Pidän haarukkaa oikeassa kädessä

HannuV.P

Olen aina syönyt niin, että pidän haarukkaa oikeassa kädessä ja veitsi on vasemmassa. En vain osaa syödä "oikeaoppisesti" haarukka siis vasemmmassa kädessä ilman, että sotkisin itseäni ja pöytäliinaa.
Kuinka suureen etikettivirheeseen siis syyllistyn ja onko minulla kohtalotovereita jotka jakavat minun kanssa tämän pahan tavan?

159

8307

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keski-ikäinen ihmine

      Jos olet muutoin normisti vasuri (ei siis oikeakätinen), niin tuo tapa on "ihan normi" ;) Itse syön kyllä "oikeinpäin" - olen oppinut sen jo alle kouluikäisenä lapsena, jos on sekä veitsi että kahveli - mutta pelkällä kahvelilla syöden (tai lusikkaa käyttäen) syön vasemmalla ;)

      • HannuV.P

        Sehän siinä juuri onkin, että olen umpioikeakätinen!


      • Onhan meitä
        HannuV.P kirjoitti:

        Sehän siinä juuri onkin, että olen umpioikeakätinen!

        :) en tosin tiedä onko pilvin pimein mutta enemmän kun uskotkaan. Mä henkilökohtaisesti syön samoin kun sä kerrot. Ei vaan onnistu kunnolla toisin päin. Olen joskus koittanut korjata asiaa, mut aina toi moodi on jääny päälle.


      • vasuri4

        Kyllä minä vasurina olen aina syönyt oikeoppisesti. En mä ainakaan saa oikealla kädellä ohjattua haarukkaa suuhun siististi.


      • femmel.
        HannuV.P kirjoitti:

        Sehän siinä juuri onkin, että olen umpioikeakätinen!

        Ei etiketti ole sitä varten, että sun elämä tehtäisiin hankalammaksi tai että sun tarvitsisi stressata pikku asioista sen sijaan, että voisit nauttia. Se on sitä varten, että ihmiset osaisivat ottaa muut huomioon ja käytöstavat eivät tule kaikilta luonnostaan.

        Joku haarukan pitäminen ei ole kovin olennaista muiden huomioimisessa mun mielestä. Mutta se, esimerkiksi, että niistätkö ruokapöydässä (aivan käsittämätön tapa!) tai käytätkö hammastikkua väärin, niin sillä on jo muiden kannalta merkitystä.

        Kyllä sä saat olla ihan oma itsesi ilman ihme pönötystä, kunhan et vähennä muiden ihmisten viihtyvyyttä. Itse en ainakaan stressaisi haarukasta.


      • * * * * *
        femmel. kirjoitti:

        Ei etiketti ole sitä varten, että sun elämä tehtäisiin hankalammaksi tai että sun tarvitsisi stressata pikku asioista sen sijaan, että voisit nauttia. Se on sitä varten, että ihmiset osaisivat ottaa muut huomioon ja käytöstavat eivät tule kaikilta luonnostaan.

        Joku haarukan pitäminen ei ole kovin olennaista muiden huomioimisessa mun mielestä. Mutta se, esimerkiksi, että niistätkö ruokapöydässä (aivan käsittämätön tapa!) tai käytätkö hammastikkua väärin, niin sillä on jo muiden kannalta merkitystä.

        Kyllä sä saat olla ihan oma itsesi ilman ihme pönötystä, kunhan et vähennä muiden ihmisten viihtyvyyttä. Itse en ainakaan stressaisi haarukasta.

        Epäsiististi syöminen on paha etikettivirhe. Jos syö hieman väärällä tavalla, mutta siististi, ei mielestäni asiassa ole mitään ongelmaa.


      • Kaksikätinen
        HannuV.P kirjoitti:

        Sehän siinä juuri onkin, että olen umpioikeakätinen!

        Oikeakätinen oppii vaikka kirjoittamaan vasemmalla kädellä jos haluaa. Kiinalaisilla tikuillakin länkkäri oppii viikossa syömään. Joten tuo haarukan ja veitsen toisinpäin kääntäminen onnistuu kyllä jos vain haluat. Turhaa mussutusta että et osaa. Ryhdistäydy nyt vähän.


      • mjötääh?
        femmel. kirjoitti:

        Ei etiketti ole sitä varten, että sun elämä tehtäisiin hankalammaksi tai että sun tarvitsisi stressata pikku asioista sen sijaan, että voisit nauttia. Se on sitä varten, että ihmiset osaisivat ottaa muut huomioon ja käytöstavat eivät tule kaikilta luonnostaan.

        Joku haarukan pitäminen ei ole kovin olennaista muiden huomioimisessa mun mielestä. Mutta se, esimerkiksi, että niistätkö ruokapöydässä (aivan käsittämätön tapa!) tai käytätkö hammastikkua väärin, niin sillä on jo muiden kannalta merkitystä.

        Kyllä sä saat olla ihan oma itsesi ilman ihme pönötystä, kunhan et vähennä muiden ihmisten viihtyvyyttä. Itse en ainakaan stressaisi haarukasta.

        Miten hammastikkua käytetään väärin?!?!


      • etikettielli
        mjötääh? kirjoitti:

        Miten hammastikkua käytetään väärin?!?!

        Hammastikulla kaivaminen ei kuulu ruokapöytään, vaan esimerkiksi pesuhuoneeseen, tai ravintolassa wc:n aulaan.


      • WT manners
        etikettielli kirjoitti:

        Hammastikulla kaivaminen ei kuulu ruokapöytään, vaan esimerkiksi pesuhuoneeseen, tai ravintolassa wc:n aulaan.

        Juuri näin! Suuta ei rassata kaiken kansan nähden kuten ei nenääkään kaiveta. Pahinta on hammastikun imeskely puhtaaksi! Yritettäisiin edes toimia ruokapöydässä niin kuin asiaan kuuluu. Kai se kansan kahtia jakautuminen näkyy pöytätavoissakin, muista tavoista puhumattakaan.


      • Luonnollisesti= okei
        Onhan meitä kirjoitti:

        :) en tosin tiedä onko pilvin pimein mutta enemmän kun uskotkaan. Mä henkilökohtaisesti syön samoin kun sä kerrot. Ei vaan onnistu kunnolla toisin päin. Olen joskus koittanut korjata asiaa, mut aina toi moodi on jääny päälle.

        OMPAS OUTOA !

        Minä en kyllä osaisi millään käyttää veistä vasemmalla kädellä, siis, vaikka paloitella ruokaa, kun olen oikea kätinen. Haarukkaa, ainakin usein käyttän vierailulla ja ravintoloissa vasemassa kädessä, kuten etiketin mukaan on soveliasta, kotona syön milloin mikin tuntuu parhaimmalta, jopa oikeakätisesti haarukalla ilman veistä. Mutta veitsi ei istu vasempaan käteen, en saa leikattua sillä.


      • protestiakin joskus
        Luonnollisesti= okei kirjoitti:

        OMPAS OUTOA !

        Minä en kyllä osaisi millään käyttää veistä vasemmalla kädellä, siis, vaikka paloitella ruokaa, kun olen oikea kätinen. Haarukkaa, ainakin usein käyttän vierailulla ja ravintoloissa vasemassa kädessä, kuten etiketin mukaan on soveliasta, kotona syön milloin mikin tuntuu parhaimmalta, jopa oikeakätisesti haarukalla ilman veistä. Mutta veitsi ei istu vasempaan käteen, en saa leikattua sillä.

        Tuo on mielestäni se oleellinen: itse olen oikeakätinen, ja käytän haarukkaa ja veistä "väärin päin". Mielestäni vas. kädellä on helpompi leikata milloin mitäkin tai käyttää muutoin vaan apuna, kuin viedä vas. kädellä haarukkaa suuhun (veitsen ollessa oikeassa). Huti kai menis, :D - tai ei vaan tunnu luontevalta.

        Mut ketäpä se häiritsee, eihän kukaan voi tietää, kuka on vasuri- ja kuka oikeakätinen. Ja jos se pistää silmään, niin kysymyksessä ovat mielestäni juurikin ne "fiksut", joiden pitää vaan päästä näpäyttämään jostakin. Eli kertoo ihmisen perusluonteesta. Jos muuotin siististi syö, niin eipä tuon luulis toista haittaavan. (Itseasias tällaisis vois nostaa pieni protestimieliala jopa päätään, jos oikein huomaisin / huomaan jonkun "kyttäävän". :D - nin sitten tahallaan saatana tehdä jonku "viban" , ja nauraa "partaani" neurootikoille - kohtuus nimittäin / kuitenkin kaikessa. Kyllä käyttäytyä hautessani / tarvittaessa osaan silti - )


      • omituista -
        protestiakin joskus kirjoitti:

        Tuo on mielestäni se oleellinen: itse olen oikeakätinen, ja käytän haarukkaa ja veistä "väärin päin". Mielestäni vas. kädellä on helpompi leikata milloin mitäkin tai käyttää muutoin vaan apuna, kuin viedä vas. kädellä haarukkaa suuhun (veitsen ollessa oikeassa). Huti kai menis, :D - tai ei vaan tunnu luontevalta.

        Mut ketäpä se häiritsee, eihän kukaan voi tietää, kuka on vasuri- ja kuka oikeakätinen. Ja jos se pistää silmään, niin kysymyksessä ovat mielestäni juurikin ne "fiksut", joiden pitää vaan päästä näpäyttämään jostakin. Eli kertoo ihmisen perusluonteesta. Jos muuotin siististi syö, niin eipä tuon luulis toista haittaavan. (Itseasias tällaisis vois nostaa pieni protestimieliala jopa päätään, jos oikein huomaisin / huomaan jonkun "kyttäävän". :D - nin sitten tahallaan saatana tehdä jonku "viban" , ja nauraa "partaani" neurootikoille - kohtuus nimittäin / kuitenkin kaikessa. Kyllä käyttäytyä hautessani / tarvittaessa osaan silti - )

        lauseeni meni: "tahallaan saattaa tehdä jonkun viban" - miksihän järjestelmä herjaa?


      • Näb
        Kaksikätinen kirjoitti:

        Oikeakätinen oppii vaikka kirjoittamaan vasemmalla kädellä jos haluaa. Kiinalaisilla tikuillakin länkkäri oppii viikossa syömään. Joten tuo haarukan ja veitsen toisinpäin kääntäminen onnistuu kyllä jos vain haluat. Turhaa mussutusta että et osaa. Ryhdistäydy nyt vähän.

        Arvon jumala, ymmärtäisitkö että joillekkin ihmisille jotkut asiat voi joskus olla hankaliakin.

        Tästä syystä vasenkätisille ei noin vain opeteta kirjoittamaan oikealla.


      • 1234311947381
        * * * * * kirjoitti:

        Epäsiististi syöminen on paha etikettivirhe. Jos syö hieman väärällä tavalla, mutta siististi, ei mielestäni asiassa ole mitään ongelmaa.

        Voisi kuvitella, että tapa on alunperin syntynyt siksi, ettei tiiviisti istuttaessa toisen vasen ja toisen oikea käsi aina välillä vahingossa osuisi toisiinsa tai siitä, että pihvin leikkaamiseen veitsellä on tarvittu vahvempaa kättä. Heh, tai siitä, että veitsi on valmiiksi oikeassa kädessä siltä varalta, että haluaa iskeä sillä jotakuta.


      • hm ikävää
        femmel. kirjoitti:

        Ei etiketti ole sitä varten, että sun elämä tehtäisiin hankalammaksi tai että sun tarvitsisi stressata pikku asioista sen sijaan, että voisit nauttia. Se on sitä varten, että ihmiset osaisivat ottaa muut huomioon ja käytöstavat eivät tule kaikilta luonnostaan.

        Joku haarukan pitäminen ei ole kovin olennaista muiden huomioimisessa mun mielestä. Mutta se, esimerkiksi, että niistätkö ruokapöydässä (aivan käsittämätön tapa!) tai käytätkö hammastikkua väärin, niin sillä on jo muiden kannalta merkitystä.

        Kyllä sä saat olla ihan oma itsesi ilman ihme pönötystä, kunhan et vähennä muiden ihmisten viihtyvyyttä. Itse en ainakaan stressaisi haarukasta.

        Pitäisikö rynnätä niistämään siis vessaan vaikka joka toinen minuutti? Minulla on vasomotorinen nuha, ei siis mikään flunssa. Tietenkään niistäminen julkisesti ei ole miellyttävää, mutta jos nenästä alkaa ilman ennakkomerkkejä valua nestettä lautaselle, ei auta kuin niistää.


      • mikä on oikea?

        Mä olin lapsena vasenkätinen ja olen edelleen molempikätinen.
        Jäin miettimään tota ruokailua...
        Kyllä mut niin tiukasti koulutettiin lapsena, että syön "normaalisti" haarukka vasen/ veitsi oikea.
        (en tiedä, liittyykö tähän, mutta mulle vasen/oikea tai ilmansuuntien hahmottaminen on vaikeaa?)
        Mikä on väärin?


      • Ei kun
        Luonnollisesti= okei kirjoitti:

        OMPAS OUTOA !

        Minä en kyllä osaisi millään käyttää veistä vasemmalla kädellä, siis, vaikka paloitella ruokaa, kun olen oikea kätinen. Haarukkaa, ainakin usein käyttän vierailulla ja ravintoloissa vasemassa kädessä, kuten etiketin mukaan on soveliasta, kotona syön milloin mikin tuntuu parhaimmalta, jopa oikeakätisesti haarukalla ilman veistä. Mutta veitsi ei istu vasempaan käteen, en saa leikattua sillä.

        Minä ainakin teen niin, että leikkaan oikealla kädella ja sitten vaihdan haarukan oikeaan käteen. Joku jenkkiläinen vakooja oli kuulemma jäönyt kiinni tuon tavan takia, koska usassa kaikki syö noin, toisin kuin Euroopassa.

        Eihän sitä tapaa opi, jos kukaan ei sitä opeta.


      • Muodollisuuksia!
        Ei kun kirjoitti:

        Minä ainakin teen niin, että leikkaan oikealla kädella ja sitten vaihdan haarukan oikeaan käteen. Joku jenkkiläinen vakooja oli kuulemma jäönyt kiinni tuon tavan takia, koska usassa kaikki syö noin, toisin kuin Euroopassa.

        Eihän sitä tapaa opi, jos kukaan ei sitä opeta.

        Kuka sit jaksaa ottaa (ketä kiinnostaa! - toisten orjia?) ne viimeisen päälle tosissaan!


      • kotikasvatus?
        mikä on oikea? kirjoitti:

        Mä olin lapsena vasenkätinen ja olen edelleen molempikätinen.
        Jäin miettimään tota ruokailua...
        Kyllä mut niin tiukasti koulutettiin lapsena, että syön "normaalisti" haarukka vasen/ veitsi oikea.
        (en tiedä, liittyykö tähän, mutta mulle vasen/oikea tai ilmansuuntien hahmottaminen on vaikeaa?)
        Mikä on väärin?

        Tuo on varmaan se pointti: jos lapsena on saanut syömisen suhteen "tiukan koulutuksen", se on iskostunut jonnekin takaraivoon, ja tulee luonnostaan.

        Toisille siis tällaiset luontevampaa kuin toisille. En lähtis kuitenkaan mitään kansakunnan kahtiajakoja asian perusteella vetämään. Vaikka kuinka hallitsisi etiketit joku ihminen, voi olla hyvinkin törppö monella muulla tapaa kanssaihmisiä kohtaan.


      • Juhlissa
        HannuV.P kirjoitti:

        Sehän siinä juuri onkin, että olen umpioikeakätinen!

        Jokainen saa tehdä niin kuin haluaa. Ei haittaa jos haarukka on oikeassa ja veitsi vasemmassa kädessä. MInä olen oikeakätinen, mutta pelaan jääkiekkoa leftin mailalla. En ole ainoa oikeakätinen joka pelaa jääkiekkoa leftin mailalla.


      • tattarisuolainen
        Näb kirjoitti:

        Arvon jumala, ymmärtäisitkö että joillekkin ihmisille jotkut asiat voi joskus olla hankaliakin.

        Tästä syystä vasenkätisille ei noin vain opeteta kirjoittamaan oikealla.

        Haista sinä paska! Kaiken oppii, jos halua on. Vain luuserit kätkeytyy "en mä millään opi" tarinan taakse.


      • sekakätinen
        mikä on oikea? kirjoitti:

        Mä olin lapsena vasenkätinen ja olen edelleen molempikätinen.
        Jäin miettimään tota ruokailua...
        Kyllä mut niin tiukasti koulutettiin lapsena, että syön "normaalisti" haarukka vasen/ veitsi oikea.
        (en tiedä, liittyykö tähän, mutta mulle vasen/oikea tai ilmansuuntien hahmottaminen on vaikeaa?)
        Mikä on väärin?

        Aivan kuin minun tarinani. Minut on myös käännytetty lapsena oikeakätiseksi, mutta useita asioita teen vasemmalla. Osaan useimpia asioita tehdä kummallakin kädellä. Minulla on myös välillä vaikeaa hahmottaa vasen ja oikea.
        Sanomalehdet luen takasivulta alkaen, vasuritapa kuulema.


