nopeudenrajoitin autoihin

rajoitin

usein saa lukea hulluista kaahareista jotka hurjastelevat aivan järjetöntä vauhtia. olen jo pitkään ihmetellyt miksei autoissa ole nopeudenrajoitinta, joka sallisi auton kulkea maksimissaan 120km/h mikä on suomessa suurin sallittu nopeus. ja nykyajan tekniikalla olisi varmasti jo mahdollista rakentaa järjestelmä joka muuttaisi rajoittimen sallimaa nopeutta nopeusrajoitusten mukaan. tosin kalliksihan sellainen järjestelmä kai tulisi joten siitä voimme vaan haaveilla, ainakin vielä toistaiseksi.

55

242

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jarrut on & toimii

      Minun autossani on nopeudenrejoitin. Jopa 2 sellaista, käyttöjarru (toimintaa säädellään polkimella) ja seisontajarru (ns. käsijarru) jota voi hätätilanteessa käyttää hidastamiseen. Nopeutta pystyy säätelemään myös kaasupolkimen avulla tai tämän osuuden voi jättää jopa automatiikan (vakionopeuden säädin) hoitoon.

      Autoni on myös varustettu osoitinlaitteella, josta kulloinenkin ajonopeus on luettavissa.

      Käsittääkseni kaikki em. laitteet, vakionopeudensäädintä lukuunottamatta, ovat ihan pakollisia = löytyvät kaikista autoista.

      Kannattaa tutustua aiheeseen ennalta, niin ei tarvi keuhkota turhasta.

      • rajoitin

        millään noilla vaan ei tee yhtikäs mitään siinnä tapauksessa kun ratin ja penkin välissä istuu ääliö joka kuvittelee olevansa joku rallikuski.


      • rajoitin

        ja kannattaa tosiaan vähän tutustua aiheeseen ennenkuin kirjoittaa. tätä mainitsemaasi kaasupoljinta painamalla ja sopiva vaihde valitsemalla nykyautot saadaan kulkemaan reipaasti yli 200km/h.


      • tientukon murheet
        rajoitin kirjoitti:

        ja kannattaa tosiaan vähän tutustua aiheeseen ennenkuin kirjoittaa. tätä mainitsemaasi kaasupoljinta painamalla ja sopiva vaihde valitsemalla nykyautot saadaan kulkemaan reipaasti yli 200km/h.

        So not?

        Tämä sama pelle on avannut kymmeniä kirjoituksia samalle pillitykselleen. Aina uudelleen, kun ei aivopieruilleen kannatusta saa.

        Rajoittimien hyöty olisi olematon, koska >120 nopeudet ovat aika pieni ongelma. Taitaa olla enempi kateellisuudesta kyse eli tätä essonbaarinmiestä harmittaa, kun hän yrittää maantiellä kerätä mahdollisimman pitkän jonon peräänsa köröttelemällä satasen alueella 85-85 nopeudella, mutta sieltä aina välillä joku pääsee karkuun. Vaikka tientukko parhaansa mukaan kiihdyttää ohituskaistojen ja pitkien suorien kohdalla, estääkseen "tarpeettomat" ohitukset.

        Eihän tientukosta, joka ohituspaikkojen kohdalla ajaa jopa 110 mittarinopeudella (todellinen nopeus 100-105) pääse ilman selvää ylinopeutta ohi.

        Todellisempi ongelma ovat ylinopeudet 30-60 rajoitusalueilla. Näihin ei essonbaarin opeilla ajavat tientukot halua puuttua, koska se olisi heiltä itseltään pois. Erittäin usein näillä satasen alueella 75 km/h körötelleillä bensansäästäjillä kiire alkaa samalla sekunnilla, kun eteen tulee taajaman tai tietyömaan rajoituskyltti = matka jatkuu sitä samaa essonbaarin suosittamaa "80-mittarissa" nopeutta. Toki ihan samaa näkee kaupunkialueillakin ts. 40 ja 60 näyttää ihan samalta = molemmilla alueilla passeli nopeus on 50 jne.


      • reffen2
        tientukon murheet kirjoitti:

        So not?

        Tämä sama pelle on avannut kymmeniä kirjoituksia samalle pillitykselleen. Aina uudelleen, kun ei aivopieruilleen kannatusta saa.

        Rajoittimien hyöty olisi olematon, koska >120 nopeudet ovat aika pieni ongelma. Taitaa olla enempi kateellisuudesta kyse eli tätä essonbaarinmiestä harmittaa, kun hän yrittää maantiellä kerätä mahdollisimman pitkän jonon peräänsa köröttelemällä satasen alueella 85-85 nopeudella, mutta sieltä aina välillä joku pääsee karkuun. Vaikka tientukko parhaansa mukaan kiihdyttää ohituskaistojen ja pitkien suorien kohdalla, estääkseen "tarpeettomat" ohitukset.

        Eihän tientukosta, joka ohituspaikkojen kohdalla ajaa jopa 110 mittarinopeudella (todellinen nopeus 100-105) pääse ilman selvää ylinopeutta ohi.

