Lapsen heitteille jättö?

minävaiin

APUA! mitä sanotte tälläsestä, olen 17v, jouduin jouluna lopettamaan koulun kesken masennuksen takia, asuin äidin kanssa, mutta koulun aikana asuin yksin toisella paikkakunnalla, äiti ei kestänyt tätä että jätin koulun kesken ja ilmotti että kotiin ei ole asiaa enää. olen nyt puolivuotta asunut mieheni luona, olemme eläneet hänen sossu rahoilla, itse en saa mistään mitään rahaa, koska äiti pitää lapsilisät ja elatustuet itsellään. olen kirjoilla äidin luona, koska hän ilmotti ettei halua olla missää tekemisissä kanssani eikä suostu allekirjottamaan vuokrasopimusta. tyhjentää myös tiliäni kun esim isä on laittanut sinne rahaa tai joku muu. isää en ole nähnyt pitkää aikaan. en myöskään kouluaikana saanut äidiltä elatustukea, eli sain vain lapsilisän ja isän elatustuen, eli 200e, josta maksoin vuokran mitä jäi asumistuen jälkeen 80, eli kuukaudessa oli käytössä vain 120e. onko mahdollisuutta saada nämä pimitetyt rahat itselleni? entä voinko joutua itse tästä ongelmiin jos otan sossuun yhteyttä? kiitos avusta :)

2

102

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hannah1

      Menkään poikaystävänne kanssa töihin niin ei tarvitse tukia laskea ja kärvistellä kuka maksaa tai on maksamatta. Ottakaa vastuu omasta elämästänne ja toimeentulostanne.

    • entinen sijaislapsi

      17-vuotiaasta ei makseta enään lapsilisää. Ja jos äitisi on huoltajasi on se vastuussa sinusta 18-vuotiaaseen saakka ja myös hänen velvollisuus on sinusta huolehtia. Vasta kun täytät 18-vuotta asia muuttuu. Nyt kipin kapin sossuun keskustelemaan ja kertomaan tilanteesi. Tuskin sua huostaan enää otetaan, mutta alaikäisenä olet heitteille jätetty. Sulla ei ole mitään menetettävää siinä suhteessa, että otat sossuun yhteyttä. Ja noiden rahojen suhteen on vähän niin ja näin kun vanhemmat nyt voi ottaa lapsen rahat sen tililtä jos huoltaja ja sille ei oikeen mahda mitään. No mut sossu osaa auttaa parhaiten, joten varaa heti aika.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      239
      3706
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2264
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2005
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe