Ganglio

rannevammanen

tervis! kävimpä tänään lekurilla tuon ranteessa olevan patin takia, kun sitä alkoi särkemään. Gangliohan se oli ja tyhjennettiin aikas isolla neulalla :O... Sairaslomaa sain 4pv ja pitäs lepuuttaa tota kättä nyt. Onko teillä miten kokemuksia, uusiiko tuo ganglio miten herkästi? mulle lääkäritäti sanoi että jos tulee uudestaan, niin pitäs sitte kirurgilla leikkautta (?). Eipä mulla muuta, heips!

105

70468

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on.

      nilkassa mun samoin hyytelörakko on lekuri yritti tyhjentää mut ei onnistunut sit vasaraa tarjos että lyömällä hävitä nyt sitten häippäsee omikseen vähän vielä koholla on mut ei haittaa elämistä

    • anya

      Minulta myös lääkäri tyhjensi ganglion, mutta se uusiutui muutaman kuukauden päästä. Hän tyhjensi sen uudestaan, eikä sen jälkeen ole uusiutunut. Siitä on jo vuosia. Kirurgia ei tarvittu.

      Saitpa pitkn sairasloman mokoman takia! Eihän ranne edes ole kipeä tuon operaation jälkeen.

      • mige4

        Itellä ollu ganglio viitisen kuukautta, kävin akupunktiossa mutta kasvoi uudestaan. Gangliohan on tietynlainen hyvälaatuinen kasvain eli voiko siitä tulla pahalaatuinen ja tehdä etäpesäkkeen muualle kehoon? Onko tietoa


      • diiipadaapa
        mige4 kirjoitti:

        Itellä ollu ganglio viitisen kuukautta, kävin akupunktiossa mutta kasvoi uudestaan. Gangliohan on tietynlainen hyvälaatuinen kasvain eli voiko siitä tulla pahalaatuinen ja tehdä etäpesäkkeen muualle kehoon? Onko tietoa

        kasvain, ei hyvä eikä paha, ei myöskään leviä mihinkään.


      • yeyey
        mige4 kirjoitti:

        Itellä ollu ganglio viitisen kuukautta, kävin akupunktiossa mutta kasvoi uudestaan. Gangliohan on tietynlainen hyvälaatuinen kasvain eli voiko siitä tulla pahalaatuinen ja tehdä etäpesäkkeen muualle kehoon? Onko tietoa

        Puoli vuotta enimmillään


      • Mr Tumor
        diiipadaapa kirjoitti:

        kasvain, ei hyvä eikä paha, ei myöskään leviä mihinkään.

        on se eräänlainen rasvakasvain, mutta ei tosiaankaan vaarallinen. Aika usein sitä suositellaan näytettäväksi lekurille, koska toisinaan gangliolta näyttävä patti onkin sitten muuta. Yleensä se on silloin gangliota kovempi.


    • doc

      Voidaan toki poistaa leikkaamalla, mutta uusiutumisfrekvenssi silti n. 50 %n luokkaa, joten hyvin pärjää toistuvilla injektioillakin...

      • minullakinonganglio

        *10-15%


    • ikuinen pattiranne

      Kylläpä vain uusii, ainakin minulla. Kymmenen vuotta ganglio-elämää pitää sisällään useita "itse tyhjentymisiä" esim. jonkin iskun seurauksena, kolme tyhjennystä lekurilla ja yhden leikkauksen. Leikkauksesta on nyt 2,5 vuotta ja uusi ganglio (sen leikatun viereen) alkoi kohota jo vuoden kuluttua leikkauksesta...

    • lempi

      Ranteessa on minunkin ganglioni, useamman vuoden on jo ollut ja kolme kertaa on tyhjätty, kaikki tämän vuoden puolella. Joka kerta kuukauden sisällä on kasvanut entiselleen, mutta kipeytyy vasta pitemmän ajan kuluttua tai rasituksessa. Etunojapunnerruksia on esimerkiksi turha haaveillakkaan tekevänsä, heti tulee ranne kipeäksi. Minulle ei ainakaan leikkausta suositeltu juuri herkän uusimisen takia. Katoaa kuulemma ajan myötä.

      • marjatta77

        Kärsin kaksi vuotta kipeästä ranteesta, jossa oli ganglio. Ganglio uusi heti tyhjennysten jälkeen. Ranne oli niin kipeä, etten voinut tehdä sillä juuri mitään. Lopulta sain apua vaivaani laillistetulta kiropraktikolta. Suurin kipu hävisi jo ensimmäisen hoitokerran jälkeen. Se tuntui ihmeeltä! Olisinpa tajunnut hakeutua kiropraktikolle heti alkuunsa!


      • marjatta77 kirjoitti:

        Kärsin kaksi vuotta kipeästä ranteesta, jossa oli ganglio. Ganglio uusi heti tyhjennysten jälkeen. Ranne oli niin kipeä, etten voinut tehdä sillä juuri mitään. Lopulta sain apua vaivaani laillistetulta kiropraktikolta. Suurin kipu hävisi jo ensimmäisen hoitokerran jälkeen. Se tuntui ihmeeltä! Olisinpa tajunnut hakeutua kiropraktikolle heti alkuunsa!

        Onko pattia tullut uudestaan,minkälaisen hoidon se teki sinulle?


    • jälleen kerran

      Mulla ganglio on ranteessa valtimon päällä. Eka leikkaus toissa vuonna ja uusintaleikkaus 2 kuukautta ekan leikkauksen jälkeen.Toisessa leikkauksessa "juuria" kaiveltiin pitkältä peukalolihaksen alta.Melkein pari vuotta kulunut ja nyt taas uudestaan sama homma.
      Jos pärjää tyhjennyksellä niin leikkausrumbaan ei kannata lähteä..
      Alkutalven jatkoja kaikille!

      • ansku

        Tahtosko joku kertoa millasta on toipua siitä ranneleikkauksesta? Mua vähän pelottaa mennä siihen leikkaukseen kun mietin että miten sitten pärjään kun olen oikeakätinen ja se leikataan. Esim. särkeekö sitä kauan ja auttaako lääkkeet särkyyn vaikka se onkin yksilöllistä. Onko jotain vinkkejä?


    • ansku

      Onko muilla hoidettu sitä syytä mistä tämä ganglio johtuu? Mulla on liian liikkuva ranne ja siinä on ollut 3 vuotta toi patti. Mietin tässä juuri että kannattaako se leikata kun ei tiedä auttaako se ja ei oikein tiedä hyvää kirurgia. Se on yhden kerran tyhjennetty mutta ei auttanu. Vähän alkaa nyppimään kun olen vasta 21v. ja nyt toi ranne pilaa mun elämän ja ehkä loppuelämänki jos huonosti käy.

      • jälleen kerran

        Heips,

        Syytä ei ole saatu selville, mutta rasitus voi olla yksi syy. Itse huomasin sen, että ganglio uusiutui herkemmin työssä,jossa jouduin nostamaan painavia laatikoita yms. Toki "pohjahan" oli valmiina ja siitä se taas lähti.
        Tyhjennyksen yhteydessä ganglioon laitetaan kortisoonia ja se kyllä auttaa kipuihin hetkellisesti.Terveellisyydestä voidaan olla montaa mieltä.
        Kuten aiemmin totesin, niin leikkausrumba jatkuu joten ei siitäkään välttämättä apua ole.Mulla ganglio painaa valtimoa ja sen vuoksi sormet puutuvat ja tulee "hermosärkyä".Viimeksi juuria oli pidemmällä "hermojen" ympärillä. Siksi leikkaus on ainoa keino saada parin vuoden rauha asiasta. Ja sit taas uudelleen.Kyllä alle nelikymppinenkin molempia käsiä tarvitsee :)


      • ansku
        jälleen kerran kirjoitti:

        Heips,

        Syytä ei ole saatu selville, mutta rasitus voi olla yksi syy. Itse huomasin sen, että ganglio uusiutui herkemmin työssä,jossa jouduin nostamaan painavia laatikoita yms. Toki "pohjahan" oli valmiina ja siitä se taas lähti.
        Tyhjennyksen yhteydessä ganglioon laitetaan kortisoonia ja se kyllä auttaa kipuihin hetkellisesti.Terveellisyydestä voidaan olla montaa mieltä.
        Kuten aiemmin totesin, niin leikkausrumba jatkuu joten ei siitäkään välttämättä apua ole.Mulla ganglio painaa valtimoa ja sen vuoksi sormet puutuvat ja tulee "hermosärkyä".Viimeksi juuria oli pidemmällä "hermojen" ympärillä. Siksi leikkaus on ainoa keino saada parin vuoden rauha asiasta. Ja sit taas uudelleen.Kyllä alle nelikymppinenkin molempia käsiä tarvitsee :)

        Siis eihän se voi rasituksesta johtua se ganglio koska rasitus on normaalia kädelle. Fysioterapeutti tutki ja käänteli mun niveliä ja totes että on yliliikkuvuutta. Onko muut käyny näyttämässä rannettaan muullekkin kuin käsikirurgille? Mulle määrättiin käsi jumppa ohjeet mutta tuntuu niin ällöttävältä ranteessa ettei oikein huvita tehdä niitä.


