaan, kun muutaman prosentin erollakin saavat keikan?

      Virolaisyrittäjähän on valintatilanteessa: Antaako hän sinulle kymmeniä prosentteja (tuhansia euroja) alennusta vai käyttääkö hän itse tuon summan (taloonsa, mökkinsä, autoonsa, etelänmatkaan).

      Miten itse valitsisit hinnoittelupolitiikan hänen tilanteessaan?

      • Kävi ainakin

        Tunnen yhden Suomessa jonkin aikaa asuneen virolaisperheen. Kyllä he valitsi suomalaisen talotehtaan elementit ja rakensi itse eteenpäin.
        Virolaista rakennusmiestä on paljon työmailla. Jälki on varsinkin kirvesmiehillä (joita suurin osa on) parempaa kuin suomalaisilla. Hintataso on tosiaankin vaikuttanut Suomen kova hinta. Sen tietävät työntekijöitä välittävät Eesti firmat.Lisäksi urakoitsijalle tulee jonkin verrran enemmän rahanmenoa ja hommaa ulkomaalaisten työntekijöiden kanssa. Tänä vuonna irolaisten työntekijöiden määrä on jopa tippunut (radiouutisissa taisi olla jonkin aikaa sitten juttua).


    • Eippä

      Otin viime kesänä yhteyttä Kodumajaan - sain kohteliaan vastauksen etteivät toteuta yksittäisiä taloja vaan suurempia kokonaisuuksia.. Eli eivät lähde tekemään yhtä taloa.

      • Rakennuttaja

        Niinpä.

        Havaittavissa on tiettyä "ylimielisyyttä" pientalorakentajia kohtaan.

        Itselläni lähtökohtana oli tarjouksia pyytäessäni aina mahdollisimman kattava kokonaisuus, aina omien piirrustusteni mukaisesti. Taloni on Virosta, virolainen "pakettitalo" se ei ole.

        Mutta tuottajia, yrityksiä on muitakin kuin mainitsemasi, hakeva löytää.

        Ja tiedossani on myös virolainen työporukka, joka tekee elementit omassa hallissaan ja rakentaa tilatun talon sovittuun valmiusasteeseen. Tällä menettelyllä vain tilaajan osaksi lankeaa nippu rakenusteknisiä kysymyksiä, lujuudet etc. Mutta näkyy myös hinnassa!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      3940
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3742
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      605
      3738
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      14
      2383
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      72
      2332
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      328
      1995
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      124
      1976
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      187
      1816
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1489
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1382
    Aihe