premenopaussi

laurelle

Minkä ikäisenä ja millaisia oireita teillä hyvät kanssasisaret on ollut premenopaussissa? Ja jos on vaikeat pms-oireet, niin mistä voi päätellä, että onko sittenkin siirtynyt jo ns.premenopaussioireisiin, eikä kysymys olekaan enää vaikeista pms-oireista. Itse 46-vuotias ja aivan kauheat pms-oireet, olleet jo vuosia, mutta pahenevat pahenemistaan. Tuntuu kuin muuttuisi aivan eri ihmiseksi. Paljon sekä fyysisiä että psyykkisiä oireita. Saattavat alkaa jo 10 päivää ennen kuukautisia, ja ne päivät ovat siis kertakaikkista helvettiä...

11

1829

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Varmuus gyneltä

Mulla alkoi juuri noin vaihdevuodet,näin jälkeenpäin sen tiedostaa.Pms oireet tuli tuplana,kierto lyheni,ahdisti,mieliala heitteli rajusti,unettomuutta,mikän ei oikein huvittanut.Meni pari vuotta,kierto piteni(6-12vk),tuli nivel-ja lihas säryt,limakalvot lja iho kuivuivat,hiusten lähtöä,painon lisääntymistä,mutta pahinta on tämä henkinen puoli.Kävin gynegologilla,joka todensi verikokein ja ultralla vaihdevuodet alkaneiksi,olivat olleet jo päällä ilmeisesti vuoden,pari.Nyt siis takana noin neljä vuotta,oireet samat.

• Varmuus gyneltä

niin ja ikä o nyt 48.

• Nelkyt kiikarissa

Mummollani oli varhainen vaihdevuosi-ikä (43), äidillä myöhäinen (55?). Kummallakaan ei ollut selkeitä vaihdevuosioireita, kuukautiset vain loppuivat.

Itselläni on ollut kuumia aaltoja vuosikaupalla, täytän 40. Olen lapseton. Henkiset PMS-oireet olivat oikeastaan selkeämmät nuorena. Nyt vatsa on turvoksissa kaksi viikkoa kuukaudesta. Ennen nukahdin samantien, kun sänkyyn menin, nyt unettomia öitä on useammin, ja nukahtaminen hitaampaa. Näen myös outoja unia usein. Hikoilua on kuukautiskierron lopun ja alun välissä runsaasti (ennen en hikoillut juuri lainkaan, olen pienikokoinen). Alapään limakalvot ovat olleet aina herkät, mutta nyt hammaslääkäri huomautti kuivasta suusta, oletan liittyvän asiaan. Silmän limakalvot ovat myös herkät, mutta ovat olleet melkein aina.

Eniten haittaa, kun on vaihtelevasti virtsaoiretta. Miten ihmeessä ennätän 80-vuotiaana vessaan, kun vaikeaa tekee nytkin? Eli jaksoittain tuntuu, että vessassa on käytävä koko ajan, enkä meinaa ennättää. Nyt on se jakso (kuukautiset oli, hikoiluttaa, pissittää). Luulen, että osassa hormonikiertoja ovuloin ja osassa en, eli eri kiertoihin liittyvät erilaiset oireet voisivat olla siitä.

Gynen tutkimukseen menen ensi kuussa ja pyydän verikokeen varmistamaan, missä mennään.

• hurly curly

Mulle tuli mieleen sun viestistäsi että luin muuten just viikonloppuna jostain artikkelista että usein naisilla, sun ikäryhmällä, innostuu kilpirauhanen reagoimaan kun vaihtarit alkaa lähestyä. Siksi kuulemma kannattaisi tutkituttaa sen toiminta ensin.

• Nelkyt kiikarissa

Kilpirauhasarvoja ym. on kontrolloitu silloin tällöin! No, nyt ei ainakaan tule vaihdevuodet ennen 40 ikävuotta, nimittäin täytän sen pian. Lääkäriaika (tk) on ensi viikolla, mutta kaikenlaista ennättänyt tapahtua ennen sitä. Esim. todettiin elämäni ensimmäinen genitaaliherpes.

Ja sitten menin joukko-papaan, ja hoitaja ronklasi ylimääräisiä näytteitä. Ajattelin, että nyt kuolen syöpään. Tänään kävin sukupuolipolilla lopuissa testeissä, mitä ei herpeksen kohdalla saatu otettua (kun olin silloin istunut odottamassa jo 3 h vessassa käymättä, ja olo oli tukala). Lääkäri katsoi, että kaikki on kunnossa - paitsi että tarvitsen paikallista hormonikorvaushoitoa. Eli ihan oikeilla jäljillä olen. Papan ottajan ilmeisesti näkemä muutos oli normaali rauhasrakenne, mikä toisilla naisilla on. Sen nimeä en muista. Mieluummin otan vaihdevuodet nyt kuin syövän ikinä.

