Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

vanhemmilla ei ole aikaa

vanhemmat ei välitä?

Oon 16vuotias tyttö, päätän nyt siis peruskoulun. Mulla on kaks isoveljee. Mua ärsyttää ku vanhemmat ei vietä meijän kans KOSKAAN aikaa. Äiti on paljon töissä ja iskä istuu töitten jälkeen tietokoneella ja viikonloppuisin rakentaa mökkiä. Ne lähtee aikasin (7aikaan) töihin ku ollaan vielä nukkumassa ja tulee iltapäivällä 5-6aikaan. Sen jälkee kaikki tekee yksinään jotain, vaikka oon monesti yrittäny et tehtäis yhessä. Vastaus on aina "ei ole nyt aikaa". Me ei olla varmaan kahteen vuoteen syöty yhessä ruokaa.. Enkä välillä nää äitiä koko päivänä ku se on töissä tai sen huoneessa. Jos meen joskus sanomaan sille jotain sinne sen huoneeseen se on ihan vihanen ja äkänen ja käskee mennä pois.. Tuntuu et se ois stressaantunu. Istun päivät pitkät kotona tietokoneella, kaverit asuu kaukana musta eikä iskä ikinä jaksa kuskata mua niille. Äiti ja iskä ei koskaan kysy mitä mulle kuuluu, miten koulussa menee yms. Hoidan kaikki asiani ite. Mitä mun pitäis tehä? Ei tämmönen elämä oo kivaa :( mul tulee kauhee olo ku joku kaveri sanoo et "oltii äitin kans kaupoilla" tms. Ku tuntuu etten ikinä ite sais kokee tota.

7

116

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mnii

      Kyllä vanhempasi varmasti välittävät, he vain ovat unohtaneet, että sinullakin on tarve hellyydelle, vaikka oletkin jo teini-iässä. Pienenä lapset vievät paljon aikaa ja oma aika on aina kortilla. Nyt olette kaikki siinä iässä, että tulette toimeen omillanne, joten vanhempasi ovat selvästi pistäneet "nyt tehdään niitä omia juttuja vuosien edestä" -vaihteen päälle. Omia projekteja, omaa tietokoneaikaa, omat työt ja aikuisten jutut. Teineistä vielä helposti ajatellaan, että ei ne kuitenkaan edes tahdo enää vanhempiaan edes nähdä, niin tuo taitaa olla nyt ikävä seuraus.

      Vaikutat fiksulta ja herkältä tytöltä, joten mitä jos kirjoittaisit vanhemmillesi kirjeen? Kirjoitat siihen kaikki tunteesi ja perustelet ne kunnolla. "Minusta tuntuu pahalta, kun emme näe, koska kaipaan teidän näkemistänne" jne. Kerrot molemmille, mitä haluaisit heidän kanssaan tehdä, esim. käydä äidin kanssa shoppailemassa, isän kanssa vaikka leffaa, tai mitä nyt mietitkään. Älä syytä heitä laiminlyönnistä, vaan koeta ymmärtää kiireitä ja tarvetta omaa aikaan. Sinulla on kuitenkin täysi oikeus pyytää huomiota ja yhdessäoloaikaa juuri sinulle. Anna kirje sopivalla tavalla, jätä vaikka pöydelle tai anna suoraan ja kerro, että asia on sinulle todella tärkeä.

      Kirje on siitä hyvä, että siinä asioita tulee mietittyä kunnolla, ja kun toinen lukee sitä, hän ei voi suoraan alkaa vaan latelemaan vastauksia ja selittelyjä, vaan hänkin joutuu asiaa miettimään. Selvästi vanhempasi kaipaavat hieman apua uuden kommunikointitavan opettelussa, joten ehkä kirjoittaminen auttaisi. Ja käsin kirjoitettu kirje on paras, sillä siihen täytyy paneutua paljon enemmän kuin sähköiseen, koska näppäimistöltä on liian helppo naputella nopeita, huonosti ajateltuja viestejä.

      Toivottavasti onnistut! Halauksia!

    • vanhemmat ei välitä?

      Voi kiitos paljon vastauksesta! Ku luin tota mul tuli kyyneleet silmii :') ihanasti kerroit miten ne oikeesti välittää musta ja rupesin ajattelee asiaa tarkemmin ja ymmärsin sun pointtis, et munkin on hyvä ymmärtää niitä :) toi oli tosi hyvä ehdotus et kirjotan kirjeen ja siinä kerron tästä ajanvietosta, jonain sopivana hetkenä sit antaisin sen sille. Muistin just et piirsin äitille äitienpäivänä kuvan ja se kehu sitä paljon ja sano et oon taitava. Se kosketti mua ku eise usein tollasta sano

      • meilläkin

        Toivon että löydät iskän ja äiskän lisäksi jonkun aikuisen, jolla on sekä aikaa että kiinnostusta asioihisi. Onko mummoa, tätiä, kummia joka voisi auttaa, edes puhelimitse? Tuo on epäkohta jos et pääse kavereille ilman vanhempien apua ja he eivät välitä auttaa. Ehdotan että ilmoitat tarvitsevasi mopon ja mopokortin (perustellen). Pidä puolesi ja onnea elämään!


    • vanhemmat ei välitä?

      Kiitos vastauksesta! :) kummitädin kans pystyn puhumaan syvällisemmistäki asioista. Tästä en oo vielä puhunu sille, mut aion kyllä. Äiti ja iskä on sanonu etten saa mopokorttia, koska mun veli loukkaantu viime kesänä pahasti mopolla. Ymmärrän kyl niitten huolen et semmosta tapahtuis mullekkin, eikä ne sitä todellakaan haluu.

      • aiempi

        Sitten vaan isukin polvelle istumaan kun hän "on kiireinen" tietsikallaan. Sanot että tarviit NYT kyydin kavereille ja et tykkää kun tietokone on tärkeämpi kuin oma tytär.
        Ja jos tulee vaan mutinaa vastauksena, sitten intät sitä mopoa kunnes saat. Ihme touhua vanhemmiltasi. Tulosta koko ketju ja lueta molemmilla!


    • Borneo

      Sano vaan suoraan vanhemmillesi, että tarvitset enemmän heidän aikaa. Ota vaikka joku sunnuntai uusi suunta hommaan ja ilmoita heille heti aamusta, että tänään on perhepäivä ja että vietätte yhdessä aikaa. Ilman tietsikoita sun muita. Ja mieti etukäteen mitä haluaisit tehdä oli se sitten piknikki, fillariretki, seinäkiipeily, leffakeikka, mitä tahansa. Jos joku ihmettelee, sano että tästä lähtien joka viikonloppu tehdään jotain yhdessä ja mielellään myös arki-iltaisin.

      Kerro, että asut kotona enää vain jokusen vuoden, joten mitä jos nautittaisiin siitä ajasta kunnolla.

    • Tiedän

      Kyllä ne katuu sitten eläkeiässä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2237
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2063
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1678
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1500
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1496
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1258
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe