Ulosotto tililtä

vippivelallinen

Voisiko joku ystävällisesti selittää minulle, miten ulosotto toimii? Ajauduin muutosta seuranneiden kulujen jälkeen pikavippikierteeseen vuosi sitten ja vipit menivät ulosottoon. Ulosotto vei veronpalautukseni joulukuussa, mutta sen jälkeen eivät ole vieneet mitään. Käräjäoikeus ja ulosotto lähettää minulle säännöllisesti postia sitä mukaa kuin vippifirmat niitä pienissä osissa haluavat karhuta. (Vaikka otin vipit isoina summina, niin vippifirmat pilkkovat ne pieniin osiin ja karhuavat jokaisen palasen kohdalla erikseen oikeudenkäyntikulut ja muut kulut.)

Minulle ei ole tullut minkäänlaista kutsua ulosottoon neuvottelemaan tilanteestani. Pitäisikö sellainen kutsu tulla kaikille, jotka päätyvät ulosottoon? Ei ole myöskään tullut mitään ilmoitusta, että minut olisi todettu varattomaksi, vaikka käsittääkseni olen sangen varaton.

Lähinnä huoleni on se, että jos tililleni joku laittaa rahaa jotain tiettyä tarkoitusta varten, niin voiko ulosotto sen viedä, vaikkei minua ole kertaakaan kutsuttu keskustelemaan tilanteestani ulosottomiehen kanssa? Esimerkiksi, jos tililleni laitetaan 50 euroa rahaa vaikkapa uusiin kenkiin, niin voiko ulosotto viedä tuollaisen summan?

Ja sitten isompi kysymys on se, että sisareni tukee minun psykoterapiaani maksamalla sen osuuden, joka Kelan tukeman terapian yli jää omavastuudeksi, kuukaudessa noin 230 euroa. Sisareni laittaa pari kertaa vuodessa reilun tonnin tililleni, seuraavan kerran syyskuussa. Minua huolettaa nyt se, että pitäisikö minun pyytää siskoani antamaan tuo raha käteisellä, ettei syksyllä kävisi niin, että ulosotto viekin kaikki terapiaan tarkoitetut rahat? Jos ulosotto veisi terapiarahat, joutuisin lopettamaan terapian.

Voisiko joku asian hallitseva konkreettisesti laskea, minkä verran minun tililleni on "luvallista" tulla rahaa ilman, että ulosotto vie niitä rahoja tililtäni? Kuukausituloni nettona ovat seuraavat:

627,57 eläke
106,10 takuueläke
2,27 Tapiola
474,91 asumistuki (vuokra 620 e/kk)

9

514

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tättärää

1. ulosotto ei voi viedä tililtä mitään. se on pankkisalaisuus mitä tililläsi on.
      2. sulla on niin pienet tulot ettei sinulta voida ulosmitata mitään. asumistuesta tai muusta sosiaalietuudesta ei voida suorittaa ulosmittausta. veronpalautus on eri asia, tsekkaa verot ettei tulisi palautusta niin vouti ei vie sitäkään, maksa vaikka vähän mätykyjä.
      3. ulosottomies ei esitä kutsua. mene itse jos haluat mennä.

sinuna en tekisi mitään. jos tuo on sinun kuukausitulo lopun elämääsi niin anna nuo velat olla. jos sinulla on perillisiä, velka ei periydy vaan ne menee akordiin (annetaan anteeksi).

sinulla on hyvä tilanne kun vertaa moneen muuhun.

• tuossajotakin

Ulosotto määräytyy esimerkiksi yksinelävän mukaan muistaakseni 22,59 per päivä ja UO lukee kuukausiin 30-päivää. Näin ollen olet aika turvassa mutta jos joskus joudut pyytämään apua sossusta ne lukee kaikki tilille tulleet maksut tuloiksi. Joten olisin varovainen kaiken käteisen kanssa mitä apuna saat.

Kaikkien vippien perille pääsy eli ulosoton vireilletuloilmoon kestää aikansa, käräjäoikeudet ovat näissä kovissa ruuhkissa nykyään ja yleensä vippifirmat vinguttavat saldoa ylöspäin ennen kuin pistävät eteenpäin käräjille ja oikeuden jälkeen summa onkin sitten suurentunut melkoisesti.

