perheemme on ns. multikielinen, eli äiti suomalainen, isä saksasta ja tällä hetkellä asumme saksassa. mieheni kanssa puhumme (alkuajoista lähtien jo) englantia, lapsellemme suomea, isä saksaa..lapsi on nyt 1v (noin) ja odotan innolla kun puhe alkaa kunnolla, että mikä kieli on vahvin. pelkään kuitenkin ettei mikään kieli onnistu 100%!
kysyisinkin, onko muita ns multikielisiä ja teidän kokemuksia!miten vahvistitte ns äidin- ja isänkieliä?sekoittaako englanti vanhempien kesken?
gb,fin, ger
2
421
Vastaukset
- ....
Tärkeintä tuollaisessa tilanteessa on olla johdonmukainen: äiti puhuu lapselle AINA suomea, ja VAIN suomea, isä taas saksaa. Englantia ei lapselle saa puhua kumpikaan, en tiedä miten sitten sekoittaa jos vanhemmat puhuvat englantia keskenään, ei varmaan kauheasti. Voihan se olla että puheenkehitys vähän hidastuu, mutta sitten saattaa olla että kaksi kieltä tulee yhtä vahvoiksi, päiväkoti tms. tietty vahvistaa saksaa, mikäli lapsi sellaiseen menee.
- ope
HEI!
Jotain asiasta opiskelleena muistelen...
On täysin mahdollista opettaa lapsi kolmikieliseksi. Perheenne on varmaan hyvä esimerkki tästä. Tärkeintä on kuitenkin yhdenmukaisuus eli kun päätöksiä on tehty, ne myös pidetään eikä niistä jousteta.
Eli äiti puhuu yksinään lapselle vain suomea, isä samassa tilanteessa saksaa. Yhdessä kun olette, käytätte sitä englantia. Teillä tämä tuntuu olevan kondiksessa.
Hieman kyllä epäilys kuitenkin herää... jos kumpikaan teistä ei ole englannin ja oman kielensä kanssa kaksikielinen, pystyttekö opettamaan lapselle täydellistä englantia? Vai onko jompi kumpi ehkä esim. englannin ope / opiskelija, jotta kielen voi varmasti tietää olevan hyvin hallinnassa? "Tavallinen" kadunmies ei välttämättä pysty antamaan kaikkea kielestä.
Pitempään kielen oppiminen taatusti vie, eli älä ole huolissasi, vaikka sanoja ei ala heti kuulua. Huomaat kyllä, jos lapsesi ymmärtää. Ymmärtäminen on ensi askel. Taatusti myös kielten sekoittamista tulee, välillä lapsi saattaa kieltäytyä käyttämästä jotain kieltä jne.
Hienoa, kun jaksatte! Kaksi- (ja moni)kielisyys on rikkautta!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1225659- 644000
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺453666Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭313049Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332902Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle342419Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli132266En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä112237- 1181727
Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm101654