Kertokaahan hieman pikavaihteesta miten toimii?

Onnistuuko?

Maasturissa pitäisi välitystä laskea maastokäyttöä varten mutta saada helposti palautettua katuvälitykset. Voisiko jonkun traktorin pikavaihde soveltua tähän?

Vaihteiston ja jakovaihteiston välillä on kardaani jonne tuollainen putkilo-mallinen vaihde saattaisi soveltua?

Mahtaako toimia kyseisessä tarkoituksessa ja kuika alueen siirto tapahtuu? Mieluiten mahdollisimman yksinkertainen ja kaksi vaihdealuetta riittää joista toinen olisi 1:1 ja hitaampi alue sitten aina parempi mitä hitaampi. Vaihde saa olla sellainen että sen voi kytkeä joko momentti päällä tai ilman.

11

654

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vanha Valmetti?

      Varsinaiset pikavaihteet ovat hydraulisilla kytkimillä toimivia systeemejä, nykyään usein oleellinen osa traktorin vaihteistoa ja hydrauliikkaa. Lienee aika vaikea tai suorastaan mahdoton panna mihinkään muudun vehkeeseen.

      1970 - 1980 -luvun Valmeteissa oli mekaaninen pikavaihteen korvike, joka oli omassa boxissaan kytkimen ja vaihdeaskin välillä. Olivat 702, 803, 903 ym. 16 4R-vaiheisia malleja (perusmalli oli 8 2R-vaihteinen). Mahtaisiko sellaisia laatikkoja löytyä purkaamoilta? Vaihto ei kuitenkaan onnistu momentti päällä vaan vaatii nopean kytkimen polkaisun.

      • Onnistuuko?

        Kiitokset sinulle. Pitää kysellä noita malleja hieman kun tässä ehdin ja saan vaihteiston muilta osin toimimaan.

        En löytänyt varsinaista tietoa netistä pikavaihteesta, tai muutaman kuvan josta tämän idean alunperin sainkin tähän projektiin. Tuo auttaa jo erittäin paljon että perehdun tuon aikakauden valmetteihin.


    • Lankku-Jaska

      Et maininnut, mistä autosta on kyse. Nissan/Datsun, kun päävaihteiston ja jakelupoksin välissä on erillinen kardaani?

      Päksteri-Valmettiin (565, 500) sai aikanaan lisävarusteena ryömintävaihteen, joka oli erillinen omilla öljyillään oleva laatikko kytkimen ja päävaihteiston välissä. Jos sellaisen romulasta löytäisi, saattaisi passata - tietekin sopivat akselin laipat tekemällä. Akseli on holkkimallinen, voa menee läpi keskeltä. Välityssuhteet 1:1 ja 1:2,2. Kova laatikko ilman mitään synkroja, tietenkin. Momentti päällä kytkeminen ei onnistu muilta kuin Terminaattorilta...

      Toyotaan löytyy maailmalta valmiita granny low-alennusvaihderattaita, helposti ja kohtuuhintaan. Nisukasta ei ole niin varmuutta, ainakaan helposta löytämisestä.

    • tekkijä

      Eikö saman auton jakolaatikko siihen vaihteiston ja alkuperäisen jakolootan väliin käy,voisi mennä helpommalla sovituksella.

    • onnistuuko?

      Jimnyssä on tämä erillinen jakorasia. Sielä on kardaanin mentävä tila ja hieman enemmän, mutta toisen jakiksen laittaminen ei ainakaan siihen kardaanikoloon onnistu kun on aivan liian leveä.

      Tietysti kaikki on rakennettavissa mutta auto on vielä vähän turhan uusi rälläköitäväksi ja hitsattavaksi.

      Tuossa jakolootan edessä on sellainen 5mm levystä pokkailtu tukirakennelma/kannatin. Ideana oli ottaa tämä tuki kokonaan pois ja pokkailla pellistä uusi johonka voisi tehdä tuon pikavaihteen korvakkeet ja teettää Komet-kardanissa kaksi uutta lyhyempää kardaania. Näin auto säästyisi rälläkältä ja saisi palautettua vakioksi.