        Todellisempi ongelma ovat ylinopeudet 30-60 rajoitusalueilla. Näihin ei essonbaarin opeilla ajavat tientukot halua puuttua, koska se olisi heiltä itseltään pois. Erittäin usein näillä satasen alueella 75 km/h körötelleillä bensansäästäjillä kiire alkaa samalla sekunnilla, kun eteen tulee taajaman tai tietyömaan rajoituskyltti = matka jatkuu sitä samaa essonbaarin suosittamaa "80-mittarissa" nopeutta. Toki ihan samaa näkee kaupunkialueillakin ts. 40 ja 60 näyttää ihan samalta = molemmilla alueilla passeli nopeus on 50 jne.

        Asian ytimessä. Taajamissa ne suurimmat uhkakuvat piilee.


      • rajoitin
        tientukon murheet kirjoitti:

        So not?

        Tämä sama pelle on avannut kymmeniä kirjoituksia samalle pillitykselleen. Aina uudelleen, kun ei aivopieruilleen kannatusta saa.

        Rajoittimien hyöty olisi olematon, koska >120 nopeudet ovat aika pieni ongelma. Taitaa olla enempi kateellisuudesta kyse eli tätä essonbaarinmiestä harmittaa, kun hän yrittää maantiellä kerätä mahdollisimman pitkän jonon peräänsa köröttelemällä satasen alueella 85-85 nopeudella, mutta sieltä aina välillä joku pääsee karkuun. Vaikka tientukko parhaansa mukaan kiihdyttää ohituskaistojen ja pitkien suorien kohdalla, estääkseen "tarpeettomat" ohitukset.

        Eihän tientukosta, joka ohituspaikkojen kohdalla ajaa jopa 110 mittarinopeudella (todellinen nopeus 100-105) pääse ilman selvää ylinopeutta ohi.

        Todellisempi ongelma ovat ylinopeudet 30-60 rajoitusalueilla. Näihin ei essonbaarin opeilla ajavat tientukot halua puuttua, koska se olisi heiltä itseltään pois. Erittäin usein näillä satasen alueella 75 km/h körötelleillä bensansäästäjillä kiire alkaa samalla sekunnilla, kun eteen tulee taajaman tai tietyömaan rajoituskyltti = matka jatkuu sitä samaa essonbaarin suosittamaa "80-mittarissa" nopeutta. Toki ihan samaa näkee kaupunkialueillakin ts. 40 ja 60 näyttää ihan samalta = molemmilla alueilla passeli nopeus on 50 jne.

        aiemmin en ole tänne autoilu palstalle kirjoittanut, enkä taida jatkossakaan kirjoittaa.


      • EI RAJOITTIMILLE!!!!


      • lupaat vaan
        rajoitin kirjoitti:

        aiemmin en ole tänne autoilu palstalle kirjoittanut, enkä taida jatkossakaan kirjoittaa.

        Näkis tämänkin ihmeen... kun näitä täsmälleen samasta aiheesta avattuja ketjuja on "muutama" jo nähty.


      • minävain-
        lupaat vaan kirjoitti:

        Näkis tämänkin ihmeen... kun näitä täsmälleen samasta aiheesta avattuja ketjuja on "muutama" jo nähty.

        älä lue niitä jos ne pilaavat elämäsi täysin.


      • Baanaa_auki
        rajoitin kirjoitti:

        ja kannattaa tosiaan vähän tutustua aiheeseen ennenkuin kirjoittaa. tätä mainitsemaasi kaasupoljinta painamalla ja sopiva vaihde valitsemalla nykyautot saadaan kulkemaan reipaasti yli 200km/h.

        Rajoita rajoitin vain itseäsi, laita potkupyörääsi tehonrajoitin(potkivaan jalkaan vaikka rullaluistin :-DDD))
        Huvittaisi nähdä kaikenkieltävän ja rajoitetun rajoittajat naaman vaikka kun hän sillä itämaan kotterollaan ohittaa 22 metristä rekkahirviötä ja toinen tuleekin vastaan justa sopivasti kun on rinnalla, rajoitin lyö päälle eikä ohi päääse..
        Tai ei kai tuollainen rajoittaja uskalla koskaan ohittaa ketään vaan jää roikkumaan vaikkapa sen "kaikkien kaverin" takapuskuriin.


    • ^^^^^^^^

      120km/h ei ole suurin sallittu nopeus Suomessa.
      Olen itse useasti ajanut huomattavasti lujempaa, aivan laillisesti.

      Esimerkiksi Ahvenistolla ja Alastarossa on mahdollisuus ajella niin lujaa kuin auto kulkee, ja aivan laillisesti.

      Ja mitä nopeudenrajoittimiin tulee, nin kuvitteletko todella ettei niitä pystyttäisi ohittamaan?
      Ja nykytekniikallakaan ei ole mahdollista rakentaa järjestelmää, joka muuttaisi rajoittimen suurimman sallitun nopeuden mukaiseksi.

      • waudi3

        "120km/h ei ole suurin sallittu nopeus Suomessa.
        Olen itse useasti ajanut huomattavasti lujempaa, aivan laillisesti."
        >>Tieliikenteessä käytännössä 120 km/h on suurin sallittu nopeus. Rata-ajoja varten rajoittimet voisi väliaikaisesti toki poistaa, mutta ne on kytkettävä kun palaa liikenteen sekaan.

