Nyt kauheesti muotia täälläkin noi pulled pork, pulled beef, pulled turkey ja pulled chicken, jos joku tietää suomenkieliset nimet niin saa vapaasti kääntää. Me syötiin juuri kiskottua kalkkunaa punasessa myrkkyliemessä ja vieläkin kammottaa.
Siis onko joku selvillä mikä se punanen marinaadilieju on mihin kauppiaat säilöö lihat kaupoissa ja mitä Suomessa on ollut jo parikymmentä vuotta ja täälläkin ilmestynyt viime vuosina kaupan lihatiskeille. Että tietäisin tuoteselosteesta lukien varoa varsinkin jos pakkaus ei ole läpinäkyvä.
Taidan siirtyä 100% alusta saakka itsetehtyihin ruokiin. Ei atomivoimalajätöksiä mun ruokaan, please.
Kiskottua kalkkunaa punasessa myrkkylietteessä
71
785
Vastaukset
- -------
Kukapa niitä pakottaa ostamaan?
Ei kukaan.- -----
Paloma.se.co kirjoitti:
Ja miten vastauksesi auttoi minua???
Mietipä sitä!
----- kirjoitti:
Mietipä sitä!
Oon miettinyt. Ei mitenkään. Pelkkää kettuilua. Ei tarvi puuttua jos ei ole mitään annettavaa.
- ----
Paloma.se.co kirjoitti:
Oon miettinyt. Ei mitenkään. Pelkkää kettuilua. Ei tarvi puuttua jos ei ole mitään annettavaa.
Ei ollut kettuilua.
On itsekin huomattu, että valmismarinadit ovat karseita, siksipä emme niitä osta.
Joskus mietitty, ovatko ne suunniteltu jo pilaantuvien lihojen makumuutosten peittämiseksi.
Ei kannata tehdä liian äkkipäisiä päätelmiä. ---- kirjoitti:
Ei ollut kettuilua.
On itsekin huomattu, että valmismarinadit ovat karseita, siksipä emme niitä osta.
Joskus mietitty, ovatko ne suunniteltu jo pilaantuvien lihojen makumuutosten peittämiseksi.
Ei kannata tehdä liian äkkipäisiä päätelmiä.No, tulihan se asia sieltä, kiitos :)
Samaa olen ajatellut ja en yleensä osta mitään punalietemarinaadissa lojuvaa lihaa, mutta Tulipin pakkaus ei ollut läpinäkyvä, vaan pahvilaatkko ja se petkutti minua. Minua kiinnostaisi tietää mikä se aine on jota ne käyttää onhan sen oltava näkyvissä tuoteselostuksessa.- H.J.
Paloma.se.co kirjoitti:
No, tulihan se asia sieltä, kiitos :)
Samaa olen ajatellut ja en yleensä osta mitään punalietemarinaadissa lojuvaa lihaa, mutta Tulipin pakkaus ei ollut läpinäkyvä, vaan pahvilaatkko ja se petkutti minua. Minua kiinnostaisi tietää mikä se aine on jota ne käyttää onhan sen oltava näkyvissä tuoteselostuksessa.Hei Paloma!
En suosi juurikaan marinoituja ruokapakkauksia, mutta pakkohan niissä on olla myrkkyjä. Pojalla oli marinoitua possua ja hän toi sen minulle lähtiessään kuntosalille. Katsoin päiväystä, viimeinen käyttöpäivä oli mennyt reipas viikko sitten umpeen.
Avasin paketin se tuoksui syötävältä eikä pilaantumisen merkkejä ollut myöskään värissä. Pilkoin valkosipuleita ja sipuleita, jotka kuulotin öljyssä. Lisäsin lihat ja annoin hautua ruokakermassa. Keitin tuorepastaa. Poika tuli kotiin ja söimme aivan suussa sulavan possunlihamössön. Tuorepasta on muuten aivan ihanaa ihastuin heti eka kokeilun jälkeen.
Säilöntäaineita ne marinaadiliemet kai suurelta osin ovat. Itse suosin naturel lihoja. Maustan oman mieleni mukaan, milloin aurajuustolla milloin valkosipulilla jne. H.J. kirjoitti:
Hei Paloma!
En suosi juurikaan marinoituja ruokapakkauksia, mutta pakkohan niissä on olla myrkkyjä. Pojalla oli marinoitua possua ja hän toi sen minulle lähtiessään kuntosalille. Katsoin päiväystä, viimeinen käyttöpäivä oli mennyt reipas viikko sitten umpeen.
Avasin paketin se tuoksui syötävältä eikä pilaantumisen merkkejä ollut myöskään värissä. Pilkoin valkosipuleita ja sipuleita, jotka kuulotin öljyssä. Lisäsin lihat ja annoin hautua ruokakermassa. Keitin tuorepastaa. Poika tuli kotiin ja söimme aivan suussa sulavan possunlihamössön. Tuorepasta on muuten aivan ihanaa ihastuin heti eka kokeilun jälkeen.
Säilöntäaineita ne marinaadiliemet kai suurelta osin ovat. Itse suosin naturel lihoja. Maustan oman mieleni mukaan, milloin aurajuustolla milloin valkosipulilla jne.Mun sukulaiset Suomessa huuhtoo yleensä ne punaset mönjät pois ja sitten voi lihan marinoida ja maustaa uudelleen, mutta niistä säilöntäaineista pakkaa jäämään makua kuitenkin. Tytär lauantaina tarjosi possunleikettä marinaadissa meille mukaan (sellasta isoa grillisiivua) kun hän oli ostanut ja ei tykkää marinaadista, emme ottaneet koska mun mielestä se mönjä maistuu myrkyltä ja ihmettelen suuresti että ihmiset ostaa.
Mun kroppa reagoi jotenkin suurella inholla niihin säilöntäaineisiin, etenkin siihen punaseen liejuun.
- luomusti elellen
vielä ei tähän päivään mennessä ole tullut niin huonoa hetkeä että olisin ostanut jotain valmiiksi marinoitua
- ...
Pulled=ylikypsä.
Tarkoittaapi sormin syötövää lihaa, joka kypsennetty ylikypsäksi, elikkäs sidosta ei ole, hajoaa käsiin. Karjalanpaisti muuten paras suomalainen esimerkki asiasta, kun aikansa keitelee ja lämmittelee, eipä se liha enää ole kasassa.