      Tuo ei haittaa mitään että alue pitää vaihtaa ilman momenttia, näinhän se pitää menetellä tämän normaalinkin jakovaihteiston kanssa.

      Itseasiassa kerkisin jo hommaamaan kokonaan toisen jakovaihteiston jossa on hitaammat hammaspyörät sisällä vaihdettuna, kun sain koko laatikon edullisemmin kuin pelkät hammaspyörät.

      Ongelma tuli siinä että uudessa Jimnyssä nopea alue on 1:1 ja tuossa vanhassa laatikossa 1.64 :1 eli kadulla aivan turhan hidasta kyytiä jos tuon laitan alle vaikka maastoalue olisikin ihanteellinen.

      Olisikohan ollut vaihteistoissa/kardaanin murroksissa liikaa ongelmia niin nyt muuttavat tehon vääntömomentiksi ilmeisesti vasta perän välityksessä.

      Ketjun miinuksista päätellen toisia vituttaa kun tulen tänne selittämään auton rakentamisesta vaikka tunig-palstat olisivat erikseen :)

      • Vanhat Vallut

        Lisäys että 702 ym. pikavaihde on synkronoitu ja se on kytkinakselissa lähellä kytkintä jolloin pyövivät massat ovat pienet. Silloin sen voi vaihtaa vauhdissa silmänräpäyksessä hyvinkin lyhellä kytkimen polkaisulla (on ajokokemusta).

        565 ym. ryömintävaihteen voi vaihtaa vain pysäyksissä ollessa.


      • Onnistuuko
        Vanhat Vallut kirjoitti:

        Lisäys että 702 ym. pikavaihde on synkronoitu ja se on kytkinakselissa lähellä kytkintä jolloin pyövivät massat ovat pienet. Silloin sen voi vaihtaa vauhdissa silmänräpäyksessä hyvinkin lyhellä kytkimen polkaisulla (on ajokokemusta).

        565 ym. ryömintävaihteen voi vaihtaa vain pysäyksissä ollessa.

        Juu kiitti, pitää tossa käydä vähän purkaamoita läpi ja soitella. Alueen vaihto ajossa tai paikallaan, ei väliä, auton oman jakovaihteiston takia joutuu joka tapauksessa pysähtymään.


    • Planeetalla toteutettu alennusvaihde kahdella mekaanisesti vaihdettavalla alueella olisi kai se mitä tässä haetaan. Ehkä tällainen: http://www.vem.fi/tuote/suora-reggiana-riduttori-planeettavaihde

      Normaali rataslaatikko vie helposti enemmän tilaa ja akselitumpit saattaa olla eri kohtaa. Sellainen taitaa olla mm. tuo 02-sarjan pikavaihde. Peuralan konepaja mm. tekee tämän tyyppisiä laatikoita.
      Ryömintävaihteisto on usein tehty planeetalla, koska sillä saadaan järkevämmin suurempia momentteja ulos.

      Jos hakee sopivaa vaihdetta traktoreista, niin ongelmana voi olla se, että ne on tehty muun laatikon kanssa samaan öjytilaan. Sitten vaihteen ohjaus on (sähkö)hydraulinen yleensä.

    • Lankku-Jaska

      Mätäpäät miinustavat kun eivät muuta osaa eivätkä asiasta mitään ymmärrä. Jauhajathan näiltä avoimilta palstoilta eivät lopu.

      Tarkoitit varmaan, että sen hankkimasi toisen jakiksen välitys isolla puolella on 1:1,64 - siis alentava.

      Haittaako se mitään, jos vaihdat myös renkaat saman tien kuten yleensä tehdään?

