Mihin kastiin kuulut?

Mettis ei kirj

Oletko maalaisihmisiä vai kaupunkilainen?

Itse tunnen olevani maalainen ja ylpeä siitä. Usein maalainen mielletään tietynlaiseen junttiuteen, joka asuu korvessa vailla sivistystä ja työskentelee tilallaan ehkä ilman puolisoa No, saattaa olla vähän ylilyöntiä kirjoitukseni ja ainahan maalaisihmiset ovat olleet hyvin fiksuja yrittäviä ja liikkuvia, eli tavoiteltavia poikamiehiä tai naisia, vaikka kaupunkilainen toisin mieltääkin..

No se siitä maalaisuudesta, eli mihin katekoriaan itse tunnut kuuluvasi, eli kaipaatko maalaiselämään vai kaupunkilaiselämään?

Niin, se piti sanoman, että jos et tiedä tai tunnista maalais tai kaupunkilaista , niin voin avustaa.

Tässä vihje?

Kaupunkilainen, jos lähtee maalle polttopuu hommiin, niin hän suuressa viisaudessaan kuljettaa kuormalavakuormaa peräkärrissä, ja muutakin roinaa, joita piilottelee pitkin metsiä , mutta maalaispoika tyytyy pariin pölliin pinojen alle.

20

124

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ra-bar-ber

Unohdit yhden ihmistyypin vielä: esikaupunkilainen (=lähiöasukas).
      Näitä löytyy varmaan pilvin pimein koko Suomesta!

Minä olen esikaupunkilainen ja viihdyn siinä roolissa. Ok-talo isommanpuoleisen kaupungin vieressä (20 km välimatkaa), meri ja saaristo ympärillä - voi veljet että nautin!

• mettis ei kirj

Niinpä, en tullut ajatelleeksi!

Tiedä sitä mitä esikaupunkilaisuus merkitsee, mutta ilmeisesti jotain välimaastoa kaupunkilaisuuden ja maalaisuuden väliltä esikaupunkilainen merkitsee.

Vähän vaikea arvioida esikaupunkilaisuutta, mutta vivahtaa hieman maalaisuuteenkin. Saattaa lumikolakin pysyä käsissä ilman valituksia, eli jonkinlaista omatoimisuutta ilmenee.

• Maalainen sitä on, vaikka kaupungiksi tätä paikkaa kutsutaan.
      En nyt niinkään ylpeä ole, mutta kutakuinkin "tyytyväinen".
      Luulisin, että ihmiset on sosiaalisempia maalla kun kaupungissa.
      Tilaahan täälä on, mutta varjopuolena palvelut on etäällä.
      Televisio ja nykyisin netti taitavat elämäntyylin yhtenäistää, ettei ainakaan nuorisolla isoa eroa ole, olivatpa maalta tai kaupungista.

• mökkihullu

Entä kaupunkilainen jolla on mökki? Hän saattaa käydä viikonloppuisin mökillä, jossa on alkeelliset olosuhteet, siis ei juoksevaa vettä ja wc-ta.

• vt-emäntä

Minä olen sitten tuo kunnon maalaisjuntti, turveniska, jyväjemmari...mitä näitä onkaan.
      Eli elän keskellä ei mitään lasteni kanssa. Tilalla on suuri nautakarja ja koiria, kissojakin vilistää jaloissa.
      Olen varmasti täydellinen vastakohta entisajan ituniskalle, koska olen nainen ja kun menojalkaa alkaa vipattamaan ei päällepäin varmasti arvaa, mitä teen työkseni. Ja kyllä, ajan traktoria ja lypsän lehmiä. Saatan jopa teurastaakin, mutta ei se lue minun otsassa.
      Sivistynyt kait jollain lailla, mutta se maalaisjärki on jokapäiväisessä käytössä. Olen ylpeä juuristani ja työstäni.
      En ymmärrä, miksi aina pitäisi asetella vastakkain kaupunkilaiset ja maalaiset. Itse en viihdy kaupungissa, mutta ei se toki tarkoita, että perustaisin reservaatin ympärilleni. Yritän tehdä työni, niin että kaupunkilaisetkin viihtyisivät täällä maalla.

• Osa-aikaemäntä

Olenpahan "kevyempi versiosi"; en lypsä, ei ole eläimiä ja lapsetkin ovat jo lentäneet omaan elämäänsä. Heitä käydään katsomassa "etelän reissulla". Viihdyn kyllä kaupungissakin, ainakin käydessä.
        Joskus ajat sitten olen teurastanut kalkkunoita. Muistan äitin tehneen joskus sorkkasylttyä, kun joulupossu tehtiin ruuaksi.
        Ihmisiä ei pitäisi karsinoida vaan keksiä jotain yhdistävää, meitä kaikkia tarvitaan.

• Huh huh

Täysin kaupunkilainen! Maalle menen metrolla! Lenkillä kiertelen katuja! Lontooseen menen lepäämään!

Vaikka sanotaan, että metsässä rentoutuu, niin itse siellä ahdistun!

• Menni

En taida kuulua kumpaankaan kategoriaan sataprosenttisesti. Asun pienen maaseutukaupungin laitamilla Ok-talossa kohtuukokoisen pihan ja perunmaan keskellä. Taajamaan matkaa viisi kilometriä. Sielultani olen kuitenkin enemmän maalainen, hyväntahtoinen vähään tyytyvä käsityöläisammattia harjoittava immeinen. :) Lenkkipolkuna on kuitenkin maantie, metsä pelottaa.

• Pottu-aivo

Pöndeläinen ehdottomasti. Lumikola pysyy vielä kädessä, talikkoa kuitenkaan en tarvitse. Maaseutumainen rauha mutta kuitenkaan ei korvessa.

• ...

Ei maalaisia ole olemassa juuri ollenkaan nykyaikana.

Hikiällä melkein 7000 asukasta, noin 300 maatilaa(määrä vähenee jatkuvasti). Ei täällä maanviljelyksestä saa elantoaan kuin muutama sata ihmistä. Suurin osa kun maata viljelevistä tekee sitä sivuhommana tai harrastuksenaan. Entisiä maatiloja asumatomina, suuresta osasta ei kesämökeiksikään. Suurin osa kuntalaisista asuu taajamassa, kulkevat töissä kaupungissa tai sen verran kunnassa, mitä nyt muutamia työpaikkoja löytyy. Kerrostaloja, rivareita, paljon pienillä tonteilla olevia ok-taloja.

Juntteja täällä kyllä piisaa, ne on niitä, jotka eläkkeellä tai jotain peräkammarinpoikia, ne kai lasketaan vielä maalaisiksi. Loput ei erota potunnostokonetta potun istutuskoneesta.

Niettä mun mielestä aloituksen perusajatus jotenkin vanhan aikainen. Ihmisiä voi kyllä luokitella, mutta asuinpaikka ei kerro oikeastaan yhtään mitään. Vaikka ite olenkin pöndeltä syntyisin, en ikinä ole kokenut mitenkään itseäni maalaiseksi. Toki osaisi lypsää lehmän, sillä taidolla en eläissäni ole tehnyt yhtään mitään. Paljon tärkeämpiä asioita, mitä elämässä tarvitsee. Ja mun elämänpiiriin ei maaseutu kuulu oikein mitenkään, vaikka olenkin mökillä, tämä on vain ympäristö, missä vietän joskus
      aikaani.Kaikki muu on muualla. Ollutkin aina.

=DW=

• stadin friidu minäki

En edes tiennyt että perunan kanssa työskenneltäessä voi olla kaksikin eri konetta, ne mainitsemasi istutuskoneet ja poimintakoneet :0

• Menni
        stadin friidu minäki kirjoitti:

En edes tiennyt että perunan kanssa työskenneltäessä voi olla kaksikin eri konetta, ne mainitsemasi istutuskoneet ja poimintakoneet :0

Hih, tuli mieleen että "mihin niitä lehmiä tarvitaan kun maitoa saa kaupasta" :)

Kyllähän paljasjalkainen kaupunkilainen saattaa olla vähän tietämätön maasaudun koneista ja laitteista jollei ole niihin koskaan törmännyt.

• Pönttö-aivo

Eikö maalaisia ainaki stadilaisten mielestä ole kaikki kehäkolmosen ulkopuolella asuvat?

• Olen maalainen. Synnyin maaseudulla maanviljelysperheessä. Mutta olen asunut ulkomailla ja suurissa kaupungeissa ja aina kaivannut maaseudulle. Nyt olen muuttanut puoli vuotta sitten takaisin maalle lähelle kotiseutuani ja nautin. Kuljen pitkiä sauvakävelyretkiä moottorikelkkareiteillä ihan sydänmaassa. Mukana mulla on toki suurkaupungista peruja rosvohälyytin, mutta se on nyt uusiokäytössä. Jos nimittäin tulee vastaan susi, karhu tai vihainen hirvi...

