koiran sopeutuminen

emppu

Olisiko kenelläkään kokemuksia siitä, kun perheeseen tulee toinen koira. Meille tuli 9-vuotias belgineiti ja se ei näytä suvaitsevan meidän leikattua vanhaa herraa. Uros on todella alistuva, ei haasta riitaa vaan yrittää livahtaa tilanteesta pois. Nähdäkseni kyse ei ole arvojärjestyksestä, sillä kuten sanoin niin uros alistuu nartulle ja muutenkin olemme vahvistaneet nartun asemaa antamalla sille ensin ruuan jne.
Aikaisemmin ne jopa leikkivät hetken keskenään, mutta leikki meni helposti nahisteluksi ja nyt uros ei edes halua leikkiä vaan on varautunut nartun seurassa. Narttukaan ei ole kyllä lähiaikoina edes halunnut leikkiä.

Olen nyt ollut kuukauden niiden kanssa kotona, sillä niitä ei voi jättää kahdestaan kotiin kovin pitkäksi aikaa, maksimissaan olen jättänyt pariksi tunniksi. Silloin kun olen jättänyt nämä hurtat kahdestaan niin kotiin tullessa uroksen selkäkarvat ovat ihan märät ja tiedän näin nartun käyneen taas vähän ratsastamassa uroksella. Niitä ei voi myöskään jättää eri huoneisiin, sillä narttu huutaa mikäli uros on eri huoneessa ja osaa sitä paitsi availla ovia.

Olisiko vinkkejä millä niiden kemiat saisi kohdalleen, vai onkohan se liikaa toivottu?

4

691

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joo-Joo

      Narttu ei kyllä hyväksy leikattua urosta, edellinen narttu Belkini antoi sitä mukaa selkään uroksille kun jos ne leikattiin vaikka oli tullut hyvin toimeen aikaisemmin kyseisten koirien kanssa..Se on se haju millä ne tunnistaa toisensa..niin se narttu oli aika isokin 30Kg oli paino.
      Nyt tämä nykyinen uros tulee hyvin toimeen narttujen ja leikattujen urosten kanssa mutta normaalien/leikkaamattomien kanssa tulee tappelu..

      • emppu

        Olen ajatellut tuota samaa myöskin. Luulisi vain aikaa myöten tuon tytön tajuavan, että toinen on poika. Alkaa vaan kypsyttää tää kyykkäily kotona ja jatkuva koirien tarkkailu ettei tapahdu yhteenottoja. Ei kai siinä sitten auta pitemmän päälle muu kuin luopua tuosta tytöstä. :( Harmittaa tää tilanne tuon uroksenkin puolesta kun se joutuu koko ajan jännittämään.


      • Joo-Joo
        emppu kirjoitti:

        Olen ajatellut tuota samaa myöskin. Luulisi vain aikaa myöten tuon tytön tajuavan, että toinen on poika. Alkaa vaan kypsyttää tää kyykkäily kotona ja jatkuva koirien tarkkailu ettei tapahdu yhteenottoja. Ei kai siinä sitten auta pitemmän päälle muu kuin luopua tuosta tytöstä. :( Harmittaa tää tilanne tuon uroksenkin puolesta kun se joutuu koko ajan jännittämään.

        Toisiinsa tottuu kun saavat olla kahden, kun uros alistuu lopettaa narttu melko pian nahistelun ja ne toimivat arvojärjestyksen mukaan ihan luonnostaan.

        Tuntuisi että ne pyrkivät hakemaan paikkaansa myös isännän avulla, mutta eihän ne toisiaan syö kyllä ne osaavat olla kun järjestys muodostuu ja eihän ne jaksa koko ajan tapella..

        eihän se hauskaa ole mutta varmaan se siitä pikkuhiljaa..


      • emppu
        Joo-Joo kirjoitti:

        Toisiinsa tottuu kun saavat olla kahden, kun uros alistuu lopettaa narttu melko pian nahistelun ja ne toimivat arvojärjestyksen mukaan ihan luonnostaan.

        Tuntuisi että ne pyrkivät hakemaan paikkaansa myös isännän avulla, mutta eihän ne toisiaan syö kyllä ne osaavat olla kun järjestys muodostuu ja eihän ne jaksa koko ajan tapella..

        eihän se hauskaa ole mutta varmaan se siitä pikkuhiljaa..

        Harmittaa vaan kun olisin halunnut tuolle meidän pojalle leikkikaverin tuosta tytöstä mutta taidettiinkin saada riitapukari ;) No, eihän sitä tiedä, jos ne vaikka alkaisivat käyttäytyä tässä joskus koiriksi. Täytyy katsella vielä hetki.. Pelkään vaan sitäkin, että tämä uros masentuu kun se joutuu elämään jatkuvassa pelossa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe