Hei,
Kertokaa te, jolla on kypsiä ajatuksia, että mikä merkitys seksillä on parisuhteelle.
Omat sanani ei oikein riitä kuvaamaan tunteitani. Olen elänyt pitkään lähes seksittömässä suhteessa. Poikaystäväni ei näe asiaa ongelmana, ja hermostuu siitä että miksi seksin pitää olla "kaikken tärkein asia" tai että "miksi siitä pitää aina puhua". Asiasta on tullut minulle nyt viimein ongelma, en enää jaksa, koska tunnen että se on ollut minulle henkisesti haitallista.. riittämättömyyden tunne, vaikea hyväksyä itseään ulkoisesti, häpeä, itsetunto-ongelmat jne. Ja nyt, näiden monien vuosien jälkeen, huomaan että tunteeni ovat myös lähes kuihtuneet.
Mielestäni seksi on niin paljon enemmän kuin vain seksiä parisuhteessa. En vain osaa selittää poikaystävälleni että miten valtava merkitys seksillä on..
Mukava jos kertoisitte omista ajatuksistanne.
Seksin merkitys parisuhteessa?
21
1149
Vastaukset
- Merkitsee paljon
Sanoisin kyllä että ei parisuhde toimi ilman seksiä kovinkaan kauaa. Hyvä seksi voi pelastaa sen sijaan huononkin parisuhteen. Ihmisillä on tarpeita ja jos ne eivät tyydyty parisuhteessa, niin sitten ihminen keksii jonkun muun tavan tyydyttää ne. Yleisimmin tämä tarkoittaa vieraissa käyntiä.
Itsellä oli yhdessä vaiheessa naisystävä joka halusi huomattavasti vähemmän seksiä kuin minä. Sovittiin kyllä muuten ihan hyvin yhteen, mutta en vaan voinut elää suhteessa jossa en saanut tarpeeksi seksuaalista nautintoa. - japa7575
Itse luin jostain täällä siitä ja mun mielestä ei voi paremmin sanoa ku täällä on sanottu.
Seksi on tärkeä osa parisuhtees. Rakkaus ilman seksiä on sama ku seksi ilman rakkautta. Jos seksiä ei oo niin rakkauskin kärsii tai toisinpäin. Itse pidän seksiä tosi tärkeänä - se virkistää, piristää ja muutenkin antaa hyvän olon rakastaa toista. Jos tunnet olevasi rakastettu ja haluttu ja seksielämä on kunnos ja sitä tuntuu saavani tarpeeks niin sitä halua itsekin rakastaa toista.
Minulle seksi merkitsee paljon. Kukapa ihminen ei pitäisi nautinnosta ja sen lisäksi seksin kautta kokee lämpöä, hyväksyntää, läheisyyttä ja hellyyttä. Minulle on tärkeää, että mieheni haluaa minua ja tahtoo minun nauttivan. Se osoittaa, että hän rakastaa minua. Tästä syystä minä myös haluan mieheni nauttivan ja pyrin muistuttamaan päivittäin, että pidän häntä haluttavana.- N38
Erittäin hyvin sanottu ja kuvailtu! Kukapa ihminen ei pitäisi nautinnosta?! Itse kärvistelin aivan liian pitkään suhteessa, jossa seksi ei alun alkainkaan toiminut oikein hyvin. Ajattelin vain, että kyllä tämä tästä, kun niitä hyviäkin kertoja kuitenkin oli. Ehkä olin säästellyt itseäni liikaa ja siksi kokemuksen puutteessa en osannut kaivata ja edellyttää parempaa seksielämää. Nyt kun on ollut muutama aivan ihana rakastaja (ei samaan aikaan!), harmittaa että tuli kärvisteltyä niin kauan. Älkää vaan tehkö samaa virhettä!
Olen itse käännynnäinen siinä suhteessa, että aikaisemmin en pitänyt seksin merkitystä niin korkealla. Nyt kun on saanut oikein hyvää seksiä, miettii, että ovatkohan sen merkitystä vähättelevät saaneet koskaan todella upeaa kokemusta? Sitä mistä ei tiedä, ei osaa kaivata?