      • ...
        Juhlissa kirjoitti:

        Jokainen saa tehdä niin kuin haluaa. Ei haittaa jos haarukka on oikeassa ja veitsi vasemmassa kädessä. MInä olen oikeakätinen, mutta pelaan jääkiekkoa leftin mailalla. En ole ainoa oikeakätinen joka pelaa jääkiekkoa leftin mailalla.

        Suuri enemmistö oikeakätisistä pelaa leftin mailalla...


      • tärkeysjärjestys
        tattarisuolainen kirjoitti:

        Haista sinä paska! Kaiken oppii, jos halua on. Vain luuserit kätkeytyy "en mä millään opi" tarinan taakse.

        Ei etiketeistä ole hyötyä, jos täällä hastattelee toisia moisten "puuteeiden" takia -


      • no voihan
        omituista - kirjoitti:

        lauseeni meni: "tahallaan saattaa tehdä jonkun viban" - miksihän järjestelmä herjaa?

        Lukee "tahallaan saatana tehdä...". Taitaa olla sulla sellainen automaattinen tekstinsyöttö?


      • Suom. sananlasku:
        protestiakin joskus kirjoitti:

        Tuo on mielestäni se oleellinen: itse olen oikeakätinen, ja käytän haarukkaa ja veistä "väärin päin". Mielestäni vas. kädellä on helpompi leikata milloin mitäkin tai käyttää muutoin vaan apuna, kuin viedä vas. kädellä haarukkaa suuhun (veitsen ollessa oikeassa). Huti kai menis, :D - tai ei vaan tunnu luontevalta.

        Mut ketäpä se häiritsee, eihän kukaan voi tietää, kuka on vasuri- ja kuka oikeakätinen. Ja jos se pistää silmään, niin kysymyksessä ovat mielestäni juurikin ne "fiksut", joiden pitää vaan päästä näpäyttämään jostakin. Eli kertoo ihmisen perusluonteesta. Jos muuotin siististi syö, niin eipä tuon luulis toista haittaavan. (Itseasias tällaisis vois nostaa pieni protestimieliala jopa päätään, jos oikein huomaisin / huomaan jonkun "kyttäävän". :D - nin sitten tahallaan saatana tehdä jonku "viban" , ja nauraa "partaani" neurootikoille - kohtuus nimittäin / kuitenkin kaikessa. Kyllä käyttäytyä hautessani / tarvittaessa osaan silti - )

        Hullu ei huomaa ja viisas pysyy hiljaa!


      • Turha.murhe
        HannuV.P kirjoitti:

        Sehän siinä juuri onkin, että olen umpioikeakätinen!

        Kukaan ei kiinnitä siihen huomiota, jos osaat oikein ruokailuvälineitä käyttää. Vasenkätisiä on yhä enemmän tänä päivänä. Kukaan ei kysy, miksi pidät veistä vasemmassa kädessä!


    • oikea vasen

      Minäkin olen oikeakätinen mutta jotkin toiminnot suoritan vasenkätisesti kuten mailapelit ja sinun mainitsemasi ruokailu mutta en koe sitä ongelmana.

    • Kela

      Oletko hakenut apua vammaisuuteesi?

      • mikä on oikein?

        Uskon,
        että maailmasta löytyy isompiakin ongelmia, kuin vasenkätisyys.
        Siksi en ole hakenut siihen mitään apua.
        Tulen kyllä hyvin toimeen kahdella toimivalla kädellä.


    • Eikös pääasia ole,että ruoka maistuu?Vähät välitä etiketeistä!

      • diipadaapada

        joissaki hienosto kulttuurissa se näkyy aika paljo,tosi jos aina syöt väärinpäin ku muut, ni näytät ainaki persoonallisuutta


      • rennon fiksusti
        diipadaapada kirjoitti:

        joissaki hienosto kulttuurissa se näkyy aika paljo,tosi jos aina syöt väärinpäin ku muut, ni näytät ainaki persoonallisuutta

        Hienostokulttuuri on sit yhdyssana.:D

        Itse oikeakätisenä syön haarukan ja veitsen kans "väärin päin". Loogista on mielestäni se, ettei haarukka vaan luonnistu suuhun menemään sen kummemmin "väärällä" kädellä, jos siihen veitsi tuleeki kaveriks. On myös ruokia, joita voi syödä haarukalla ilman veistä, nimittäin.

        Hammastikun käytöstä: ruokapöydässä voi sitä fiksusti käyttää jos toisella kädelllä suojaa suutaan hieman samalla. Tällainen etiketti iskostunut omaan päähäni, vaikken juuri hampaitani tikulla kaivele ellei erityinen tarve. Kylppäritiloissa peili tuo lisäarvoa toimitukselle. :)


      • pääpointtini siis:
        rennon fiksusti kirjoitti:

        Hienostokulttuuri on sit yhdyssana.:D

        Itse oikeakätisenä syön haarukan ja veitsen kans "väärin päin". Loogista on mielestäni se, ettei haarukka vaan luonnistu suuhun menemään sen kummemmin "väärällä" kädellä, jos siihen veitsi tuleeki kaveriks. On myös ruokia, joita voi syödä haarukalla ilman veistä, nimittäin.

        Hammastikun käytöstä: ruokapöydässä voi sitä fiksusti käyttää jos toisella kädelllä suojaa suutaan hieman samalla. Tällainen etiketti iskostunut omaan päähäni, vaikken juuri hampaitani tikulla kaivele ellei erityinen tarve. Kylppäritiloissa peili tuo lisäarvoa toimitukselle. :)

        Nipottamaan en ala!


    • uskusuttysrj

      Mistä sitä kukaan tietää sitten ootko oikea vai vasenkätinen.
      Ja jos se häiritsee muita että syöt "väärinpäin" niin häipyköön pöydästä.

      • sama vika

        Ton kun sanon luokanopettajalle niin...:D


      • jotain rajaa
        sama vika kirjoitti:

        Ton kun sanon luokanopettajalle niin...:D

        Keskittyköön he vaan kirotusvireisiin, ja jättäköön haarukan ja vaitsen oikean käytön opettamisen vanhemmille, kuten sen perunankuorimisenkin, elleivät naperot vielä sitä itse osaa.

        Opettajat varmaan aika ylikuormitettuja muutoinkin, kun joka paikkaan pitäis revetä, joten jotai rajaa. Vanhat kansakoulun ja koulukunnan opettajat ja asia asia erikseen. Totean tähän sivusta, en ole siis itse opettaja.


    • -.,mnb

      Johan onkin maatakaatava etikettivirhe, jonka takia et saa kutsua kuninkaallisille.

    • mii3

      Kyllähän se vähän kiinnittää huomiota, jos aterimet on väärinpäin kädessä. Ex-miehellä oli tuollainen tapa ja alussa tuntui hassulta, mutta siihen tottui oma silmäni. Muuten kun kuitenkin söi ihan nätisti. :) Jossain perusravintolassa (Amarillo ym.) ei kai tuo mikään etikettivirhe ole, muutenkin niin rento paikka. Mutta ehkä jossain tosi hienossa ravintolassa, missä niitä aterimiakin on useita ja syödään pitkällä kaavalla voidaan tuohon väärään tapaan katsella pitkin nenänvartta. Mutta sellaisessa ravintolassa nyt voi mokata monella muullakin etikettivirheellä. :D

      Mut ei se ole mahdonta opetella syömään toisinkin päin - treeniä ja omaatahtoa vaan peliin! :)

      • mii3

        Eikä se oma kätisyys tuohon vaikuta, itse olen vasuri ja syön etiketin mukaan. Ja niin syö oikeakätiset perheenjäsenenikin. :) Ehkä se on vain lapsuudessa opeteltuja käytöstapoja...


      • Nainen-64
        mii3 kirjoitti:

        Eikä se oma kätisyys tuohon vaikuta, itse olen vasuri ja syön etiketin mukaan. Ja niin syö oikeakätiset perheenjäsenenikin. :) Ehkä se on vain lapsuudessa opeteltuja käytöstapoja...

        Kaikki muutkin sen on joutunu opetteleen; eii ihan luonnostaan syödä vasemmalla kädellä haarukalla ja mieluummin itsekin käyttäisin oikeaa.. Mutta nuo ovat vain ihmisten keksimiä kummallisia tapoja, ei ole pakko noudattaa ;) Itselläni ei kyllä tarpeeksi pokkaa ole olla noudattamattakaan...


      • femmel.
        Nainen-64 kirjoitti:

        Kaikki muutkin sen on joutunu opetteleen; eii ihan luonnostaan syödä vasemmalla kädellä haarukalla ja mieluummin itsekin käyttäisin oikeaa.. Mutta nuo ovat vain ihmisten keksimiä kummallisia tapoja, ei ole pakko noudattaa ;) Itselläni ei kyllä tarpeeksi pokkaa ole olla noudattamattakaan...

        Ohhoh, jos poka loppuu jo haarukan pitämisessä.. :O Kuulostaa rajulta.

        Toivottavasti et elä elämääsi liikaa muiden ajatuksia miettien.


    • oikeakäsi

      Samalla tavalla minäkin syön,haarukka oikeassa ja veitsi vasemmassa. Ikäni niin syönyt enkä osaa toisinpäin. Olen oikeakätinen muutenkin enkä ole vain saanut tuntumaa "oikeoppiseen" tapaan. Jos joku kysyy niin sanon vain että en osaa toisinpäin ilman että ruoka on sylissä. harvemmin kukaan kuitenkaan ihmettelee,ehkä joissain hienoissa ravintoloissa voitaisiin katsoa pitkään mutta niissä en käy joten ei ongelmaa.

    • kokkipena

      Mä kans pidän ruokailuvälineitä väärissä käsissä, ja eipä mua kauheasti edes kiinnosta mitä siitä ajatellaan. Kunhan ruuan saa lautaselta suuhun niin oon tyytyväinen.

      • sefvsef

        Niinpä, taitaa olla haaruka-veitti-neurootikon mietteitä ne, että mitähän aattelee muut siitä että piän näitä kaluja muka väärissä käsissä. Jos muona on kyllin hyvää ja ihmisillä riittää puhuttavaa keskenään, ei keneltäkään herjenne ennää huomiota siihen millä tavoin joku pitää aterimiaan.
        Kuhan ei paljain käsin mätä ruokaa niinku se Oiva Lohtander 7 vuoden takaisessa SAK:n mainoksessa, ei pitäisi olla mitään pelkoa että ketäänkiinnostaisi tarkistaa onko kaikilla muilla kalut oikein käsissä


    • kkfjfjfbgngmglglfjfk

      Noin minäkin olen syönyt pienestä asti ja syön edelleen. Huomasin että se ärsyttää suunnattomasti yhtä hienostelevaa sukulaista. Minua se huvittaa ja siksi sen seurassa teen tuon vääräkätisen syömisen oikein korostetusti ja pidän viinilasia kuten kaljatuoppia, kouralla. Ajattelin että jos tolleen saisi perinnön atuajassa, kun vaarallistahan tuollainen pidätettt kiukku on:)

      • Bejiejiwjijiejijijij

        Voi voi :). Joudut juomaan sitten liian lämmintä valkoviiniä, kun käsi sen lämmittää.


    • eatmeeee

      On se tosi paha etiketti v irhe.Minulla on sama juttu , syön niin , että haarukka on oikeassa kädessä ja veitsi vasemmassa.Harkitsin pitkään itsemurhaa, on se niin kova paikka. Mutta sittern aloin syömään lusikalla kaiken ruuan, ja sen jälkeen mättötuokio on ollut pelkkää juhlaa ! Suosittelen.

    • Hannu vaan

      En minäkään osaa mukavasti pitää haarukkaa vasemmassa ja veittä oikeessa, koska oon oikiakätine. Aina on oikees haarukka ja veitti vasemmassa. Monesti ei tartte ees veittä.
      Toki nyt mikäli joskus aniharvo oon jossain hienommassa tilasuuessa jossa juuvaan vaikka viintä peräti ja koitetaan keksiä jotain puhuttavaa vastapäätä istuvan sattumanvaraisen henkilön kanssa vaikkei vois puhuminen vähempää kiinnostaa sillä aikaa kun nälkäisenä odottaa jotain milliramman painoista annosta jota hienot kokit valmistelee puoli tuntia keittiössään, niin semmosissa tilasuuksissa syöessään tekee mieli vilkuilla onko jollakulla toisella seurueeseen kuuluvalla aseet väärissä käsissä tai syökö joku pelekällä haarukalla. Jos yksikin niin sillon kyllä uskaltaa itekkin panna aterimet vääriin käsiin ja syöä mukavammalla tavalla ku htken juhlallisuus edellyttäisi.

    • Kakki kaikki

      Mä en osaa käydä paskalla sotkematta itseäni!

      • pylly puhtaaksi

        saanko tulla pyyhkimään sinun pyllyä? Kiitos, Kaunis, Ihana?


    • Pieni ele

      Ja sitten lopuksi ne ruokailuvälineet lautaselle oikein: kuten aloitettaessakin, haarukka vasemmalle, veitsi oikealle (terä sisäänpäin eli haarukkaa kohti) kello viiden kohtaan.(Siitä ne on helppo koota pois jos on pino lautasia käsivarrella.) Ei siis sikinsokin ympäri lautasta tai kikkailua haarukan piikkien väliin tungetulla veitsellä. Ja sitä lautasliinaa ei laiteta lautasen päälle jämien peitoksi vaan jätetään lautasen viereen. Kiitos tv tarjoilja.

    • Oikeakätiset käyttää haarukkaa oikeassa kädessä, veitsi on vasemmassa, vasenkä-tiset tekee päinvastoin. Eikä lapset nyt osaakaan syödä oikeaoppisesti muutenkaan, ellei joku ole opettanut..........eli, kumpi kätinen olet ? Itse olen oikeakätinen, kuten vanhempani, mutta isosiskoni on vasenkätinen. Se voi olla aika hankalaa, jos ei e-des aikuinen osaa syödä oikeaoppisesti......

      • veitsi-suussa

        Niin, nimerkki piti kaiketi oleman MissAmerikka: Missä ravintolassa katetaan haarukat oikealle? No nykyään mallimaa-Suomessa taitaa haarukat ja muut löytyä Ikean savipurkista keskeltä pöytää.


    • Tosi on

      Etikettivirheestä on hyötyä taloudellisesti, mikäli omistaa virheellisen etiketin. Yksilöllisyys on aina ainutlaatuista ja harvinaista siksi kallista, etiketeissä ja kaikessa muussakin.

    • rahvas88..

      Nuo taas noita homojen tarinoita. Kunnon äijä syö käsin ja röyhtäilee.

      On sullakin murheet.

      • oppinutta

        ja pieraisee.


    • luonnon tie

      Jes, kerrankin hyötyä olla vasenkätinen! Muut syö usein väärin mä en!

    • kuka mitenkin

      Olet varmaan "piilo"vasenkätinen, minä teen muutamat työt vasenkätisesti esim juuriharjalla harjaaminen sujuu vain vasemmalla ja jonkun lattiarätin kierrän kuivaksi vasenkätisesti, nelikymppinen poikani syö juuri niinkuin sinäkin ja pojanpoikani onkin sitten ihan aivan vasenkätinen että näin se menee.

      • konservativisti

        nykymaailmaa; kirkko sponssaa hevibändejä ja tulkkaa oppiaan miten sattuu, kaiken maailman tapakulttuurihölmöilyä ja melkein mitä vaan perustellaan persoonallisuudella, yksilönvapaudella, jne. kukkahattuhömpällä, kohta on varmaan pers.nimissä ihan ok istua puoliringissä kattilan ympärillä ja syödä kauhalla.


    • suomen rumin ämmä

      Täällä samanlainen vammanen, oikeakätinen oikeastikin. Jos se jotain häiritsee niin ostakoon elämän. I don´t give a shit :D

    • Ytterjeppo-Man

      Sinä varmaan joudut kadotukseen tuon väärin syömisesi takia. Polttivathan ne taannoin punahiuksisia naisia roviolla kun ne luuli että ne on noitia....

    • eiväliäkaisilä

      No minusta jokainen saa syyä sillä puolen kun haluaa! jos joku siitä nipottaa ni siinä olkoot!
      Parempi kai se on että se ruoka menee suuhun eikä lennä minne sattuu ko yrittää syödä '' oikein'' :D
      Höpötyksiä tollaset ''säännöt'' ihmien saa syyäkkää rauhasa :DDD

      • konservatisti

        No on täällä sentään jotain etikettisääntöjä vielä voimassa; esim. ihmiset eivät pasko suoraan katuojaan muiden nähden, vielä. Lähimuistista kulttuurimallina Intia.
        Mutta ehkä tämäkin on kohtapuoleen sitten hyväksyttävä, kun kaikki tavat ja mallit tuntuu kelpaavan.


    • suomen paskin syöjä

      Sama homma. ei kyllä tekis mieli mennä mihinkään hienostuneeseen ravintolaan.

      • oppinutta

        minä syön hhaukkaruokia isolla jälkiruokalusikalla, ja lusikkaruokia talikolla.


