Kiinanharjakoira/rähinä

Puuteri2

Äidilläni on otsikossa mainittu naaraspuolinen koira joka on minun mielestäni jo melko ongelmainen tapaus.
Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen. Itselläni noutaja, ja täysin eri luonteinen ja erilainen hermorakenne, enkä osaa auttaa seuraavissa ongelmissa.

1. Koira on parivuotinen, sitä ei voi jättää yksin hetkeksikään, menee paniikinomaiseen tilaan, juoksee pitkin seiniä ja ulvoo holtittomasti. Ongelma ollut siitä alkaen kun koira 7kk vanhana äidilleni tuli. Alkuun yritti opettaa makupalan, lelun, häkin jne. kanssa yksin jäämistä mutta "luovutti" kun tuloksia ei tullut.

2. Koira alkanut tekemään yhtäkkisiä hyökkäyksiä muita koiria kohtaan. Äitini asuu siis kahdestaan koiran kanssa. Tulee mieleen, onko ottanut pomon paikan ja suojelee emäntäänsä vai olisiko pelkoagressiivinen? Molemmat mahdollisia tietysti.

3. Ihmisiä kohtaan hiukan varautunut, mutta ei hyökkäile. Aika valikoiva siitä kenet ihmisen hyväksyy, joitakin ihmisiä karttaa.

Suurin ongelma omistajan kannalta on tuo ettei koiraa voi jättää yhtään yksin ja siihen tarvittaisiin neuvoja. Toinen on tuo hiljattain alkanut hyökkäily. Koiraa kyllä kielletään silloin kun se niin tekee mutta tulosta ei näy.

Tämä on hiukan herkkä aihe meidän perheessä, äiti ei mielellään ota neuvoja minulta vastaan. Omasta mielestään ei tee mitään virheitä mutta minulla on sellainen kuva että koiran käytös johtuu emännän toimista, ainakin osittain. Äitini on jo suht iäkäs, joten jos hänelle jotain neuvoja antaa, täytyy tehdä se hienovaraisesti.
Olisin kiitollinen mikäli joku voisi keksiä keinoja näiden ongelmien poistamiseksi.

4

196

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 16+19

      Kohtaan yksi on ehkä sitten kaksi vaihtoehtoa, kolmannen, eli poisantamisen/lopettamisen hän kai sulkee pois. Ne kaksi muuta on että koira kulkee aina hänen mukanaan tai sitten hän ottaa sille seuraksi jonkun muun lemmikin, joka on hiljainen tai hiljaisempi kuin ko yksilö itse. Kohta kaksi puolestaan sulkee pois sen että ellei mamma iäkkäänä matroonana enää kykene isompaa koiraa taluttelemaan ja tarjoamaan liikuntaa, niin se toinen eläin ei voi olla lajitoveri. Sen sijaan vaikka kani, tai hamsteri tai undulaatti/papukaija voisi olla tällainen seuraeläin. Kohdan kaksi ongelmassa jälkimmäinen voi hyvinkin olla mahdollinen. Se nimittäin näyttäisi olevan yleistä noilla muotikoirilla. Toisaalta päällepäsmäreitäkin tapaa.
      Kohta kolme tuskin on mikään oikea ongelma? Ainakin on melko yleistä että koirat tekevät itse valintoja ihmisten suhteen ja saavat tehdä niin kauan kuin karttavat eivätkä ketään hammastele. Se pitää vaan hyväksyä että koiralla on omakin tahto vaikka se olisi ristiriidassa omistajan/vieraiden tahdon kanssa.

      Tuo kohta kahden ongelman perussyy ratkennee kun teet sen kanssa muutaman kerran kymmenen kilsan lenkin kahteen pekkaan suht vilkkaalla alueella ja tarkkailet sen käytöstä onko kyse röyhkeydestä vai pelokkuudesta. Tarkkaile koiran käytöstä yllättävissä tilanteissa myös joihin ei liity toista koiraa.

    • markan suutari

      Aika toivotonta ruveta vastentahtoisen omistajan koiraa kouluttamaan. Onko äitisi mielestä koiran koulutuksessa ongelmaa, vai sinäkö vain pähkäilet asiaa? Moni pikkuräksy on just noin pilalle lellitty, mutta omistajalleen ihan hyvä ja tärkeä koira.