      • jälleen kerran
        jälleen kerran kirjoitti:

        Heips,

        Syytä ei ole saatu selville, mutta rasitus voi olla yksi syy. Itse huomasin sen, että ganglio uusiutui herkemmin työssä,jossa jouduin nostamaan painavia laatikoita yms. Toki "pohjahan" oli valmiina ja siitä se taas lähti.
        Tyhjennyksen yhteydessä ganglioon laitetaan kortisoonia ja se kyllä auttaa kipuihin hetkellisesti.Terveellisyydestä voidaan olla montaa mieltä.
        Kuten aiemmin totesin, niin leikkausrumba jatkuu joten ei siitäkään välttämättä apua ole.Mulla ganglio painaa valtimoa ja sen vuoksi sormet puutuvat ja tulee "hermosärkyä".Viimeksi juuria oli pidemmällä "hermojen" ympärillä. Siksi leikkaus on ainoa keino saada parin vuoden rauha asiasta. Ja sit taas uudelleen.Kyllä alle nelikymppinenkin molempia käsiä tarvitsee :)

        Heips Ansku,

        En tarkoittanut, että rasitus olisi pääasiallinen syy, mutta jos ganglio on alussa ihan pieni ja miltei huomaamaton, niin toistuvista painavien tavaroiden nostoliikkeistä aiheutuva rasitus voi edesauttaa ganglion kasvamista. Näin mulla kävi.
        Kukaan ei ole ainakaan mulle pystynyt sanomaan mistä ganglio aiheutuu.


      • Doc
        ansku kirjoitti:

        Siis eihän se voi rasituksesta johtua se ganglio koska rasitus on normaalia kädelle. Fysioterapeutti tutki ja käänteli mun niveliä ja totes että on yliliikkuvuutta. Onko muut käyny näyttämässä rannettaan muullekkin kuin käsikirurgille? Mulle määrättiin käsi jumppa ohjeet mutta tuntuu niin ällöttävältä ranteessa ettei oikein huvita tehdä niitä.

        Koska sulla on sitä yliliikkuvuutta, aiheutuu nivelille ja nivelkapseleille poikkeavan suurta rasitusta (joka sitten lienee syy ganglioille). That's why.

        Ja sinuna kuuntelisin käsikirurgia ennemmin kuin ketään muuta. Onhan hän nimenomaan erikoistunut käden vaivoihin ja niiden hoitoon. Jumppaamalla lihaksia saadaan parempi tuki niille nivelille ja siten myös kipuja pienemmäksi.

        Että tsemppiä vaan!


    • Ventzi

      hei! minä olen monesti käynyt 2vuoden aikana tyhjentämässä ganglioni mutta se on aina uusinut joten nyt minut on laitettu leikkaukseen. se voi leikkauksenkin jälkeen uusiutua mutta harvoin.

      • Patti-Liisa

        Olen nyt 30-vuotias ja ganlion kanssa elellyt kohta 10 vuotta.
        Monta kertaa tyhjennetty ruiskulla, kerran patti meni rikki kun kaaduin ja otin patti-kädellä tukea ja kerran on ranne leikattu. Aina patti kuitenkin uusiutuu. Juuri tälläkin hetkellä ranne on teipattu urheiluteipillä (valkoista vahvaa teippiä, saa apteekista).
        Kyllä ganglio-patin kanssa pystyy elämään, ei se kenenkään elämää pilaa, jollet itse halua sen niin tekevän.

        Apteekista ja urheiluliikkeistä saa tosi hyviä rannetukia, jolloin rannetta voi esim. urheillessa käyttää lähes normaalisti. Itselläni on instrumentariumista ostettu ihonvärinen "arki"tuki ja apteekista ostettu "urheilu"tuki.
        Harrastan punttisalia 4 kertaa viikossa ja teippaan ranteen sekä laitan päälle vielä rannetuen, kyllä toimii ja ranne pysyy ihan suorassa!

        Ja minun mielestäni omaa kehoa ja tässä tapauksessa rannetta kannattaa kuunnella ennemmin kuin mitä tahansa spesialistia tai kirurgia! Jos käsijumppa tuntuu pahalta niin ei kai sitä väkisin kannata tehdä, maalaisjärki jo sanoo ettei se hyvää tee.
        Ei ne lääkärit läheskään aina ole oikeassa, nimimerkillä 9 kertaa operoitu muista syistä...

        Tsemppiä kaikille pattikäsille, ei sitä rannetta kannatta surra, keinoja on kyllä sen kanssa elämiseen.
        Jos patti oikein masentaa välillä, niin kannattaa miettiä että joillakin ei sitä kättä ole ollenkaan... mitä nyt yksi patti haittaa?


      • ööpöti

        joko Ventzi olet päässyt leikkaukseen? mulla leikattiin ganglio 23.2. olis kiva kuulla muidenkin leikkaus toipumisista!!


      • Lulu-Lina
        ööpöti kirjoitti:

        joko Ventzi olet päässyt leikkaukseen? mulla leikattiin ganglio 23.2. olis kiva kuulla muidenkin leikkaus toipumisista!!

        Mulla ganglio leikattiin 14.3. Kaikki meni loistavasti. Tosin olisivat tehneet puudutuksen sijasta yleisanestesiassa, mutta kieltäydyin. Aamulla leikattiin, ja kahden aikaan iltapäivällä olo oli mitä mainioin!! Haavaa särkee, mut oon ihan reippaasti ottanut särkylääkkeitä. Pari ekaa päivää ei välttämättä oo (lääkkeistä huolimatta) kivuttomia, mutta kyllä se siitä! Onnea kaikille leikkaukseen! Nyt edessä raskaan työn takia 4 viikon saikku!!


      • meditation
        Lulu-Lina kirjoitti:

        Mulla ganglio leikattiin 14.3. Kaikki meni loistavasti. Tosin olisivat tehneet puudutuksen sijasta yleisanestesiassa, mutta kieltäydyin. Aamulla leikattiin, ja kahden aikaan iltapäivällä olo oli mitä mainioin!! Haavaa särkee, mut oon ihan reippaasti ottanut särkylääkkeitä. Pari ekaa päivää ei välttämättä oo (lääkkeistä huolimatta) kivuttomia, mutta kyllä se siitä! Onnea kaikille leikkaukseen! Nyt edessä raskaan työn takia 4 viikon saikku!!

        Hei!
        14v. tyttärelläni on j0 muutaman vuoden vaivannut patti ja innokas viulun soittaja kun on niin nimenomaan jousikädessä. Nyt harjoittelu on ollut niin runsasta, että ranne on kipeämpi kuin koskaan :(. AIkaisemmin mennyt levolla ym. ohi. Ranteen lihaskunnosta ja vennyttelystä huolehdimme, kun patti oireeton. Lääkärissä emme vielä ole käyneet... Onko tyhjennys välttämätön? Ja nimenomaan käsikirurgilleko meinisimme?

        Terveisin "patin äiti"


      • omppu84
        ööpöti kirjoitti:

        joko Ventzi olet päässyt leikkaukseen? mulla leikattiin ganglio 23.2. olis kiva kuulla muidenkin leikkaus toipumisista!!

        mulla leikattii tuollane kiva patti ranteesta,joka oli valtimon päällä 2 hermon ja jänteen välissä.s muotoinen leikkaus haava tulehtui,tosin siinä oli toinen ranne leikkaus samassa.paketti kädes 12 pvä.


      • Anonyymi
        Patti-Liisa kirjoitti:

        Olen nyt 30-vuotias ja ganlion kanssa elellyt kohta 10 vuotta.
        Monta kertaa tyhjennetty ruiskulla, kerran patti meni rikki kun kaaduin ja otin patti-kädellä tukea ja kerran on ranne leikattu. Aina patti kuitenkin uusiutuu. Juuri tälläkin hetkellä ranne on teipattu urheiluteipillä (valkoista vahvaa teippiä, saa apteekista).
        Kyllä ganglio-patin kanssa pystyy elämään, ei se kenenkään elämää pilaa, jollet itse halua sen niin tekevän.

        Apteekista ja urheiluliikkeistä saa tosi hyviä rannetukia, jolloin rannetta voi esim. urheillessa käyttää lähes normaalisti. Itselläni on instrumentariumista ostettu ihonvärinen "arki"tuki ja apteekista ostettu "urheilu"tuki.
        Harrastan punttisalia 4 kertaa viikossa ja teippaan ranteen sekä laitan päälle vielä rannetuen, kyllä toimii ja ranne pysyy ihan suorassa!

        Ja minun mielestäni omaa kehoa ja tässä tapauksessa rannetta kannattaa kuunnella ennemmin kuin mitä tahansa spesialistia tai kirurgia! Jos käsijumppa tuntuu pahalta niin ei kai sitä väkisin kannata tehdä, maalaisjärki jo sanoo ettei se hyvää tee.
        Ei ne lääkärit läheskään aina ole oikeassa, nimimerkillä 9 kertaa operoitu muista syistä...

        Tsemppiä kaikille pattikäsille, ei sitä rannetta kannatta surra, keinoja on kyllä sen kanssa elämiseen.
        Jos patti oikein masentaa välillä, niin kannattaa miettiä että joillakin ei sitä kättä ole ollenkaan... mitä nyt yksi patti haittaa?

        Ihanan positiivinen tekstinpätkä! T yksi pattikäsi


    • arctic-monkey

      Mulla on ollu tuo kahdesti. Päinvastoin kuin yleensä, mulle se tuli ukkovarpaaseen. Se oli aivan saakelin kipee, eikä voinu mihkään kolauttaa tai sain kärsiä kovista tuskista. Oli meinaan kipee. Multa sitä ei imetty millään neulalla vaan leikattiin päiväkirurgiassa ihan peruskirurgin toimesta. Hän ei sitä kokonaan leikannu pois, joten se sitten uusiutu. Tuossa jokunen kesä taakseppäin pari vuotta ekan leikkauksen jälkeen se sitten leikattiin uudelleen, tällä kertaa ortopedin toimesta, jälleen siis ihan leikattiin ja nyt ei ole enää takaisin tullut.

      • Anonyymi

        Sama homma täällä, ganlio ukkovarpaassa, kuulemma tosi harvinaista se! Eilen tyhjennettiin ruiskulla, mutta ei sieltä saatu kaikkea. Ei tuota kohtaa pysty varomaankaan mitenkään, kun on kumminkin pakko kävellä.

        Nuorena oli ranteessa ganglio, leikattiin, ja sen koommin ei ole ranteeseen tullut.

        10-15 vuotta sitten oli jalkaterän päällä ganlio, mutistelin sitä, niin kasvoi ajan kanssa vain isommaksi. Kerran sitten painoin sitä molemmilla peukaloilla, niin puhkesi sinne jalkaterän "sisuksiin", parani siitä eikä ole takaisin kasvanut.

        Tuo pottuvarpaassa nyt oleva on kyllä ärsyttävä, kun muistuttaa itsestään joka askeleella. Töissä jalkojen päällä kaiket päivät. ⚡🦶


    • jutta86

      Miulla on ollut molemmissa ranteissa gangliot joista oikea leikattiin 2 viikkoa sitten..
      Koskaan ei ole ollut minkäänsortin pattia vaan ganglio on ollut ranteen "sisällä".. Kirurgi sanoi että tuommoiset syvällä olevat gangliot ovat paljon kivuliaimpia kuin pattina näkyvät pinnalliset gangliot ja nuo minun leikaukset onkin tehty nukutuksessa eikä puudutuksessa.. välillä ranteeni olivat niin kipeät ettei voinut edes puhelinta kädessä pitää ilman kipua ja nuo molemmat gangliot löytyivät vasta magneettikuvauksissa.. ensimmäisellä kerralla sain kuukauden verran sairaslomaa ja nyt tuo leikkaus sattui sopivasti niin että työt alkavat vasta kesällä..

      • Tölkki91

        Juu mulla kasvo patti ranteesen käden murtumisen jälkeen. Tarkoitus olisi pian mennä leikkaukseen.


      • Pallo on pyöreä

        Hei, kuka on kokenut näiden pattien leikkaaja? Onko kuitenkin ensisijainen hoitoyritys ruiskulla tyhjennys? Mikä on todennäköisyys, että sisäinen patti häviäisi/kipuilu loppuisi nuorella tennispelaajalla? Rasitushan on kova pelikädelle.


      • tennis1

        Hei, kuka on kokenut näiden pattien leikkaaja? Onko kuitenkin ensisijainen hoitoyritys ruiskulla tyhjennys? Mikä on todennäköisyys, että sisäinen patti häviäisi/kipuilu loppuisi itsestään nuorella tennispelaajalla? Rasitushan on kova pelikädelle.


      • M1986

        Ganglio vaivannut noin 6v n.20 kertaa poistettu/yritetty neulalla. Ehkä 5 kertaa kadonnut itse. Usein katoamisen jälkeen ranne kipeytynyt ja tullut araksi/tai ei ole taipunut paljoa yhtään.Sairaslomia kivuista noin ehkä 3viikkoa kaikkineensa. Kerran laitettu kortisoonia kipuun sitten käsi jämähti täysin ja tuli tajuttoman kipeeksi. Patti on vaihtanut paikkaa vuosien aikana ehkä noin max.20mm. Lähete keväällä kunnalliseen sitä odotellessa patti kadonnut ja nyt käsi kipeytynyt jälleen. Voi että kun kaikilla olisi ganglio:) Leikkauksetkaan ei kyllä kiinnostaisi koska tuskin auttaa vaihtaa patti vain paikkaa.


      • M1986 kirjoitti:

        Ganglio vaivannut noin 6v n.20 kertaa poistettu/yritetty neulalla. Ehkä 5 kertaa kadonnut itse. Usein katoamisen jälkeen ranne kipeytynyt ja tullut araksi/tai ei ole taipunut paljoa yhtään.Sairaslomia kivuista noin ehkä 3viikkoa kaikkineensa. Kerran laitettu kortisoonia kipuun sitten käsi jämähti täysin ja tuli tajuttoman kipeeksi. Patti on vaihtanut paikkaa vuosien aikana ehkä noin max.20mm. Lähete keväällä kunnalliseen sitä odotellessa patti kadonnut ja nyt käsi kipeytynyt jälleen. Voi että kun kaikilla olisi ganglio:) Leikkauksetkaan ei kyllä kiinnostaisi koska tuskin auttaa vaihtaa patti vain paikkaa.

        Kesällä kärräsin puita liiterin ja yks aamu heräsin kun oikean käden ulkosyrjä oli puuduksissa ja pikkurilli ja nimetön tunnottomat. Kävin hierojalla ja luulin että hartioissa on joku hermo puristuksissa. Mutta ei auttanut. Elokuussa menin lääkäriin ja tehtiin hermoratatutkimus, missä todettiin hermovamma. Sairaslomalla olin kolme viikkoo. Töissä taas pari viikkoo ja käsi edelleen samanlainen, puuduksissa ja kömpelö. Menin sit taas Orto-lääkäreille ja mangneettikuvaukseen, missä todettiin ganglio, hyytelörakkula. Lokakuun alussa tehtiin nukutuksessa ja verityhjiössä sik-sak viilto kämmenestä ranteeseen ja poistettiin hyytelörakkula. Kuukauden sairasloma. Huomenna jälkitarkastus. Toivon parasta, että saisin käteni kuntoon ja että paranisi normaaliksi.


      • TaijaK
        sä57 kirjoitti:

        Kesällä kärräsin puita liiterin ja yks aamu heräsin kun oikean käden ulkosyrjä oli puuduksissa ja pikkurilli ja nimetön tunnottomat. Kävin hierojalla ja luulin että hartioissa on joku hermo puristuksissa. Mutta ei auttanut. Elokuussa menin lääkäriin ja tehtiin hermoratatutkimus, missä todettiin hermovamma. Sairaslomalla olin kolme viikkoo. Töissä taas pari viikkoo ja käsi edelleen samanlainen, puuduksissa ja kömpelö. Menin sit taas Orto-lääkäreille ja mangneettikuvaukseen, missä todettiin ganglio, hyytelörakkula. Lokakuun alussa tehtiin nukutuksessa ja verityhjiössä sik-sak viilto kämmenestä ranteeseen ja poistettiin hyytelörakkula. Kuukauden sairasloma. Huomenna jälkitarkastus. Toivon parasta, että saisin käteni kuntoon ja että paranisi normaaliksi.

        Miulla on ollut ganglio n.3 vuotta vasemman jalan päkiässä. Eilen se sitten leikattiin. Sitä yritettiin imeä ruiskulla silloin kun huomasin sen, mut sieltä ei tullut mitään. Saikkua tuli 3viikkoa, ja kahen viikon päästä poistetaan tikit. Saa nähdä miten se paranee.


      • TaijaK kirjoitti:

        Miulla on ollut ganglio n.3 vuotta vasemman jalan päkiässä. Eilen se sitten leikattiin. Sitä yritettiin imeä ruiskulla silloin kun huomasin sen, mut sieltä ei tullut mitään. Saikkua tuli 3viikkoa, ja kahen viikon päästä poistetaan tikit. Saa nähdä miten se paranee.

        Minun ganglio leikattiin 5.10 ja 12.10 jälkitarkastuksessa todettiin turvotusta leikkaus haavassa. Nyt antibiootti kuurilla 5 vrk ja 21.10 taas näytille. Ompeleet ovat itsestää sulavia, että niitä ei tarvii poistaa. Käsi kyllä edelleen samanlainen. Saas nähä kuinka sitten käy.


      • åb
        sä57 kirjoitti:

        Minun ganglio leikattiin 5.10 ja 12.10 jälkitarkastuksessa todettiin turvotusta leikkaus haavassa. Nyt antibiootti kuurilla 5 vrk ja 21.10 taas näytille. Ompeleet ovat itsestää sulavia, että niitä ei tarvii poistaa. Käsi kyllä edelleen samanlainen. Saas nähä kuinka sitten käy.

        Olen menossa leikkaukseen ranteen sisäpuolella olevan ganglion poistamiseksi,
        Kuinka pitkä sairausloma teillä on ollut?
        Tehtiinkö teillä se puudutuksessa?
        Jännittää kun en ole ennen leikkauksessa ollut.


      • Kuntoilufriikki
        åb kirjoitti:

        Olen menossa leikkaukseen ranteen sisäpuolella olevan ganglion poistamiseksi,
        Kuinka pitkä sairausloma teillä on ollut?
        Tehtiinkö teillä se puudutuksessa?
        Jännittää kun en ole ennen leikkauksessa ollut.

        Niinpä niin, ranteessa lääkäri totesi ganglion, ei liene epäilystä mistä tullut. Kuntosalilla ojentajalaitteella maksimipainolla harjoittelu. Ollut nyt pari viikkoa, mietityttää pitäisikö yrittää tyhjennystä mahdollisimman pian vai luottaa että se menee itsekseen ohi kun jättää ko. kuntosaliliikkeen pois. Kipeä se ei ole, harmittaa vaan...


      • äöäööäöä
        Kuntoilufriikki kirjoitti:

        Niinpä niin, ranteessa lääkäri totesi ganglion, ei liene epäilystä mistä tullut. Kuntosalilla ojentajalaitteella maksimipainolla harjoittelu. Ollut nyt pari viikkoa, mietityttää pitäisikö yrittää tyhjennystä mahdollisimman pian vai luottaa että se menee itsekseen ohi kun jättää ko. kuntosaliliikkeen pois. Kipeä se ei ole, harmittaa vaan...

        Mullakin on ganglio nilkassa ja epäilen että se on tullu rasituksesta, koska urheilen paljon.. Se ei aiheuta kipua,joten onko syytä poistattaa se?


      • äöäööäöä
        äöäööäöä kirjoitti:

        Mullakin on ganglio nilkassa ja epäilen että se on tullu rasituksesta, koska urheilen paljon.. Se ei aiheuta kipua,joten onko syytä poistattaa se?

        niin joo, ja se samainen nilkka naksuu tosi paljon kävellessä ja juostessa. Nilkka myös jäykistyy joskus helposti.. lieneekö syy gangliossa? :D


      • minävainn
        äöäööäöä kirjoitti:

        niin joo, ja se samainen nilkka naksuu tosi paljon kävellessä ja juostessa. Nilkka myös jäykistyy joskus helposti.. lieneekö syy gangliossa? :D

        hei!
        minulla on jalkapöydänpäällä ganglio. lääkärin sanoi että sen voi poistattaa helposti mutta nyt kysyisinkin että sattuuko se pois ottaminen leikkaus/piikki? jos patti on jalassa estääkö se kävelyn joksikin aikaa? enkai saa sauvoja tms?


      • -.-.-.-.-.-.-.-.-.-.
        minävainn kirjoitti:

        hei!
        minulla on jalkapöydänpäällä ganglio. lääkärin sanoi että sen voi poistattaa helposti mutta nyt kysyisinkin että sattuuko se pois ottaminen leikkaus/piikki? jos patti on jalassa estääkö se kävelyn joksikin aikaa? enkai saa sauvoja tms?

        Kun ganglio on poistettu niin kannattaa hieroa sitä (hellästi) niin se ei uusiudu! Lääkäri sanoi tuolleen!


      • iiiiik...
        -.-.-.-.-.-.-.-.-.-. kirjoitti:

        Kun ganglio on poistettu niin kannattaa hieroa sitä (hellästi) niin se ei uusiudu! Lääkäri sanoi tuolleen!

        Sattuuko tuo neulalla tyhjennys ja puudutetaanko siinä?


      • kipuileva
        iiiiik... kirjoitti:

        Sattuuko tuo neulalla tyhjennys ja puudutetaanko siinä?

        mulla ganlio vasemman jalkaterän päällä heti varpaiden yläpuolella tyhjennetty 3 kertaa aina tulee uudestaa ,sattui se jonkun verran mitä useamman reiän lääkäri yritti tehdä puudutti sitten kun työnsi syvemmälle ,mutta kivuton ei ollut puudutuskaan.ganlioni vuotaa koko ajan mutta ei sittenkään pienene kengät on oltava avokkaita koska muuten koskee jos laittaa umpinaiset,en tiedä olin 2 viikkoa sr -lomalla kun laittoivat kortisonia ,ei auttanut.nyt yritän tehdä töitä kun lääkäristä haitta tuntui lähinnä kosmeettiselta sanoi että puhkeaa itsestäänkin kumikenkiä tarvitsen työssäni joten ne kyllä hankaa mutta sitäkös lääkäri ymmärtää ,toiset kauhistelevat ganlioni ulkonäköä ja sanovat että mene oikealle lääkärille,en tiedä katotaan nyt mikä tästä vielä tulee !


    • HERMO POIKKI

      En suosittele kellekään ganglio leikkausta. Minulla on ollut vaiva vasemmassa ranteeen kämmenpuolella kymmenisen vuotta ja sen aikan sitä on neulalla tyhjennetty ja leikkauksella avattu mehiläisessä. Viimeksi mehiläisessä käsikirurgi leikkasi ganglioni verityhjiössä ja katsos kummaa meni joku hermo poikki. Sen takia vasemman peukalon päästä aina haavaan asti on tunto pois ihosta. Sai yhdistettyä kylläkin hermot ja lupasi et kasvaa tunto takas mut ainakin vielä tuntuu et kasvu on mitätönä tokkopa kasvaa takas ollenkaan. ÄLKÄÄ SIIS ANTAKO LEIKATA! MINÄKIN HÖLMÖ SUOSTUIN KUN OIKEIN PROFFAIHMINEN TAKAS LEIKKAUKSEN ONNISTUMISTA!!!!!!!!!!!

      • Tikit vielä ranteessa-82

        Hei! Mikä tilanteesi on nykyään? Itseltäni leikattiin ganglio oikeasta ranteesta kämmenselän puolelta viime viikolla kun takana on 15 vuotta kipujen kanssa seilaamista ja 5vuotta tyhjennyksiä (patti tullut koko ajan agressiivisemmaksi). Kipu ei viime vuosina ollut enää niin paha kuin alkuun, jolloin kanglio oli enemmän ranteen sisällä, mutta kyllähän yhä suureneva patti alkoi haitata ranteen ja peukalon käyttöä ja puristi ranteen seutua. Lääkärit alkoivat ihan viime vuosina olemaan yhä vastahakoisempia tyhjentämään sitä ja yksikin sanoi menevänsä heti leikkaukseen jos hänellä itsellään olisi sellainen... Joten leikkauksessa on nyt käyty. Huomasin päivä operaation jälkeen että peukalon ja osittain etusormen tuntoa puuttuu. Onko sitten joku hermo mennyt poikki? Mietin että palautuuko tunto vai voiko jopa pahentua pistelyksi/ kivuksi? Ja että toipuuko käsi käyttökelpoiseksi.. Kun ottaa vielä huomioon sen että ganglio uusiutuu herkästi, niin olen ollut allapäin siitä että leikkaukseen edes lähdin. Edes korjausleikkaukseen en enää menisi. No, takaisin ei mennyttä enää saa, nyt olisi kiva saada ohjeita siitä miten yliliikkuvia ranteita tulisi hoitaa niin ettei ganglioita tulisi jos niitä nyt ylipäätään voi estää tulemasta.


    • Pattitilanne

      Minä kuulisin mielelläni lisää kokemuksia ranteen alapuolella olevasta gangliosta, tyhjennyksestä/leikkauksesta?

      • suski1234

        Minulle on varattu aika ganglion leikkaukseen varpaasta ja kolmen päivän päästä leikkauksesta pitäisi matkustaa (minun ei tarvitse ajaa) autolla reilu 300km. Voinko matkustaa vai pitääkö tätä matkaa siirtää?


      • Tinari

        Multa leikattiin ganglio ranteesta neljä vuotta sitten. Erikoislaakari arveli syyksi nivelsiteiden löysyyden, joka korjattiin saman leikkauksen yhteydessa tähystämällä. Leikkaus sujui hyvin, mutta liikeratojen palautuminen oli työn takana, ilmeisesti nivelsiteiden kireyden takia. Ganglio ei ole uusinut, mutta leikkauskohta tulehtui kerran pahoin, vaikka leikkauksesta oli kulunut jo reilu vuosi. Ranne parani ennalleen, mutta satunnaista kipua esiintyy edelleen, varsinkin iltaisin.


      • toivon ettei uusiudu
        Tinari kirjoitti:

        Multa leikattiin ganglio ranteesta neljä vuotta sitten. Erikoislaakari arveli syyksi nivelsiteiden löysyyden, joka korjattiin saman leikkauksen yhteydessa tähystämällä. Leikkaus sujui hyvin, mutta liikeratojen palautuminen oli työn takana, ilmeisesti nivelsiteiden kireyden takia. Ganglio ei ole uusinut, mutta leikkauskohta tulehtui kerran pahoin, vaikka leikkauksesta oli kulunut jo reilu vuosi. Ranne parani ennalleen, mutta satunnaista kipua esiintyy edelleen, varsinkin iltaisin.