    • 13+2

      Jos syön haarukalla ja veitsellä, on haarukka vasemmassa kädessäni.
      Jos syön pelkällä haarukalla, on se oikeassa kädessäni.

      Jos joku joskus huomauttaa että teen joitain asioita väärällä kädellä, niin vastaukseni on hyvin helppo... Olen vasenkätinen joten tietysti voin halutessani tehdä asiat päinvastaisella kädellä kuin oikeakätiset. Oikeasti sillä ei usein ole juuri mitään tekemistä asian kanssa, mutta vasenkätisyys on täydellinen tekosyy rikkoa tuollaisia turhanpäiväisiä normeja.

      Matkaillessani rikon myös yleensä etikettiä ja aiheutan pahennusta.. Tapanani on nimittäin ojentaa maksaessani rahat vasemmalla kädellä, se kun tulee niin tottumuksesta. Esim. muslimimaissa se rahan antaminen pitäisi tietysti tehdä oikealla kädellä. Itse ajattelen että jos ei kelpaa raha vasenkätiseltä vasemmasta kädestä, niin sitä ei ole pakko ottaa sitten vastaan. ;) Tai jos joku siitä loukkaantuu että vasenkätinen sattuu käyttämään vasenta kättään, niin se on sitten ihan kyseisen henkilön omassa päässä oleva ongelma.

      • vasurihhh

        Vasurina mä ojennan rahat oikealla kädellä. Oon huomannu tekeväni monia pikku juttuja luontevasti oikeakätisten tapaan, vaikka olen umpivasuri. Ei onnistu saksien tai veitsen käsittely oikealla kädellä.


      • mikä on oikein?

        Mulle on matkoilla sattunut vastaavia mokia.
        Tiedän, että eräissä maissa vasen käsi on "saastainen", sillä pyyhitään vain peppua. Olen jopa ottanut ruokaa vahingossa vasemmalla kädellä.

        Yritän nyt opetella oikeakätiseksi, mitä koulussa aikoinaan yritettiin.
        Valitettavasti aivopuoliskoni eivät sopeudu siihen..
        (oi, mitä teen, kirjoitanko tästä s24:ään uuden jutun?)


      • 45v

        Syömisestä tässä kai oli kysekin!
        Opetelkaa nyt ihmiset syömään tapojen mukaisesti; haarukka vasemmassa ja veitsi oikeassa kädessä.
        Jopa pienet lapset oppivat sen jos oikeassa oppimisympäristössä.

        Haarukkaa voi joissain tilanteissa käyttää oikeassa kädessä jos/ kun ruoka helposti syötävää mutta silloin veitsi on lautasella tai ei varsinkaan vasemmassa kädessä.

        En ymmärrä mikä tässä on niin vaikeaa. Omien lapsieni kaikki tarha- ja koulukaveritkin ovat osanneet käyttää ruokaillessa veistä ja haarukkaa.
        Kuuluu yleissivistykseen omata ruokailuvälineiden käyttö, puhumattakaan muista päivittäiseen ruokailuun liittyvistä hyvistä tavoista.
        Yksi lapsistani on vasenkätinen. Hän on luontaisesti oppinut käyttämään haarukkaa oikeassa ja veistä vasemmassa, muuta perhettä seuraamalla.
        Vasenkätisiä ei tietenkään pidä pakottaa..

        Hyvät ruokailutavat ja niiden opettelu kuuluvat yleissivistykseen.


    • ääliöt@24

      milloin ylläpito/adminosasto pitää ääliökontestin. Tämä hemmo joka näitä lässyaiheita nostaa pintaan on ääliöiden aatelia.
      Ootko tullut ajatelleeksi (jota epäilen vahvasti) että sinulle maksetaan siitä että olet pölvästi. Onnea!

      • konservatisti

        Sinänsä täällä voi olla ihmisiä, jotka ovat siviilielämässä ihan ok, vaikka nyt tämän haarukka-asian kanssa. Saavatpahan täällä vapautuneesti kirjoitella ja syödä vaikka kummalla kädellä suomi-palstalla ja testailla ketkä kaikki näihin heitettyihin täkyihin tarttuvat. Aiheethan täällä on tietysti mitä ovat, mutta jopa me molemmat täällä kirjoittelemme ja kommentoimme, sekin osoittaa jo jotain aiheesta ja vastaajista.


    • ihan sama

      Häh, kunhan syöt siististi!
      Etikettivirheen teet siinä, jos teet numeron haarukkakädestäsi. Jos ruoka ja keskustelu on hyvää, ei kukaan katsele toisten syömätapoja ja tää vanha sanonta "Tyhmä ei huomaa, viisas ei kerro", pätee tähänkin.

    • Amerikkalaiset

      syövät haarukka oikeassa kädessä ja veitsi vasemmassa. Euroopassa tätä katsotaan maalaiseksi tavaksi.

      • Kippis

        Niin ja juovat viiniä tarttumalla kupuun! Jos katsoo elokuvia, sarjoja jne tämä on enemmän sääntö kuin poikkeus. Eikö niille voisi opettaa että jalasta kiinni. Viiniä nautitaan kaikilla aisteilla maku, tuoksu, väri ( ääni jos kilistetään lasia). Väri ei voi tarkastella jos lasin kupu on sormenjäljistä samea. Lisäksi viini (vv) lämpenee nopeammin, jos käsi lämmittää lasin kupua.
        Noh, tästäkin tulee kai huutoa tyyliin että minä juon viinani miten lystään ; )


    • Ei kristalli kilise

      Mitä väliä? Kun kotona syö on ihan sama miten sen tekee. Kun on jossain hienommassa tilaisuudessa, syö silloin oikeaoppisesti.

      Itse käytän vain yhtä aterinta, joko haarukkaa tai lusikkaa ja se on oikeassa kädessä.Paloittelen/survon ruokani ensin.

    • Omat tavat

      Minä syön lusikalla kaikki ruuat! Eikä kukaan ole vielä valittanut edes Linnan juhlissa!

    • No brolemos

      Ei ole mikään virhe - virhe oli yrittää pakottaa ihmiset toimimaan samalla tavalla. Vasurit ja monet muutkin syövät mainitulla tavalla. Jatka vain ilman stressiä, et ole ainoa ja toimit aivan oikein.

    • tosipahaaa

      kysykää "viisipiikkistä" käyttäviltä mitä oikeakätisyys merkitsee

      • ymmärtää jos kertoo

        No,, ei mitään, kerron tekeväni kaikki asiat päinvastoin.


    • Tapa kouluttaja

      Ei tuo nyt niin paha ole.

      Sen sijaan todella törkeältä näyttää, kun jotkut tupakkaa polttaessa pitävät sitä oikeassa kädessä, vielä törkeämpää jos tupakkaa pidetään peukalon ja etusormen välissä, kun oikea oppinen tapa on keskisormen ja etusormen välissä.

    • Russian way

      Syöt venäläisittäin, jos et tiennyt.

    • varmanpäälle

      Ei iso virhe, ite käytän lusikkaa ;)

    • tarvittaessa vasuri

      Olen oikeakätinen 39v mies ja kerran ko. käsi oli kipsissä joten oli pakko opettaa vasuri tuuraamaan oikealla kädellä tehtyjä hommia.
      Aina multa on sujunut ruokailukin haarukka vasemmassa ja veitsi oikeassa kädessä vaikkakin yksin syön pelkällä haarukalla oikealla kädellä kun se on kuitenkin helpompaa.

      Leikkaan hiukseni itse ja takahiusten leikkaus peilin kautta molemmin käsin se vasta mielenkiintoista onkin kun käsiä on ohjattava peilikuvana normaaliin verrattuna :)

      Ilmeisesti ihmiskroppa on sen verran laiska tms. ettei "kannata" järjestää huipputarkkaa motoriikkaa kuin yhteen käteen...

    • joku1111

      mieki syön veitsi vasemmassa kädessä, vaikka olen oikea kätinen :)
      ei sillä ole mtn merkitystä missä kädessä :)

    • ihminen osaa syödä

      onko aloittaja edes ihminen

    • Hokaatsä?

      Jos lähdetään siitä, että minä maksan itse ruokani, omalla rahallani. Niin minä teen sille ruoalle ihan mitä minä itse haluan. Syön vaikka sormin. Jos jonkun sielu ei sitä kestä, niin se on voivoi.

      Kas kun niillä olemattomilla etikettisäännöksillä voi pyyhkäistä vaikka karvaisen perseen.

      Tajusitteko pointin??

    • 098765mm

      Voi hitto miten tyhmiäkysymyksiä!

    • Joutavaa

      Moi.Entäs sitten?Älä joutavia murehdi on hyvä,että olet erilainen edes syödessä.

    • ihminen osaa syödä

      ei haarukkaa perseeseen pistetä no ei se kyllä ihmiselle tulisikaan edes mieleen taidatkin haluta sinne jotain muuta mutta se ei sitten kiinnosta minua noo palataan asiaan kyllä äitisikin on opettanut syömään ja lapsikin oppii syömään ei edes vauva pistä tuttipulloa perseeseensä nyt kannattaa ottaa äitiin yhteyttä ja sitten yhdessä lääkäriin hakemaan apua ja voi saada pilleri kuurin jotta oppii taas olemaan ihmisiksi ja jos sekään ei auta niin hoitoon vähäksi aikaan niin oppii ihmisen käytös tapoja kyllä lääkäri osaa neuvoa paremmin ja äitisikin voi taas olla ylpeä

    • hemit1

      Kyllä pöytätavat pitäisi osata.

    • Ei se mikään virhe ole , lapsesta asti olen itsekkin noin syönyt ,haarukka oikeassa kädessä, eikä ole mieleenkään tullut ,että tekisin jotenkin väärin. Jatketaan vain syömistä ,miten itsestä parhaimmalta tuntuu .

    • Eddy Ketty

      On paha etikettivirhe. Osoittaa, että olet juntti. Vielä kun nuolet myös veitsen ja otat samalla veitsellä voita, niin johan on ilmestys.

    • Ystävä

      Hannu hyvä!
      Vielä 1950 -luvulla vasenkätisistä tehtiin kansakouluissa pakolla oikeakätisiä. Tänä päivänä ymmärretään sen älyttömyys. Ei ole mikään etikettivirhe eikä sinne päinkään. Tartu huoletta välineisiin juuri niin päin kuin aivosi käskevät niitä ruokaillessasi käyttää!

      Tiedän sotainvalidin, joka oli syntynyt vasenkätiseksi. Hänet oli koulussa pakotettu oppimaan oikeakätiseksi. Hän menetti sodassa kuinkas muuten kuin oikean kätensä. Sodassa vammautuneille yksikätisille oli oikein järjestetty kurssi sitten parannuttuaan - heitä oli paljon - ja niin sama mies sai alusta opetella vasenkätiseksi. Siitä alkoi ymmärryksen siemen itää yhteiskunnassa. Vei tietenkin aikansa, että siemen alkoi itää ja levisi kaikkialle käytäntöön asti.

      Huoli pois, Hannu! Ole oma itsesi ja olet parhaimmillasi. Iris

      • gn6udhb5

        Ai että 50-luvulla?

        Itse aloitin kouluni vasta 90-luvulla, vaan eipä estänyt opettajaa kieltämästä vasemman käden käyttöä kirjoitukseen. Vasta muutamaa vuotta myöhemmin tajusin ettei sillä ollut mitään oikeutta tehdä niin. Samalla aloin ymmärtää, että minulle oli tehty peruuttamatonta vahinkoa. Sen jälkeen en ole enää kyennyt käyttämään kumpaakin kättä tasapuolisesti, niinkuin aiemmin.

        Yritin harjoitella useampaankin otteeseen, mutta epäonnistuin.


    • dfg2

      vitun etiketti pellet vetäkää vittu päähänne siinä on etikettiä vitun vammaset.....

    • kaarloo

      m' taas sy;n etiketin mukaan,en osais kunnolla k'sitell' veist' vasurissa. mut jos sy;n pelk'll' haarukalla, sit se on oikeessa. ja jos en k'yt' veist', olen juntti.

    • jarik

      Olen oikeakätinen ja syön haarukka oikeassa kädessä.Tunnen tekeväni suuremman etikettivirheen,jos suttaan pöydän tai itseni tai molemmat.

      • HannuV.P

        Katsokaatten, kun osaisin syödä auttavasti "oikeaoppisesti", mutta koen sen hankalaksi lapsuudesta asti juontuneen rannevamman vuoksi jossa ranteeni ei käänny yhtä hyvin kuin oikea. Veitsen käyttö vasemmalla ei tuota hankaluuksia vain haarukka. Tästä syystä olen ikään kuin pakoitettu syömään peilikuvana.


    • Oikeaoppinen

      Oikea käsi on syömistä varten vasemmalla pyyhitään takapuoli.

    • supertrouper

      Tiedän kaksi henkilöä, jotka syövät aterimet väärissä käsissä. He itsepintaisesti inttävät että "mitä sitten?".

      Tapa ja asenne ovat yhdistelmänä moukkamaisia. Etiketti on myös toisen huomioon ottamista.

      Eihän tuo ketään fyysisesti haittaa, vaikka haluaakin rikkoa etikettiä. Se silti on tapa, jota kaikki odottavat. Eihän sekään ketään vahingoita, jos vaikka heittää roskia auton ikkunasta luontoon. Niin vaan ei silti saa tehdä. Eihän sekään ketään vahingoita, vaikka kansanedustajan vieras tekee natsitervehdyksen eduskunnassa mielipiteen vapauteen vedoten. Niin vaan ei silti saa tehdä!!

      • dgd56g

        Ihan tosissasiko vertaat haarukan pitämistä väärässä kädessä natsitervehdykseen?

        Roskaamisen haitallisuudesa voisi olla montaakin mieltä. Roskat sisältävät usein muovia, joka ei häviä luonnosta käytännössä koskaan.

        Etiketti on todellakin toisen huomioonottamista. Vaan kysymys kuuluu, että onko sinänsä merkityksettömistä säännöistä nipottaminen oikeasti toisten huomioon ottamista? Vai onko se pikemminkin turhaa snobailua ja ilonpilaamista?

        Eiköhän kaikilla ole hauskempaa jos ei pilata toisten iloa typerällä nipotuksella jostain millä ei ole edes mitään merkitystä.


    • ckutgkc

      Itselleni aikoinaan on koulussa opetettu käyttämään veistä ja haarukkaa "väärinpäin", koska olen vasenkätinen. Voin kuitenkin ruokailla aterimet mitenpäin tahansa. Outoa, jos minua on opetettu tekemään pahakin etikettivirhe.

    • mää

      Kuka määrittelee mikä on oikein tässäkin tapauksessa

    • tätiellen

      Ruokailu kätisyyden mukaisesti hankaloittaa yhdessä aterioimista jos istuimet ovat kovin lähellä toisiaan.
      Enemmän olen huolissani aterimien otteista, jotkut käyttävät haarukkaa kuin kauhaa, kun oikeaoppinen haarukan asentohan on piikit alaspäin ja ruokapalat nostetaan veitsen avulla piikkien selälle. Olen päiväkodissa töissä ja useat lapset väittelevät kanssani asiasta.

      • Silloin, jos ruoka pannaan haarukan piikkeihin, haarukka toki käytetään noin päin, mutta jos syö jotain irtonaisempaa, kuten riisiä, niin tottakai haarukka käännetään. Idioottimaista se olisi pitää haarukkaa väärin päin.

        Ehkä olisi ammatin vaihtoi paikallaan.


    • lehvä

      No, voi herranen aika! Pienet on Hannu-pojalla murheet. Jos joku nipottaja mielensä pahoittaa sinun "väärästä" haarukka/veitsi-järjestyksestä, niin so what? Sen v...n väliäkö sillä on kumpi välineistä on oikeassa ja kumpi vasemmassa kädessä, jos muuten käyttäytyy asiallisesti ruokaillessa!?

    • HannuV.P

      Kukaan ei ole moittinut minua etikettivirheestä, olen vain miettinyt asiaa.
      Olen edellisen kanssa samaa mieltä jos aterimia muuten pitää oikein ja käyttäytyy asiallisesti niin so what,

    • Vanha vasuri

      Vasenkätisenä käytän veistä ja haarukkaa samoin kuin avaajakin. Ei ole kukaan minua tavasta huomauttanut. Toki ravintolassa pitää ensin vaihtaa välineiden sijoittelua ennen kuin alkaa syömään.

    • ghj

      mut onhan tuo prvo,tuo pikkusen ylempänä oleva, joka vertaa tätä haarukka veitsi juttua lunnon roskaamiseen__-)(*&&^%$#@!

    • erimaa eritavat

      Nythän on niin, että tavat eri puolilla maailmaa vaihtelevat. Jopa läntisen etiketin mukainen tapa voi olla erilainen eri maissa. Eurooppalainen etiketti vaatii tuota ruuan leikkelyä suuhun haarukka vasemmassa kädessä, pala palalta. Mutta Valloissa leikataan ensin kaikki leikattava ja sitten otetaan kahveli kauniiseen käteen (niin, oikeaan!) ja mätetään pilkottu sapuska suuhun.
      Kummankin puolen nipottajat paheksuvat toisen tapaa. Eivätkö eurooppalaiset malta leikata pihviään kun eka palasta jo alkavat syödä sitä? Ja eurooppalaiset jenkeistä: kauheaa, nehän syö kuin lastentarhassa...
      Katso nyt että ruoka osuu suuhun, osuiko? hyvä, etiketti on täytetty.