Tänään olimme mönkijäajelulla erämaassa ja näimme haukan. Olen nähnyt karhun ylittämässä tietä, maakotkia, huuhkajan, hirviä...ym Kiva tehdä luontoretkiä ja nauttia metsästä. Kaikkein eniten olen onnellinen siitä että saan hengittää terveellistä happea. Kunto on kohentunut puolessa vuodessa huimasti ja lenkit vaan pidentyvät.

• ...

Varovaisesti.

Sulla varmaan "kuherruskuukausi" menossa maalla asumisesta. Hommaan liittyy paljon negatiivisia puolia, jotka ilmenevät ajan kuluessa.

Meitsi ei vakituistaan pöndellä, mutta vietän paljon aikaa mökillä. Jon nyt unohtaa välimatkat, sähkökatkot, lumen tukkimat tiet, suuren työmääräm, maalla asumisessa on muitakin keljuja puolija. Kiittyy ihmisiin ja niitten asenteisiin, tekemiseen ja sen sellaiseen. Naapurikyttäys pieninpiä harmeja.

Asia selviää ajan oloon, maalla kun ei ole noita kiireitä.

=DW=

• ... kirjoitti:

Varovaisesti.

Sulla varmaan "kuherruskuukausi" menossa maalla asumisesta. Hommaan liittyy paljon negatiivisia puolia, jotka ilmenevät ajan kuluessa.

Meitsi ei vakituistaan pöndellä, mutta vietän paljon aikaa mökillä. Jon nyt unohtaa välimatkat, sähkökatkot, lumen tukkimat tiet, suuren työmääräm, maalla asumisessa on muitakin keljuja puolija. Kiittyy ihmisiin ja niitten asenteisiin, tekemiseen ja sen sellaiseen. Naapurikyttäys pieninpiä harmeja.

Asia selviää ajan oloon, maalla kun ei ole noita kiireitä.

=DW=

Jep. Aika sen näyttää. Asun monipuolisen ja toimivan kyläkaupan vieressä missä on pitseria myös, joten päivittäistavaraa ja elintarvikkeita ei tarvitse hakea mistään. Netistä olen tilannut langat ja kukkien mukulat yms. Netillä hoidetaan muutenkin virastoasiat. Parin viikon välein käyn viettämässä uimapäivää ja ostoskeskuspäivää. Mies kulkee kaupungissa töissä ja vaikka joka päivä pääsen Ouluun jos haluan. Joskus perjantaisin toki käynkin. Ensin aamuinnille uimahalliin ja sitten saakin kierrellä kaupungilla kahteen saakka. Naapureiden kanssa en ole ollut vielä missään tekemisissä. Omien siskojen luona kyläilen ja omalla kesämökillä mökkeillään, heh heh vaikka yhdenlaisessa "mökissä" asunkin.

Olen saattanut kaksi lapsetonta tätiäni hautaan ja molemmat itkivät ja katuivat kahta asiaa, toinen että miksi en tehnyt lapsia ja toinen miksi en muuttanut vanhuutta viettämään kotiseudulle. He olivat hyvin yksinäisiä kerrostalokopissa suurkaupungissa. Ja mitä vanhemmaksi he tulivat sitä enemmän he ikävöivät ja kaipasivat maaseutua. Silloin minä ymmärsin että olen samanlainen, kaipaan maalle.

Palvelutaloon mennään vasta vanhana kuolemaa odottamaan. Nyt eletään vielä täysillä ja työntekohan se on pelkkää iloa. Mitään eläimiä ja kasvihuoneita tai pottumaita en riesaksi laita ja kaikenlaiset päälläistuttavat koneet löytyy. Polttopuiden ajo on hupia eikä työtä. Kaupan vieressä asumisessa on myös se hyväpuoli että meillä on kameravalvonta.

• ...

Jepjep

Viittasin nimenomaan naapureihin, noissa ongelma-asioissa. Ite elelin yli nelikymppiseksi, ennenkuin naapuruston luonne alkoi selviämään. Ne nyt vaan on tossa, ei sille voi mitään. Ja asiaan tietenkin liittyy sukupolvia vanhoja riitoja ja asioita, mitkä ei mun mielestä kuulu mulle mitenkään.

