Kertokaahan ihmiset kaikista opiskelumuodoista se vähiten stressaavin ja rennoin vaihtoehto. Myös työelämän kokemukset ovat tervetulleita. Olipa se sitten ammattikoulu, oppisopimus, amk tai yliopisto, kaikki tieto kelpaa. Itse en oman persoonallisuuden ja sairauksien takia pysty kuormittavaan työhön tai opiskeluun. Olen kuitenkin valmis kokeilemaan uusia opiskelutapoja. Olisi mukava kuulla muiden ihmisten kokemuksia :)
Stressivapain opiskelu/työ
7
202
Vastaukset
- Aikuisopiskelijana
Aikuisopiskelijana opiskelu on ainakin joustavaa ja opintojen suoritustapoja on monia. Itselle helpoimmaksi olen kokenut avoimessa yliopistossa opiskelun. Eli perusopinnot, jotka on 25 opintopistettä, on aika helppoja ja niitä voi suorittaa tenttimällä, esseitä kirjoittamalla, verkossa keskustelemalla jne. riippuen tietenkin aineesta. Eikä ihan aina tarvitse olla luennolla. Ne maksaa kyllä jonkin verran. Sopii työssäkäyville ja kaikenikäisille. Sitten on noita avoimen väyliä, joita kautta voi päästä sisälle yliopistoonkin. Minua vähiten stressaa esseiden kirjoittelu ja lukeminen omissa oloissani omassa tahdissa. Päätoimisesti yliopistossa opiskellessani oli paljon enemmän esim. luentoja.
- tää hyvä
Työväen- tai kansalaisopistoissa opiskelu ei stressaa. Valinnanvaraa on runsaasti. Samanhenkisessä seurassa voi olla mukavaa.
- aloittaja.
Itse koen yliopiston kuormittavana sen tietomäärän takia, siksi en edes ajatellut hakea sinne. Ja avoimen kanssa pitää varmaan olla aika tarkkana mitä opiskelee. tutkinto-opiskelijaksi pääsy vaatii varmaan aika paljon myös töitä.. aikaisemmin olen ollut kirjastolla töissä ja mietinkin että onkohan sinne mahdollista kouluttautua oppisopimuksella. ja avoin amk on myös ollut mielessä. pitää varmaan kysellä muualtakin. :)
- lapsang souchong
Tietääkseni kirjastovirkailijoilla on akateeminen koulutus (informaatiotieteet). Kirjastoissa on joskus ollut työllistettyjä, mutta heillä ei ole alan koulutusta, työtehtäviä tai palkkaa. Kaikki on niin kovin säänneltyä.
Vastaus kysymykseesi: Yliopisto (sekä avoin että tutkintopuoli) on ollut opiskelumuodoista aikuiselle helpoin joustavuutensa vuoksi. Lisäksi riittävä määrä haastetta pitää motivaatiota yllä -> paremmat tulokset kuin aikanaan ammattikoulusta tai lukiosta (kansanopistosta puhumattakaan - aika meni ns. puntiksella).
- aloittaja.
Kyselin aikaisemmin kirjastotyöntekijöiltä heidän koulutustaan ja suurin osa oli ammattikorkean tai ammattikoulun käyneitä. Eli myös merkonomin tutkinnolla voi työllistyä kirjastoon.Yliopistossa pitää varmaan olla aika itsenäinen ja se voi stressata joitakin. Kaikilla yliopisto tutkinnoilla ei välttämättä myöskään nykyään saa helposti töitä. Ja voihan sitä opiskella vaikka harrastuksena jos haluaa. Pitäisi kuitenkin löytää ammatti joka palvelisi myös työelämässä.. Olisi mukava jos saisi kuulla kokemuksia myös amk-opinnoista tai oppisopimuksesta, kaikki tieto kelpaa :)
- lisäystä.
Olisi kiva saada myös enemmän perusteluita sille, miksi yliopisto on se helpoin tie. Itse en vaan koe olevani tarpeeksi lukutyyppiä, siksi olisi kiva kuulla myös muista vaihtoehdoista, esim. onko ammattikoulu jollain tapaa raskaampaa kuin amk?
- Kendy:
Itse olen opiskellut kulttuurialaa, kolmessakin oppilaitoksessa. Perinteiseen pänttäämiseen verrattuna opiskelu on melko rentoa, sillä useimpien kurssien suorittamiseksi ei tarvita tenttiä, vaan kurssityöt puhuvat puolestaan tai jokin isompi kurssin päättötyökokonaisuus. Tämä vaihtoehto tietty, mikäli pitää konkreettisesta tekemisestä..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1017443
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?805028- 794859
- 1324258
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan103048- 522689
- 402586
- 502237
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102211Suudeltiin unessa viime yönä
Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit211840