Kokemuksia perhepäivähoitajasta?

2v täyttävä poikani sai vain perhepäivähoitajalle paikan, minulla on vain huonoja ajatuksia siitä enkä edes ajattele laittavani sinne lasta mutta vaihtoehdot ovat vähissä, pienellä paikkakunnalla on yksi yksityinen johon ei olisi varaa ja sekin on kuulemma täynnä
Kysyisin nyt kuitenkin kokemuksia perhepäivähoidosta voikohan niin tehdä että odottaisi paikkaa kunnallisesta ja poika olisi sen ajan pph:lla ?

24

3749

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • päiväkotilainen

      Jos haluat saada lapsesi päiväkotiin, laitat siirtohakemuksen samantien. Tosin jos paikkoja ei ole, niin voitte joutua odottamaan pitkäänkin.

    • Kokeile

      Mistäs tiedät onko pph huono vaihtoehto ennenkuin kokeilet? Ehkäpä lapsesi ja sinä pidättekin pphsta.

    • pph 3

      Mua kyl pph.na ärsyttää pph.hoitajien jatkuva aliarvioiminen. Meidän kunnassa perhepäivähoito saa aina paljon paremmat pisteet (tosi korkeat) asiakastyytyväisyyskyselyissä kuin päiväkodeita mikään ja niitäkin on useita. Eli vanhemmat sekä lapset ovat tyytyväisiä hoitopaikkoihin kautta linjan. Ja kyllä 2-vuotias on aika pieni päiväkotiin ja perhepäivähoito voi olla ihan hyvä vaihtoehto teillekin. Meillä tehdään tosi paljon yhteistyötä vanhempien kanssa eri tavoin ja silloin myös vanhemmat pääsevät vaikuttamaan hoitoon liittyviin asioihin. Varmaan paljon enemmän kuin päiväkodissa, koska ryhmä on pienempi niin myös vanhempien toiveita voidaan huomioida paremmin. Toki minäkin toivoisin, että kaikki saisivat haluamansa paikan oli se sitten päiväkoti, ryhmis tai pph. Ja eipä ne kaikki päiväkodin hoitajat niin hirveen mielellään niitä kaikkein pienempiä siellä hoidakkaan ---ne pienet kun teettää paljon työtä ainakin sekaryhmissä.

    • se samna pph

      Ja sit viel et en kyl pphoitajana kyl tykkäis ottaa 2-vuotiasta hoitoon jos tietäisin et on heti vaihtamassa pois päiväkotiin. Koska silloin minä joutuisin tekemään sen suurimman työn eli lapsen sopeuttamisen hoitoon (esim. lapsi voi ikävöidä äitiä, opettelee syömään uusia ruokia ym. ) mahdollisen kuivaksi opettamisen (jos ei jo ole) ym.ym ja juuri kun lapsi olisi sopeutunut ryhmään ja ne ns. vanhat lapset tutustuneet hyvin tähän uuteen lapseen vaihtaisi hän hoitopaikkaa. Ei todellakaan kivaa kenellekkään. Tällainen sotkee aina sen koko ryhmän toimintaa.

    • ????

      Mitä huonoja ajatuksia sinulla on pph:sta?

      Itse näen, että 2-vuotiaalla on parempi olla perhepäivähoitajalla, kuin päiväkodissa. Oma lapsi, kun oli hetken hoidossa, niin perhepäivähoitaja oli loisto valinta. 2-vuotias isossa päiväkotiryhmässä ei taas ole kovin houkutteleva vaihtoehto, enkä kyllä itse pitäisi tuon ikäiselle sitä ykkösvaihtoehtona.

      Perhepäivähoitajasta joka meillä oli, ei ole mitään muuta, kuin vain positiivista sanomista. Samat fiilikset tuskin hoidon suhteen olisi jäänyt päiväkodista. Sittä kun minulla taas ei ole kovin hyvät "ajatukset", mutta jätetään ne sikseen...

      • itse samassa

        puistossa käyneenä kuin perhepäivähoitajat huomasin että ovat kovia juoruamaan ja arvostelemaan toisten ratkaisuja.Kukaan ei pyyhkinyt räkää tai korjannut silmillä ollutta pipoa(siinähän sai tunnin tai pari lähes sokkona olla).Toki voihan noin olla päiväkodissakin..


      • pphoitaja
        itse samassa kirjoitti:

        puistossa käyneenä kuin perhepäivähoitajat huomasin että ovat kovia juoruamaan ja arvostelemaan toisten ratkaisuja.Kukaan ei pyyhkinyt räkää tai korjannut silmillä ollutta pipoa(siinähän sai tunnin tai pari lähes sokkona olla).Toki voihan noin olla päiväkodissakin..

        No siinähän se taas tuli.


      • että näin
        itse samassa kirjoitti:

        puistossa käyneenä kuin perhepäivähoitajat huomasin että ovat kovia juoruamaan ja arvostelemaan toisten ratkaisuja.Kukaan ei pyyhkinyt räkää tai korjannut silmillä ollutta pipoa(siinähän sai tunnin tai pari lähes sokkona olla).Toki voihan noin olla päiväkodissakin..

        Jos olet tälläistä huomannut niin mielestäni sinun velvollisuus on ottaa yhteyttä alueen pphoidon ohjaajaan. Muutaman näin käyttäytyvän hoitajan takia kärsii koko pphoito.
        Itse olen toiminut kunnallisena pphoitajana 29vuotta ja ainankin meidän kunnassa tähdennetään että hoitajat käyttäytyvät asiallisesti.
        Aikoinaan n.15v sitten oli pari hoitajaa keskustellut kuuluvasti jonkun perheen asioista ja tämän kuullut henkilö teki asiasta ilmoituksen mikä on minusta oikein.
        Toinen asia joka tuntuu olevan hyvinkin yleistä on että vanhemmat kertoilevat hoitajan asioista ympäri kyliä. Ei ole reilua että teet töitä lasten kanssa kaikkesi antaen ,noudattaen vaitiolo velvollisuutta ja kuitenkin vanhemmat eivät muista että heitäkin koskee vaitiolovelvollisuus hoitajan asioista.


      • elizainen
        itse samassa kirjoitti:

        puistossa käyneenä kuin perhepäivähoitajat huomasin että ovat kovia juoruamaan ja arvostelemaan toisten ratkaisuja.Kukaan ei pyyhkinyt räkää tai korjannut silmillä ollutta pipoa(siinähän sai tunnin tai pari lähes sokkona olla).Toki voihan noin olla päiväkodissakin..

        siis todellakin on pk;ssa huonommin. Tietty jokainen tekee työtä tavallaan ,mutta minä, pitkänlinjan pph olen nyt pk jaksolla "työssäoppimassa" huh, sanon minä. se kuka niistää pihalla on pph. se kuka laittaa lenksuja saappaan alle, korjaa pipoa, vetää vetskaria kiinni, paljaita nilkkoja piiloon, se on PPH. opiskelen nyt lähihoitajaksi, mutta periaatteista en luovu, vaikka joskus olisin päiväkodin täti. Lapset on ilman villasukkia saappaissa, lokakuussa. Yhdellä PELKÄT kurarukkaset, vuorittomat! Lapset istuu ja odottaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa vuoroaan........., ne odottaa, että kaikki on riisunut, kaikki on vessatettu, kaikki ovat rauhoittuneet, kaikki ovat syöneet............. hengästyttää, lista jatkuuuuuuu


    • ölaksdff

      Mikään laki ei velvoita vanhempia vaitiolo-velvolllisuuteen lapsensa hoitajan/hoitajien asioissa. Pph:n kuuluu pitää yksityisasiansa ominaan kun on töissä.

      • fghghj

        Laki ei velvoita, mutta kuuluu ihan hyviin tapoihin, että ei levittele hoitajan asioita pitkin kyliä.
        Perhepäivähoitaja työskentelee omassa kodissaan joten niitä yksityisasioita näkyy väkisinkin lasten vanhemmille. Kyse on toisen ihmisen kunnioittamisesta.


      • ölaksdff
        fghghj kirjoitti:

        Laki ei velvoita, mutta kuuluu ihan hyviin tapoihin, että ei levittele hoitajan asioita pitkin kyliä.
        Perhepäivähoitaja työskentelee omassa kodissaan joten niitä yksityisasioita näkyy väkisinkin lasten vanhemmille. Kyse on toisen ihmisen kunnioittamisesta.