      • Puuteri2

        Onhan se äidilleni ongelma...esim. kun pitää vaikkapa päästä itse lääkäriin, on aina hommattava "koiravahti".
        On varmasti tärkeä seuralainen hänelle, eikä takuulla suostu pois antamaan eikä lopettamaan.
        Olen lenkittänyt koiraa ja kun en päästä sitä omien halujensa mukaan toisia koiria nuuskimaan, menee kaikki hyvin. Olen itse tiukempi koiralle, johtunee siitä että minulla on itselläni isompi ja kovapäisempi koira ja sen kanssa on oltava johdonmukainen. (Kuten kaikkien koirien kanssa).
        Se ei tosiaan ole mikään ongelma keitä ihmisiä koira sietää ja keitä ei, mutta kertoo jotain sen luonteesta. On tarkka ja varovainen.
        Koira on narttu ja tapasi vasta pienen Russelin pennun jota ei suvainnut yhtään...hyökkäili jopa pentua kohtaan.
        Äitini on kyllä minun mielestäni ollut liian "lepsu" ja antanut koiran päättää paljon asioita puolestaan.
        Lisäksi tiedän että äitini tuntee jonkinlaista sääliä siitä että koira on ns. kodinvaihtaja.
        Kanit tai muut eläimet tuskin tulevat kysymykseen, en usko että hän haluaa toista eläintä.
        Yksi asia jota joskus ihmettelen on se että äitini vie koiraa eläinlääkäriin mitä pienimmistä syistä. Jos koira ei vaikka syö tai juo yhtenä päivänä paljoakaan, ollaan jo vastaanotolla.
        Kyllä äiti ainakin osan näistä asioista kokee ongelmaksi ja haluaisi yrittää korjata niitä, mutta loukkaantuu helposti jos tuntee tulleensa arvostelluksi.
        Ehkä tässä on eniten kysymys siitä että äidillä on ollut käsitys ettei pientä koiraa saa kieltää tai vaatia muutoinkaan siltä paljoa.
        Koira elää kaupunkialueella, se ei pelkää autoja eikä hälinää, eikä minulla ole ollut sen kanssa ongelmia lenkillä. Hyvin jaksaa pitkääkin lenkkiä, äiti ei itse enää kauhean pitkiin lenkkeihin pysty mutta tekee useamman pienen lenkin päivässä.


      • 16+19
        Puuteri2 kirjoitti:

        Onhan se äidilleni ongelma...esim. kun pitää vaikkapa päästä itse lääkäriin, on aina hommattava "koiravahti".
        On varmasti tärkeä seuralainen hänelle, eikä takuulla suostu pois antamaan eikä lopettamaan.
        Olen lenkittänyt koiraa ja kun en päästä sitä omien halujensa mukaan toisia koiria nuuskimaan, menee kaikki hyvin. Olen itse tiukempi koiralle, johtunee siitä että minulla on itselläni isompi ja kovapäisempi koira ja sen kanssa on oltava johdonmukainen. (Kuten kaikkien koirien kanssa).
        Se ei tosiaan ole mikään ongelma keitä ihmisiä koira sietää ja keitä ei, mutta kertoo jotain sen luonteesta. On tarkka ja varovainen.
        Koira on narttu ja tapasi vasta pienen Russelin pennun jota ei suvainnut yhtään...hyökkäili jopa pentua kohtaan.
        Äitini on kyllä minun mielestäni ollut liian "lepsu" ja antanut koiran päättää paljon asioita puolestaan.
        Lisäksi tiedän että äitini tuntee jonkinlaista sääliä siitä että koira on ns. kodinvaihtaja.
        Kanit tai muut eläimet tuskin tulevat kysymykseen, en usko että hän haluaa toista eläintä.
        Yksi asia jota joskus ihmettelen on se että äitini vie koiraa eläinlääkäriin mitä pienimmistä syistä. Jos koira ei vaikka syö tai juo yhtenä päivänä paljoakaan, ollaan jo vastaanotolla.
        Kyllä äiti ainakin osan näistä asioista kokee ongelmaksi ja haluaisi yrittää korjata niitä, mutta loukkaantuu helposti jos tuntee tulleensa arvostelluksi.
        Ehkä tässä on eniten kysymys siitä että äidillä on ollut käsitys ettei pientä koiraa saa kieltää tai vaatia muutoinkaan siltä paljoa.
        Koira elää kaupunkialueella, se ei pelkää autoja eikä hälinää, eikä minulla ole ollut sen kanssa ongelmia lenkillä. Hyvin jaksaa pitkääkin lenkkiä, äiti ei itse enää kauhean pitkiin lenkkeihin pysty mutta tekee useamman pienen lenkin päivässä.

        Voisikohan tuossa olla yksi osaratkaisu kuitenkin että jos suinkin ehdit ja pystyt äitimuoria auttamaan, että tarjoutuisit viemään sitä hänen koissua useammin pitkille lenkeille? Tai delegoisit asian vielä nuoremmille suvun jäsenille? Tuon ikäinen koira kuitenkin kaipaisi sitä lenkkeilyä ja siinä samalla koulutusta. Ei se tietysti sama asia ole kuin omistajan oma koulutus, mutta voisi kuitenkin avata hiukan koiraa huomaamaan että Hänen Kuninkaallinen Korkeutensa ole ainoa elävä maapallolla. Ja että taluttajaansa on syytä kuunnella.

        Itse joskus nuorena käytin perheen oman koiran ohella lenkillä suvun vanhusten koirat, joskus taisi olla viisikin rekkua mukana. Toki oma shownsa siitäkin tuli ;D Mutta saipahan ne koiruudet kuitenkin tilaisuuden päästä näkemään vähän enemmän mualimaa eikä tarvinnut hilpasta karkuun kun ensi tilaisuus koitti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      682
      5087
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      469
      3534
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      156
      3287
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      170
      2543
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2369
    6. 261
      1960
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1487
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      99
      1389
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1369
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1150
    Aihe