Ja tuo, että mitä hyvän seksin kautta voi kokea, lämpöä, hyväksyntää ja hellyyttä on niin asian ytimessä kuin voi. Seksin ei pidä olla vain sukupuolielinten hinkkaamista toisiaan vasten, vaan se on kokonaisvaltaista hyvänolontunteen tuottamista toiselle, huomioiden koko vartalo ja ihminen itsessään. Tätä valitettavan moni mies ei tajua, ja naisesta tulee haluton. Toki naisten haluttomuuden syitä on varmasti monia muitakin, mutta itselle se oli yksi suurin syy kokemukseen huonosta seksistä. Ei suutelua, kiireetöntä hyvänä pitoa ja hellyyttä, vain kamala kiire päästä itse asiaan. Nykyään en enää tyydy sellaiseen, mieluummin sitten vaikka oman käden seurassa kuin itsetyydytysalustana tai tyhjän panttina itsetunto hiljalleen nakertuen olemattomiin. Halunsa näyttävä mies tekee ihmeitä naiselle!
- tejejejeje
Osalle seksillä on suuri merkitys, osalle taas melko vähäinen. Ideaali tietenkin olisi, jos molemmat haluaisivat seksiä jotakuinkin yhtä paljon, silloin seksi ei aiheuta ongelmia, oli sitä sitten paljon tai vähän.
Seksin osuus toimivassa parisuhteessa on 10%, mutta kun se puuttuu, sen osuus nousee 90%:iin.
Puolison jatkuva torjuminen syö itsetuntoa rotan lailla ja tuntuu että ajan mittaan koko elämä menettää merkityksensä.
Jos halunne on jo nyt (ilmeisesti seurustelunne alkuvaiheessa) noin erilaiset, niin suosittelen laittamaan kantapäät vastakkain ja lähdette kävelemään eri suuntiin.
Omasa suhteessani vaimoni haluttomuus alkoi vasta vuosien jälkeen, mutta ei tähän seksittömään, tunteettomaan ja ilman hellyyttä olevaan elämään vaan tunnu tottuvan.- masentaa näin
Minä pidän seksiä myös hyvin tärkeänä suhteissani. Nykyisen kanssa ollut nelisen vuotta, muutama alkuvuosi meillä oli seksiä päivittäin mutta nyt tämän viime vuoden aikana se on laantunut hirveästi - seksiä vain kerran tai kaksi kahdessa viikossa. Mieheltä löytyy aina syy, väsyttää, ei jaksa, katotaan huomenna .... Toista naista ei kuvioissa ole. Kaipaan sitä kun hän herätti minut aamusta halullaan tai sitä että hän saattoi kolmekin kertaa yössä herättää minut kun oli niin kova seisokki. Ikäväkseni olen huomannut että tunteeni häntä kohtaan ovat muuttuneet, en esim. kaipaa häntä vierelleni enää kun hän on yövuorossa vaan nautin yksin olemisestani. Myös omat haluni ovat alkaneet haihtua ja se minua vaivaa. En minä halua elää ystävyyssuhteessa vaan rakkaussuhteessa johon kuuluu läheisyys ja seksi.
"- seksiä vain kerran tai kaksi kahdessa viikossa."
Et kerro ikääsi, mutta useissa suhteissa tuo on aivan normaali määrä ja minun avioliitossani se olisi suorastaan unelma.
Seksiä on edellisen kerran ollut 6 vuotta sitten.
Seksi on siinä mielessä omituinen asia, että silloin kun sitä on edes jokseenkin sopivasti (minulla vain kahden tyttökaverin kanssa koskaan), sitä ei huomaa, eikä sen merkitys tunnu kovin suurelta.
Mutta sitten kun se loppuu, se vaikuttaa koko elämään. Kyse ei enää ole seksin puutteesta, vaan aivan kaikesta.
Kun lisänä vielä on täydellinen kosketuksen puuttuminen (puoliso ei koske, eikä anna koskea itseensä) se katkeroittaa niin, ettei enää osaa nauttia oikeastaan mistään.
Se karkeroituminen sitten myrkyttää loput suhteesta.
Puolison menot ei enää kiinnosta, ei ole enää halua miellyttää puolisoa, puolison läsnäolo ahdistaa, yms.
Samalla itsensä tuntee epäkelvoksi, koska ei kelpaa edes omalla puolisolleen.
Itsetunto häviää ja ainakin itse usein mietin, että jos eroan, kelpaanko enää kenelläkään?
Aivan kuten sinullakin, olen huomannut seksihalujeni vähentyneen. En tiedä johtuko se iästä, vai tuosta vaimoni pakkoselibaatista.
Ja kaikein pahinta on se, ettei vaimoni mitenkään osoita, että mikään olisi vialla.
Aivan kuin hänen mielestään suhteen pitäisikin olla tälläinen. Lapset on tehty ja maailmalle saatettu, niin homma oli siinä, enää ei seksiä tarvita.
Minä en kuitenkaan ole vielä valmis elämään ilman seksiä ja läheisyyttä.
- mies ylöj
Hei, itse 30v mies pitkässä parisuhteessa ja voisin kirjoittaa ap:n tekstin sanasta sanaan kuvaamaan omia tunteitani ja seksin tarpeellisuutta. kohta 10vuotta olen antanut asian vaivata mieltäni, muuten en halua suhdettani romuttaa mutta seksin suhteen olen ruvennut haaveilemaan salasuhteesta kenties saman asian kanssa painivan naisen kanssa. Mahtaisiko täältä löytyä tampereelta tai lähikunnista nautinnonhaluista naista? vakituinen suhde seksinmerkeissä hakusessa. Vastaa [email protected]
- eronnutmies
Mä arvelen että edellisen suhteen loppumisen todellinen syy oli liian vähäinen seksi. Melkein 3 vuotta oltiin kaukosuhteessa, ja tavattiin ehkä kerran viikossa. Oltiin ihan oikeasti rakastuneita. Viime talvena tapaamiset harveni pimun töiden vuoksi ja kyllä mulle tuli mieleen alkaa katselemaan muita naisia jotta saan seksiä tarpeeksi. Sitten eka pettämiseni jälkeen päätin että lopetan suhteen koska tarviin seksiä sen verran että en pysty olemaan uskollinen jos tavataan vain kerran pari kuussa. minusta se ei ole mikään suhde jos tapaa kerran pari kuussa ja muun ajan vetää käteen.
Eli ainakin mulle seksi on tärkeä osa parisuhdetta. - vaahtraliisa
Rakkautta on ilman seksiä, ja seksiä ilman rakkautta. Kukin määrittäköön kuitenkin omalla kohdallaan mikä on riittävää. On valittu väärä kumppani, jos itse haluaa seksiä, ja toinen ei.
Mielestäni seksin ei pitäisi olla seurustelun tärkeimpiä asioita, vaan se on osa sitä, yksi läheisyyden, hellyyden ja/tai välittämisen muoto. Jos seksi menee halailun, pusuttelun yms edelle, niin jotain on vialla. Kaikilla muodoilla voi saavuttaa syvällisen, taivaallisen tunteen. Jos jokin osa-alueista puuttuu tai jää taka-alalle, ei tarkoita, etteikö suhde voisi olla täydellinen; se riippuu vain ihmisistä. - tasa-arvoako?
Miksi miehen haluttomuudesta tehdään aina se isoin juttu? Meidän suhteessa vaimo on tähän asti ollut se haluttomampi osapuoli. Valitettavasti puutteessa elämiseenkiin tottuu,valitettavasti. Sitten hankin useita harrastuksia ja kävelen paljon. Nyt niinä harvoina kertoina, kun vaimoa haluttaisi en itse oikeastaan enää halua. Tästä on seurauksena, että olen lapsellinen kostaja jne, Vaikka vaimoni tappoi halut.
- mmies40
"Rakkautta on ilman seksiä, ja seksiä ilman rakkautta"
Seksiä ilman rakkautta onnistuu varmasti, mutta aika vaikee on samastua siihen et rakkautta olis ilman seksiä. Kyllä se jossain vaihees syö miestä/naista väkisinkin jos sitä ei ole, sitä ei saa ja joutuu elää puutteessa. Meilläkin meni yli 10v ihan mukavasti ku yhtäkkiä alkoi vähenee ja masentuneena täs nyt sinnitellään. Siinä tuli vaan sellainen olo että kaikki alkoi tuntuu vastenmieliseltä ja ei oikein jaksaa innostua mistään ku puutteessa asuu.