        Ja mitä nopeudenrajoittimiin tulee, nin kuvitteletko todella ettei niitä pystyttäisi ohittamaan?"
        >>Tokihan sen voisi ohittaa, mutta se tarkastettaisiin katsastuksessa samoin kuin rekkojenkin rajoittimet. Ja varmasti herättää ihmisten huomion kun joku kaahaa 200 km/h, eli on poistanut rajoittimet.

        120, tai 130 km/h rajoitin riittäisi kaikille tieliikenteessä. Ei ole perusteita, miksi liikenteessä pitäisi päästä lujempaa. Nykyisin euroopan autot taidetaan "rajoittaa" sinne 250 km/h, mutta sen voisi aivan hyvin laskea tuohon 130 km/h.


      • Myös autoilija

        Ei rajoittimia ylinopeudet ovat vain yksittäisiä tapauksia


      • rajoitin
        Myös autoilija kirjoitti:

        Ei rajoittimia ylinopeudet ovat vain yksittäisiä tapauksia

        niin eihän silläkään ole väliä jos joku kaahari ajaa itsensä tai mikä pahinta jonkun sivullisen hengiltä, nehän ovat yksittäisiä tapauksia vaan.


      • Huono hyötysuhde
        rajoitin kirjoitti:

        niin eihän silläkään ole väliä jos joku kaahari ajaa itsensä tai mikä pahinta jonkun sivullisen hengiltä, nehän ovat yksittäisiä tapauksia vaan.

        Noita yli 130 km/h kolareita sattuu niin vähän, ettei niiden takia kannata asentaa koko autokantaan rajoittimia, jotka eivät mihinkään muuhun vaikuta. Muutamia yksittäistapauksia vuodessa, mutta jo parin satasen hintainen rajoitin tarkoittaa 500 miljoonan investointia.


      • waudi1
        Huono hyötysuhde kirjoitti:

        Noita yli 130 km/h kolareita sattuu niin vähän, ettei niiden takia kannata asentaa koko autokantaan rajoittimia, jotka eivät mihinkään muuhun vaikuta. Muutamia yksittäistapauksia vuodessa, mutta jo parin satasen hintainen rajoitin tarkoittaa 500 miljoonan investointia.

        Rajoitin olisi todennäköisesti ohjelmallinen, mikä sijaitsisi auton ohjausyksikössä. Se ei olisi mikään erillinen laite, vaan auton valmistajan laittama. Se ohjelmapätkä tuskin nostaisi kuluja yhtään.


      • joopjoo
        waudi1 kirjoitti:

        Rajoitin olisi todennäköisesti ohjelmallinen, mikä sijaitsisi auton ohjausyksikössä. Se ei olisi mikään erillinen laite, vaan auton valmistajan laittama. Se ohjelmapätkä tuskin nostaisi kuluja yhtään.

        Luuletko ettei tienvarsille tarvittaisi mitään laitteita, pelkästään mihinkään navigaattorisysteemiin ei voi luottaa. Se olisikin hauskaa kun rajoitin tiputtaisi vauhdin yks kaks 100>50 ja takaa tuleva rekka ei hidastuisikaan liukkaalla yhtä nopeasti. On todella paljon tilanteita, joissa turvallisempaa ajaa ylinopeutta ja joskus voi joutua kuljettamaan vaikka sairaalaan kiireellisesti.


      • joo.
        waudi1 kirjoitti:

        Rajoitin olisi todennäköisesti ohjelmallinen, mikä sijaitsisi auton ohjausyksikössä. Se ei olisi mikään erillinen laite, vaan auton valmistajan laittama. Se ohjelmapätkä tuskin nostaisi kuluja yhtään.

        Jos se katsastuksessa joka kerta pitää tarkistaa, tottakai se tietää kuluja, ja vieläpä isoja kuluja.

        Lisäksi sen toiminta vaatii autolta toimivan GPS paikantimen, joka nostaa kuluja.

        Eikä se siltikkään estäisi ajamasta yli rajoitettua nopeutta kuin osassa niistä muutamista tapauksista.

        Paljon edullisempi ja älykkäämpi pitkän aikajänteen tapa holhoamisen sijaan on asennekasvatus. Se on tähänkin mennessä toiminut varsin hyvin, mkä näkyy siinä, että liikennekuolemien määrä 70 luvulta nykypäivään on tippunut murto-osaan ja kuten sanottua, on paljon todennäköisempää kuolla hoitovirheeseen, kuin auton rattiin.

        Ennemmin pitäisi keskieuroopan tyyliin parantaa tiestöä. Siellä vastaavalla "muutaman sadan miljoonan" sijoituksella saadaan selvästi turvallisuutta nostettua. Jos pääteistö saataisiin kunnollisi, voitaisiin ajonopeuksia Saksan malliin nostaakkin.

        Samalla summalla voi myös saada paljon merkittävämpiä parannuksia aikaiseksi jossakin muualla, esimerkiksi siellä potilasturvallisuudessa.


    • Not bad idea

      "120km/h ei ole suurin sallittu nopeus Suomessa. Olen itse useasti ajanut huomattavasti lujempaa, aivan laillisesti. Esimerkiksi Ahvenistolla ja Alastarossa on mahdollisuus ajella niin lujaa kuin auto kulkee, ja aivan laillisesti."

