ei enää näkkileipää

mikä harmi,,

Pidän näkkileivästä. Mutta, tulin tulokseen, että aina sitä syödessä lohkeaa hammas, tai paikka.

27

1597

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näkkäri

Joo, ovat kovia. Pieni pyöreä seesami on murea, oletko maistanut?

• juuri sitä

Pientä pyöreää käyttänyt. Tässä kunnan surkeassa hammashoidossa, missä lätkitään väliaikaisia paikkoja.. Hoitaja jo sanoi, että vältä näkkileipää..

• Kasta esim teehen teetä juodessasi, jo pehmiää ja on hyvää.

• bessie*

Näkkärin ystävä olen itsekin. Vaaleat, ohuet ruisnäkkärit ovat erittäin mureita, ongelma on enemmänkin niiden ehjänä pysyminen syödessä. Voisin hyvin syödä kovempiakin näkkäreitä, mutta ostan enimmäkseen näitä kun ne mielestäni sopivat kahvin kanssa paremmin kuin 'perinteiset'. Ärrällä alkava merkki ja niistä se jossa on auringonkukan siemeniä, siinä suosikkini.

• minun näkärini

Wasa delikatess on haurasta, ohutta ja hyvää. 100% ruistäysjyvää, suolaa, hiivaa, eikä mitään muuta. On vaan niin paljon kuitua, että jos liikaa syö, niin meinaa mennä maha löysälle.

• näkkäristi

myös mun suosikki!

• äitemuori*

Vähä sama juttu, mulla tahtoo noi leukanivelet tulla aroiksi/kipeiksi kun yritän purra jotai kovempaa. On kans hampaita lohjennu ja sitte tämä hammaslääkäri kysyy oleks syöny jotain valkosta pullaa. Mä en yleensä syö mitään nisuja eli valkosta leipää (poikk. croissantit joskus).
      Mut on vaikeeta löytää semmonen näkäri ku olis tosi rapee. Wasa delikatessia olen joskus ostanu, mut oli liian suolasia. Eikä niitä joka kaupas edes ole myynnis.
      No ihan soseruokaan sentäs vielä tarttenu tottua. Ranskalaisetki valittaa että patongit liian kovakuorisia, heidän ikenet ei kai kestä ja maas on leivottu patonkii iän kaiken::))))

• ...

Mnaah.

Pitää narista niittimiinan tyyliin. Mutta muutama vuosi sitten soittelin terkkariin, että hampaita lohkeillut ja paikkoja tippunut. Ja että kaikki irronneet paikat on uusia muovipaikkoja. Että aikaa pitäisi saada. Tytselin kommentti oli "Syöttekö kiviä?"

Noin aloitukseen, kovasti hauraaksi pitänyt hampaiden mennä, jos ei kestä näkkileipää syödä. Miten lie osteoporoosin kanssa, tullut ajateltua sitä mahdollisuutta? Kunhan hampaat menee tarpeeksi kehnoiksi, tekareilla sitten kestää syödä mitä tahansa.

=DW=

• Rakoinen

Lapsesta alkaen on valittava mitä syö.
      Oikeastaan on pakkokin.
      Jossain vaiheessa on pakko nauraa kameralle.
      Mutta lopussa suu suljetaan.
      Joillekin laitetaan ihan meikkiäkin.
      Jotta näyttäisi sinne päin kuin ennenkin.
      60 on vähän vaikea ikäluokka.
      Vanhemmillamme ei kaikilla ollut riittävästi rahaa remontteihin.

• Oiskohan että herra H olisi uudelleen jäähyllä?
      Tuli vain mieleen kun ei oo pariin päivään näkynyt.
      Ja ennenkuin kukaan alkaa kailottaa mitään omia luulemuksiaan niin onhan ne hunkszin jutut kaikkine kommerverkkeineen ihan piristävää aivovoimistelua aina välillä.