        Nilkastani poistettiin leikkaamalla ganglioncysta. Huhtikuussa sitä yritettiin bungteerata neulalla tyhjentämällä mutta se oli niin hyytelömäista ette sitä saatu tyhjennettyä. Operaatiossa vain kipeytyi enemmän. Lähete leikkaujonoon. Puudutus tapahtui epiduraalipuudutuksella. Se tapahtui tosi nopeasti ja leikkaus sujui hyvin. Lääkäri sai poistettua kokonaisena suuren herneen kokoisen hyytelörakkulan. Lääkäri sanoi että se voi kylläkin uusiutua. Onko kokemuksia uusiutumisesta? Tuleeko samaan paikkaan? Huomenna tikkien poisto. Ei haava ole onneksi tulehtunut!


    • Ohjeita tarvitseva..

      Jaa'a, ihan mielenkiintoista lukea muidenkin "pattikäsien" tarinoita, niin tietää vähän mitä itse tehdä. Eli itsellä vaivannut Ganglio oikeassa kädessä jo reilu 6 vuotta. Kaksi kertaa ollaan piikillä imetty tyhjäksi, mutta molemilla keroilla patti tuli käteen päivässä takaisin. Täytyy sanoa, että en kyllä tiedä mitä tehdä. Nyt se ei ole vaivannut pahemmiten muutamaan vuoteen (Kun pidän sitä oikeissa asennoissa). Kuitenkin olen huomannut, että tavallisia etunojapunneruksia en pysty tekemään, käsi pakko laittaa suoraksi, muuten mahdotonta. Armeija on kohta edessä, että olisihan se ihan jees saada pois ennen sitä. Teen kuntoreeniä kolme kertaa viikossa ja nostelen painoja, eli voisiko mahdollisesti olla ne syynä siihen, että ranne ei pääse paranemaan? Kuitenkin kun tietokonetta käytän, niini hirikätenä käytän täysin vasenta kättä, ettei oikea rasitu. Eli olisiko muilla mahdollisesti jotain ohjeita, kuinka kuntouttaa kättä, että patti lähtisi pois itsestään. Tuohon piikkiin en oikeen luota, enkä leikkaukseenkaan ehdon tahdon lähtisi. Patista silti haluaisin päästä eroon, ettei aina tarvitsisi katsella mihin suuntaan kättä vääntää. Tosin kerta tuo uusiutuminenkin on noinkin yleistä, niin en tiedä auttaako tähän ihan normaali käden rentoutus...

    • Gangliollinen

      Multa poistettiin nyt 1.9 ganglio oikeasta kädestä ranteen alapuolelta. Vaiva ei ehtinyt olla kovin kauaa, huomasin patin varmaan joskus alkuvuodesta, mutta koska se ei vaivannut mitenkään, en sitä viitsinyt edes tutkituttaa. Kesällä kävin muissa asioissa lääkärissä, ja samalla kysyin, että mikähän tuo patti on, kun ganglio oli kasvanut, silloin en halunnut pattia tyhjennettävän, kun ei edelleenkään vaivannut. Meni ehkäpä pari-kolme viikkoa tuosta lääkärikäynnistä, kun ranne alkoi kipeytymään, ja tulikin sitten todella kipeäksi! Kivut oli kyllä hurjat, kädellä ei pystynyt moneen päivään tekemään mitään, ja terveyskeskuksesta laittoivat sitten suoraan leikkauslähetteen, oli tuolloin ulkomaalainen lääkäri, joka ei ollut halukas kokeilemaan ganglion tyhjentämistä. Kävin seuraavalla viikolla tyhjennyttämässä ganglion kotimaisella lääkärillä, jotta pystyn olemaan töissä, mikäli kivut helpottavat, ja helpottivathan ne. Ganglio täyttyi kuitenkin viikossa jo uudestaan, ja koska menin juuri tuolloin kesätöihin, en päässyt töistä terveyskeskukseen siihen aikaan, kun tk oli auki. Hoitoalalla kun olen, niin tyhjensin sitten muutamia kertoja itse ganglion steriilillä injektioneulalla, ja pystyin käymään töissä.

      Leikkaus tehtiin verityhjiössä puudutettuna, ganglio oli kovasti kutistunut tyhjentelemisen takia, ja kirurgi ei meinannut saada "häntää" kiinni ja tikattua, olennaista on kuulemma juurikin se, että ganglion häntä saadaan ligeerattua (mitä tuo ligeeraaminen sitten lieneekään), jotta ganglio ei uusisi, mutta voi se silti uusia poistetun viereen jne.. Eli komsiikomsaa.. :P

      Noh, nyt tilanne on se, että käsi on edelleen vajaa kaksi viikkoa leikkauksesta hemmetin kipeä. Peukalon ihosta meni tunto leikkauksen yhteydessä, eikä se ole palannut edelleenkään, n. viikko sitten ihoa kuitenkin alkoi poltella/tikkuilla, eli toiveissa on että ehkä tuntokin palaa.. Rannetta ei kärsi paljoa liikutella, tikit sain pois toissapäivänä. Varsinkin jos yrittää kurkottaa kättä tai koskee ranteen alapuolen ihoon, esimerkiksi paitaa pukiessa, kipu on aivan sietämätön! En ole mikään kipuherkkä ihminen, mutta kun tuo vihlaisu tulee niin itku pääsee väkisin, kipu on todella kova :(

      Saapa nähdä näinköhän tuosta enää tervettä kättä tulee.. Yöksi yleensä joudun sitomaan käden, kipugeeliä ja kylmägeeliä ensin sivelen siihen ja sitten ideaalisiteen ja harsotuppelon avulla tuen peukalon, silti aamuisin herää siihen että peukalon hermoja repii kipeästi.. :/

    • Mirkku44

      Minulla ganglio ollut nyt 9 vuotta. Tuli työtapaturmaisesti hoitotyässä. Nyt kun olen töissä joutunut rasittamaan rannetta niin ganglio surentunut ja kipeytynyt. Sain maaliskuussa hyvän rannetuen mutta kipu vaan pahenee. Lääkärini ei asiaa pidä vakavana kun röntgenissä kipua ei näy vaikka patti on halkaisijaltaan n. 3 cm
      mutta kehoitti kuitenkin muutton jälkeen hakeutumaan uudellen hoitoon ja leikkaukseen. Minun pattia ei ole kertaakaan tyhjennetty tai leikattu, muutaman kerran olen saanut kipupiikin persaukseen ja kortisonia ranteeseen.... :-)

    • emzjei

      itse kävin kuukausi sitten leikkauksessa, mulla oli se ranteen taittokohdassa,yläpuolella ja oli ollut kipeä kauan, pari kertaa tyhjennettiin ruiskulla mutta ei auttanut.
      Nyt kun leikkauksesta on kulunut kuukausi,kättä ei voi edelleenkään taivuttaa ilman kipua..leikkaus mulka kesti noin puolitoista tuntia koska hyytelopussi oli kookas.. naurettavaa on se että kirurgi joka sen leikkas ihmetteli ettenkö ole pystynyt tekemään töitä patin kanssa, eikä olisi halunnut leikata vaan ehdotti ennemmin alan vaihtoa! mutta ei varmaan ihmetellyt enää kun itse näki leikkauksessa että ranteessa on iso ylimääräinen patti joka haittasi ihan normaaliakin elämää..
      nyt sitten odotellaan viikko et pääsee lääkärille kun käsi ei vieläkään toimi ja vähän taivutettaes näkyy patti, käsi on myös haavan alueelta koskettaessa kipeä ja "möykkyinen"..toivottavsti ei uuteen leikkaukseen tarvitse mennä..:/
      minkälaisia kokemuksia muilla on ollut parantumisen kanssa?

    • -M-

      Multa leikattiin ganglio vas ranteen peukalon tyvestä 3 viikkoa sitten yksityisellä. Oli kuulemma todella iso (nostelen paljon työssäni), ja alkoi särkeä kun painoi hermoja. Verityhjiössä ja puudutettuna leikattiin, oli reikä ranneniveleen asti ja se reikä poltettiin kiinni. Haava parantunut ok.

      Pintahermo meni poikki leikkauksessa eli osa peukalosta osittin tunnoton ja välillä tuikasee niin pirusti peukaloon ko touhuaa. Toiveissa on että tunto palautuu, pelottaa vaan jos se uusii. Ei mikään maailman miellyttävin kokemus, ei viittis uusiksi ottaa, vaan jos paranis nyt.

      Sanotaan näin, jos se tuolla parani, ehdottomasti kaiken kivun ja vaivan arvoista, mutta sitten tympii jos pitää uudeleen alkaa leikkomaan.

    • 18v patti

      Itselläni on vastaava patti ( ehkä ganglio? ) ranteen yläpuolella, vasemmassa kädessä vaikka olen oikeakätinen. Minulla on myös ylitaipuvat nivelet. Patti ilmestyi n. 9kk sitten ja vastaava oli aiemminkin, mutta katosi itsestään.

      Onko pattia syytä käydä imemässä/näyttämässä lääkärille, vaikka kipuja ei ole?

    • Minulla on myös patti oikiassa ranteessa,pikkurillin puolella,Kävin lääkerillä,siinä toivossa että saisin sen leikattua pois.Lääkäri tutki ja pyöritteli rannettani ja totesi.Että tamä on niin harvinaisessa paikassa,joka on erityisen vaikia leikattava,siinä on menee kaikki tärkiät hermopäätteet,jotka saattavat vaurioitua.Saattaa olla että menee tunto jostain tai ranne ei käänny enään normaalisti..On imetty puoli vuotta sitten,mutta uusiutui 2kk.Päästä kun nostelin töissä raskaita esineitä...millä sen saa pois? Hakkaamallako rannetta,,niin kuin vanha kansa on kuulema tehnyt ?

    • ******

      Mulla on vasemmassa ranteessa patti. Aika suuri, halkaisijaltaan n. 3 cm. Se vihertää ja vierestä punertaa. Koko käsi kovasti kipiä. Vaivannut nyt reilun viikon. Ranne ultrataan ensi viikolla. Voisikohan kyseessä olla ganglio?? Kolme eri lääkäriä on tuota katsonut mutta eivätpä vaan osaa sanoa mistä on kyse..

    • Leikattu

      itsellä tyhjennetty 1,5 vuoden sisällä 5 kertaa ja kerran puhjennut itsestään nyt leikattu ja paranemassa. Ei ainakaan minulle tullut huonoja kokemuksia. leikkaus kirurgin mukaan onnistunut, vaikka eivät saaneet kaikkea pois (oli kuulema 2cm halkisijalta ja ujuttanut itsensa liian hankalaan paikkaa poistettavaksi) joten uusiutuminen on mahdollinen. pitää nyt vaan toivoa ettei tulis.

    • nilkassa patti

      itellä kyseinen patti nilkassa ollut noin 3 vuotta. Kuukaudessa noin 2 kertaa joutuu painelemaan sitä kasaan. sellainen herneen kokonen patti. Ikävästi vaa hermoja painelee välillä ..perkl.

    • Vasta leikattu

      Minulla juuri pari viikkoa sitten leikattiin ganglio. Sen se lääkäri sanoi olevan. Juuri tänään tuli patologilta tullut lausunto lääkärin kautta minulle ja hänen mielestään se olisi ollut hemangiooma.
      Katsoin netistä, eikä se kyllä se ole ollut omastakaan mielestäni.
      Oli kämmenessä pari pientä pattia, ensin tuli yksi ja sitten viereen toinen pienempi, ihan kuin poikanen.
      Se isompi oli kuin herneen puolisko nahan alla, liikkui siinä, kun sitä kopeloi. Oli niin pahassa paikassa, että halusin ne pois.
      Lääkäri sanoi, että uusivat usein. Mutta ei kun leikkaukseen vaan.

      Nukutuksessa leikattiin, oli kivuton homma. Ompeleet piti poistaa kahden viikon päästä, mutta haava vähän tulehtui ja oma lääkäri poisti tikit ja antoi antibioottikuurin.
      Nyt tänään näyttää, että kyllä se siitä paranee ja haavat kasvavat kiinni. Sairaanhoitaja vaihtoi tänään siihen laastarin ja antoi pari vielä mukaan. Työtä sillä kädellä ei saa tehdä ennen paranemista ollenkaan.
      Sairaslomaa antoi leikannut lääkäri kolme viikkoa, vaikka olen jo eläkkeellä. Mutta kaiken varalta, onhan tässä omakotitalossa vaikka mitä, jos innostuu tekemään. Pitää siis hillitä itseään vielä jonkin aikaa.
      Nämä patit eivät olleet kipeitä koskaan, jos ei niitä painanut esim. polkupyörän kädensijaan pidemmän aikaa. Sitten vähän tuntui.

      Nyt tässä on miettimistä, mikä se oli, kun on kaksi mielipidettä. Mutta punainen se ei ollut, kuten tämä hemangiooma on yleensä.

    • tituleena

      Itsellä oli ganglio myös ranteessa, 5-6 kertaa impattiin tyhjäks ja laitettiin myös kerran-pari kortisonia, muttei auttanut, niin leikattiin. Lääkärit luuli, että se olis ollu vaan se patti, mikä näky, mut oli levinny pitkin rannetta. Nyt vuosia leikkauksen jälkeen se alkaa taas tuuppaan, tällä kertaa alapuolelta, jänteiden välistä :S

      • tituleena

        Ja sanottakoon vielä, että tuo samainen patti löytyy siskoltani, äidiltäni, äidin äidiltä, äidin siskolta.... Eli ilmeisesti on jollakin tapaa perinnöllinen? Ja meillä kaikilla on myös kyllä yliliikkuvat nivelet...


    • Apuwwaa

      Itselläni leikattii puolitoista vuotta sitten ganglio pois ranteesta ja lääkäri sanoi,että sen pitäisi parantua leikkauksen jälkeen, mutta eipä ole vieläkään parantunut... Rannekipu vaivaa joka päivä eikä kipu ole mitään pientä.. :( Koulu kärsii, en pysty uimaan.. Lääkäri sanoi, että jos ei parane se voi aukaista ranteen ja kattoa sinne uudestaan, mutta kun ranteesta ei löytyny uutta gangliota, ranne vain on niin ****n kipeä..En tiedä mitä tehdä..?

    • gangliokäsi

      Onko kellään ollut samassa ranteessa kahta ganglioo yhtä aikaa?

      • Pattinilkka

        Ei oo ranteessa ollu, mutta nilkassa kyllä. Toinen painoi nivelsidettä niin ikävästi, että leikkauksella poistettiin molemmat.


    • Kohti leikkausta

      Väänsin ranteeni (ei murtumia, vain jänteet ottivat kipeää) jonka seurauksena useita vuosia vaivasi enemmän ja vähemmän kipeä ranne... Salilla jotenkin pärjäsi kun laittoi erittäin tiukan rannetuen. Etunojapunnerrukset on tosin voinut unohtaa kokonaan, aiheuttaa liian kovan kivun. Noh vaivaan kyllästyneenä päätin sitten lopulta käydä käsitohtorilla ja diagnoosi tuli kuin burana apteekin hyllyltä -> Potilas Saarisella on Ganglio rypäle ranteessa... Nyt olen lokakuussa menossa poistattamaan Ganglion ranteesta. Koska kyseinen rypäle sijaitsee valtimon kohdilla on varminta hoitaa ongelma pois leikkauksella (sopii vain toivoa, että ei uusiudu). Operaatio tehdään ainoastaan nukutuksessa ja käsi laitetaan verityhjiöön. Himaan pitäisi päästä samana päivänä. Saikkua toipumiseen noin 2-3 viikkoa.

      • Siis nukutuksessa, olin jo innostua et saan katsella toimenpiteen hereillä?
        Eilen sain lähetteen ortopedille juuri valtimon päällä sijaitsevasta gangliosta myös. Viimeisin tyhjennys neulalla - tai YRITYS, oli Fysiatrin, joka ei saanut mitään ruiskuun. Otettuaan neulan pois, puristin itse ganglion tyhjäksi neulanreiästä.
        Eilen tohtori kertoi, että juuri tuossa kohdassa on sormiin meneviä hermoja niin paljon, ettei sitä voi jatkuvaan pistellä.
        - Fysiatrin ronkkimisen jälkeen onkin ollut peukalo- etu- ja keskisormet kipeät, sekä jännesärky ranteesta kyynärtaipeeseen asti.
        TOIVON TODELLA MYÖS, ETTEI MOINEN ENÄÄ UUSIUDU Leikkauksen jälkeen. Ollutkin jo yli puolivuotta parista tyhjennyksestä huolimatta... nousi muutaman tunnin jälkeen takaisin.


    • jusi11
    • itsback

      miulta leikattiin ranteen sisäpuolelta noin 8v sitten ganglio pois ja tällä viikolla huomasin että sehän on uusiutunut. ei haittaa kumminkaan ihmeemmin, että tuskimpa sitä uudestaan on leikkauksessa käytävä.

    • vieras1

      Multa on tyhjennetty kerran ganglio oikeankäden ranteesta, kämmenselän puolelta. Ja tämän jälkeen uusi ja lääkäri oli sitä mieltä,että turha tyhjentää koska uusii. Laittoi lähetteen leikkausjonoon. Kävin myös magneettikuvassa, jolla suljettiin ranteen verenkiertohäiriö, koska käteni puutee ranteesta sormiin päin ja ja hermosärkyä onjatkuvasti. Patti ei näy päällepäin, mutta rannetta koukistaessa sen huomaa. Tammikuussa pääsen leikkaukseen ja toivotaan, että pääsen eroon hermosäryistä ja käden puutumisesta.
      Rannetukea olen käyttänyt alkuun apuna töissä, mutta tuki on alkanut painaa pattia ja aiheuttaa sietämätöntä kipua. Leikkausta odotellessa...

    • ranteessa patti.

      olipas vanha ketju.. mut kirjotan silti :D mulla ollut 1 iso ganglio oikeassa ranteessa sisäpuolella.. ja lääkäri tyhjensi sen ja sano et ens kerralla leikkaavat.. noh nyt mulla eilen tuli se uudestaan ja kasvaa kasvamistaan.. eli taidanpas maanantaina mennä taas lääkärille ja leikkuu pöydälle.. saas nähä..

      • ikuinen pattikäsi

        Mulla on ollut jo vuoden. Sitä ei pysty tyhjentämään koska se on valtimossa kiinni..ainut konsti ois ehkä leikkaus , mutta se ei mua kiinnosta,koska mulla on jo samasta kädestä 2 kertaa leikattu hermopinne.

        Se että joku väitti ettei gangliosta ole mitään haittaa,kuulostaa oudolta. Mulla ainakin se alue ihosta on osittain tunnoton..ikäänkuin puutunut ja ajoittain sitä särkee vimmatusti. Sekä kiristää koko ranteen aluetta jatkuvasti.Kipu säteilee joskus koko peukaloon ja toisinaan ranteesta pitkän matkan käsivartta.. Välillä se tuska mikä tästä hitsin patista johtuu laittaa hermot kireälle.

        Se ei pienene vaan suurenee..ei tyhjene vaik miten paukuttais sitä ite, tulee vaan kipeemmäks. Mun työ on sellasta jatkuvaa puristamista ja vääntämistä ja siitä johtuen se vain pahenee koko ajan. 4 viikon kesälomakaan ei sitä vie minnekään eli lepokaan ei siihen auta.


    • Kokemuksella tiiän

      Ite oon nyt 15 vuotta ja huomasin noin vuos sitten, että jalkapöytään oli ilmestynyt epämäärän patti.No asialle ei sitte tehty vähään aikaa mitään, mut kuukausia kulu ja patti oli edelleen samassa paikassa ja hiukan jopa kasvanu,niin päätin käyä sit lääkärissä ja ganglioksi se todettiin ja samalla sit tyhjennettiin.Kirkasta hyytelömäistä geeliä siellä oli. Isolla piikillä tekivät reijän ja lääkäri puristi sen mömmön ulos sieltä. No pari kuukautta meni ja tänään kävin uudelleen näyttämässä sitä ja tyhjennettiin taas,sain siihen myös kortisoonipiikin. No jos ei nyt lähe niin leikkaavat sen päiväkirurgiassa sit pois.Viellä huonossa paikassa on niin kengät tuppaa hankaamaa,eikä se tunnu ihan pieni olevan :)

    • katie4

      Minulla jalkapöydällä minitomaatin kokoinen ganglia. En halunnut mennä arvauskeskukseen tai maksaa punkteerauksesta satasia yksityisellä, joten desinfioinnin jälkeen pistin siihen 0.5mm neulalla kunnon reiän (sattui, kyllä!) ja sitten tursottelin sen geelin sieltä ulos ihan perus puristusotteella. Meni täysin littanaksi, ja limaa tuli todella paljon ulos, mutta seuraavana päivänä oli pieni litteä osa patista palautunut takaisin...kuitenkin nyt ollut jo kuukauden päivät eikä kasvanut takaisin sen enempää. Paineen väheneminen ihon alla lopetti kivistämisen samana iltama. Oletan että operaatio uusittava jossain vaiheessa, mutta oli se sen verran yksinkertainen juttu että en lekurille moisen takia aio mennä, jossei oikeasti ala pahasti vaivaamaan ja vaadi suurempia toimenpiteitä.

      • Marsu

        Minulla on oikean käden kämmenen yläpuolella ganglia, joka tyhjennettiin tänään. Puudutuksen jälkeen koko käsi on ollut todella kipeä ja olen pitänyt sitä kotona kantositeessä. Nyt mietin, menenkö leikkaukseen, vai koitanko elää kivun kanssa. Se vain säteilee jo olkapäähän saakka. Leikkaus näyttää kuitenkin olevan aika epävarma toimenpide. Kauan olette joutuneet olemaan sairaslomalla leikkauksen jälkeen?


    • samatha1

      Minulla oli patti kämmenselässä,yks lääkäri yritti tyhjentää sitä neulalla useita kertoja onnistumatta,sitten se leikattiin paikallispuudutuksessa,olikin epideriilinen kysta...

    • Ganglio

      Hellurei! Olen 9v ja mul on ganglio... ja joudun leikkaukseen.. pilaako se mun loppu elämän? haluisin tehä kaikkee kivaa kesälomal mutta en kärsi.. auttaako se leikkaus?

      • minä

        Minulta leikattii ganglio, joka paljastuikin verisuonikasvaimeksi ranteesta. Operaatio tehtiin nukutuksessa ja sairaslomalla olin viikon. Käsi ei ollut kauhean kipeä leikkauksen jälkeen ja 2 viikkoa leikkauksesta ei kipua tuntunut enään yhtään. Nyt on taas löydetty ganglio jalkapohjasta, kortisonipistosta kokeiltu mutta ei auttanut.


      • Girllls

        Itse olin 8v kun ranne leikattiin ja mitään huonoja muistoja ei jäänyt. Mustelmia muutama vko mut hyvin parani. Riippuu toki sijainnista. Nyt 26v myöhemmin sama ranne leikataan toiselta puolelta. Enkä koe, että pilalle ois elämä mennyt. Pitää vaan muistaa rajansa.


    • veio

      Ranteen nivelen päällä, selkäpuolella on ollut ganglio vuosia. Se on leikattu, tyhjennetty monta kertaa, rikottu. Aina tulee muutaman viikon päästä uudelleen. Nyt alkanut olemaan aika kivulias.

    • Kotihoito40

      Mulla oik nimettömässä varpaassa, lähellä kynttä. Kipeytyi ja puristelin sitä aikani kunnes tyhjeni kynnen päälle. Olen itse tyhjentänyt sen silloin tällöin n vuoden aikana, ei mitään tähtitiedettä kun pitää puhtaana päivän, että haava paranee umpeen.

    • arvaa1

      Pitkä ja mielenkiintoinen keskustelu :) Itelläni sattui työtapaturma josta syntyi jonkinlainen hermovaurio jalkaterään, ganglio tuli noin kuukausi onnettomuuden jälkeen ja pidin sitä noin 2 vuotta kunnes lääkäri mainitsi että sen voi poistaa leikkaamalla. Otettiin pois, nyt pari kk. leikkauksen jälkeen on tehnyt uuden tilalle ja hermovaurion vuoksi vielä töngitään vähän lisää lähiaikoina. Itselleni tämä patti ja vaurio tuottaa aivan käsittämättömiä hermokipu kohtauksia, leposärkyä ja sun vaikka mitä tuntemuksia, tämä varmasti siitä onnettomuus asiasta osin joka on osunut tuhannen taalan kohtaan suoraan hermoon.

    • Jollaana

      Mulla leikattiin eilen kaksiosainen ganglio ranteesta nukutuksessa ja verityhjiössä. 3 puudutuspiikkiä ennen nukutusta ranteeseen oli aivan tuskaa. Leikkauksen jälkeen hourailin pari tuntia heräämössä josta kotiin. Siteen pitää olla 3 päivää tikkien päällä ja kahden viikon päästä tikkien poistoon. Eilinen meni mukavasti mutta tänään vihlonut ja kirvellyt vähän väliä, kuukauden sairasloma myös. Mulle ei edes ehdotettu paikallispuudutuksessa tehtäväksi, oletettavasti sen takia kun patit oli niin syvällä ranteessa.

    • Fox1983

      Terve, Mulls leikattiin 6v vaivannut ganglio jalkapöydän päältä. Ennen leikkausta kymmeniä tyhjennyksiä ja joku 8 kertaa kortisoni piikki. Ei auttanut ei ja sit leikattiin. Nyt 1kk leikkauksesta niin pirulainen tullu takas. Nyt ootan lääkärin soittoa että mitäs nyt tehdään? Minulla rakeenteellisesti voimakas lättä jalka niin siinä varmasti osa syy. Jalkapöydän korjausleikkausko ainut vaihtoehto?

    • Anonyymi

      leikattu ganglio lokakuussa 2018 mutta nyt kaksi gangliota taas jalkapöydässä. KOVA kipu. Ei voitu poistaa nestettä. Valtimo ganglioitten välissä. Mitähän pitäs tehdä? KIPUA levossaki saati sitten töissä,

    • Anonyymi

      Olen 11- vuotias. Minulle on tullut ranteen selkäpuolelle patti ja luulen sitä ganglioksi. Käyn näyttämässä lääkärille parin viikon päästä. Patti oli kolme viikkoa sitten ihan pieni mutta nyt se on kasvanut melko isoksi. Minun ei ole ollut kivulias pitkään aikaan. Entä teillä?

    • Anonyymi

      Pelkään patin tyhjennysoperaatiota. Onko se kivulias?