      Joojoo. Radalle ne hommat oikeasti kuuluvatkin, mutta eivät tavallisen liikenteen sekaan. Se tässä ihme juttu on ettei sitä tajuta. Aloittajan kanssa olen sikäli samaa mieltä ettei autojen tarvitsisi kulkea paljoakaan yli tuon 120 km/h. 140 km/h olisi varmaan hyvä katto rajoittimelle.

      • ^^^^^^^^^^^^

        Minä käyn siellä radalla ajamassa aivan normaaliin tieliikenteeseen rekisteröidyllä autolla.
        Käyn myös välillä ajelemassa Saksassa, sielläkin saa aivan laillisesti ajaa vaikka 200km/h.


      • rajoitin
        ^^^^^^^^^^^^ kirjoitti:

        Minä käyn siellä radalla ajamassa aivan normaaliin tieliikenteeseen rekisteröidyllä autolla.
        Käyn myös välillä ajelemassa Saksassa, sielläkin saa aivan laillisesti ajaa vaikka 200km/h.

        nimenomaan käyt RADALLA!!! ihan sama millä autolla siellä ajat, mutta se alue on suljettu yleiseltä liikenteeltä, joten sillä ei ole tämän asian kanssa mitään tekemistä. liikenteeseen kaahaus ei kuulu. ja saksa taas ei kuulu lainkaan suomen valtioon eli silläkään ei ole mitään tekemistä sen kanssa miten lujaa suomessa saa ajaa.


      • ^^^^^^^^^^
        rajoitin kirjoitti:

        nimenomaan käyt RADALLA!!! ihan sama millä autolla siellä ajat, mutta se alue on suljettu yleiseltä liikenteeltä, joten sillä ei ole tämän asian kanssa mitään tekemistä. liikenteeseen kaahaus ei kuulu. ja saksa taas ei kuulu lainkaan suomen valtioon eli silläkään ei ole mitään tekemistä sen kanssa miten lujaa suomessa saa ajaa.

        Oletko aivan idiootti?
        Jos autooni laitetaan rajoitin, joka rajoittaa maksiminopeudeksi 120km/h, ei sillä pysty myöskään radalla tai Saksassa ajamaan kovempaa.

        Ja edelleen, Suomessa ei ole määritelty minkäänlaista enimmäisnopeutta.
        Jos tarkoitat yleistä tietä, kirjoita "yleinen tie", älä Suomi tai Suomessa.


      • rajoitin
        ^^^^^^^^^^ kirjoitti:

        Oletko aivan idiootti?
        Jos autooni laitetaan rajoitin, joka rajoittaa maksiminopeudeksi 120km/h, ei sillä pysty myöskään radalla tai Saksassa ajamaan kovempaa.

        Ja edelleen, Suomessa ei ole määritelty minkäänlaista enimmäisnopeutta.
        Jos tarkoitat yleistä tietä, kirjoita "yleinen tie", älä Suomi tai Suomessa.

        en ole, kiitos kysymästä.
        ja väännetään nyt sinulle vielä rautalangasta kun ei muuten kaaliin uppoa. suomessa YLEISILLÄ TEILLÄ suurin sallittu nopeus on 120km/h.


    • 314

      Mitä oikein höpötätte?

      E-mersussa, W211 ja varmasti uudemmissa, on vakiona maksiminopeuden
      säätö. Siis sellainen, että sen voi itse säätää haluamalleen nopeudelle, eikä
      nopeus nouse vaikka painaisi kaasun pohjaan.

      • rajoitin

        no mitäs iloa siitä on jos sen itse pystyy säätämään? miten se estää kaahauksen?


      • > Siis sellainen, että sen voi itse säätää haluamalleen nopeudelle,
        > eikä nopeus nouse vaikka painaisi kaasun pohjaan.

        Itse asiassa se on jopa parempi. Jos polkaiset kaasun pohjaan, niin nopeus kyllä nousee.

        Erittäin kätevä turvallisuustekijä tuo. Olet ohittamassa rekkaa ja huomaat auton kääntyvän metsätieltä vastaasi. Et ehdi enää jarruttamaan, mutta nopealla polkaisulla saat vauhdin nostettua ja pääset takaisin omalle kaistallesi ajoissa...

        Aloittajan kaipaama kulkemisenestin olisi lähinnä ärsyttävä ja vaarallinen.


      • rajoitin
        The_Rat kirjoitti:

        > Siis sellainen, että sen voi itse säätää haluamalleen nopeudelle,
        > eikä nopeus nouse vaikka painaisi kaasun pohjaan.

        Itse asiassa se on jopa parempi. Jos polkaiset kaasun pohjaan, niin nopeus kyllä nousee.

        Erittäin kätevä turvallisuustekijä tuo. Olet ohittamassa rekkaa ja huomaat auton kääntyvän metsätieltä vastaasi. Et ehdi enää jarruttamaan, mutta nopealla polkaisulla saat vauhdin nostettua ja pääset takaisin omalle kaistallesi ajoissa...

        Aloittajan kaipaama kulkemisenestin olisi lähinnä ärsyttävä ja vaarallinen.

        tuntuu aika erikoiselta tilanteelta ettei enää ehtisi jarruttaa, mutta kaasun polkaisulla ehtisi ajoissa alta pois. millään ihan perus corollalla kyllä onnistu.