Marinadeissa on ostajan oikeus. Voi valita halvemma, mutta pitempään kiertoon kehitetyn tuotteen, joka marinadissa, tai ostaa tuoretta kalliimmalla.
Koko marinadi perustuu kaupan ketjuun. Ei siitä kaupasta mitään tule, jos tuotteet mätänevät käsiin, siksi kehitetty marinaadit. Lisää säilyvyyttä. Mutta ylensä tehtaalla marinoituja, siis tuoreena. Ne säilyy tiskissä paljon kauemmin, kuin tuore liha.
Jos ei marinadit kiinnosta, osta tuoretta. Sitä saa, mistä maksaa.
=DW=Mä osaan itse tehdä marinaadin melkein mihin lihaan tahansa ja ei takuulla maistu atomijätökseltä. En osta KOSKAAN niitä valmiiksi marinoituja, en sitä limasta keltasta hunajamarinoitua enkä sitä punasta atomijätöstä, mutta kuten jo kerroin tossa ylempänä (kahdesti :) ) paketti oli pahvilaatikossa ja kuvassa ei ollut marinaadia. Minua petettiin!
Oon muuten tehnyt pulled porkia ihan alusta amerikkalaisen ohjeen mukaan kotona ja oli tosi hyvää!!! (Tiedän periaatteen miten se valmistetaan ja miksi sitä kutsutaan nimellä "pulled" : liha hajoaa haarukalla vedettynä aivan kokonaan ja se sekotetaan paistinliemeen jossa yleensä amerikkalaisissa ohjeissa on bbq-soossi perustana)
Marinaadit voi olla hyvänmakusiakin ja nekin auttaa säilymään: jo se lisätty suola siinä säilyttää. Mutta epäilen pahasti että niissä kaupan (tai pakkaamon) marinaadeissa on jotain tosi myrkkyä mikä auttaa säilymään ja samalla naamioi vanhan lihan äklöttävän maun.
En tajua miksi ihmiset yleensäkään ostavat niitä valmiiksi marinoituja lihoja ne ovat sen verran pahoja. Hinnanko vuoksi? Ei kiitos, jos minulla ei ole varaa syödä ruuaksi kelpaavaa lihaa niin syön vaikka kaurapuuroa.- possu on parasta
Pulled=vedetty, eli ylikypsää lihaa vedetään, riivitään, revitään, syitten suuntaisesti
ylikypsä=over cooked - ...
possu on parasta kirjoitti:
Pulled=vedetty, eli ylikypsää lihaa vedetään, riivitään, revitään, syitten suuntaisesti
ylikypsä=over cookedJepjep
Täsmällistä tietoa sanastosta, oletan. Noh, olin kai kohtuullisen lähellä.
Mua ihmetyttänyt yks mainosslogan. " Mureaa ja mehevää". Hankala käsittää, mitä tarkoitetaan, kaks eri asiaa.
=DW= - bessie*
... kirjoitti:
Jepjep
Täsmällistä tietoa sanastosta, oletan. Noh, olin kai kohtuullisen lähellä.
Mua ihmetyttänyt yks mainosslogan. " Mureaa ja mehevää". Hankala käsittää, mitä tarkoitetaan, kaks eri asiaa.
=DW="Nyhtöpossu" nimeä tuolle ylikypsälle lihalle ehdotellaan. No joo...
Ylikypsä kalkkuna on kai sitten nyhtökalkkunaa, ei tosin ole silmiini osunut. Tuskin tulen kokeilemaankaan siipikarjan lihan ylikypsyttämistä. Tosiaan tuollaista karjalanpaistin tapaista taas on tullut maailman sivu tehtyä. Paljon kiitosta olen saanut ylikypsistä kasslerleikkeistäni. Leikkaan tai leikkautan kokonaisesta kasslerista hyvin paksut viipaleet. Kaivan valurautaisen paistinpannuni esille ja ruskistan ne todella huolellisesti, jopa reunat. Sitten vain sopivan kokoiseen uunipannuun ja hyvin miedolle lämmölle uuniin melko pitkäksi ajaksi, aika riippuu siitä minkä uuninlämmön valitsen mutta yleensä vähintään pari tuntia. Paistinpannun huuhdeliemi pannuun, sen verran että lihat juuri ja juuri peittyvät, voi lisätä myöhemmin jos on tarvis.
Mikä sinua tuossa mainossloganissa ihmetyttää? Kahta eri asiaahan se kai tarkoittaakin? Samalla tavalla kuin "Kauniit ja rohkeat". - ...
bessie* kirjoitti:
"Nyhtöpossu" nimeä tuolle ylikypsälle lihalle ehdotellaan. No joo...
Ylikypsä kalkkuna on kai sitten nyhtökalkkunaa, ei tosin ole silmiini osunut. Tuskin tulen kokeilemaankaan siipikarjan lihan ylikypsyttämistä. Tosiaan tuollaista karjalanpaistin tapaista taas on tullut maailman sivu tehtyä. Paljon kiitosta olen saanut ylikypsistä kasslerleikkeistäni. Leikkaan tai leikkautan kokonaisesta kasslerista hyvin paksut viipaleet. Kaivan valurautaisen paistinpannuni esille ja ruskistan ne todella huolellisesti, jopa reunat. Sitten vain sopivan kokoiseen uunipannuun ja hyvin miedolle lämmölle uuniin melko pitkäksi ajaksi, aika riippuu siitä minkä uuninlämmön valitsen mutta yleensä vähintään pari tuntia. Paistinpannun huuhdeliemi pannuun, sen verran että lihat juuri ja juuri peittyvät, voi lisätä myöhemmin jos on tarvis.
Mikä sinua tuossa mainossloganissa ihmetyttää? Kahta eri asiaahan se kai tarkoittaakin? Samalla tavalla kuin "Kauniit ja rohkeat".Mnaah.
Kanaa juuri kukaan syö mediumina, vielä harvempi raakana. Kana siitä kiitollinen, se kypsyy tosi nopeesti, ei tarvi kauaa keittää kun lihat irtoavat luista melkein itekseen. Elikkäs käytännössä aina ylikypsää. Salmonellaa hankala saada...