Tunnen olevani muuten fyysisesti hyvässä kunnossa. Tein viikonloppuna 120 km:n vaelluksen kolmessa päivässä, ei sitä olisi sairaana jaksanut. Makuupussiyöpyminen on hikoillessa hankalaa, kun pussi kostuu tuplasti. Ilmeisesti nimenoman limakalvoni oireilevat eri puolilla kehoa. Muutenkin olen atoopikko, eli limakalvot ja iho herkät muutenkin. Nyt pitää pyytää resepti silmänkostutustipoille ja emättimen paikallishoitoon. Ja hammaslääkäri huomautti kuivasta suusta.

Ja nyt olen lisäksi itkuherkkä, ja se on ihan omaa itkunlajiaan. Voin itkeä vaikka söpön koiranpennun vuoksi, tällä ei ole enää mitään tekemistä surun kanssa. Ilmeisesti hormonimuutokset aktivoivat naisen käyttäytymisessä yllättäviä piirteitä. Tästä syystä siis mummot halailevat. Hormonit laittavat sitä tekemään.

Neljäkymmentä on normaali vaihdevuosi-ikä. En ole käyttänyt yhdistelmäpillereitä, en synnyttänyt. Tosin eivät pilleritkään estä munasoluja kulumasta loppuun. Minulla ne ovat nyt finaalissa. Mutta ei tämä maailmanloppu ole. Toisaalta olen tietyssä mielessä ylpeä. Reilut neljännesvuosisata kuukautisia, ja pian se vaihe elämässä on ohi.

Lainasin muuten kirjan Syö, liiku ja rentoudu hormonityyppisi mukaan. Siinä naiset oli jaettu estrogeenityyppiin (noin puolet), gestageenityyppiin ja testosteronityyppiin. Tein testin, ja olin selvä gestageenityyppi. Gestageeninaisilla kuukautiset alkavat myöhään, ovat säännölliset ja loppuvat nuorena. Niin moni asia täsmäsi, että uskon tuota kirjaa.

• Marthax

Mulla on ollut häiriöitä kuukautis kierrossa ainakin 7 vuotta. Raskaustestejä on teetetty ja hormonikierukkaa kokeilin myös, mikä oli elämäni karmein kokemus. Nyt olen 48 ja taas menkat kahden viikon välein. Montako vuotta tätä kestää, ennen kuin loppuvat kokonaan? Gynellä kävin vajaa vuosi sitten ja hänen mielestään kaikki oli kunnossa, ultrattiin myös. Hän oli samaa mieltä kanssani , että kysymymyksessä on premenopaussi. Ja kun kerroin terveyskeskuksen kautta tehdyn verikokeen mukaan olevani täysin lisääntymiskykyinen, totesi, etteivät nuo testit kerro totuutta ja jos haluaisin vielä lapsia niin passittaisi hoitoon. Mitään kuivumistä ei kyllä ole ilmennyt, mutta noita pms- oireita kyllä on ja kipuilua ennen kuukautisia ja pahimmillaan pari ensimmäistä päivää. Tuntuu ettei ole normaali, kuin ehkä viikon silloin tällöin.

• Ailakkikin

Kerrotko millä verikokeella lisääntymiskykysi on todettu... en ymmärrä ollenkaan.

Gynekologi totesi munasarjojeni näyttävän siltä, etteivät ne aio lopettaa toimintaansa ihan pian. Sehän paljastaa, että voisin teoriassa tulla raskaaksi. Kohtu ei kuitenkaan tyhjene kunnolla ja siksi kuukautiset tulevat joskus kahden viikon välein. Olen 54-vuotias.

• Nelkyt kiikarissa
        Ailakkikin kirjoitti:

Kerrotko millä verikokeella lisääntymiskykysi on todettu... en ymmärrä ollenkaan.

Gynekologi totesi munasarjojeni näyttävän siltä, etteivät ne aio lopettaa toimintaansa ihan pian. Sehän paljastaa, että voisin teoriassa tulla raskaaksi. Kohtu ei kuitenkaan tyhjene kunnolla ja siksi kuukautiset tulevat joskus kahden viikon välein. Olen 54-vuotias.

Mielestäni jos lapsia haluaa, pitää olla ajoissa liikkeellä. Millään testillä ei voida taata, toimivatko kaikki tarvittavat osat kunnolla. Ovatko munanjohtimet auki, onko munasolujen laatu hyvä, kestääkö nainen yleisen terveytensä puolesta raskauden hyvin. Ennen luulin, että kohtu vanhenee. Mutta vika ei ole kohdussa (ellei siellä ole vaikkapa endometrioosia tai myoomia), vaan munasarjoissa.