      • rajoitin kirjoitti:

        tuntuu aika erikoiselta tilanteelta ettei enää ehtisi jarruttaa, mutta kaasun polkaisulla ehtisi ajoissa alta pois. millään ihan perus corollalla kyllä onnistu.

        Harvinainen tilanne ehkä, mutta ei kai se mitenkään erikoinen ole. Mieti, miten nopeasti auto pysähtyy satasen nopeudesta. Vertaa sitä siihen, että kiihdytät sen verran, että auto on pari metriä edempänä kuin muuten...

        Minulle on käynyt noin kerran (tosin ohitus henkilöauto-perävaunu -yhdistelmää). Onneksi oli tehoreservejä.

        Siinä voit olla oikeassa, ettei peruscorollalla onnistuisi. Kerran kävin sellaistakin koeajamassa, enkä kyllä niin puhditonta autoa ole pahemmin ajanut (vanha mersun diesel ilman sitä turboa joskus aikoinaan ehkä).


      • helposti.
        rajoitin kirjoitti:

        tuntuu aika erikoiselta tilanteelta ettei enää ehtisi jarruttaa, mutta kaasun polkaisulla ehtisi ajoissa alta pois. millään ihan perus corollalla kyllä onnistu.

        Liukkaalla jarruttaminen on paljon vaarallisempaa ja välttämättä ei pääsisi enää rekan taakse ainakaan turvallisesti jonon takia. Voi olla myös monen rekan jono, jotka ajavat lähes kiinni toisissaan, sitäkin sattuu.


    • 21212121

      Parempi olisi psykologinen testi 5 vuoden välein jokaiselle jotta selviää onko kykenevä toimimaan liikenteessä sääntöjen mukaan.

      • pyörät irtoo

        Kuka hullu ajaiskaan kovempaa kuin max120 kmh näillä nykyisillä teillä.


    • Not bad idea

      "Parempi olisi psykologinen testi 5 vuoden välein jokaiselle jotta selviää onko kykenevä toimimaan liikenteessä sääntöjen mukaan."

      Loistoidea tämäkin, mutta aikaväli on liian pitkä. Lisäksi täsmentäisin tuota testiä uusintainssillä, jonka avulla tutkastaan se nupin tila. Tuo täytyisi tehdä riskikuskeille puolen vuoden välein, niille joita ei ole sakoteltu riittäisi kerran vuodessa. Jos sitten havaitaan ettei tarvetta ole tarkistaa intiaanien järjestystä kanootissa, voidaan testi harventaa kahden vuoden sykliin.

      Enemmän tätä psykolgista puolta täytyisi tarkkailla kuin auton kuntoa, koska silloin kun nuppi toimii, pysyy se autokin kuosissa. Vaikka olisi kuinka ehjä ja katsastettu auto, ei se vielä tee kenestäkään kuljettajaa.

      • joo...

        Riskikuskeja lähinnä venäläiset, joita kuolee 30 000 vuodessa liikenteessä kotimaassaan, varmaan melkoisesti ulkomaillakin. Suomessa kuolemaan johtaneet onnettomuudet vähentyneet koko ajan vaikka liikennemäärä lisääntyy. Aivan turhaa höpötystä, useimmiten ne onnettomuudet johtuu muusta kuin ylinopeudesta.


    • 16+20

      Liikennevalvontaa vähennetään kokoajan, mikä onkin ihan järkevää. Ei ole mitään järkeä käyttää miljoonia vuosittain johonkin, mistä ei aiheudu merkittäviä haittoja yhteiskunnalle. Sääntöjä voitaisiin tietty tiukentaa joiltakin osin. Esim. vakavan vamman tai kuoleman aiheuttamisesta ptää ajokortti aina hyllyttää vuodeksi tai pariksi.
      Tässä maassa kuolee lääkemyrkytyksiin , alkoholiin, huumeisiin yms. huomattava määrä ihmisiä joka vuosi, mutta se taitaa olla toissijaista useimmille.

    • älyhoi ja vähän muut

      Ei ratkaise mitään. Mieluummin kaahaavat syrjäteillä 200kmh kuin taajamissa 120kmh. Sinnehän ne ääliöt siirtyvät hakemaan kiksejään, jos motarilla ei enää pääse. Tällöin tyhjän asfaltin sijaan uhrina voi olla teidän omat lapsenne.

    • kännilukko

      Onhan autoihin saatavissa alkolukko, joten kaaharille voitaisiin määrätä kasikympin lätkä ja rajoitin 80 km/h. Toisaalta sellainen toimisi tientukkona...

    • This is true

      "Ei ole mitään järkeä käyttää miljoonia vuosittain johonkin, mistä ei aiheudu merkittäviä haittoja yhteiskunnalle."

      http://suomenkuvalehti.fi/nurkanvaltaaja/paljonko-maksaa-yksi-kolarissa-kuollut-ihminen/

      http://lennatin.info/visualisoinnit/liikenneonnettomuuksien-vuosittainen-hinta/

      Kuinka paljon kalliimpaa onnettomuuksissa menehtyneiden laskettu hinta täytyy olla, että tämä muuttuisi merkittäväksi haitaksi yhteiskunnalle? Eikö 2,5 MRD€ joka prkeleen vuosi muka riitä? Kyllä ns. "rikkailla" tolloilla on varaa, muka.