Samaa sanoneet monet, jotka laittaneet mökin tai muuttaneet synnnyinseuduilleen. On tuttavia, jotka älynneet rakentaa uuden kesämökin sellaiseen mökkikeskittymään, vaikka olisi niitä perintötalojakin ollut mahdollisuus lunastaa. Mökkikeskittymässä se hyvä, kaikki ikäänkuin samalla viivalla ja muodostavat itse omanlaisensa yhteisön. Vanhaan yhteisöön jos muuttaa, sitä on ulkopuolinen ja kuitenkin kaikkien hampaissa.

Maalla hankala sekin, naapurit ei vaihdu. Etenkin jos mökki keskellä pottupeltoja, naapureista ei pääse eroon mitenkään, ei ne voi maitaan muualle muuttaa. Kateeksi käy tuttavat, joilla mökkiseudulla illanistujaisia naapureitten kanssa. Täällä lähinnä käydään käräjillä, jos joutuu tekemisiin.

Pitäisi pestä ja vahata auto. Ei taida kannattaa, potunviljelijä taitaa tulla karhitsemaan, pölyä sitten piisaakin hyvin >:/

Ai niin, olen lopettanut potun syömisen.

=DW=

• Ihan totta. Hankalia ja ilkeitä ihmisiä on kaikkialla. Mulla tuli kaupungin kerrostalossa huippu kun vastapäiseen asuntoon muutti huumeista vieroituva subutexporukka ja en tahtonut uskaltaa lähteä töihin. Tyyppi istui hissin edessä liikahtamatta selkäsuorana naama veriviirulla kuin sotapolulla olevalla intiaanilla.Taloyhtiö yrittää nyt lunastaa asuntoa omistajalta kun omistaja ei saa vuokralaisiaan häädetyksi.

Täällä maalla naapurit ei ole muuten vielä olleet riesaksi kuin että hevosia on yhdellä naapurilla ja varmaan siitä johtuen viime kesänä tuli paarmoja...en pidä hevosista.

• Nimpparisankari

Taidan olla maalaistunut kaupunkilainen. Ensimmäiset 50 vuotta kaupungissa ja nyt 14 vuotta maaseudulla. Molemmissa hyvät ja huonot puolensa, tällä hetkellä "maalaisuus" sopii minulle paremmin. Ei ole koskaan olleet naapurit ongelmana, taitaa olla aika paljon itsestä ja omasta suhtautumisesta kiinni kuinka sopuisasti pystyy elämään maalla tai kaupungissa.

• ...

Edellinen kommenttini oli tarkoitettu miljoonalle, lipsahti päähaaraan.

Ei oma suhtautuminen mitään auta kun naapurit kucipäitä. Itekkin ihmettelin, asunut vaikka missä ja vaikka millaisissa asunnoissa. Jotain pientähän nyt aina ihmisten väleissä liikkuu, mutta ei mitään mainittavaa ongelmaa ikinä, aina ihan ok-välit. Vaan nyt tosiaankin tutustunut muutamiin ihmisiin, joita ois ollut parasta olla näkemättä ikinä. Mutta minkä niille voi, naapureita oltu useiden sukupolvien ajan. Aikanaan ihmettelin viileitä välejä, nyt ymmärrän syyn.

Ja pahintahan pöndellä on, naapureista ei pääse eroon. Kaupungeissa ihmiset muuttavat elämäntilanteiden mukaan paljonkin. Jos joku hankalampi tapaus, joko se jossain vaiheessa muuttaa jonnekin, tai itellä tarve muuttaa. Mutta kaupunkielämä mun mielestä suoranaista paratiisia maalaisasumisen rinnalla. Voihan sitä narista tupakinpoltosta tai teinien pileistä, mutta ne loppujen lopuksi täysin elämään kuuluvaa, ei mitään tahallista.

=DW=

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      94
      3582
    2. Nainen olet minun

Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
      Ikävä
      44
      2937
    3. Sille ei voi enää mitään

Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
      Ikävä
      74
      2416
    4. Mukavaa päivää

Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
      Ikävä
      61
      2348
    5. Harmi jos ei enään nähdä

Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
      Ikävä
      51
      2301
    6. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
      Ikävä
      117
      2277
    7. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      21
      2163
    8. Vau miten upea nainen!

Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
      Tunteet
      20
      2147
    9. Merja Kyllönen: Ero

Joko uusi kierroksessa
      Suomussalmi
      117
      2108
    10. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
      Ikävä
      62
      1994
    Aihe