      • dsfvsdfv

        Sitä minä en kans jaksa katella ko pijetää harrukkaa vasemmasa käesä ja veittä oikias kuten Rysselin pakotteet ( anteeksi tahdittomuuteni: hienot direktiivit) meärää ja varmaan vielä pikkurilliä pystyssä. Sitten se haarukka viiään YLÖSALASI suuhu niin että se piikistö sojottaa alaleukaa päin eli kovera puoli alaspäin. Se ei vielä riitä, vaan samalla pitää vönkätä pää vammaseen asentoon (lasetetaan leuka lähemmäs lautasta ja näytetään siltä ko oikialla korvalla tai leukaperällä koitettas kuunnella mitä asiaa ruualla on) . Voi tuska. Ite piän haarukkaa mieluummin oikias k'es alati oikein päin ja paan se suuhunki niin päin että piikit kaartuu kitalakea päi.


    • haarukka

      Olen musliimilainen, meillä tapana haarukka vain oikassa kädessä.

    • vasenkätinen.

      Hassu Ei tulisi mieleenkään mitkään etiketit kun syön. Olen vasenkätinen ja veitsi on aina vasemmassa vaikka missä söisin. Siitä se sotku syntyisi jos joutuisin etiketin mukaan samaistumaan tähän tapaan. Ole oma itsesi.

    • kummaa

      Miten on mahdollista, että aikuinen ihminen sotkee itsensä, jos vaihtaa haarukkakättä? Joku hienomotoriikkavamma?

    • ;__;

      Olen molempikätinen, eli mulle on periaatteessa täysin sama, missä kädessä pidän veistä. Kaikki sujuu.

    • Tuulia Jolla

      Kaikki ok niin kauan kuin et käytä veitsen sijasta leivänpalaa apuna, kun kasaat ruokaa haarukkaan.

      Jenkkilässähän on tapana, että pihvi pilkotaan haarukka vasemmassa ja veitsi oikeassa (koska veitsellähän se itse työ tehdään), mutta sitten lasketaan veitsi pois ja vaihdetaan haarukka oikeaan, jolla syödään ne palaset.

    • Niittipallero

      Teen samaa ja niin tekee moni tuntemani henkilö. Olen kylläkin normaalisti vähän molempikätinen, mutta vasurissa haarukka tuntuu niin epänormaalilta ettei siitä tule mitään.

      Ei kukaan oikein välitä, paitsi vanhahkot ihmiset (harvoin hekään). Mulle kyllä ala-asteella opettaja tuli kertomaan kuinka en tule koskaan saamaan poikaystävää koska heidän vanhempanasa käskevät jättämään mut heti kun näkevät että mulla on haarukka oikeassa :)

      Vanhemmat kyllä opetti, että tästä voi luistaa siten, ettei pitele veistä samaan aikaan, koska silloin haarukka saa kuulemma olla oiekassa.

    • Kylddyyripersoona

      Minä pidän haarukkaa ja veistä samassa kädessä, niin toimin ainakin puoliksi oikeaoppisesti.

      • aasiaa

        Sitten kun vielä käyttää niitä syömäpuikkojen tapaan, niin samalla ehtiikin useampien kansojen ruokailutapoja samalla.


      • aasiaa
        aasiaa kirjoitti:

        Sitten kun vielä käyttää niitä syömäpuikkojen tapaan, niin samalla ehtiikin useampien kansojen ruokailutapoja samalla.

        siis "ehtiikin kunnioittaa.."


    • Juhani A

      Olen 37-vuotias, enkä tähänkään mennessä ole oikeakätisenä oppinut syömään vasemmalla. Ilman että ruokaa leviää koko lähiympäristöön.

      Järkevintä siis pitää haarukkaa oikeassa kädessä.

    • turhaakin turhempaa

      Ei ole mitään niin turhaa kuin jotkut lapselliset etiketit joita ihmisten muka pitäisi noudattaa tai poroporvareitten mielestä jotenkin rahvas.

      Syökää kuten haluatte se ei kuulu muille.

      • pieni korjaus :)

        tai OLET poroporvareitten mielestä jotenkin rahvas.


    • -oikeajalkainen-

      Olen oikeakätinen. Pidän haarukka oikeassa kädessä, vasemmalla se ei oikein osu suuhun. Käytän tietsikan hiirtäkin vasurilla koska se on helpompaa ja käytännöllisempää. Oikea käsi jää numeronäppäinten paineluun.
      Ongelmana on kuinka päin käytän lusikkaa soppaa syödessäni, kuppi ylös- vai alaspäin.

    • Oikeassa kädessä

      Olen oikeakätinen ja teen samalla tavalla :)


      Siis oikeesti mahdotonta yrittää tuonetikettisääntöjän mukaan syödä, kun silloin syöntitapani taantuu taaperotasolle XDD


      OLEN VIRHE

    • 7+8

      karsee etiketti virhe
      kannatais pysyä vaan kotioloissa ryystämäss ettei muilla mee pala väärään kurkkuun

    • Al Dente

      Tuo haarukan pitäminen vasemmassa/oikeassa kädessä on myös alueellinen asia. Eurooppalaisessa etiketissä haarukka aina vasemmassa kädessä, mutta esim. USA:ssa ja Kanadassa katetaan juuri päinvastoin ja haarukkaa pidetään oikeassa kädessä.

      Jos etikettiä ajatellaan, niin oleellisempaa on valita oikea lasi juoman mukaan ja oikeat aterimet, jos ollaan päivällisillä, joissa on tarjolla useita ruokalajeja ja valmiskattaus.

      Kaikkein tärkein ohje on kuitenkin syödä rauhallisesti ja kiirehtimättä, niin, ettei oma lautanen ole aina ensimmäisenä tyhjänä. Ihan tyhjäksi ei lautasta pidä muutenkaan syödä. Jos ei tiedä miten pitäisi toimia, voi aina vaivihkaa vilkuilla miten muut tekevät. Ja tosiaan, se rauhallinen ateriointi on kaikkein tärkeintä muistaa.

      • aika muuttuu

        Ennen oli Sanelma Vuorteilla helpompaa. Maailma on nyt monikulttuurinen.
        Kaikki eivät suostu syömään vasemmalla kädellä.


    • pulu22

      Täällä sama. Musta tuntuu tyhmältä pitää vasemmassa kun oikea kätinen olen, tosin lapsena olin molempi kätinen. Vi ttuun etiketit ja syödään vaan.

    • weeedi

      Ei se tunnu haittaavan, mutta kunhan et syö pelkällä haarukalla ilman veistä, koska se näyttää lapsen sähläämiseltä.

    • kohtalotoveri--

      Mulla sama juttu. Olen täysin oikeakätinen, mutta syön haarukka oikeassa kädessä ja veitsi vasemmassa kädessä. En osaa syödä toisin päin.

      Miksi on edes keksitty sellainen "sääntö", että oikeakätisen pitäisi haarukoida vasemmalla ja käyttää veistä oikealla? Toisin toimiessaan hän käyttäytyy sopimattomasti, miksi ihmeessä näin? Sehän on täysin keksitty juttu!

    • Järkyttävää

      Yritin kahlata ketjua läpi, mutta en löytänyt kenenkään ottaneen esiin sen miten sitä haarukkaa käsittelee.
      Olkoon oikeassa tai vasemmassa, niin on hirvittävää, että haarukkaa pitää kädessä poikittain kuin puukkoa, jolla yrittää lyödä olkapäästä sisään, kun se pitää olla vatsaansohimisasennossa eli käden jatkeena suoraan. Edellinen on aitoa junttiutta.

      • refdsfds

        Haarukan tulee olla niin kuin sen tilanteessa kannattaa olla. Ei haarukasta oteta mitään tiukkaa asentoa, vaan se pyörii kädessä siten mikä milloinkin on järkevää. Järjetöntä alkaa nostelemaan käsivarsia ja pitää ranne tönkkönä jos pyöritellä rannetta ja vaihtaa otetta. Toki ymmärrän tönkön asennon teillä, joiden motoriset taso on vanhuksen tasoa. Taitava ihminen ei pidä haarukkaa tönkkönä kädessä.


    • Itsekin syön aina haarukka oikeassa kädessä. Eikä kukaan ole juuri koskaan siitä huomauttanut. Ei sitä yleensä kukaan edes huomaa.

