kohtalotovereita?

Anniina

onko täällä muita sellaisia, jotka haluaisivat kesyrotan, mutta ei ole mahdollista saada sellaista? mun isällä on astma enkä voi sen takii saada kesyrottaa! oon tosi kiinnostunut kesyrotista ja pidän niistä leikekirjaa... kertokaa myös rotan omistajat kokemuksianne :)

4

222

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ansku

jos isäsi astma ei ole paha voit silloin harkita rotan hankkimista. rotasta ei lähde paljon eläin pölyä. voit pitää rotan vaikka omassa huoneessasi.
      jos nyt kuitenkin saat rotan hankittua,muista ostaa tarpeeksi iso häkki jotta saat rotallesesi laitettua paljon esteitä ja muita huvituksia.

• rattus

Tuosta allergiasta sen verran,että vaikkei rotta aiheuttaisi ongelmia, niin alusena käytettävä puru kylläkin. Ja jos vanhempasi ovat tuota mieltä, mielestäni sinun tulee kunnioittaa heidän päätöstä.Sillä jos ja kun eläintä ei vielä ole,niin ei kannata alkaa leikkimään allergian/astman kanssa,mitäpä jos otattekin rottia ja allergia meneekin pahaksi,vaihtoehdoksi jää rotille uuden kodin hankkiminen ja se ei ole mukavaa omistajalle/rotalle (yleensäkkin lemmikeille).

• maijuelisa
        rattus kirjoitti:

Tuosta allergiasta sen verran,että vaikkei rotta aiheuttaisi ongelmia, niin alusena käytettävä puru kylläkin. Ja jos vanhempasi ovat tuota mieltä, mielestäni sinun tulee kunnioittaa heidän päätöstä.Sillä jos ja kun eläintä ei vielä ole,niin ei kannata alkaa leikkimään allergian/astman kanssa,mitäpä jos otattekin rottia ja allergia meneekin pahaksi,vaihtoehdoksi jää rotille uuden kodin hankkiminen ja se ei ole mukavaa omistajalle/rotalle (yleensäkkin lemmikeille).

Tosiaan puru on todella pölyävää ainetta, joka saattaa aiheuttaa jopa häkin asukeille aivastelua ja nuhaa. Tuommosissa tapauksissa yleensä suositellaankin käytettäväksi Mörtti Röpöä jota saa eläinkaupoista. Se koostuu puulastuista eikä mun käsittääkseni pölise lainkaan(tai näin on ainakin kerrottu). Se olisi luultavasti parempi vaihtoehto niin allergiselle ihmiselle kuin eläimellekin, mikäli siis ilmenee jotain ongelmia. Sitten on vielä puupelletit, jotka on siis puristettua puuta ja ne imevät kosteutta ja hajua paremmin kuin purut ja eivät pölyä sitten ollenkaan. Ne on vaan siitä huonoja että koska ne on semmosia pieniä nappuloita niin niitä täytyy sitten laittaa todella paljon häkin pohjalle. Omakohtaisia kokemuksia on siitä. Mutta että näin. Luultavasti tämä oli jo tuttua asiaa ihmisille mutta tulipahan nyt ainakin ehdotettua..heimoi.

• ~Jenni~

Mun äitillä on astma! :(
      Tosin mulla on jo kaks hamsua. Niistä tuli äitille jotain reaktioita, mutta sitten mulle tehtiin erillinen huone talon päätyn varastosta (tuli ihan kiva:)..). Nyt on harkinnassa kaks rottaa. Jos äitin allergia ei oo ens maaliskuun jälkeen pahentunut niin mulle tuleepi kaks rottaa! :)
      Jos asut kerros- tai rivitalossa niin ei kannata hankkia. Mekin ennen asuttiin rivitalossa enkä saanyt silloin mitään pikkueläintä (meillä oli kyllä koira). Nyt ymmärrän mun vanhempien päätöksen. Rivitalossa olisi ollut tosi herkässä että äiti saa hamsuista kohtauksia. Sitten olisin saattanut joutua luopumaan niistä.
      Että parempi näin :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      5000
    2. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      112
      1570
    3. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      48
      1129
    4. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      13
      1063
    5. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      987
    6. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      75
      950
    7. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      8
      947
    8. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      2
      852
    9. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      56
      751
    10. Junan alle

Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?
      Kajaani
      27
      713
    Aihe