Nikon D5100 ja liikkuva kohde

13+3

Minulla on siis tumma (musta) koira, josta haluaisin saada nättejä kuvia. Saan ihan nättejä silloin, kun koira on paikallaan tai melkein paikallaan, mutta ongelmat ilmenevät, kun koira lähtee liikkeelle. Minulla on Nikonin d5100 ja siihen Nikkorin 35mm 1.8 putki (ja tietty kitti, mitä en koskaan käytä...).
Tavoitteena olisi saada kivoja liikekuvia (koira on todella nopea, ja siksi myös haastava kuvattava...), joten ihmiset joilla on kokemusta niin jakakaa, jookos? Haluaisin saada koiran koko liikkeen pysähtymään, tarkennuksen naamaan ja edes jonkinasteista blurria taustalle (että koira erottuisi taustasta). Tähän mennessä olen kokeillut 2.0-3.2 aukolla, yhdistettynä 800-1600 suljinaikaan. ISOa olen veivannut valoisuuden mukaan. Ja sarjakuvauksena, of course. Tarkennustila on mulla jatkuvana ja tarkennusaluetila (vai mikä onkaan) 3D-seurannassa. Ongelma on, että kamera ei hahmota mustaa koiraa, ja tarkentelee ihan päin-sanonko-mitä. Tänään juuri testailin kameraa, otin 20min aikana varmaan yli 300 kuvaa joista huimat 1 onnistui (tarkennuksen osalta), eikä sekään edes julkaisukelpoinen. Kaikissa oli tausta terävä, mutta itse kuvattava ihan suttuinen, tai tarkennus oli hännänpäässä tms. täysin väärässä paikassa. Mitä mä teen väärin?
Olen omistanut järkkärin n. vuoden, olen siis vielä ihan noviisi mitä tulee valokuvaukseen. Vääntäkää mulle rautalangasta.

6

234

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rautalangasta

      Vika lienee ”putkessa”
      Tuohon ”hommaan” esim Tamronin 90mm makro voisi olla hyvä taustan sumennukseen.
      Himmennä niin paljon (ehkä f/5,6), että syväterävyys riittää (tausta miel. kaukana)
      Tausta on helppo tarvittaessa sumentaa kuvankäsittelyssä (esim Alien Skin Bokeh)
      Sarjakuvausta kannattaa kokeilla.

    • tyio

      Kuvauskohteesi on niin haastava, ettei vehkeitä vaihtamalla tilanne juuri parane.

      Nyt koira on varmaankin melko lähellä kameraa ja jokainen liike vaatii melko ison toiminnon objektiivissa tarkennuksen saamiseksi. Teleobjektiivin kanssa ruudun täyttäminen olisi helpompaa, koira olisi etäämmällä ja tarkennuksen saaminen olisi helpompaa.

      Vaikuttaa kuitenkin siltä, että kuvaat liian isolla aukolla, jollei sitten ole tavoitteena, että vain koiran naama on terävä ja muu koira jo epäterävyysalueella.

      Voisit koittaa käyttää keskimmäistä tarkennuspistettä, siinä on yleensä paraslaatuisin ristikkäistyyppinen af-sensori. Kuvaa väljästi ja rajaa jälkikäteen halutunlaiseksi. Kameran laukaisu kannattaa laittaa laukaisupainotteiseksi, jolloin kamera suostuu ottamaan kuvan oikealla hetkellä vaikka mitään ei olisi af-sensorin kohdalla tarkennettuna.

      Käsitarkennuksen käyttö voisi toimia.

      Jos sulla on kuvankäsittelyohjelma, niin voisit kuvata vaikka aukolla 8, niin, että kuva on kauttaaltaan terävä ja blurrata kuvan taustan ohjelmallisesti.

      Luovu sarjakuvauksesta ja vaihda kertakuvaukseen. Ota kuva kun kuva näyttää etsimessä tarkalta tai kun af tarkennuksen ilmaisin pallo välähtää etsimen alalaidassa.

    • Ottaisin käyttöön sen kittilasin sillä se yltänee 55mm pituuteen ja laatu varmasti riittää tuohon tarkoitukseen.

      Toivottavasti sinulla on yhden tarkennuspisteen valinta sillä jos annat kameran valita niin se ottaa helpoimman ja se voi olla taustassa.

      Aukkokin on hieman suuri jos kuvaat valoisassa eikä isoa kannata veivata alvariinsa vaan anna ajan tai aukon muuttua. Tuolla rungolla saat kuitenkin varsin kelvollista jälkeä vielä ISO 800 ja ehkä ISO 1600 asetuksilla mutta ISO 200 riittää normaalivalossa.

      Kon käytät 35 mm optiikkaa niin kohde on aika lähellä jos koirasi ei ole vasikan kokoinen. Hallitset kuvauksen paremmin jos käytät pidempää polttoväliä kuten jonkun mainitsemaa 90 mm putkea.

      Kokeilemalla oppii!

    • Nikonkuvaaja

      50 mm 1.8 on kohtuuhintainen ja sillä saa helpommin taustan epäteräväksi.

    • sdvdsfsd

      Joo 2.0-3.0 aukolla syvä-tarkennusalue on niin pieni, että noin liikkuvan kohteen kanssa voi olla haaste saada tarkka kuva. Toki sillä saa sumean taustan, mutta sen saisi myös pitkällä polttovälillä. Eli pidempi putki ja pienempi aukkoa (isompi f), niin saat helpommin osumaan tarkaksi, silti saaden sumean taustan. Mites halpa nikkorin 55-200 linssi 199 Eur ? Paras ois varmaan Nikkorin 70-200mm f2.8 tohon hommaan.

      Saisitko koiran välillä juoksemaan jostain arvattavasta paikasta? Tarkentaisit sitten valmiiksi johonkin samalla etäisyydellä olevaan kohteeseen (joku tolppa tai tms.). Sitten vaihdat manuaalitarkennukselle. Odottelet, että koira juoksee siitä ohi ja nappaat nopeasti kuvan.

    • Jos tausta on terävä

      Vaikuttaa et jot sulla kummiskin on kamerassa joku asetus pieles olisko se 3D syytä vaihtaa muuhun? Jos se alko seurata liikkumatonta taustaa? Ja kokeilla jotain muuta?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      172
      7089
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4152
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2095
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      2019
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1859
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1676
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      31
      1624
    8. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1593
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      21
      1588
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1418
    Aihe