      • nyt vasta totta

        Yhteiskunnalle ei koidu kuluja, vaan vakuutuksenottajille.
        Vakuutuslain mukaan, pakollisen liikennevakuutuksen tulee kattaa kaikki onnettomuudesta aiheutuneet kulut.


      • This IS true
        nyt vasta totta kirjoitti:

        Yhteiskunnalle ei koidu kuluja, vaan vakuutuksenottajille.
        Vakuutuslain mukaan, pakollisen liikennevakuutuksen tulee kattaa kaikki onnettomuudesta aiheutuneet kulut.

        Hahhah! Mikä on "yhteiskunta"?

        Vastaus: Yhteiskunta on kaikki ne tominnot joita ihminen ylläpitää ja on niissä mukana. Sen taloudellinen mittari on bkt josta kustannetaan mm. juuri nämä kuolemaan johtaneet onnettomuudet. Totta kai yhteiskunta on se jolle tuo kustannus tulee, kaikki sen osakkaat maksavat tästä jollain lailla.


      • nyt vasta totta
        This IS true kirjoitti:

        Hahhah! Mikä on "yhteiskunta"?

        Vastaus: Yhteiskunta on kaikki ne tominnot joita ihminen ylläpitää ja on niissä mukana. Sen taloudellinen mittari on bkt josta kustannetaan mm. juuri nämä kuolemaan johtaneet onnettomuudet. Totta kai yhteiskunta on se jolle tuo kustannus tulee, kaikki sen osakkaat maksavat tästä jollain lailla.

        Kun haen kaupasta maitoa, sen kulu kohdistuu yksinomaan minulle, ei yhteiskunnalle, vaikka kaupppa kuuluu toimintoihin, joita ihminen pitää yllä.

        Tulkintasi on siis väärä.

        Aivan samoin kuin liikenteessä tapahtuneet onnettomuudet, kulut kohdistuu pelkästään vakuutuksenottajille.

        Ellei sinulla ole liikennevakuutusta, et osallistu mitenkään liikenteen onnettomuuksista johtuviin kuluihin.


      • hah hah

        Kaatumalla kuolee monikymmenkertainen määrä ihmisiä, eikö siis pitäisikin jalankulkijoille saada nopeusrajoitus, alkolukko, nastakengät ja sauvat liukkaalla, poliisit valvomaan jalankulkijoita ja taluttamaan mummoja...

        Lisäksi kaikki muut onnettomuudet, hukkumiset, tulipalot...hoitovirheisiinkin kuolee peräti 1700 vuodessa. Liikenneonnettomuudet taitaa olla se pienin murhe.


      • Kyllä joo
        nyt vasta totta kirjoitti:

        Kun haen kaupasta maitoa, sen kulu kohdistuu yksinomaan minulle, ei yhteiskunnalle, vaikka kaupppa kuuluu toimintoihin, joita ihminen pitää yllä.

        Tulkintasi on siis väärä.

        Aivan samoin kuin liikenteessä tapahtuneet onnettomuudet, kulut kohdistuu pelkästään vakuutuksenottajille.

        Ellei sinulla ole liikennevakuutusta, et osallistu mitenkään liikenteen onnettomuuksista johtuviin kuluihin.

        Et taida olla ihan viisas? Se aiheutunut onnettomuus vaikuttaa myös niihin yhteiskunnan osiin jotka eivät maksa liikennevakuutusta. Se vakuutus korvaa lähinnä materiaalisia vahinkoja. Henkilövahingot ovat aina laajempi vaikutteista, varsinkin vakavimmat vammautumiset. Sinun tulkintasi on perinteinen ääliöfinskin subjektiivinen.


      • nyt vasta totta
        Kyllä joo kirjoitti:

        Et taida olla ihan viisas? Se aiheutunut onnettomuus vaikuttaa myös niihin yhteiskunnan osiin jotka eivät maksa liikennevakuutusta. Se vakuutus korvaa lähinnä materiaalisia vahinkoja. Henkilövahingot ovat aina laajempi vaikutteista, varsinkin vakavimmat vammautumiset. Sinun tulkintasi on perinteinen ääliöfinskin subjektiivinen.

        "Onnettomuus vaikuttaa"
        Niin? Moni asia vaikuttaa muihin ihmisiin, mutta se ei aiheuta KULUJA muille ihmisille.

        Älä yritä viedä keskustelua pois aiheesta.
        Väite oli, että liikenteessä kuolleet aiheuttaa kuluja yhteiskunnalle.
        Nyt oli kyse kuluista, ei vaikutuksista.

        Liikennevakuutuslain mukaan, kaikki onnettomuudesta aiheutuvat kulut korvataan liikennevakuutuksesta, siihen kuluu myös kaikki sairaanhoitokulut.

        Kyse ei ole mistään tulkinnoista, vaan aivan lakiin perustuvasta asiasta.
        Ota asioista selvää ja väittele vasta sitten.


      • This IS true
        nyt vasta totta kirjoitti:

        "Onnettomuus vaikuttaa"
        Niin? Moni asia vaikuttaa muihin ihmisiin, mutta se ei aiheuta KULUJA muille ihmisille.

        Älä yritä viedä keskustelua pois aiheesta.
        Väite oli, että liikenteessä kuolleet aiheuttaa kuluja yhteiskunnalle.
        Nyt oli kyse kuluista, ei vaikutuksista.

        Liikennevakuutuslain mukaan, kaikki onnettomuudesta aiheutuvat kulut korvataan liikennevakuutuksesta, siihen kuluu myös kaikki sairaanhoitokulut.

        Kyse ei ole mistään tulkinnoista, vaan aivan lakiin perustuvasta asiasta.
        Ota asioista selvää ja väittele vasta sitten.

        "Niin? Moni asia vaikuttaa muihin ihmisiin, mutta se ei aiheuta KULUJA muille ihmisille."

        Nimenomaan aiheuttaa KULUJA meille kaikille, koska rahoitus tulee kuitenkin jostakin. Jos ei tule viennistä, sitten se tuleee valtion valkaisesta kassasta. Eli yhteiskunta maksaa joka vtun tapauksessa näistä kuluista jotakin. Ei ehkä kaikkea, mutta välillisinä kuluina kuitenkin. Ja osa yhteiskuntaa ne liikennevakuutusmaksutkin ovat. Yhteiskunnan jäsenet ne joutuvat maksamaan, ja niiden kasvu on AINA jostakin muusta pois. Hyvin yksinkertaista, eikö olekin?

        Yhteiskunnasta irrallista toimintaa ja siihen vaikuttamatonta tekijää on oikeasti aivan helvtin vaikea löytää, koska kaikki asiat vaikuttavat siihen. Jopa puolityhjät renkaat autoissa ovat jonkinlainen kansantalouteen ja yhteiskuntaan vaikuttava haaste. Siksi ne anturit halutaan pyöriin. Ihan vttu juttu mutta totuus on tämä.


      • nyt vasta totta
        This IS true kirjoitti:

        "Niin? Moni asia vaikuttaa muihin ihmisiin, mutta se ei aiheuta KULUJA muille ihmisille."

        Nimenomaan aiheuttaa KULUJA meille kaikille, koska rahoitus tulee kuitenkin jostakin. Jos ei tule viennistä, sitten se tuleee valtion valkaisesta kassasta. Eli yhteiskunta maksaa joka vtun tapauksessa näistä kuluista jotakin. Ei ehkä kaikkea, mutta välillisinä kuluina kuitenkin. Ja osa yhteiskuntaa ne liikennevakuutusmaksutkin ovat. Yhteiskunnan jäsenet ne joutuvat maksamaan, ja niiden kasvu on AINA jostakin muusta pois. Hyvin yksinkertaista, eikö olekin?

        Yhteiskunnasta irrallista toimintaa ja siihen vaikuttamatonta tekijää on oikeasti aivan helvtin vaikea löytää, koska kaikki asiat vaikuttavat siihen. Jopa puolityhjät renkaat autoissa ovat jonkinlainen kansantalouteen ja yhteiskuntaan vaikuttava haaste. Siksi ne anturit halutaan pyöriin. Ihan vttu juttu mutta totuus on tämä.

        Juu rahoitus tulee "jostain".
        Mutta vientiä, tai valtiota tähän on turha sotkea, koska suurimmat kulut loukkaantumisesta aiheutuu ´sairaanhoitokuluista ja se juuri sitä rahaa, mikä osaltaan pitää yhteiskunnan pyörimässä.

        Mutta toisaalta tämä ei juurikaan liity aloituksen aiheeseen, joka oli nopeudenrajoittimet.
        Ylinopeus aiheuttaa n.2% kuolonkolareista, joten nopeudenrajoittimilla ei ole käytännössä mitään merkitystä onnettomuuksien vähentämiseen.

        Paljon parempi vaikutus olisi viinan kieltämisellä, mutta sitähän ei "voi" tehdä, koska päättäjätkin on jonkinasteisia alkoholisteja.


    • Tai ehkä vain pitäisi jälleen ruveta tekemään autoja joiden huippunopeus ei ole kuin 130-140.

      Se kyllä rajoittaa käyttökelpoisen ajonopeuden 90-100 km/h tienoille.

      • Vai niin.

        Tiesitkö, että siihen aikaan kun autojen huippunopeus oli tuo, ihmisiä kuoli silti liikenteessä nykypäivään verrattuna moninkertaisesti, vaikka sekä autoja, että liikennettä oli paljon vähemmän . . .

        Tehoton auto ei ole mikään turvallisuuden tae, kaikki vehkeet joilla pääse yli 50 kmh, ovat riittävän nopeita itsensä tappamiseen.


    • nimi:erkki

      Just väistelin henkeni edestä autoa, joka ajoi arvioni mukaan 80 km/h. Rajoitus on 40km/h. Mitä virkaa olisi jollakin nopeudenrajoittimella; ei siellä moottoritiellä kukaan juokse alta karkuun.

    • jukkis 6

      Työautossani on nopeudenrajoitin 100km/h ja piste.Kiva ajella motarilla rekkojen ja kuorkkien perässä,ohituskaistalle ei ole paljoa asiaa,ohi mennään 120km/h vähintään.

    • matka on tapahtuma

      Kyllä ne rajoitin systeemit aikanaan tulevat autoihin ja todennäköisesti gps-paikanninjärjestelmän säätämänä.