Tuli tippa linssiin ku täällä luki miten osuvasti voi sanoa ja kuvata seksin merkityksen parisuhteen kannalta. Erityisesti koskettava oli "japajapa75" viesti (ja tietysti muutkin). Olen itsekin pikkuhiljaa alkanut etsiä seuraa muualta ja ei haittaa vaikka vakiopano löytyisi jostain. Miksi kiduttaa itseäni ku eletään täs maailmas vaan kerran ja seksi on luonnon lahja - miksei siitä nauttisi, ku sen kautta kokee tosiaan HELLYYTÄÄ, HYVÄKSYNTÄÄ, LÄHEISYYTTÄ ja LÄMPÖÄ , mitä olen viime aikana jäänyt ikävöimään.
Täytyy sanoa olin ihan ällikällä lyöty kuinka osuvasti se osui kohdalle ja se tunne vielä - miten joku osaakin kirjoittaa sen sanoiksi........VAU!!!!!!!!!!!- 55v
Kerrotte asioista vapaasti täällä. Kertokaapa ne puolisollenne. Keskusteleminen on parisuhteessa vielä tärkeämpää kuin seksi. Se myös määrittää seksin laadun ja sen saatko kaikkea mitä haluat.
- vlko
55v kirjoitti:
Kerrotte asioista vapaasti täällä. Kertokaapa ne puolisollenne. Keskusteleminen on parisuhteessa vielä tärkeämpää kuin seksi. Se myös määrittää seksin laadun ja sen saatko kaikkea mitä haluat.
Puolisuon kanssa yritetty puhua - ei siitä yleensä mitään tule. Jos ottaa asian puheeksi niin siinä on heti sellainen reaktio et...........puhuu niin kuin seinille. Täällä viikolla kuukautiset, seuraavalla viikolla nuha tai joku muu vastaava, kolmannella viikolla väsynyt, neljäs viikko vaikka töissä jotain, viides viikko kuukautiset jne. jne. Ja sitten annetaan ymmärtää, että eikö se nyt riitä kun pari kuukautta sitten just sait. Mene sit puhumaan sellaisen kanssa asioista.
- saanti?
Miksi aloittaa parisuhde jos seskin tarpeet on kovin erilaiset?
Miksi pitää olla niin tyhmä että jatkaa epäonnistunutta parisuhdetta?
Mikis ei voida sopia, että kunpikin saa mitä tarvitsee kotoa tai ”vapailta markkinoilta”?
Miksi käyttäydymme kuin idiootit?- 1 + 16
"Miksi aloittaa parisuhde jos seskin tarpeet on kovin erilaiset?"
Ongelma ei yleensä ole tarpeen määrässä vaan siinä, että puoliso ei pitkän päälle jaksa kiinnostaa. Meillä meni 15 vuotta upeasti seksin saralla ja sitten se jäi.
"Miksi pitää olla niin tyhmä että jatkaa epäonnistunutta parisuhdetta?"
Samasta syystä kuin jatkaa epäonnistunutta elämää: lasten takia.
"Mikis ei voida sopia, että kunpikin saa mitä tarvitsee kotoa tai ”vapailta markkinoilta”?"
Liian hankalaa. Kyllä tämä oli tässä.
Haluan vastata keskustelun aloittaijalle ja usealle kommentoijallekin.
Seksittömyys parisuhteessa ei ole ongelma sille haluttomalle osapuolelle. Hänelle ongelma on vain toisen osapuolen seksin vonkaaminen. Vaahteraliisa esitti ajatuksen, ettei seksi ole parisuhteen tärkein asia. Onko näin?
Rakkautta on paljonkin erilaista, mutta seksi kuuluu vain ns romanttiseen rakkauteen. Rakkaussuhde (useimmiten miehen ja naisen välinen, mutta on mahdollinen muillakin yhdistelmillä) ilman ilman fyysistä läheisyyttä on suhde josta puuttuu hyvin oleellinen osa. Ajatus että seksi ei ole suhteen tärkein asia yleensä piiloajatuksen ettei se ole tärkeää ollenkaan.
Nimimerkki mies47vuotta kuvaa seksinpuutetta oivallisesti:
"Seksin osuus toimivassa parisuhteessa on 10%, mutta kun se puuttuu, sen osuus nousee 90%:iin."