Joka kuukausi tuhoutuu paljon enemmän munasoluja kuin mitä niitä tarvitaan. Eli jos vanhemmalla iällä tulee raskaaksi, elimistö joutuu tyytymään huonompaan munasoluun kuin nuorena. Munasolut ovat yhtä vanhoja kuin nainen itse. Ei mitään priimaa enää. Toiset tulevat luomusti raskaaksi yli 40-vuotiaina. Itse en ole käyttänyt ehkäisyä viiteen vuoteen. Luulin syynä lapsettomuuteeni olevan tulehdusten jälkeiset munanjohdinvauriot, mutta ilmeisesti munasarjani kapinoivat jo viisi vuotta sitten. Normaaleista kuukautisista huolimatta. Ne eivät ole mikään tae siitä, että homma toimii. En ole hoitanut itseäni aina hyvin, olen kokenut elämässäni kaikenlaista vaikeutta.

• kaikkee on

Tuo munajohdinten vauriot ei estä raskaaksi tuloa. Mulla todettiin jo 25 v, että johtimet on työnsä tehnyt, niin vaurioituneet, että raskaaksi tulo on mahdottomuus. Gyne vain lohdutteli, että onhan sulla jo lapsi jne.
      Mutta siis sen jälkeen sain vielä kaksi lasta. Joista olen erittäin onnellinen, vaikka ensimmäinen kerta tuon diagnoosin jälkeen ns.vahinko olikin.
      Nyt yli nelikymppisenä on sanottu joka ultrassa, että onpas omituisen näköiset munasarjat, ihan kurtistuneet pieneksi rusinaksi....enkä siltikään täysin luota siihen, etten voisi vieläkin tulla raskaaksi.
      Tottakai ikä vaikuttaa siihen, että munasolut on varmaan jo niin huonoja ja harvassa, ettei pelkoa ole, mutta ennenkö menkat kokonaan loppuu ja sais jo loppua... en luota siihen.
      Vaihtarioireista kärsinyt jo viimeset 4 vuotta, mutta menkat ne vaan tulee ihan säntillisesti.

• yleinen ongelma

Estrogeenidominanssin oireita:

- PMS
      - painonnousu
      - mielialan vaihtelut
      - päänsäryt
      - unettomuus
      - rintojen arkuus
      - ärtyneisyys
      - väsymys
      - epäsäännölliset tai runsaat kuukautiset
      - kilpirauhasen vajaatoiminta (tai alkava)

http://www.paleoforwomen.com/the-estrogen-dominance-post-where-its-coming-from-and-what-to-do-about-it/
      http://drhoffman.com/article/estrogen-dominance-syndrome-2/
      http://www.youtube.com/watch?v=7kEffjzrlLQ

• Liki 50v

Olin kaiketi 44v, kun alkoi premenopaussi, joten tänävuonna täytän 50v ja premenopaussi on kestänyt n. 6vuotta.

Nyt on tullut sellaiset oireet, että vaihtarit on pikkuhiljaa tulossa, sillä mensut on jo aika harvat yhden vuoden sisällä 2 tai 3 kertaa.

Hirvittää kyllä, mitä vaihtarit tuo oireita. Tai sitten pääsen helpommalla.

Mulla oli vuotohäiriöitä ja ovulation aikana veetutti. Kuuma olo sattui aina silloin kun mensut oli tulollaan.

Nyt on ollut mukavat olot, kun mensut on niin harvat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?

Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin
      Maailman menoa
      338
      11756
    2. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      359
      7966
    3. Mira Luoti koki seksivvaltaa sarjan kuvauksissa. Otti hyssyttelyrahat mutta nyt julkistaa asian?

Kun hyvin tietää että helppo päätellä mikä ohjelma kyseessä. Ja jos koki oikein "väkivaltaa" eli raisk, niin edesvastuut
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      3083
    4. Verinen koira

Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?
      Imatra
      98
      2258
    5. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      156
      2219
    6. Mira Luoti, Vain Elämää

kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?
      Maailman menoa
      8
      1656
    7. Faktat kehiin!

kauanko aiot odottaa kaivattuasi? ja miks?
      Ikävä
      110
      1261
    8. Mopokeulija

Poliisit saisivat käydä noukkimassa sinipuseroisen keulijan tuota pikaa. Koulureppu selässä yhdellä pyörälla S-Marketin
      Haapavesi
      55
      1103
    9. Sonnisen turha valitus selvästä asiasta !

Nyt tuli sellainen valitus jossa ei järjen häivää, Sonninen ja koko hallinto munaa itsensä. Hänestä on tulossa pilkunnus
      Ähtäri
      26
      908
    10. Sylikkäin.

Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      60
      793
    Aihe