      Tieosuuden nopeusrajoitus on halvimmissakin parinkympin autonavikaattorien tiedostossa jo nykyäänkin ja alkaa valittamaan ylinopetta ajaessa, joten vain ajan kysymys kun se myös hilitsee ajoa jos huomautus ei teho!

      Nopeudet myös voisi muuttaa samoiksi kuten Ruotsissa hyväksi havaittut rajoitukset. Taajaman ulkopuolella nopeudet ovat 70, 90 ja 110.

      Kyllä kyseisillä nopeuksilla pääsee perille ja jo tunnissa ei ole siellä päinkään mistä lähti! Ihmisten omituinen malttamatomuus tienpäällä edustaa järjenvastaista hahmotusta ajasta joka pitäisi tienpäällä saada kirittyä kiinni?

      Lentokoneet on kehitetty niitä varten joiden pitää olla satojen ja tuhansien km päässä mahdollisimman nopeasti. Auto ei ole sellainen väline! Astukaa siis Suomessa siihen lentokoneeseen kun esim. pohjoiseen menette kiireellä, se kestää vain 1.40h ja siinä vaiheessa hesalainen on autolla vasta vähän heinolasta eteenpäin ylinopeutta ajaen yhdet sakot ottaen ja tunnelma mukavasti katossa...

      Lopettakaa jo perustelut suurille ajonopeuksille, koska sille ei ole oikeasti mitään todellista perustetta! Astukaa junaan jos maanpinnalla vain pitää mennä lujaa ja saada jopa kuvittellisesti aikaa kiinni!..

      Jos oikein kiire perille omalla autolla niin lähtee vähintään päivää aikaisemminen sinne ajamaan niin on perillä aikaisemmin, kätevää!

      • ?????

        Et taida oikein olla perillä gps-järjestelmästä?
        Kannattaisiko ottaa selvää ja vsta sen jälkeen kirjoitella uudestaan?


      • Vai niin.

        Ajonopeudethan riippuu täysin tiestöstä. Jos on hyvät tiet, voidaan nopeuksia nostaa aivan huoletta. Jos tiellä on keskikaide, siinä ei ole hidasta liikennettä, eikä suoria liittymiä, voisi maksiminopeus helposti olla yli 150, turvallisuuden kärsimättä pätkääkään.

        Tiestö määrittää millainen on sopiva maksiminopeusrajoitus.

        Eikä pidä tehdä yksinkertaisesta asiasta liian monimutkaista . . .

        Kannattaa myös selvittää onnettomuuksien pääasiallisia aiheuttajia ja liikennekultuurin kehittymistä viimeisen 30 vuoden aikana.


    • 3 + 4

      Näitä rajoittajia pitäisi rajoittaa. Ei minustakaan ole kivaa jos liikenteessä on kaahaajia, mutta tajuatko nuija, miten paljon maksetaan jo muutenkin autoilusta verojen, katsastusmaksujen ja huoltojen muodossa? Poliisin valvontaa voisi lisätä, mutta ei enää lisää elektroniikkaa autoihin. Fidun kalliiksi tulee kun sähköosiin tulee vikaa ja huollot laskuttavat korjauksista satoja ja tuhansia euroja.

    • No tuota ...

      Nopeudenrajoittimia ei ole sen takia, että 99,999 % onnettomuuksista on sellaisia, minkä tapahtumista 120 asetetulla rajoittimella ei voi estää.

      Tällaisessa tilanteessa rajoittimen asentaminen on aivan turhaa touhua ja siitä aiheutuvat haitat olisivat suurempia kuin saavutetut hyödyt.

      Asennekasvatus ja ihmisten tietojen parantamien on paljon järkevämpi tapa lähestyä ongelmaa.

      Erilaiset rajoittimet ovat juuri niitä viimeisiä keinoja, samantyylinen ehdotus kuin, että aseita pitäisi säilyttää keskitetysti, ja kaikki muu vastaavanlainen holhoaminen, mistä on vain haittaa suurimmalle osalle normaaleista ihmisistä. Kiusataan kaikkia tavallisia hmisiä, kun joukossa on muutama ääliö. Ennemmin pistetään ne ääliöt ruotuun.

    • nimi:erkki

      Ei tule nopeudenrajoittimia, mutta tulee entistä monipuolisempia "assistentteja" jotka tietävät kulloisenkin rajoituksen ja hiljentävät siihen automaattisesti, tai ainakin kehoittavat. Muutaman vuoden kuluttua vain istumme kyydisä, kun se oikeasti parempi kuski (assistentti) hoitelee hommansa turvallisesti. Nyt kaikista onnettomuuksista 90% on sen "tavallistaparemmankuskin" aiheuttamia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta ikuisesti

      Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      17
      4386
    2. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      184
      2499
    3. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      73
      1637
    4. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

      Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      26
      1324
    5. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1187
    6. Toivoisin etten jännittäisi

      niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti
      Ikävä
      42
      932
    7. Mikä älykkäissä naisissa pelottaa?

      Miksei heitä uskalla lähestyä?
      Ikävä
      113
      928
    8. Hyvää talvipäivänseisausta

      Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      904
    9. Junan kylkeen autolla

      Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä
      Pyhäjärvi
      75
      894
    10. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

      En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      18
      831
    Aihe