• Liian erilainen

Niin tai jättäytynyt itse vapaaehtoisesti pois, ment vaikka matkoille ;).

• aikuisen vapautta
        Liian erilainen kirjoitti:

Niin tai jättäytynyt itse vapaaehtoisesti pois, ment vaikka matkoille ;).

Nii just. Joillakin voi olla joskus muutakin tekemistä, etenkin näin kesällä, kuin roikkua palstalla. Jokaisen oma asia, milloin tulee ja milloin menee.

• Jaa niin näkkileivästähän tässä piti puhua:
      mä tykkään syödä finncrispejä, ne on rapeita ja hyviä. Ja näkkileipää kans, sellasta karkeempaa, wasa sporttia. Ja sitten ruotsallaista ohraleipää, tunnbröd, kuivaa sorttia, rapeeta ja melkein hajoaa käsissä.

• rouskiss..

Vaasan maukasta sen olla pitää.

• ollakovaiei

Miun makkuun on Wasa sport plus kuitu 21.

• rouskiss..
        ollakovaiei kirjoitti:

Miun makkuun on Wasa sport plus kuitu 21.

En minä ole kuitu-enkä huitupitoisuutta tutkinut, kunhan syön tavan mukaan. :)

Paitsi silti, vuosia sitten siitä tuli keksisempää, ei ole enää entisenlaista al denteä.

• rouskiss.. kirjoitti:

En minä ole kuitu-enkä huitupitoisuutta tutkinut, kunhan syön tavan mukaan. :)

Paitsi silti, vuosia sitten siitä tuli keksisempää, ei ole enää entisenlaista al denteä.

Kun pidät netissä ruokapäiväkirjaa, ohjelma ohjaa kiinnittämään huomitota riittävää kuidun saantiin. Vähintään pitäisi olla 6. Vehnäleipä kauhistus :).

Eikös al dente ole makaronikuvaus :)

• rouskiss..
        ollakovaiei kirjoitti:

Kun pidät netissä ruokapäiväkirjaa, ohjelma ohjaa kiinnittämään huomitota riittävää kuidun saantiin. Vähintään pitäisi olla 6. Vehnäleipä kauhistus :).

Eikös al dente ole makaronikuvaus :)

Pastastahan sen yhteydessä puhutaan, mutta muukin mitä suuhun pannaan, että siinä on suutuntumaa, ei ole ihan lällyä, vaikkapa vihannekset.
        Minä olen alkanut kiinnittämään elämäni aikana niin monen moisen laskuun, että tämän loppuajan taidan jättää laskematta. :))

Kyllä on tutkittu sen sadat kerrat tuotteiden sisälmysluetteloja.

• rouskiss.. kirjoitti:

Pastastahan sen yhteydessä puhutaan, mutta muukin mitä suuhun pannaan, että siinä on suutuntumaa, ei ole ihan lällyä, vaikkapa vihannekset.
        Minä olen alkanut kiinnittämään elämäni aikana niin monen moisen laskuun, että tämän loppuajan taidan jättää laskematta. :))

Kyllä on tutkittu sen sadat kerrat tuotteiden sisälmysluetteloja.

Noooooooooooo, hupinsa kullain niin mullain :). Aika aikansa kutakin.
        Kyllähän niitä herkkupäiviäkin pitää olla. Vaikka koittaakin muutoin terveellistä.

• ...

Panssarinäkkileipä.

En tiedä, mitä armeijan näkkileipä on nykyään. Jossain vaiheessa sitä alettiin kilpailuttamaan ja se ostettiin ruotsista. Mutta aikanaan se oli kotimaista ja siis oli nimensä mukaisestä todella kovaa. JA äärettömän hyvää. Se oli sen verran kovaa, että huonoilla hampailla sitä ei voineet kaikki syödä, erikoisluvalla sai sitten pehmeää leipää erikseen. Kuinka lie aika kullannut muistot, mutta mun mielestä se oli loistavan makuista, suurta herkkua. Toki nälkäinen varusmies nyt syö melkein mitä tahansa.