        Hyviin tapoihin kuuluu paljon muutakin, mutta emme me mitään tapakasvattajia vanhemmille ole. Hoitajilla on lakiin perustuva vaitiolovelvollisuus, asiakkailla ei ole. Tämä on ammatinvalintakysymys, että antaa oman kotinsa työkäyttöön. Ja kyllä pystyy työaikanaan pitämään omat asiansa omana tietonaan samalla tavalla kuin päiväkodeissakin hoitajat pystyvät.


      • fghghj
        ölaksdff kirjoitti:

        Hyviin tapoihin kuuluu paljon muutakin, mutta emme me mitään tapakasvattajia vanhemmille ole. Hoitajilla on lakiin perustuva vaitiolovelvollisuus, asiakkailla ei ole. Tämä on ammatinvalintakysymys, että antaa oman kotinsa työkäyttöön. Ja kyllä pystyy työaikanaan pitämään omat asiansa omana tietonaan samalla tavalla kuin päiväkodeissakin hoitajat pystyvät.

        Omista asioistaan voi olla puhumatta, mutta lapsia et voi estää puhumasta vanhemmilleen. Samalla tavallahan ne puhuvat kotiasioita hoitajalle.

        Ja jos vanhemmilla on silmät päässään, niin kyllä niitä hoitajan yksityisasioitakin näkee kun joka päivä käy toisen kotona.

        Meidän ei tarvitse olla tapakasvattajia vanhemmille. Toivoisi että ne hyvät tavat ja suvaitsevaisuus olisi opittu jo joskus paljon aikaisemmin.


      • ölaksdff
        fghghj kirjoitti:

        Omista asioistaan voi olla puhumatta, mutta lapsia et voi estää puhumasta vanhemmilleen. Samalla tavallahan ne puhuvat kotiasioita hoitajalle.

        Ja jos vanhemmilla on silmät päässään, niin kyllä niitä hoitajan yksityisasioitakin näkee kun joka päivä käy toisen kotona.

        Meidän ei tarvitse olla tapakasvattajia vanhemmille. Toivoisi että ne hyvät tavat ja suvaitsevaisuus olisi opittu jo joskus paljon aikaisemmin.

        Niin. Minä en puhu/tee lasten aikana mitään sellaista mitä en voisi tehdä/sanoa vanhempien kuullen. Lapset ovat asiakkaitani ja kun he ovat hoidossa, olen itse töissä ja toimin vain ammattini vaatimalla tavalla. En hoida yksityisasioitani työaikanani. Perheet taas ovat vapaalla joten tottakai lapset näkevät/kuulevat erilailla kotiasioitaan kuin hoitopaikassa hoitajan henk. koht. asioita. Siksi hoitajilla on vaitiolovelvollisuus.
        Hoitajan tulee käyttäytyä niin, etteivät lapset(kaan) kuule/näe mitään sellaista mikä ei hoitopäivään kuulu.


      • fghghj
        ölaksdff kirjoitti:

        Niin. Minä en puhu/tee lasten aikana mitään sellaista mitä en voisi tehdä/sanoa vanhempien kuullen. Lapset ovat asiakkaitani ja kun he ovat hoidossa, olen itse töissä ja toimin vain ammattini vaatimalla tavalla. En hoida yksityisasioitani työaikanani. Perheet taas ovat vapaalla joten tottakai lapset näkevät/kuulevat erilailla kotiasioitaan kuin hoitopaikassa hoitajan henk. koht. asioita. Siksi hoitajilla on vaitiolovelvollisuus.
        Hoitajan tulee käyttäytyä niin, etteivät lapset(kaan) kuule/näe mitään sellaista mikä ei hoitopäivään kuulu.

        Okei, selväksi tuli.


    • Hei, ja tsemppiä uuteen elämänvaiheeseen!

      Minulla on kokemusta pääkaupunkiseudun perhepäivähoitajista. Ihan mahtavia. Lapseni ovat ollet perhepäivähoitajalla vajaa kolmevuotiaasta asti ja hyvin on mennyt. Edelleen valitsisin sen hoitomuodon.
      Tilanteet ja perheet ovat niin erilaisia, että kannattaa kuunnella lapsen meininkiä hoidossa. Mitä itse ajattelette hoidosta? Mitkä on hoidon tavoitteet ja mikä teidän perheelle ja lapselle tärkeintä?