Slogan perseestä, katteetonta mainontaa. Kaksi täysin päinvastaista asiaaa samassa tuotteessa. Mun mielestä kun murea ratkoittaa rapeata ja kuivaa. mehevä nyt pehmeää ja kosteaa. Mahdoton yhtälö.
Joop. Itekkin tykkään tehdä lihaa pienessä lämmössä. Saapi rosaksi keskeltä, tykkään punaiseta lihasta. Ite asiass, syön aika paljon raakaa jauhelihaa, tartar tyyliin, suolaa, pippuria, sipulia, maustekurkkua. Siis lihassa tärkeetä muistaa jälkikypsennys, folioon uunista ja leikkaa vasta vähän myöhemmin, kun lämpö tasaantunut, pysyy nesteet sisällä ja se punainen osa kypsää ja maukkaimmillaan...
Yleensäkin monet tekee ruuat ylikypsiksi aivan turhaan. Ei sushi olisi niin suosittua suomessa kuin on, ilman, että ihmiset ois oppineet syömään graavia lohta. Ja totta, jos kala hyvää ja tuoretta, sen voi syödä samantien pyytämisen jälkeen. Raakaan kalaan juu liittyy myös riski pöpöistä, mutta saahan sitä ties mitä tauteja metrojunassakin. Kyllä ihminen eniten saa sairauksia toisist ihmisistä, vähemmän ruuasta. Joku ravintola tsadissa muuten onnistunut sairastuttamaan 60 henkilöä kehnolla sushilla. Että ihmisen vikahan toikin on, turha kalaa on syyttää kehnosta elintarvikkeiden käsittelystä.
=DW=
Kiitos linkistä. Olen luultavasti löytänyt sen mitä epäilin: natriumglutamaatti. Mutta maistuuko natriumglutamaatti jollekin? Eikö se ainoastaan terästä ruoan omaa makua?
- kokki evp
Päivittäistavara ostoksilla ollessani idän tiukasti kiinni periaatteesta,
kyllä kasviksille, ei eineksille. Liha-, kala-, kana- tuotteet ostan aina marinoimattomina suoraan tiskistä. Kana-tuotteet ovat miltei aina tyhjiöpakattuja, kun avaa pakkauksen sieltä löyhähtää tuoksu joka ei ole niin miellyttävää. Kanan paistan aina runsaassa voissa ei missään öljyssä silloin lihan maku säilyy.
Ne marinoidut tuotteet on paras jättää makkaroiden ja muiden vacuumissa olevat elintarvikkeet ostamatta. Paljon on siirrytty luomutuotteisiin.
Nykyisin katson FOX-kanavalta Sara Chafakin Suolaa ja Sahramia ohjelmaa, luomutuotteet ovat ohjelman ydin.- kokkaan itse
Se suojakaasu tuoksuu niin kammolle ettei tule ostettua valmispakkauksia kuin hätätapauksissa. Pakasteena kokonainen broileri on kalliimpaa, suosin sitä silti.
Einekset on terveyden tuho. - ei niin nuukaa
kokkaan itse kirjoitti:
Se suojakaasu tuoksuu niin kammolle ettei tule ostettua valmispakkauksia kuin hätätapauksissa. Pakasteena kokonainen broileri on kalliimpaa, suosin sitä silti.
Einekset on terveyden tuho.En osta koskaan kononaisia broilereita enkä broilerin koipia. Kuka maksaa luista kovaa hintaa. Liha fileenä niin ei tule biojätettä. Myöskin broilerin paistusuikaleet on sellaista mössöä, ettei paiston jälkeen jää pannulle kun muutama sitkas kikkara.
Riippuu siitä kuinka paljon on aikaa käyttää ruuanlaittoon. Käytänkö valmiiksi marinoitua vai marinoimatonta.
Höpö höpö hommaa, onko marinoitu vai marinoimaton. Meillä sentään on mistä valita ja rahaa ostaa niitä, eiköhän se ole pääasia. - kokkaan itse
ei niin nuukaa kirjoitti:
En osta koskaan kononaisia broilereita enkä broilerin koipia. Kuka maksaa luista kovaa hintaa. Liha fileenä niin ei tule biojätettä. Myöskin broilerin paistusuikaleet on sellaista mössöä, ettei paiston jälkeen jää pannulle kun muutama sitkas kikkara.
Riippuu siitä kuinka paljon on aikaa käyttää ruuanlaittoon. Käytänkö valmiiksi marinoitua vai marinoimatonta.
Höpö höpö hommaa, onko marinoitu vai marinoimaton. Meillä sentään on mistä valita ja rahaa ostaa niitä, eiköhän se ole pääasia.Luista ja muista rääppeistä keitän keiton, sihdattuani keitoksesta liemen keitonpohjaksi jauhan rustot, luut ja nahat lopuksi koirien herkuksi.
Marinadit sisältävät säilöntäaineita joiden liiasta syönnistä ei hyvä seuraa, toisekseen ne maistuu kammottavilta. - ei niin nuukaa
kokkaan itse kirjoitti:
Luista ja muista rääppeistä keitän keiton, sihdattuani keitoksesta liemen keitonpohjaksi jauhan rustot, luut ja nahat lopuksi koirien herkuksi.
Marinadit sisältävät säilöntäaineita joiden liiasta syönnistä ei hyvä seuraa, toisekseen ne maistuu kammottavilta.Makuasioista ei voi kiistellä. Hyvin voidaan kaikkine lisäaineinemme säilöntäaineinemme. Mutta ymmärrän jos yleensä vaan kyttää suolaa pippuria voita ja kermaa maustamiseen, niin nämä eksoottiset maut voi maistua kummalliselta.
Käytämme tulisia mausteita, monesti vielä lisään maustetta näihin mietoihin marinaadeihin. Suolaa en kyllä juuri käytä ainoastaan mineraali sellaista, öljyä paistamiseen, tomaattikastikkeita ja murskia mieluummin kun kermaa.
Kokkaan myös itse, ei syödä raakana ;) - kokkaan itse
ei niin nuukaa kirjoitti:
Makuasioista ei voi kiistellä. Hyvin voidaan kaikkine lisäaineinemme säilöntäaineinemme. Mutta ymmärrän jos yleensä vaan kyttää suolaa pippuria voita ja kermaa maustamiseen, niin nämä eksoottiset maut voi maistua kummalliselta.
Käytämme tulisia mausteita, monesti vielä lisään maustetta näihin mietoihin marinaadeihin. Suolaa en kyllä juuri käytä ainoastaan mineraali sellaista, öljyä paistamiseen, tomaattikastikkeita ja murskia mieluummin kun kermaa.
Kokkaan myös itse, ei syödä raakana ;)Miten valmisruokien tai marinadien käyttämättömyys rajoittaa mausteiden käyttöäni?
Marinadi on säilöntäliemi, sen avulla saadaan lihalle/kalalle moninkertainen myyntiaika, siksi kauppiaat pitävät niitä hyllyissään laajaa valikoimaa.
Ei tulisi mieleen syödä pari viikkoa marinadissa lillunutta broileria, lihaa tai kalaa.
Uskaltaisin väittää yrtti-, maustevalikoimani olevan vähintään yhtä laaja kuin omasi, vaikka en suosikkaan ällömarinadeja. ei niin nuukaa kirjoitti:
Makuasioista ei voi kiistellä. Hyvin voidaan kaikkine lisäaineinemme säilöntäaineinemme. Mutta ymmärrän jos yleensä vaan kyttää suolaa pippuria voita ja kermaa maustamiseen, niin nämä eksoottiset maut voi maistua kummalliselta.
Kokkaan myös itse, ei syödä raakana ;)Toi punanen liete jotain eksoottista?
Mä osaan ja maustan ruokaa hyvinkin "eksoottisesti" jos niin sattuu, mutta tollaseen mönjään en ole muualla törmännyt maailmalla. Lisään väriä kalpeisiin ruokiin curcumalla tai savustetulla paprikalla tai sahramilla, marinoin oliiviöljyssä, limetissä, valkosipulissa , eri pippurisorteissa, tuoreissa yrteissä. japanilaisessa soijassa, tuoreessa inkiväärissä jne. mausteissa miten milloinkin ruoka sitä vaatii, mutta en ole koskaan onnistunut saamaan aikaan edes sitä kammottavaa oranssinpunasta, pahalta haisevaa lietettä.
Kanaa en osta ikipäivänä marinoituna ja useimmiten kokonaisena, joko tuoreena tai pakasteena. Ei kanakeittoa saa niitä esikäsitellyistä, keinotekoisesti mureututeista rintapaloista. Luut antavat makua keittoon. Kirkas liemi ei tule jos liha hajoaa pikku hitusiksi liemeen. Veri ja kaikki muut ylimääräset on saatava tarkasti pois. Kanan rintaleike on melkein täysin mauton; jotkut sanoo että ne sopii vain pitään ovia auki.- ei niin nuukaa
kokkaan itse kirjoitti:
Miten valmisruokien tai marinadien käyttämättömyys rajoittaa mausteiden käyttöäni?
Marinadi on säilöntäliemi, sen avulla saadaan lihalle/kalalle moninkertainen myyntiaika, siksi kauppiaat pitävät niitä hyllyissään laajaa valikoimaa.
Ei tulisi mieleen syödä pari viikkoa marinadissa lillunutta broileria, lihaa tai kalaa.
Uskaltaisin väittää yrtti-, maustevalikoimani olevan vähintään yhtä laaja kuin omasi, vaikka en suosikkaan ällömarinadeja.Makuasioista ei kannata kiistellä.
- makueläimyksiä
Olen joskus kauan sitten ollut kyläilemässä, jossa sain marinoituja broilerin rintafileitä.
Oli oranssinpunainen valmismarinadi. Maistui etikalta, paprikamausteelta ja joltain jota en tunnistanut. Oli yksi kamalampia makuelämyksiäni. Onneksi oli hyvää salaattia ja sain vaivihkaa piilotettua broilerinpalat.- rakkaudesta ruokaan
Jos on noin tarkka mitä suuhunsa laittaa, kannattaa jo siinä vaiheessa kun kylään kutsu tulee ihan kohteliaisuudesta kertoa kaikki erikoistoiveensa. Minä en ainakaan tykkäisi jos olisin tehnyt tarjottavaa kovalla vaivalla, niin vieraat piilottelisi niitä milloin minkäkin alle.
Eikä kovin paljoa kannata kurkistella mistä emäntä ruokansa tekee, varmaan saattaisi maistua paljon paremmalle jos heittäisi ennakkoluulot nurkkaan :) - kokkaan itse
rakkaudesta ruokaan kirjoitti:
Jos on noin tarkka mitä suuhunsa laittaa, kannattaa jo siinä vaiheessa kun kylään kutsu tulee ihan kohteliaisuudesta kertoa kaikki erikoistoiveensa. Minä en ainakaan tykkäisi jos olisin tehnyt tarjottavaa kovalla vaivalla, niin vieraat piilottelisi niitä milloin minkäkin alle.
Eikä kovin paljoa kannata kurkistella mistä emäntä ruokansa tekee, varmaan saattaisi maistua paljon paremmalle jos heittäisi ennakkoluulot nurkkaan :)Jos joku valmistaa broilerinpalat marinadiliemessä ei sitä voi hyvällä tahdollakaan kutsua vaivannäöksi. Itse olisin myös jättänyt syömättä, tosin en olisi marinadipaloja piilotellut vaan olisin jättänyt ne lautaselle viestiksi "vaivaanähneelle".
- rakkaudesta ruokaan
kokkaan itse kirjoitti:
Jos joku valmistaa broilerinpalat marinadiliemessä ei sitä voi hyvällä tahdollakaan kutsua vaivannäöksi. Itse olisin myös jättänyt syömättä, tosin en olisi marinadipaloja piilotellut vaan olisin jättänyt ne lautaselle viestiksi "vaivaanähneelle".
Asia harvinaisen selvä. Tästä on taas keskustelu kaukana, menee inttämiseksi. Taidanpa ruveta kokkaamaan.
- makuelämyksiä
rakkaudesta ruokaan kirjoitti:
Eikä kovin paljoa kannata kurkistella mistä emäntä ruokansa tekee, varmaan saattaisi maistua paljon paremmalle jos heittäisi ennakkoluulot nurkkaan :)No en halunnut nostaa itseäni esille ja kun kyse oli suuremmasta porukasta, eikä emäntä erikseen ollut etukäteen kysellyt. Eiköhän ne piilotetut palat loppujen lopuksi päätyneet talonväen koirille.