Syön paljon näkkileipää, mutta monesti mun mielestä liian höttöä. Sellainen hapankorppumainen kovuus pitäisi olla. Toistaisesti syöminen onnistuu ihan hyvin. Muuten kiintoisan näköistä, kun vanhat ukot syö ikenillä näkkileipää. Mutta tottahan se on, kun ikenet kunnolla kovettuneet, parempi niinkin, kuin kehnoilla hampailla.

Tuli vaan mieleen tekohampaista, että ne enenpi ulkonököasia, Tosin ikenillä veistä ja haarukkaa joutuu käyttämään enenpi palastelemiseen, ikenet kun ei ole terävät, mutta tekohampaat taitaa olla pelkkää mainosmiesten ja tekohammaskauppiaitten keksintöä.

=DW=

• ,,,,,

Olisihan se entiaikainen vanikka hyvää jos vain sitä jostakin saisi. Sellainen joka oli isoina levyinä paketissaan ja jota sai pilkkoa pienemmiksi. Voita päällä ja teessä liotettuna erittäin hyvää.

Nykyisin olen suosinut 100% ruisnäkkäriä, Siinä kuitua vaan n. 18%, mutta tuote-esittelyssä väitetään siinä olevan 100% ruista. Päällä jotakin ruishiutaleiden tapaisia.

Kuminalla maustettua näkkäriä inhoan.

• kokeile, kannataa,

Näkkileipä on hyvä leipä, en pidä sen kovuudesta, joten olen keksiny hyvän konstin kuinka kovastaki herkullisesta näkkileivästä voi nauttia,
      siis,
      käytän näkkileipäpalaa juoksevan veden alla, pyöräytän jokakantilta, hetkessä se imasee sen verran vettä että se pehmenee ja on oikein hyvää nautittavaksi,

• En ole löytänyt liian kovaa näkkileipää. Monesti kuivatan hapanleipää, se on hyvää. Lapsesta asti olen tottunut kovaan leipään, sitä välillä kaipaa.

• demeter1

Näkkileipää en ole osannut varoa, mutta Vaasan jälkiuunipala lohkaisi palan kulmahampaasta. ensimmäinen lohkeaminen koskaan. Tästedes jätän sen herkun väliin...
      Jonkin tukirakennelman, matriisin, hammaslääkäri hampaaseen laittoi ja nyt se on kyllä entistä ehompi...

• melkein höttöä

Tosi outoa? Näkkileipä on nykyään niin rapeaa ja kevyttä ettei vaikuta hampaaseen.
      Ainakin ne kaksi merkkiä joita käytän. Juuri muuta leipää en käytä ja kaloreita vähän.
      Maukas näkkileipä , kuitupitoisuus 21% ja koulunäkki kuitupitoisuus 17%.. jos oikein muistin. Tosi keveän rapeita ja maukkaita.

• väärinkasvanu

Mun hampaani ei eläny yhtä kauan kuin lempparinäkkärini.
      Vaikka hampit kuivuivat melkein yhtä hyvin.
      Armeijassa vielä astuivat tasatahtiin.
      Vieläkin mua säälittää, kun katselen Västäräkkiä siemenen kimpussa.
      Linturaukka...ei ymmärrä miksi sille on kasvanut vain pieni ja hento nokkaote.
      Kait se nälkä pakottaa virheliikkeisiin.
      Kaikille kun ei oikein kaikkea oikein kasva.

• ennen oli kovaa

Nykyiset näkkileivät ovat erilaisia kuin ennen. Muistan nuoruudesta kovat näkkileivät joita piti liottaa, jotta kykeni syömään. En ole vuosiin sellaisia syönyt.

Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      73
      2835
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      64
      2723
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1802
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1637
    5. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      16
      1600
    6. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1570
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1422
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1277
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1253
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1229
    Aihe