      Kaisa-pappi

    • Helmiä sioille uhraa

      Oli kamalaa viedä lapsi hoitopaikkaan pahojen pentujen kiusattavaksi. Yöunet menivät. On ihan tuurista kiinni pääseekö hyvään paikkaan. Niitäkin on, mutta aina niihin ei pääse. Pakko oli sietää. Viha ei varmaan lopu koskaan.

      • hoitaja1

        Ja jos sun lapsen kohdalla oli tollasta niin säkö vaan kattelit tilannetta ja annoit lapsen kärsiä? Jos hoitopaikassa on ongelmia kyllä niihin pitää puuttua. Keskustelua hoitajan/hoitajien kanssa ja yhteyttä hoitopaikan esimiehiin asioiden selvittämistä varten. Ja asiathan ei ole koskaan ihan mustavalkoisia. Vikaa voi olla kaikissa osapuolissa myös siinä "kiusatussa" lapsessa. Lapsi ei aina ymmärrä että voi itse aiheuttaa niitä riitatilanteita esim. sotkemalla toisten leikit, ilkeilemällä tai rikkomalla tavaroita ym.ym.


      • Jeesustelija

        Helmiä sioille
        Joistakin vain näkee kirjoituksesta ettei mielenterveys ole kohdallaan.
        Kyllä ihmisillä valinnan vapaus on asioissa jos niitä osaa hoitaa, kaikki eivät osaa.
        Miten kenelläkään voi jäädä tuollainen patouma ja miksi et puuttunut asiaan jos lapiasi kiusataan, vanhempana se on sinun vastuullasi ja turha siinä on angsteja muita kohtaan kasvattaa. Kaikille meille on annettu samat eväät, osa ei vain osaa käyttää niitä ja valittaa suotta.
        Elämän eteen pitää nähdä vaivaa, opiskella ja hankkia hyvä ammatti -on valinnan vapautta ja ymmärrystä tehdä valintoja.


    • Maikku2

      Olettamusten ja lasten omien kertomusten pohjalta ei kannata tehdä varmoja johtopäätöksiä mistään hoitoon liittyvästä asiasta. Jos vanhempaa vaivaa/epäilyttää/ kummeksuttaa on oman lapsen etu, että selvität asian ensimmäisenä hoitajan/hoitajien kanssa. Jos asia ei asiallisesti puhumalla ratkea on hyvä ottaa yhyeys hoitajan esimieheen. Se on molemmille osapuolille eduksi. Koskaan ei saisi puhua niitä olettamuksia muualle, koska jos ne ovat vääriä, niin syytön hoitaja joutuu viimekädessä niistä kärsimään ja ihan turhaan. Kunnioitus pitää olla molemminpuolista vanhempien ja hoitajan välillä.

    • Hyviä kokemuksia

      Olen hieman järkyttynyt kirjoittamastasi. Mikä saa sinut ajattelemaan noin?

      Lapseni on ollut kolme vuotta perhepäivähoidossa 1,5 vuotiaasta alkaen emmekä siirtäisi häntä sieltä pois, mutta hoitajien työaikalainsäädäntö tekee hoidosta hankalan useine lomapäivineen. Hoitajat antavat kotinsa lastemme käyttöön ja lapsi saa nauttia perheen omaisesta hoidosta laajan omakotitalon pihamaalla. Hoitaja on leiponut erikoisruokavaliota noudattavalle lapselleni, he tekevät retkiä sekä puuhaavat muutakin mukavaa. Lapsi on ikävöinyt hoitajaa lomilla ja se on normaalia kiintymystä sekä osoittaa ettei hoidossa ainakaan paha ole ollut.

      PPH:ssa hoito on rauhallista ja lapsi saa huomiota. En tiedä parempaa hoitomuotoa. Nyt lapsemme siirtyy päiväkotiin ja minulla on vastentahtoinen olo viedä häntä sinne. Onneksi pääsi pienempään 12 lapsen ryhmään, mutta meteli on kova ja oletko huomannut, että siellä hoitajilla on juttuseuraa ja pihalla seisoskellaankin aina aikuisryhmissä mitä perhepäivähoitajilla ei ole :). Muutenhan ainakin meidän alueen päiväkotien ryhmät ovat reilut 20 lasta ja meno sen mukainen.