15-20-vuotta on enimmäisaika (riippuen velasta)kunnes velka vanhenee paitsi jos sitä ei uusita kolmen vuoden välein. Vielä vanhentumisen jälkeen menee sellaiset pari vuotta ettet voi ottaa vastaanperintöä tmv ilman ettei UO kiskase välistä. (lakiin tulee aina muutoksia uudistuksia jnpp)

Kuukleta FINLEX Ulosottokaari. Totuttele jo etukäteen niihin runsaasiin kirjekuoriin mitä posti tuo. Niitä ei kannata hävittää (vaikka stressissä mieli tekisi) , hanki vaikka etukäteen niille oma boxi kaappiin mihin laitat ne aikajärjestyksessä, niin ei tarvitse joka päivä katsella. Ulosoton tyyppejä ei tarvitse peljätä, tekevät vain työtään eikä siellä tarvitse paikan päällä välttämättä käydä. Selvität tulosi puhelimessa niin ne näkee ihmisistä paljon infoa sieltä päätteiltään sos.tunnuksen kautta.

Ainakin meidän kylässä voudit on jaettu sukunimen alkukirjaimen mukaan joten tavoitat itsekin kyseiset hemmot paikalliselta oikeustalolta.

Tsempit!

• ddddddd

Tilillä olevia varoja voidaan kyllä ulosmitata, jos uo-mies tekee pankkikyselyn ja siellä varoja ilmaantuu. Suojaosuus jätetään, loput ulosmitataan. En nyt muista, paljonko pankkitilin suojaosuus on.

• 17+6
        ddddddd kirjoitti:

Tilillä olevia varoja voidaan kyllä ulosmitata, jos uo-mies tekee pankkikyselyn ja siellä varoja ilmaantuu. Suojaosuus jätetään, loput ulosmitataan. En nyt muista, paljonko pankkitilin suojaosuus on.

Pankkitilin suojaosuus on 1.5 kertaa normaali suojaosuus.

• 897879

1. ulosotto ei voi viedä tililtä mitään. se on pankkisalaisuus mitä tililläsi on.
        Ota selvää enne kuin alat täällä paskaa levittämään.
        Uomies mittaa yksityishenkilöden / yritysten tileiltä päivittäin satoja kertoja rahaa.

• raakarolle

627,57 eläke
      106,10 takuueläke
      2,27 Tapiola

= 735,94

Yksineläjän suojaosuus ilman huollettavia per kk
      = 677,70

mutta ulosmittaukseen vaikuttavat monet tekijät mm:

- 2/3 suojaosuuden ylittävästä tulonmäärästä, jos nettopalkka on enintään kaksi kertaa lasketun suojaosuuden suuruinen.

- 1/3 nettopalkasta, jos nettopalkka on suurempi kuin kaksi kertaa suojaosuus.

- 1/3 neljä kertaa velallisen suojaosuuden määrää vastaavasta palkanosasta ja lisäksi 4/5 sen ylittävästä palkanosasta.

Palkasta ulosmitataan kuitenkin enintään puolet.

Aloittajana kilauttaisin ulosottomiehelle, kertoisin tulot eli eläkkeen suuruuden saadakseni vastauksen tuleviin mahdollisiin ulosottoihin sekä sosiaalisen statuksen ja tulevaisuuden kiemurat ajatellen työhön paluuuta tmv. Eli kannattaa tehdä pieni kilautus voudille niin pääsee miettimästä.

ps.

ja muuten ulosoton alla olevalla henkilöllä on oikeus kahteen maksuvapaaseen kuukauteen per vuosi edellyttäen että ulosottoa on kestänyt vähintään vuoden

• siihen kysymykseen

Ajat kovenevat koko ajan. Tee siskon kanssa tärskyt saat näin rahat häneltä suoraan käteen ja ompelet ne vaikka villasukan pohjaan jemmaan. Ei kannata edes mainita etta saat avustusta siskoltasi nimittäin jokin taho tulevaisuudessa voi ajatella että saat tukea enemmänkin systeemin ulkopuolelta.

• juuri näin

Näin juuri. Minun uo mieheni neuvoi minua säästämään sukanvarteen.

• ketjun aloittaja

Kiitos kaikille, jotka olette antaneet hyviä neuvoja!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen

Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja
      Maailman menoa
      224
      2953
    2. Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?

En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b
      Maailman menoa
      178
      2583
    3. Kirje, PellePelottomalle.

Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot
      Ikävä
      109
      1218
    4. Voi teitä naisia

Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies
      Sinkut
      132
      1122
    5. Meni kyllä aika solmuun

Meidän tutustuminen 😐
      Ikävä
      70
      1078
    6. Lapsien pakko kasteesta on luovuttava.

Eikö olisi parempi siirtää kaste rituaali rippikouluun,kun 15v.tietävät jo itse haluaavatko tulla kastetuksi juutalais-k
      Kaste
      583
      1045
    7. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      284
      1029
    8. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      341
      1002
    9. Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?

Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a
      Kuhmo
      20
      949
    10. Hyvä meininki

TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap
      Haapavesi
      22
      798
    Aihe