Nitro % määristä?

Nitro vene vesille

Moi, miten on kun mulla on RC vene ja ostaessani sen muutama vuosi sitten sain mukaan pönikän nitroa jonka % lukema on 10, eli 10% Nitroa.

Nyt olis tarkoitus saada uutta nitroa kesäksi niin käykä mahdollisesti Cen Gray Thunder nitro rc veneeseen 16% nitro jota verkkiksestä saisi?
Eikö tuo % lukema ole nitron määrä eikä öljybån määrä, ja onkohan tuosta vaaraa koneelle jos se 16% nitrolla laittaa hörisemään?

6

293

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RC-pilotti

      Ei pitäs olla mitään ongelmaa. Tarkistat vain myös sen öljynmäärän. Laadustariippuen kunhan sitä löytyy polttoaineesta 16-20%. Autoihin tarkoitettu 8% on liian laihaa ja silloin on konevaurio mahdollinen.

      • Nitro vene vesille

      • RC-pilotti
        Nitro vene vesille kirjoitti:

        Tuossa mun vuosia seisoneessa nitro pöntössä lukee vain että Dragon Top 10%
        En siis tiedä onko tuo nitron vai öljyn määrää, mistä sen voisi nähdä?

        Verkkokaupassa on myytävänä 16%, 20% ja 25% nitroa, olisikohan näistä joku sitten turvallisempaa laittaa?
        Tuollaisia vaihtoehtoja tuolla on.
        http://www.verkkokauppa.com/fi/product/8809/dgvgx/HPI-Powerfuel-16-1-litra-polttoaine-RC-autoihin

        Siinä lukee RC-autoihin. Öljyä on vene ja lennokkikäyttöön ihan liian vähän.


      • Nitro vene vesille
        RC-pilotti kirjoitti:

        Siinä lukee RC-autoihin. Öljyä on vene ja lennokkikäyttöön ihan liian vähän.

        Löysin ohjekirjasesta maininnan että: We recommend you use 40-45% airplane fuel.
        Many people use car model fuels between 20-30%, which is ok.

        Kärkkäiseltä näköjään saisi nitroa joissa toisessa on 12% ja toisessa 17%

        "Cool Power SideWinder 25pros. / Cool Power SideWinder -polttoaineissa on 12% öljyä."

        "Cool Power Heli 20pros 3,79 l polttoaine
        Laadukas ja luotettava polttoaine. Prosenttimäärä ilmoittaa nitropitoisuuden. Cool Power -polttoaineissa on 17% öljyä."

        Osaatko sanoa sopisiko jompi kumpi venekäyttöön?

        En tosiaan kauheana tiedä näistä ja siksi haluan olla tarkka, lähi Rc liikkeetkin on menneet konkaan, verkkis, Kärkkäinen ja Biltema on ainoat lähiliikkeet.


    • RC-pilotti

      Toi heli20 näyttäs ihan hyvältä. Silloin kun vielä itse sekoittelin polttoaineet käytin sisäänajossa 25% risiiniöljyä ja käytössä 20%. Talvea varten sitten nitroa 5-10%. Kesällä ajelin ilman nitroa..

      Mielenkiintoisia suosituksia kun öljyn määristä. Tuntuis ettei ohjeenkirjoittajalla ole aivan prosenttilaskut hallussa. Öljyt ovat vuosiensaatossa parantuneet ja harva käyttää enää rissaa. Kuormitustavasta johtuen lennokki ja vene kuten helikopteri tarvitsee enemmän oljyä. kuormitus kun on kokoaikainen ja 15-20% välille asettuva öljynmäärä on sopiva . Autot tekevät tähän poikkeuksen. Niissä kuormitus on hetkellinen ja alati muuttuva. Silloin 8-10% öljyä riittää hyvin. Nitronmäärä onkin sitten enemmän tarpeen mukaan. Ensimmäinen 5% auttaa lähinnä käynnistyvyyteen. Varsinkin pakkasella joka taitaa venehommissa olla utopiaa. Kohdallani veneet jäi kun kisoissa pärjääminen olisi edellyttänyt nitroa 40% joka on myös määrä jonka jälkeen lisääminen ei tuota enää mitään lisäetua. Kisakone kun kumminkin hörppäs lientä 1-2,5l erää kohti kisaluokasta riipuen, katsoin sen silloin liian kalliiksi itselleni. Käyttäkö 10% nittroa tai 20% ei pitäs itse moottorille olla mitenkää vahigollista. Tosin suurempi nitronmäärä mahdollistaisi hieman jyrkemmän potkurin ja siten lisäis moottorin kuormitusta.

      • Nitro vene vesille

        Kiitän ja kumarran infosta, taidan kipasta tuon heli nitron joku päivä vaikka onkin tajuttoman hintainen pönikkä kun 36€ maksaa, mutta toisaalta onhan tuossa 3,79 l.
        Jospa se tuolla taas ensi kesän hörisisi niin saa kuvailtua you tubeen taas pätkiä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      79
      1459
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1225
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      105
      1133
    4. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      55
      964
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      142
      954
    6. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      166
      900
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      842
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      59
      814
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      796
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      77
      695
    Aihe