      Mielipiteensä kullakin ja varmasti on myös huonoja hoitajia, sinulla on mahdollisuus käydä tarkistamassa hoitopaikka ja olla viemättä lastasi jos ei miellytä ja odottaa sopivampaa. En minäkään lastani kaikille hoidettavaksi antaisi, en myöskään päiväkotiin vaan senkin kävin tarkistamassa etukäteen sekä selvitin.

      Kuulin eräältä espoolaiselta päiväkodin työntekijältä, että heillä oli ollut mielenterveysongelmainen hoitaja, joka oli pönkännyt itsensä yksin huoneeseen eli vaaransa joka paikassa myös siellä missä on valvovia silmiä enemmän. Suurempaan joukkoon hukkuu varmasti enemmän ongelmaisia.

      En halua provosoida, mutten malta olla vastaamatta samalla mitalla kuin kirjoitit.
      Yksityisestä hoidosta saa kotihoidon tuen ja joissain kunnissa kuntalisän eli maksettavaa ei jää sen enempää kuin muissakaan tapauksissa.
      Perhepäivähoito on myös kunnallista eli sitä valvotaan yleensä alueen päiväkodin toimesta eli päiväkodin johtaja voi olla myös perhepäivähoidosta vastaava ellei kunnassa ole omaa perhepäivähoidon ohjaajaa.
      Hoitajien kodit tarkistetaan eikä kaikkia edes toivottavasti kelpuuteta hoitajiksi.
      Yksityinen perhepäivähoitaja on yleensä myös alueen pph:sta vastaavan valvonnassa. Käymällä hoitajan kotona huomaat nopeasti onko paikka sopiva.

      En ole hoitoalan ihminen, mutta kokemusta on molemmista hoitomuodoista ja puolensa molemmissa. Pienelle lapselle pidän perhepäivähoitoa parhaana muotona edellyttäen, että hoitaja on kunnollinen ja tunnollinen.
      Oma työhön paluuni ei olisi onnistunut ellei pph-muotoa olisi ollut tarjolla. Kotiin jääminen vastuullisesta työstä ei ollut mahdollista, mutta halusin lapselle kodin omaisen hoitopaikan ja sellaisen sain. Nyt on haikea mieli.

      Mikä tekee yksityisen paremmaksi paikaksi? Se saattaa olla vain merkki rohkeudesta ryhtyä yrittäjäksi ja enemmän rahaahan he saavat samasta hommasta. Täällä tutustuin pariin yksityiseen, toinen hoitaja oli lapsi vielä itsekin (asui kerrostalossa suurien koirien kera) ja toisella ei ollut pihalla merkkiäkään lapsista eikä halua edes ottaa erityisruokavaliota noudattavaa lasta. Houkutus ei ollut suuri kumpaankaan. Varmasti sopivia löytyy, kun tekee taustatutkimusta.

      Ei kannata hutkia vaan tutkia!

    • Bebe

      Tainnut teini tehdä lapsen... Ei pidä tehdä ellei ole rahaa tehdä valintoja.

    • voilastavoiäitiä

      Vai vaihtoehdot vähissä..
      On levinnyt jo tuo pahantekijapoliitikkojen
      mielenmaisema kansalaisiinkin..
      Vittu aina on vaihtoehtoja.
      Jos haluat antaa lapsellesi
      parasta mitä sinulla on niin
      anna ehdoton rakkautesi.
      Sen sijaan että nyt haluat pahoinpidellä
      lastasi henkisesti luovuttamalla hänet
      tuntemattomalle ihmiselle.
      Ei perkele.
      Mistä näitä sekopäitä tulee.

      Ps.
      Et sinä mikään neito ole.
      Lapsenpahoinpitelyä suunnittelet.
      Nimittäin henkistä.
      Voisit ajatella hiukan miltä tuntui
      olla poissa äitin läheltä pienenä.

    • Anonyymi

      Osaako joku vastata onko perhepäivähoitajat? rokotettu koronaa silmälläpitäen ja jos ei niin kuka on vastuussa mikäli lapseni saa hoitopaikasta tartunnan.?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      187
      7436
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4322
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2135
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2059
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1889
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1696
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      35
      1681
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1629
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1613
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1428
    Aihe