Asia on juurikin näin. Seksi on kuin perustarve - aivan kuin syöminen ja nukkuminen esimerkiksi, joka vaatii säännöllisen täyttymyksen. Kun sitä on sopivasti, ei sitä edes ajattele. Kun siitä on niukkuutta, täyttää se ajatukset usein. Se tuntuu poltteena kupeissa seksiajatuksen herätessä vaikka keskellä päivää ja herättää yöllä seksiunen jälkeen hirvittävään haluun.
Kenenkään ei ole pakko huolehtia kumppaninsa seksintarpeista. Jos kumppani ei enää vuosien jälkeen haluta, on ongelma pelkästään oma. Mitä sellaisella suhteella sitten tekee; se on jokaisen oma ratkaisu.- sbsfbsfbsbs
Seksi on epäilemättä monille parisuhteen tärkein asia, joillekin se ei ole tärkeää ollenkaan -suurin osa ihmisistä sijoittuu ääripäiden väliin, kuka mihinkin kohtaa. Oleellisinta olisikin, kuten joku jo aiemmin taisi kirjoittaa, että suunnilleen yhtä voimakasta halua tuntevat löytäisivät toisensa ja pariutuisivat keskenään.
Tämä ei tietenkään poista sitä faktaa, että joskus halu häviää suhteen kuluessa, kenellä mistäkin syystä, mutta jos heti seurusteluvaiheessa halut ovat kovin erilaiset, suhteen toimiminen voi olla hankalaa.
- rakastava mies
kokeilkaa tälläistä elämää,eukko ei koskaan halua samoihin juhliin omiensa luo,heitti kihlasormuksen mäkeen viisi vuotta sit,ei puhu kuin pakosta mulle,seksiä ei nykyään kuin parikertaa vuodessa,joku muu paikalla on ihana symppis,ja kun puhumaan rupean,että sillä olisi tarve käydä puhuu,niin vastaus on että ei sillä ole ongelmaa vaan mulla ja minä vein halut kun muka puhuin asiasta ja sillä haastoin riitaa,meillä ei puhu eikä pussaa akka ja se on kuulema aivan normaalia,mutta yksi asia yhdistää toistaisesti eli lapset,entä sit kun ne kasvaa.18v yhdessä
- jorma99
..ja turha väittää että entinen "elämäni" on mennyttä aikaa...
Olen lapseton mies ja asun avoliitossa lapsellisen naisen kanssa, enkä suosittele asetelmaa kenellekään.
Silloin kun on rahaa, ne valutetaan lasten isälle mm. uuteen autoon ja lasten vaatetukseen, siis useita satoja euroja /kk.. on aivan ok
Mutta mitä enemmän minä maksan normaaleja elämisen kuluja sitä enemmän rahaa voidaan valuttaa puolison kautta ex-puolison tilille, siitäkin huolimatta että minun taloudessa asuva puoliso jättää elatusmaksut maksamatta ja on sen vuoksi ulosotossa..jatkuvasti!
Varastamista kyllä on eikä rahaa annetusta omaisuudesta ole kuulunut.. vaikka on sadoista euroista kysymys, vastaus on että ei nyt enää ole rahaa..
Finnveran vuoksi tein itse konkurssin vaikka yritys toimi ihan plussalla ja maksut oli maksettu aina ajallaan, vain pienlainan maksua ei voitu muuttaa finnveran puolelta, maksoit kaikki korkokulut lainasta ja Turun konttorin sukulaistytöt hoisivat homman konkurssiin.. hienoa apukoululuokka yritysmaailmassa !!!
Vihaan saatanan valehtelijoita ! - Uusi alku
Jätin mieheni seksittömyyden takia. Oikeastaan seksittömyys oli ongelmien jäävuoren huippu: enää ei kiinnostanut läheisyys tai edes ajan viettäminen yhdessä. Lastakin on hyvin vaikea saada seksittömässä liitossa muuten kuin adoption kautta. En kadu yhtään. Heti eron jälkeen löysin ihanan miehen, jonka kanssa halut kohtaavat upeasti. On äärimmäisen hienoa kokea olevansa haluttu ja saada vastakaikua tunteille muutenkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1055038Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453313Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503165Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4252357Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2431456Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito121261- 761227
- 751204
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde311168Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1241073