- mimmimummi*
Olen joskus vilkaissut tuota Kokoliha-Karhusen bligia....siinä hän valmistaa sikaa päästä ja korvista....saparoon... Hän käyttää pulled porkista.....nyhtöpossu nimitystä... jotkut revitty possu... Nyhtöpossun valmisti sian lavasta...ja hieroi siihen kuivamausteita...ei marinoinut...
Minulla on nyhtöpossu vielä kokematta...- mimmimummi*
bligi=blogi
Tietämättä mitä nimeä muut käyttää me sanotaan koskotuksi possuksi tai kalkkunaksi, ihan itse keksitty sana. Nyhtöpossu on hyvä.
Kannattaa tutustua kuivamaustettuun, siis noihin ns. rubeihin. Rub on maustesekotus joka hierotaan lihaan ennen grillausta. Se ei syty palamaan samalla tavalla kuin rasvaset marinaadit.
Hyvä rub tulee eri pippurisorteista, chilista, raakasokerista jne. erittäin suosittu etelävaltioissa bbq-mausteena.Paloma.se.co kirjoitti:
Tietämättä mitä nimeä muut käyttää me sanotaan koskotuksi possuksi tai kalkkunaksi, ihan itse keksitty sana. Nyhtöpossu on hyvä.
Kannattaa tutustua kuivamaustettuun, siis noihin ns. rubeihin. Rub on maustesekotus joka hierotaan lihaan ennen grillausta. Se ei syty palamaan samalla tavalla kuin rasvaset marinaadit.
Hyvä rub tulee eri pippurisorteista, chilista, raakasokerista jne. erittäin suosittu etelävaltioissa bbq-mausteena."kiskotuksi" ei koskotuksi haha, odotan edelleenkin kutsua kaihileikkaukseen :(
- mimmimummi*
Paloma.se.co kirjoitti:
"kiskotuksi" ei koskotuksi haha, odotan edelleenkin kutsua kaihileikkaukseen :(
No kyllä me osataan kääntää.....bligit ja koskotukset....
Sitä kuivamauste sekoitusta kun katsoin ...niin en itse olisi hoksannut tuota sokeria.
Bbq kastikeet on tosi maukkaita.....mutta niissäkin eroja ..jos valmiina ostaa ...
En ole koskaan maistellut niin hyviä ribbsejä....kun poikani laittoi viime kesänä....olin enemmän kuin yllättynyt....mausteista ja mureudesta...itse alusta alkaen tehnyt.... no tulihan kehuttua - Kokkaan itse
Paloma.se.co kirjoitti:
"kiskotuksi" ei koskotuksi haha, odotan edelleenkin kutsua kaihileikkaukseen :(
Itse valmistan revityn possun pitkään ylikypsäksi asti muhituttamalla uunissa, ainoana mausteena suola. Mausteet lisään vasta repimisen yhteydessä.
Jo parisen kymmentävuotta sitten toi tyttäreni tuliaisiksi vaihto-oppilasvuodeltaan Jenkkilästä palatessaan mausteseoksen pulled-porkille. Olen yritellyt makua jäljitellä, on kuitenkin muuttunut ehkä enemmän oman maun mukaisemmaksi vuosien saatossa.
Nyt pitääkin lähteä kauppaan, tiedä vaikka sattuisi possun niskaa matkaan, siitä tulee mielestäni maultaan parasta "nyhtöä", varmaankin rasvan ansiosta. mimmimummi* kirjoitti:
No kyllä me osataan kääntää.....bligit ja koskotukset....
Sitä kuivamauste sekoitusta kun katsoin ...niin en itse olisi hoksannut tuota sokeria.
Bbq kastikeet on tosi maukkaita.....mutta niissäkin eroja ..jos valmiina ostaa ...
En ole koskaan maistellut niin hyviä ribbsejä....kun poikani laittoi viime kesänä....olin enemmän kuin yllättynyt....mausteista ja mureudesta...itse alusta alkaen tehnyt.... no tulihan kehuttuaNoi rubit sopii erittäin hyvin juuri ribseihin ja muutenkin possunlihaan joka menee grilliin. Kokeile muscovado-sokeria tai jotain muuta ruskeeta raakasokerivarianttia ja chipotle-chiliä tai jalapeñoa.
- ...
Lisäaineista-
Jossain on koodiavain noista lisäaineista, joista aina naristaan. Ei ne mitään keinotekoisia ole, ihan tavallisia aineita, mitä nyt luonnosta saadaan. Ne ilmaistaan E-koodeilla, tarkoittaa, ne on euroopassa hyväksytty elintarvikekäyttöön. Että ei ne mitään atomijätettä ole, niitä vaan lisätty elintarpeisiin eri syistä.
Muistui mieleen lihan suolaaminen. Aikoinaan suolailin joulukinkut jne ite. Onhan se hullunkurisen kuuloista mennä apteekkiin ostamaan salpietaria, mutta sitä kun pikkasen laittaa suolaveteen, lihasta ei tule harmaata, vaan punertavaa. Ihan luonnonkamaa sekin, ei sitä pakko ole säkkitolkulla syödä, vaikkei se sinällään myrkyllistä olekkaan. Tai, mikä tahansa on myrkyllistä, jos sitä älyttömästi lataa.
Suola. Lisäainehan sekin on. Ei myrkyllistä. Vaan, vetäses puol kiloo, jo tulee kipeeksi. Mainiten, harva muuten tietää. Kaikki valittaa einesten, leivän, juustojen, suolaisuudesta. On ne suolaisia, säilyvyyden takia. Suolahan on säilöntäaine, elikkäs lisäaine. Antaa myös makua. Vaan sitä harva tietää, einesten suola on joditonta. Elikkäs jos syö pelkkiä eineksiä, tuleepi struuma. Että jodi yks esimerkki lisäaineista, mitä pitäisä olla. Vitamiinit muka asia erikseen, kukaan ei ole koskaan valittanut siitä, että maitoon lisätty D-vitamiinia.