      • Anonyymi

        Tyhjennyksessä ei oikeastaan tule kipua neulan pistoa lukuunottamatta. Patin sisällä on hyytelöä joka otetaan pois, se ei aiheuta kipua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tyhjennyksessä ei oikeastaan tule kipua neulan pistoa lukuunottamatta. Patin sisällä on hyytelöä joka otetaan pois, se ei aiheuta kipua.

        Kiitos!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos!

        Noniin! Patti käytiin tyhjentämässä. Pistos oli kyllä jonkin verran kivulias. Turvotus ranteessani kesti yli viikon ja toissapäivänä huomasin. Noniin. Siinä se taas on, mutta pieni vielä. Mitä tästä eteempäin?


    • Anonyymi

      Mulla oli 5 vuotta sitten ganglio peukalon tyvessä, lääkäri tyhjensi sen ja tuli aika pian uudestaan, tyhjennettiin uudestaan ja sitten olikin leikkaus edessä.
      Kaksi kirurgia oli peukalon kimpussa ja pienen pieni haava oli, ei jäänyt edes arpea.
      Hyvin parani eikä ole tullut rakkoa uudestaan. Tosin samassa kohtaa tuntuu jotain kovaa mitä ei ole aiemmin tuntunut. Liekö jotain arpikudosta tms.

    • Anonyymi

      Leikattu on kirurgisesti sekä jalasta että kämmenselästä muutama vuosi sitten. Ei ole sittemmin uusiutunut ainakaan minulla.

      • Anonyymi

        Empä nyt tiedä itse, jos tuo tuosta ranteesta katoaa. Patti hankaloittaa hieman pianonsoittoa. Painaa varmaan jänteeseen ja saa ranteen särkemään.


    • Anonyymi

      Mulla leikattiin eka ganglio etusormen tyvestä v. 2004. Ei edes tyhjennys yrityksiä ollu vaan suoraan leikkaukseen pääsin koska ei pystyny koulussa edes kirjoittamaan.
      Eikä oo uusinu ollenkaan:).

      Välillä aina tullu sormien keskimmäisiin niveliin ja ite lähteny siitä pois viikossa. Mutta nyt kun mulla on todettu nivelrikko niin ne ei enää itsestään tunnu lähtevän. Pahenee vaan. Eli lääkäriä kohti aamulla...

    • Anonyymi

      Hei! Tyttärellä ranne kipeytyi kämmenselänpuolelta melko nopeasti kovastikin ja ilman selittävää syytä, esim rasitusta. Tulehdusarvot ok. Magneettikuva otettiin. Ei merkkejä nivel- tai jännetulehduksesta mutta pieni n 2mm ganglio löytyi ja siinä ympärillä turvotusta. Tulehduskipulääke ei auta. Pari pv sitten sai lortisoniruiskeen. Ei apua toistaiseksi. Kipua tuntuu liikkeessä mutta särkee myös paikallaan. Rannetuki välttämätön. Käsikirurgi sanoi, että pienet gangliot kipeitä ovatkin. Tämä ei siis näy päällepäin. Lievää turvotusta näkyy. Kokemuksia? Kuinka pian kortisonipiikin vaikutus pitäisi alkaa jos alkaa? Kipu ei ole pientä vaikka ainoana löydöksenä tuo pieni ganglio.

    • Anonyymi

      Minulle ganglio tuli vasempaan ranteeseen alle 20 vuotiaana. Se aina puhkesi itsestään, kun ranne oli taaksetaipuneena voimakkaasti. Kerran tosi isoa lumipalloa pyörittäessäni, kerran kun rojahdin säkkituoliin käsi edellä, kerran kun synnytin konttausasennossa ja viimeisen kerran kun laskin lasten liukumäestä ja tömähdin käsilleni maahan. Tämä viimeisin tapahtui nyt 40 vuotiaana. Aina edellisillä kerroilla se tuli päivässä/parissa takaisin ja entistä isompana, mutta nyt on pysynyt poissa kuukauden verran! Halleluja :D 20 vuotta sitä kahtelin ja painelin. Se oli osa mua. Toiseksi viimesen puhkeamisen jälkeen patista tuli tuplapatti. Oli kooltaan peukalonpään kokoisia. Rumahan se oli kun mikä, mutta ei yhtään kipeä. Lapsille esittelin sen voimapattina. Kerran lääkäri sen puhkaisi, mutta tuli heti takaisin silloinkin. Enkä kyllä sairaslomaa saanut :) Joskus koitin kirjalla läimiä rikki, muttei riittäny rohkeus tarpeeksi kovaan iskuun.

    • Anonyymi

      Kävin tänään ranteen UÄ: ssä, kun kertaalleen tyhjennetty ganglio uusi. Joulukuun puolivälissä siis tyhjennetty ja nyt tilanne tämä.: Nyt siinä oli kaksi erillistä gangliota, joiden välissä seinämä. Maanantaina lekurin soittoaika. Toivottavasti saisin lähetteen käsikirurgille, sillä töitä ( hoitajana) on kyllä mahdoton tällä hetkellä tehdä.

    • Anonyymi

      Mulla on ollut nyt muutaman kuukauden ajan kämmenestä katsoen keskisormen ensimmäisen nivelen kohdalla n. herneen kokoinen patti.
      Ei ole kipeä mutta vaikkapa lapion varren puristaminen sattuu.

    • Anonyymi

      Parhaiten/nopeiten ganglion hoitaa niin, että pyytää kaveria lyömään sitä n. puolen metrin laudalla melko lujaa. Patti puhkeaa ja neste häviää johonkin. Pari päivää on kipua sen jälkeen, mutta patti ja kipu häviää. Eikä uusi ihan heti. Lääkäri suositteli tätä konstia.

    • Anonyymi

      ite oon 12 vuotias tyttö ja helmikuussa huomasin ku mun ranteesee sattu aina, kun nojasin/pidin sitä ääriasennossa. No tietty luulin et se on vaa jotai perus särkyy, koska mul on muutenki tosi yliliikkuvat nivelet ja löysät nivelsiteet. Huomasin sit yks ilta, että siin on sellanen ”patti” ku sen taittaa. No varattii huhtikuussa isin kaa aika lääkärille. Siel lääkärillä se ei ees kunnolla katton sitä mun kättä vaa laitto suoraa röntgenii ja labroihi (ettei oo mitää reumaa tms.) no labroissa ei ollu mitään, mut röntgenistä oli löytyny enostoosi mun ranteesta. Se lääkäri varas mulle sitte ajan käsikirurgille et se voi kattoo vielä ne röntgenkuvat. Oltiin tänää siel lääkärissä sillä oletuksella, et ne mun rannekivut on siitä enostoosista. Mut sit ku se lääkäri katto sitä mun kättä ni se totes et ne mun rannekivut johtuuki siitä, että mul on ganglio ranteessa. Se sit tunnusteli sitä ja sano et se on abt 1cm kokonen. Se sit varas mulle ajan magneettii nii, et näkee kuinka iso se on ja missä kohtaa, et tietää pitääks sitä hoitaa yms. Jäin vaa miettimää, ku jos sitä pitää hoitaa ni se sano, et siihen on sellasii vaihtoehtoi ku 1. poistaa neulalla ja ruiskulla sen ”hyytelön”, mut se lääkäri sano ettei lähtis tekemää tota lapsille, koska on nii kivulias 2. leikkaus 3. tähystys siihen ranteesee(?) Ni sitte jos sille pitää tehä jotain ni se ois varmaa sit luultavasti toi leikkaus tai tähystys:,D joten jos jollai on kokemuksii tosta tähystyksestä ni ois kiva kuulla!! joo ei mul muuta ja pahoittelut en oo mikää paras kirjottaa pitkiä tekstejä..😃

    • Anonyymi

      Onko kellään näitä useita? Mulla on molemmissa ranteissa useita. Toinen ranne on kuvattu koska oli niin kipeä mutta lääkäri sanoi että gangliot ovat niin syvällä ettei niitä kannate alkaa sörkkimään. Nyt toisen jalan jalkapöytään on tullut noin 6 samanlaista pattia.

      • Anonyymi

        Suosittelen jäsenkorjaajaa


    • Anonyymi

      Mulla tuli ranteeseen ganglio aikanaan joogaillessa. Lopetin joogan mutta ja ganglio hävisi kuukausien päästä. No kyt 5 vuotta myöhemmin olin unohtanut koko jutun ja pitkästä aikaa joogailin, ja sieltähän se ganglio ilmesty taas aurinkotervehdyksen tuliaisena.😀

    • Anonyymi

      Opiskelen Kalevalaista jäsenkorjausta ja minulla on asiakkaalta hävinnyt ganglio nilkasta. Olenkin suunnitellut että saisin muutaman hoitoon joilla on ganglio että voisi katsoa poistuuko varmasti. Mitä itse olen huomannut niin kohdassa jossa ganglio on on jokin kiristys...hermo,jänne tms .

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1776
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      15
      1480
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1164
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1163
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1151
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1116
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1111
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1084
    Aihe