oikeudenkäyntikulut yms ja korot

taasmennään

Mihin summiin (päiväsakot, todistelukustannukset, vahingonkorvaukset) jotka oikeus tuomitsee vastaajan maksamaan, lisätään korko?

Miten korko määräytyy vuonna 2014 ja paljonko se on?

Entä vastapuolen oikeudenkäyntikulut, tuleeko niihinkin päälle korko? Jos tulee, miten se on mahdollista, koska asianajolaskuhan esitetään vasta oikeudenkäynnin päätyttyä ja kai sillekin on lainmukainen maksuaika kuten laskuille normaalistikin on (2 viikkoa tai kuukausi)?

Näkyykö tuomiossa summat sellaisinaan eli valmiina maksettavina korkoineen päivineen?
Vai pitääkö tuomitun itse alkaa laskuhommiin?

1

445

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietoo on.

Korkoa kertyy vahingonkorvauksiin, JOS korvausta vaativa on myös korkoa vaatinut (ja se on tuomittu). Vahingokorvauksille korko vaaditaan yleensä rikoksen tekopäivästä. Sakkoihin ja todistelukuluihin ei korkoa kerry.

Oikeudenkäyntikuluille korko tuomitaan vain jos korosta vaatimus esitetään, ja täysin vakiintunut tapa on, että korko vaaditaan ja tuomitaan alkamaan kuukauden kuluttua tuomion antamisesta, eli korotta saa maksaa jos kuukaudessa maksaa.

"Näkyykö tuomiossa summat sellaisinaan eli valmiina maksettavina korkoineen päivineen?
      Vai pitääkö tuomitun itse alkaa laskuhommiin? "

Ei. Kyllä.

Korkokanta, ns. laillinen viivästyskorko määritellään korkolain 4 § 1 momentissa: "Velan maksun viivästyessä velallisen on maksettava viivästyneelle määrälle vuotuista viivästyskorkoa, joka on seitsemän prosenttiyksikköä korkeampi kuin kulloinkin voimassa oleva 12 §:ssä tarkoitettu viitekorko".

Ja 12 §: "Tässä laissa tarkoitettu viitekorko on Euroopan keskuspankin viimeisimpään perusrahoitusoperaatioon ennen kunkin puolivuotiskauden ensimmäistä kalenteripäivää soveltama korko pyöristettynä ylöspäin lähimpään seuraavaan puoleen prosenttiyksikköön. Kyseisen puolivuotiskauden ensimmäisenä kalenteripäivänä voimassaolevaa viitekorkoa sovelletaan seuraavien kuuden kuukauden ajan."

Kuulostaa monimutkaiselta, mutta kannattaa katsoa vaikka Suomen pankin sivuilta

http://www.suomenpankki.fi/fi/tilastot/korot/Pages/tilastot_markkina-_ja_hallinnolliset_korot_viitekorko_fi.aspx

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      74
      3387
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3127
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3002
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2661
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1729
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1695
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1679
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1618
    Aihe