Valmismarinadit tosiaan saa pois pesemällä. Mutta jos tuote ehtinyt olla marinadissa pitempään, on maku jo tarttunut. Nykyisin keksineet "pintamarinanadin". Elikkäs kuivilla mausteilla, ne mun mielestä olleet joskus hyviäkin, niitä erilaisia. Toi liemi nyt on jotain hiton yleismarinadia, käyttävät kai samaa kaikkiin halpoihin tuotteisiin, kaikki maistuu samalta.
Päätän marinadi pohdintoni tähän.
=DW=- Timoteemu
Marinadeissa olevista valmiseineksistä en todellakaan pidä. Elimistöön kertyy hyvin paljon säilöntäaineita, pelottaa kun elämä on loppu, nehän säilyttävät jäännöksen koskemattomana - miten on räjähdysvaaran laita ?
Olen siirtynyt juomissa kirkkaisiin lääkärin ohjeen mukaan, paras sekoitus
Vissy - Koskenkorvaa jossa ei ole lisäaineita vie janon alta aikayksikön - riippuu tietty lantraussuhteesta.
- Seeve
Huvittavaa katsella kaupassa, kun vanhat ämmät tihruavat tuoteselosteita suurennuslasin kanssa. Parasta elämän loppusuoralla olisi nauttia elämästä , syödä ja juoda, mistä tykkää.
- parasta ennen
Tämä oli paras tähän asti :)
Katoppakö eläkkeelläollessa on aikaa miettiä kaikenlaista ja käydä terkkarissa vaikka hoitajalla mittauttamassa verenpaine ja verensokeri. Siellä sitten aktiivinen alaansa vihkiytynyt terkkaritäti antaa valsitusta ruokavaliosta ja painonhallinnasta. Siitä sitten porukattienki innostúu. Ollaan millon milläki dietillä, vältetään sitä ja otetaan tätä. Helpsti elämä nyrjähtää siihen et mittaillaan päivittäin verenpaineta ja verensokereita.
- tihrustelija
Siksi minä tihrustankin tuoteselostukset, koska haluan syödä sitä mistä tykkään, enkä mitä vaan.
tihrustelija kirjoitti:
Siksi minä tihrustankin tuoteselostukset, koska haluan syödä sitä mistä tykkään, enkä mitä vaan.
Ni, miksi ne pitä olla niin pienellä präntillä kirjoitettuna et pitää olla suurennuslasi mukana?
Seeve, joskus jonkun on sairauden takia tihrustettava niitä tuoteselosteita. Esim. keliakiaa sairastavan on oltava hyvin tarkkaan selvillä siitä mitä tuote sisältää.
- präntti
ollakovaiei kirjoitti:
Ni, miksi ne pitä olla niin pienellä präntillä kirjoitettuna et pitää olla suurennuslasi mukana?
Eihän pieniin pakkauksiin mahdu kovin isoa tekstiä, usein monella kielellä.
- präntti
parasta ennen kirjoitti:
Tämä oli paras tähän asti :)
Mitä hauskaa on vanhojen naisten ämmiksi nimittelyssä ja pilkkaamisessa?
- ihme huvit sulla
tuskin sairaalle on mikään nautinto syödä sellaista mistä saattaa tulla kovasti kipeäksi, oli sitten minkä ikinen tahansa
- bessie*
Aloitukseen
Jäänyt itseltä huomaamatta tuollaiset valmiiksi marinadissa olevat "pulled" tuotteet, joten kokemuspohjaisesti en kovin paljon asiasta tiedä.
Sen taas tiedän, miten käy siipikarjan lihalle (ja mille tahansa vähärasvaiselle lihalle), jos sitä liikaa kypsentää, ja 'liikaa' kypsentämisestähän noissa on kysymys. Arvelen siis "punaisen myrkkyliemen" olevan melko öljyinen marinadi, rasvainen siksi ettei lopputulos vaikuttaisi kuivalta, ja onhan marinadin tarkoitus yleensä myös mureuttaa, raakakypsyttää lihaa. Punainen väri ilmeisestikin tulee luonnollisista raaka-aineista. Tosin käytetäänhän esim. intialaisessa keittiössä kemiallista punaista väriainetta.
Ilmeisesti mausteet ja/tai niiden keskinäiset suhteet eivät olleet sinun makuusi.Joko niin tai sitten se on toi natriumglutamaatti joka aiheuttaa minulle oksettavan olon.
Hajukin on läpitunkeva ja siinä on tietty hapahko(?) elementti joka on vastenmielinen. Väri on karsea ja kokoomukseltaan lietteinen.
Tulee tosiaan mieleen intialainen ruoka joka voi olla hyvinkin epämiellyttävästi maustettu ja samat värit.- nykyään munaton
Paloma.se.co kirjoitti:
Joko niin tai sitten se on toi natriumglutamaatti joka aiheuttaa minulle oksettavan olon.
Hajukin on läpitunkeva ja siinä on tietty hapahko(?) elementti joka on vastenmielinen. Väri on karsea ja kokoomukseltaan lietteinen.
Tulee tosiaan mieleen intialainen ruoka joka voi olla hyvinkin epämiellyttävästi maustettu ja samat värit.Oletko muuten ajatellu että sen oksettavan olon tuoja olisi kananmuna. En kyllä tiedä syötkökään niitä, itse mietin pitkän aikaa mikä minulle joskus tuo oksettavan olon ruokaillessa. Sitten vaan kerran huomasin että se oli kananmuna ja kun kelasin taaksepäin, aina niihin oksettaviin oloihin liittyi kananmuna.
Ihan vaan tässä sivumennen sanoen. Tuli mieleen tuosta sinun kirjoituksestasi. - .,.,.,.
nykyään munaton kirjoitti:
Oletko muuten ajatellu että sen oksettavan olon tuoja olisi kananmuna. En kyllä tiedä syötkökään niitä, itse mietin pitkän aikaa mikä minulle joskus tuo oksettavan olon ruokaillessa. Sitten vaan kerran huomasin että se oli kananmuna ja kun kelasin taaksepäin, aina niihin oksettaviin oloihin liittyi kananmuna.
Ihan vaan tässä sivumennen sanoen. Tuli mieleen tuosta sinun kirjoituksestasi.Kananmuna?