      Eivätkös Jimbon renkaat ole vakiona 205/80x15 kaliiperia, silloin vierintäkehä on melkoisen tarkkaan 2 m. Jos pistät alle 31" koon renkaat, on vierintäkehä noin 2,5 m, siis semmoiset 20% pitempi. Silloin kokonaisvälityksen muutos jää vain noin -20% hitaammaksi. Lienee kohtuullista, ellet 100k/a maantiensyöjää rakentele.

      Käys muuten tsekkaamassa offipalsta.com. Siellä on mukana aika velhoja heppuja, jotka ovat kehitelleet Susustakin vaikka mitä.

    • Onnistuuko

      Tällä palstallahan pyörii ihan todellista tekniikan tuntijaa! Löysin ihan sattumalta palstan kun jotian "putkivaihdetta" yritin googletella.

      Ensinäkin, tuo Jommikon ehdottama vaihde on juuri sellainen kuin mielessäni olin kuvitellut. Ainoa mikä sen voi enää pilata on hinta joka ei sovellu harrastajalle. Vem on tuttu merkki oikosulkumoottoreista tosin aikaisemmin.

      Ja juu, tarkoitin tuon samurain/410 laatikon alentavaksi meni näköjään kumminkin väärinpäin.

      Jimbon ensiasennustengas on 205/70/15 ja nyt on jo 31 mudterrainit alla. Alkuperäinen katuvälitys on ehkä himan lyhyt muutenkin kun pääsee melkein taloudellisemmin 31/10.5/15 renkailla liikkumaan.

      kierrokset on 80km/h ajaessa noin 2500rpm ja tuon samurain laatikon jälkeen samalla nopeudella olisi sitten 4100rpm

      Tai vastaavasti 2500rpm kierroksilla pääsisi 80km/h siasta vain 48km/h

      Autossa viides vaihde on suora, ja kolmonen alentaa 1,64 luokkaa joten pystyin tekemään myös käytännönkokeen ajamalla ainoastaan kolmoselle asti ja on kyllä raskas kuunnella koneen huutamista. Katsotaan nyt kun saan suikkelin korjausmanuaalin, jospa vaikka pystyisi noista kahdesta laatikosta alkaa risteyttämään jotian.

      Offipalsta on myös tuttu lähinä idlaan sielä ja nyt on toi alentava laatikko myynnissä sielä kun junttina tullut edes mieleen että uuteen jimnyyn on pitänyt koko voimansiirron välityksiä mennä muuttamaan.

      Taidan huomena soittaa ja kysellä hieman tosta putkivaihteesta ja kerron miten kävi, katsotaan paljonko miinuksia ropisee.. Kiitti jätkät!

    • Lankku-Jaska

      Oorait. Kun siellä on jo 31" mutikat alla, siellä on silloin suurimmat jotka katulaillisesti Suomessa saa Jimnyyn laittaa. Rengaskoolla ei voi enää siten matkaa jatkaa.
      4100 rpm/80 kmh on tosiaankin vähän liian tiheä välitys jotta autolla viitsisi tehdä reissua tien päällä.

      Tsekkasitko sen jinmyparts.co.uk saitin, jos löytyisikin vähän sakeammat perävälitykset etu- ja takaperiin. Hakisi sen väityksen tihennyksen sitä kautta? Iso vitonen maantievaihteena lyhenee tietenkin samalla, mutta lyheneekö liikaa?

      Lisäloota on sinänsä tässä kyllä hyvä homma, maantievaihteet säilyvät pitkinä ja maastoon löytyy erikseen tosi tiheää. Yksi asia kuitenkin mietityttää: jakolaatikossa rasitus kasvaa samassa suhteessa kun tuloakselin momentti kasvaa. Jakolaatikon kestävyys? Varsinkin jos kalliolla kiipeilee ja rengas pitää.

      Selviää varmaan. Ei mutta kun menestystä projektiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      133
      7365
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      165
      4450
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      55
      3493
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      507
      3207
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      297
      2144
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1793
    7. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      20
      1751
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1583
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      179
      1505
    10. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1446
    Aihe