Mihin summiin (päiväsakot, todistelukustannukset, vahingonkorvaukset) jotka oikeus tuomitsee vastaajan maksamaan, lisätään korko?
Miten korko määräytyy vuonna 2014 ja paljonko se on?
Entä vastapuolen oikeudenkäyntikulut, tuleeko niihinkin päälle korko? Jos tulee, miten se on mahdollista, koska asianajolaskuhan esitetään vasta oikeudenkäynnin päätyttyä ja kai sillekin on lainmukainen maksuaika kuten laskuille normaalistikin on (2 viikkoa tai kuukausi)?
Näkyykö tuomiossa summat sellaisinaan eli valmiina maksettavina korkoineen päivineen?
Vai pitääkö tuomitun itse alkaa laskuhommiin?
oikeudenkäyntikulut yms ja korot
1
445
Vastaukset
- tietoo on.
Korkoa kertyy vahingonkorvauksiin, JOS korvausta vaativa on myös korkoa vaatinut (ja se on tuomittu). Vahingokorvauksille korko vaaditaan yleensä rikoksen tekopäivästä. Sakkoihin ja todistelukuluihin ei korkoa kerry.
Oikeudenkäyntikuluille korko tuomitaan vain jos korosta vaatimus esitetään, ja täysin vakiintunut tapa on, että korko vaaditaan ja tuomitaan alkamaan kuukauden kuluttua tuomion antamisesta, eli korotta saa maksaa jos kuukaudessa maksaa.
"Näkyykö tuomiossa summat sellaisinaan eli valmiina maksettavina korkoineen päivineen?
Vai pitääkö tuomitun itse alkaa laskuhommiin? "
Ei. Kyllä.
Korkokanta, ns. laillinen viivästyskorko määritellään korkolain 4 § 1 momentissa: "Velan maksun viivästyessä velallisen on maksettava viivästyneelle määrälle vuotuista viivästyskorkoa, joka on seitsemän prosenttiyksikköä korkeampi kuin kulloinkin voimassa oleva 12 §:ssä tarkoitettu viitekorko".
Ja 12 §: "Tässä laissa tarkoitettu viitekorko on Euroopan keskuspankin viimeisimpään perusrahoitusoperaatioon ennen kunkin puolivuotiskauden ensimmäistä kalenteripäivää soveltama korko pyöristettynä ylöspäin lähimpään seuraavaan puoleen prosenttiyksikköön. Kyseisen puolivuotiskauden ensimmäisenä kalenteripäivänä voimassaolevaa viitekorkoa sovelletaan seuraavien kuuden kuukauden ajan."
Kuulostaa monimutkaiselta, mutta kannattaa katsoa vaikka Suomen pankin sivuilta
http://www.suomenpankki.fi/fi/tilastot/korot/Pages/tilastot_markkina-_ja_hallinnolliset_korot_viitekorko_fi.aspx
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 743387
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753127Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.683002On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662661Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442182- 611729
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251707- 351695
Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181679- 601618