Kuinka usein syöt kananmunia? nykyään munaton kirjoitti:
Oletko muuten ajatellu että sen oksettavan olon tuoja olisi kananmuna. En kyllä tiedä syötkökään niitä, itse mietin pitkän aikaa mikä minulle joskus tuo oksettavan olon ruokaillessa. Sitten vaan kerran huomasin että se oli kananmuna ja kun kelasin taaksepäin, aina niihin oksettaviin oloihin liittyi kananmuna.
Ihan vaan tässä sivumennen sanoen. Tuli mieleen tuosta sinun kirjoituksestasi.Syön kananmunia joka päivä: paistettuna, keitettynä kovaksi ja pehmeäksi, keitettynä ilman kuoria, omeletissa, munakokkelissa....syy on jossain muussa.
- söiksmutsiki
Revittyä näkkileipää, varmaan on tuo samaa kuin hampaattomuus.
Kadonnut grillauksen hauskuus.
Senioreiden lomapaikka.
Löysää kotkot kanaa. - Tarkkana kun......
Kyllä nyt vähän on katsottava mitä ostaa, osta vain sitä mistä näät mitä se on.
Osta liha lihana ja tee itse siihen marinadi. Älä osta valmista marinadia pullossa.
Et voi tietää mitä aineita siihen on oikeesti käytetty, ehkä huonolaatuista öljyä.
Grillikausi edessä, älä sorru helppoon.Joo, niin se on mentävä. Muttakun...sortuu aina välillä laiskuuteen ja kauppijen houkutuksiin.
Tänään tulee savulohta ja uusia perunoita, kermaviili-tillikastikkeella. Avokado-tomaattisalaattia. Ei mitään grillattua, ei marinaadeja, ei lisäaineita.
- puskaisa
Alkoi naurattamaan. Jos 100 vuotta sitten ruo'anlaittoon alkavalle emännälle olisi annettu nykymarinadilihaa, olisi hän mahtanut ihmetellä, mihin sitä käytetään.
- E660
Montako E-koodia oli tavaraselosteessa?
- henrjii
empä ole koskaan kalkkunaa nähyt punaisessa litkussa, yleensä, tai poikeuksetta kalkkuna on kermaisessa pippurikastikkeessa
- ----
Ja kermaisessa marinadissa ei tippaakaan kermaa, kaupan.
- henrjii
---- kirjoitti:
Ja kermaisessa marinadissa ei tippaakaan kermaa, kaupan.
armejassa hernekeittokin oli riisipuuroa, jos niin sanottiin
- ent. siivoojaparka
Näkyy olevan joku Tulipin uutuus. Tullut kauppoihin vasta viime kuussa.
http://www.tulip.se/sv-SE/Forbruger/News/2014/4/Pulled-Turkey-2.aspx
Voisi kai niille meilata ja kysyä, mitä se marinaadi sisältää.
Monesti joku uusi outo mausteyhdistelmä saattaa maistua jopa vaaralliselta, jos ei tiedä mitä se on.
Muistan, kun aikoinaan norlantilainen naapurini poksautti hapansilakkapurkin ja se haju tunki asuntooni rappukäytävän kautta. Luulin, että se on jotain vaarallista kaasua, enkä meinannut uskaltaa hengittää. Painuin parvekkeelle ja sielläkin se haju leijaili. Menin kysymään naapureilta, mikä se löyhkä oikein on, onko joku kaasuvuoto jossain. Kun sain tietää, että se on hapansilakka, niin kyllä sen hajun sitten kesti.
En ole vielä maistanut hapansilakkaa, mutta sekin on listalla, mitä aion tehdä ennen kuolemaani. - ----
henrjii kirjoitti:
armejassa hernekeittokin oli riisipuuroa, jos niin sanottiin
Ukko/sulho silloinen lihoi armeijassa 7 kiloa. Söikö rokkaa vai kalkkunaa, en tiedä.
- tykkilakki
ent. siivoojaparka kirjoitti:
Monesti joku uusi outo mausteyhdistelmä saattaa maistua jopa vaaralliselta, jos ei tiedä mitä se on.
Muistan, kun aikoinaan norlantilainen naapurini poksautti hapansilakkapurkin ja se haju tunki asuntooni rappukäytävän kautta. Luulin, että se on jotain vaarallista kaasua, enkä meinannut uskaltaa hengittää. Painuin parvekkeelle ja sielläkin se haju leijaili. Menin kysymään naapureilta, mikä se löyhkä oikein on, onko joku kaasuvuoto jossain. Kun sain tietää, että se on hapansilakka, niin kyllä sen hajun sitten kesti.
En ole vielä maistanut hapansilakkaa, mutta sekin on listalla, mitä aion tehdä ennen kuolemaani.Onko kukaan koskaan maistanut hapansilakkaa, vai onko jokainen pyörtynyt jo sen hajusta.
Miltä se maistuu, muistelen kuulleeni, että ihan syötävältä. - ...
ent. siivoojaparka kirjoitti:
En ole vielä maistanut hapansilakkaa, mutta sekin on listalla, mitä aion tehdä ennen kuolemaani.Hapansilakasta
Pidän pljon kalasta. Noh, hapansilakasta on paljon juttua, just sen hajusta. Mutta tottakai kiinnostaa. Sitä ei oikein saa suomesta, joskus onnoissani ostin purkin ruotsista. Noh, se hajuhaitta epäilytti ja jotenkin unohdinkin koko asian.
Jonkun vuoden kuluttua tuli kateltua kaappeja. Löytyi pullistunut säilyketölkki hapansilakkaa. Tota, en uskaltanut avata, hävitin sen, sehän oli periaatteessa hajupommi. En kutsunut pommiryhmää, kaivoin maahan.
Että hapansilakka vieläkin maistamatta.
=DW= - ent. siivoojaparka
... kirjoitti:
Hapansilakasta
Pidän pljon kalasta. Noh, hapansilakasta on paljon juttua, just sen hajusta. Mutta tottakai kiinnostaa. Sitä ei oikein saa suomesta, joskus onnoissani ostin purkin ruotsista. Noh, se hajuhaitta epäilytti ja jotenkin unohdinkin koko asian.
Jonkun vuoden kuluttua tuli kateltua kaappeja. Löytyi pullistunut säilyketölkki hapansilakkaa. Tota, en uskaltanut avata, hävitin sen, sehän oli periaatteessa hajupommi. En kutsunut pommiryhmää, kaivoin maahan.