      • konservatisti

        ei h..tti, rajat kiinni ja äkkiä.


    • trgfdgfd

      En ole koskaan kyseisestä tapaa opetellut. En ollut lapsenakaan niin tyhmä, että en kyseenalaistanut tällaisia sääntöjä. Kukaan ei osannut minulle perustella, että miksi minun pitäisi tehdä syömisestäni hankalampaa, joten olen syönyt aina oikealla kädellä ja syön tästä edespäinkin. Ainoa syy miksi söisin vasemmalla kädellä on halu kehittää tuon käden motoriikkaa.

    • IhmiskuntaOnMennyttä

      Oh the humanity...

      Kaikkein merkityksettömimmät asiat saavat eniten keskutelua aikaan....

    • mitävikaa

      Hei jee on muitakin jotka syö veitsi vasemmassa kädessä, tai pitäisikö sanoa haarukka oikeassa kädessä. Mielestäni se haarukka määrää syömisen joten veitsikäsi on vain apuna eli leikkaa ruuan pienemmäksi. Haarukka tekee suurimman työn, vähän niin kuin kirjoittaessa :D Jos yritän syödä vasemmalla kädellä pidellen haarukkaa niin tulee vaan "harakanvarpaita" :D

      Eiköhän vasen- ja oikeakätisyys ole keksitty pelkkiä sääntöjä varten.. Kukin syököön miten on oppinut!

      Mutta mullapa on myös voimaa vasemmassa kädessä kun leikkaan pihviä sillä.. :P

    • tikettiravintola

      Syön kanakontteja käsin , riisiä puikoilla ja soppaa lusikalla, veistä käytän jos pitää leikata esim pihvistä pala ja sitten siirrän sen palan tai keihästän haarukkaan ja mietin oikeaoppineisten lakisäännöksiä ruokailutavoista ja mietin olempa moukka kun en ole päässyt sivistyneisiin pöytiin keskusteleman ruokakeskusteluja välillä nokaten haarukalla jonkin eltantuneen ruokalajin näköisen palan sievään suuhuni liki tukehtuen siihen koska en muista nielaista ja pureksia palaani koska minulla on jotain tärkeää sanottavaa samalla hetkellä. Syyllistyn suureen etikettivirheeseen kun juon lasista ja sen reunoille jää huulipunastani rantu, sellanen punanen,- mieluten.
      Kaaheeeta sanovat muut ja katsovat tyrmistyneinä epänormaalia käytöstäni ja haluan vajota pöydän alle ja sen teenkin ja samassa tulee pöytäliina, lautaset, lasit , haarukat ja veitset sikin sokin ja hei kolmas jäkiruokalusikka, jotenkin onnistui jäämään pöydälle ja tästä painunkin jatkoa kirjoittamaan omalle koneelleni ja joskus ehkä saat lukea uusinta kirjaani. Minä ja ruokailutapani 345 sivua.

    • jufe

      ihan hirvee ongelma sulla. opettele käyttäytymään.

    • wooooot1

      http://lolfreerp.com/ - Check out this page with free RP codes :) Only three steps in 5 mins and you will get your code free!! VISIT, DOWNLOAD AND ENJOY BETTER GAME!

    • kunhanonsiistii

      Ole huoleti - australian Ykäkin lappoi mättöä nassuunsa kuvernöörin päivällisillä haarukka oikeassa kädessä oikein "nyrkki-otteella" eikä vieressä istuva Matt (etiketti-maisteri) pitänyt sitä mitenkään paheksuttavana.

      Itse toki käytän haarukkaa vasemmalla ja veistä oikealla kädellä haarukan piikkien osoittaen alas kuten kuuluu, mutta minä olenkin oikeastaan "molempikätinen" - lapsena jopa täysin, mutta vuosien varrella oikea-kätisyys on vallannut alaa.

      Käyttän rannekelloa oikeassa ranteessa vasureiden tapaan ja naiseni aina välillä huomauttaa tekemiseni olevan kuin vasurin - tosin paistinpannulla sekoitan oikealla kädellä yksikätisesti vasemman ollessa taskussa.

      Mihinkään etiketti-virheeseen tuskin syyllistyt, kunhan vain saat ruoan siististi suuhusi pöytäseuruetta häiritsemättä - älä myöskään kumarru ruokasi ylle syödessäsi vaan pidä selkäsi suorana.

    • dasdadsdas
    • x<xözclzjckl

      Kunhan syöt siististi ja et sotke....OK!

    • Ambidextrous

      Minä syön haarukalla ja veitsellä vähän miten päin sattuu... mutta sitten toisaalta, olen hyvinkin molempikätinen.

      • ei niin nuori muttei

        Talouskoulussa opetettiin.Haarukka vasemmassa ja veitsi oikeassa kädessä .Haarukan kupererapuoli ylöspäin.Jäkiruokahaarukka oikeassa kädessä ,lusikan tapaa..Kiinnitän ravintolassa huomioni ,toisten haarukan käyttöön.Minun puolestani saavat kukin syödä tyylillään,kunhan vain syövät kaiken mitä ovat lautaselleen survoneet.


    • hgtdew4365

      :-)

    • suometar3

      Veistä käytetään kun on jotain leikattavaa. Ei makaroonin eikä jauhelihan kanssa.

    • simo2
    • hhjhjhkhjk

      :-D

    • Timberson

      Kummassa kädessä lusikkaa kuuluu etiketin mukaan pitää?

      • kn nn,

        Oikeassa


    • Syönmitenhaluan

      En ole koskaan oppinut pitämään haarukkaa vasemmassa.
      En osaa tehdä vasurilla mitään muutenkaan. Pelaan jääkiekkoakin kuten vasurit ja kalastan kuten vasurit eli teen kaiken väärin.
      Kun ollaan työporukan kanssa syömässä, huomaan että kaikki syövät oikein ja itse väärin.
      Mutta nämä itseäni korkeammin koulutetut henkilöt röyhtäilee, niistää, kaivavat nenää, tikuttavat hampaitaan ruokapöydässä ravintolassa.
      Itse en koskaan tee mitään tuollaista. Kuka on se juntti?

    • Jake_50

      Tämä on vanha juttu, mutta kertokaapa tyhmälle, mistä tuo etiketti tulee? Tuleeko se siitä, että omat vanhemmat tai opettaja ovat käskeneet syödä näin. Itse en osaa oikeeta tapaa, mielestäni se on epälooginen, syön siis hyviä tapoja noudattaen väärinpäin,mikä sujuukin täysin kivuttomasti. Muistan kuulleeni joskus, että tapa pitää veistä periytyy jostain ritariajoista, pitämällä veitsi oikeassa, oli aina valmis puolustautumaan myös ruokapöydässä. Islamissa pitää syödä oikealla kädellä, saatana kai istuu sillä vasemalla, jenkit paloittelee ensin ruoan oieniksi osiksi, laskee veitsen vasemmalle ja syö oikealla kädellä. Hyviin tapoihin kuuluu, että kun kattauksessa on ruokailuvälineen pöydällä, niitä ei silloin käännetä itselle sopiviksi, ruokailun alkaessa voi sitten syödä kummin päin tahansa, se ei haittaa, eikä ole huono tapa.

    • Anonyymi

      Jenkeissä kun kävin niin ei ollut hölmö olo.
      Haarukka on vasemmassa ja veitsi oikeassa kädessä.
      Ruoka pilkotaan ja sen jälkeen veitsi on turha. Haarukka siirtyy oikeaan käteen ja ruoka kauhotaan suuhun piikit ylöspäin. Näin teen Suomessa ja muissakin maissa. Jos joku pahoittaa mielensä niin voi voi.

    • Anonyymi

      Kyse ei ole pahasta tavasta, eikä ole oikeaa tapaa. Vain kiihkoajat valittavat. Itse olen oikeakätinen eli motoriikkani on siis kehittynyt paremmin oikeaan käteen, joten se on siis luontevampaa pitää haarukkaa oikeassa kädessä. Ja kun ajatellaan, että oikeassa kädessä olisi enemmän voimaa, miksi veitsi olisi vasemmassa kädessä, niin mielestäni se ei pidä paikkaansa, sillä leikatessani pihviä vasemmalla kädellä ei ole minulla ollut mitään ongelmaa.

    • Anonyymi

      Moni käyttää EU-maissa ja jenkeissä tapaa, jossa leikellessä veitsi on oikees ja syödessä haarukka oikees. Jos joku repii perseensä siitä, että käyttää eri tapaa, on kyllä yksinkertainen lammas.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      4230
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      4142
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      611
      3927
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      20
      2755
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      78
      2485
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      340
      2074
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      127
      2072
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      191
      1970
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1629
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1432
    Aihe