Että hapansilakka vieläkin maistamatta.
=DW=Ruotsissa oli jossain päin Vapun aikaan ollut melkoinen ilotulitus, kun paloi rakennus, missä oli 1000 hapansilakkapurkkia. Kuusi tuntia ne oli paukkuneet ja purkit lentäneet kuin ohjukset pitkään matkaan. Ei ne ihan vaarattomia lie.
- ,.,
Ostin Jensenin Pulled Pork, joka oli tosi hyvää, ja mukana oli pieni muovilätyskä melko tulista kastiketta. Liha oli kassleria, joka oli hitaasti kypsytetty.
Myynnissä K-kaupoissa.- ent. siivoojaparka
Minua alkoi nyt uteluttamaan tuo aloituksessa mainittu kalkkuna siinä määrin, että olen laittanut senkin tuohon maistettavien listalle. Muuten en valmiiksi marinoituja ole ostanut koskaan, mutta haluan nähdä mitä tapahtuu, suomalaista uteliaisuutta kun minulla on.
Kun ajattelee vaikka, että lipeäkala olisi nyt joku uutuus, niin kyllä sitä varmaan äimisteltäisiin epäluuloisena, että millä tämä kala on käsitelty näyttämään ja maistumaan tällaiselta, mitä myrkkyä tässä on. Joka joulu sitä olen silti syönyt ja hengissä vielä.
Minä olen ottanut urakakseni syöttää joka Pääsiäisenä mämmiä jollekin, joka ei ole sitä aikaisemmin maistanut. Voi niitä ilmeitä. Kahtena viime vuotena olen saanut videollekin, aikaisemmin otin vain valokuvan. Vähän lusikan kärjessä sitä on maistettu, jotkut sylkeneet heti poiskin, kunnes ovat lukeneet tuoteselostuksen ja huomanneet, että tämähän voi olla suorastaan terveellistäkin muonaa. ent. siivoojaparka kirjoitti:
Minua alkoi nyt uteluttamaan tuo aloituksessa mainittu kalkkuna siinä määrin, että olen laittanut senkin tuohon maistettavien listalle. Muuten en valmiiksi marinoituja ole ostanut koskaan, mutta haluan nähdä mitä tapahtuu, suomalaista uteliaisuutta kun minulla on.
Kun ajattelee vaikka, että lipeäkala olisi nyt joku uutuus, niin kyllä sitä varmaan äimisteltäisiin epäluuloisena, että millä tämä kala on käsitelty näyttämään ja maistumaan tällaiselta, mitä myrkkyä tässä on. Joka joulu sitä olen silti syönyt ja hengissä vielä.
Minä olen ottanut urakakseni syöttää joka Pääsiäisenä mämmiä jollekin, joka ei ole sitä aikaisemmin maistanut. Voi niitä ilmeitä. Kahtena viime vuotena olen saanut videollekin, aikaisemmin otin vain valokuvan. Vähän lusikan kärjessä sitä on maistettu, jotkut sylkeneet heti poiskin, kunnes ovat lukeneet tuoteselostuksen ja huomanneet, että tämähän voi olla suorastaan terveellistäkin muonaa.Pikkunen tyttären poika (5 vutta) maistoi silliä pääsiäisenä ja oksensi suoraan isänsä hihaan. Että silleen.
Lipeäkalaa syön jos on pakko, mutta ei ole herkkua.
Hapansilakkaa en ole maistanut. Enkä haistanut.
Olen aivan liian utelias uutuuksien suhteen ja saatava kokeilla mahdollisimman nopeasti.
Mutta nyhtöpossua tein jo pari vuotta sitten jenkkiohjeella ja oli tosi hyvää. Omat marinaadit ja omat mausteet.- aurajuusto nam
Paloma.se.co kirjoitti:
Pikkunen tyttären poika (5 vutta) maistoi silliä pääsiäisenä ja oksensi suoraan isänsä hihaan. Että silleen.
Lipeäkalaa syön jos on pakko, mutta ei ole herkkua.
Hapansilakkaa en ole maistanut. Enkä haistanut.
Olen aivan liian utelias uutuuksien suhteen ja saatava kokeilla mahdollisimman nopeasti.
Mutta nyhtöpossua tein jo pari vuotta sitten jenkkiohjeella ja oli tosi hyvää. Omat marinaadit ja omat mausteet.Iän myötä maku muuttuu. Itse olan huomannut elämäni aikana että ennakkoluulo on pahin kaikista, mikä saa ruuan maistumaan pahalta. On kumminkin tosi asia että jotain ei saata syödä, kun maistuu kuvottavalta,oikeesti. Mutta hyvä seura, sopiva tilanne, mikä se sitten olikaan sai minut rakastumaan homejuuston makuun. Nuorempana ei tullut mieleenkään syödä sitä, jos jossain oli sitä vaikka kuinka vähän, niin maku puski läpi kaikesta muusta ja jäi syömättä.
- demeter1
aurajuusto nam kirjoitti:
Iän myötä maku muuttuu. Itse olan huomannut elämäni aikana että ennakkoluulo on pahin kaikista, mikä saa ruuan maistumaan pahalta. On kumminkin tosi asia että jotain ei saata syödä, kun maistuu kuvottavalta,oikeesti. Mutta hyvä seura, sopiva tilanne, mikä se sitten olikaan sai minut rakastumaan homejuuston makuun. Nuorempana ei tullut mieleenkään syödä sitä, jos jossain oli sitä vaikka kuinka vähän, niin maku puski läpi kaikesta muusta ja jäi syömättä.
Aurajuusto sopii moniin kasvisruokiin, joita itse harrastan...
Syön itse enimmäkseen kasviksia ja kalaa, mutta kutsuttuna vieraana syön sitä mitä tarjotaan. Viimeksi nuoret taisivat tarjota jotakin "revittyä", possunlihaa. Ainakin valmistusaika oli pitkä...
Kun luen ketjua, huomaan, etten edes osaisi laittaa liharuokia, puoliso hoitaa sen puolen kuten meidän viiniosastonkin...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006494
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303883törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283280Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3781783- 331408
- 271350
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi471033Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11986Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11910- 42879