Mitä kokemuksia teillä on ? Jos uo-velkaa on kymmeniä tuhansia ja esim. Takuusäätiön takaukseen ei pääse ja uo ottaa palkasta joka kuukausi osansa, jolloin uo-velka pikkuhiljaa vähenee. Mitä hyötyä velkaneuvonnasta lopulta on ?
Onko oikeasti hyötyä velkaneuvonnasta ?
17
1371
Vastaukset
Sitä voi kärvistellä 15-20 vuotta tai kysyä neuvoa velkaneuvonnasta esim velkäjärjestely (5vuotta).... itse ainakin sain avun sitä kautta ja nyt asiat ok.
- kannattaako varata a
Pääseekö velkajärjestelyyn, jos on maksuvaraa maksaa ulosoton kautta velkoja ? Velat lyhenee nyt niinkin. Voihan sinne velkaneuvontaan aikaa varata, mutta en vain keksi mitä uutta voisivat kertoa tai ehdottaa tähän tilanteeseen eli uo-velkaa, TS:n takaus ei ole mahdollinen, vakituiset tulot ja uo-velkapääoma lyhenee joka kk ainakin vähän.
- fb d thts
kannattaako varata a kirjoitti:
Pääseekö velkajärjestelyyn, jos on maksuvaraa maksaa ulosoton kautta velkoja ? Velat lyhenee nyt niinkin. Voihan sinne velkaneuvontaan aikaa varata, mutta en vain keksi mitä uutta voisivat kertoa tai ehdottaa tähän tilanteeseen eli uo-velkaa, TS:n takaus ei ole mahdollinen, vakituiset tulot ja uo-velkapääoma lyhenee joka kk ainakin vähän.
On se velkajärjestelylain mukaan mahdollista. Itse asiassa, hyvin suuri osa yksityishenkilön velkajärjestelyä hakevista maksaa ulosottoon/heiltä ulosotetaan.
kannattaako varata a kirjoitti:
Jos velat lyhenevät ulosotossa ja tulevat loppuunmaksetuiksi ennen vanhenemistaan, en usko velkajärjestelyn onnistuvan. Velkajärjestelyn ehtona on kohtuuton tai ylivoimainen velkataakka, jota sovitellaan pienemmäksi. Velkaneuvojan avulla voi myös sovitella saatavia, eli pyytää osaa velasta tai perintäkuluista anteeksi. Osaat varmasti tehdä tämän tarvittaessa itsekin, eli tarjota uo-listasi velkojille pienempää summaa heti käteisenä, kun vaihtoehtona on odotella vuosia koko saatavaa uo:n kautta.
Kun Takuu-Säätiön lainaraja lähestyy, kannattaa sinun huolellisesti laskea, mikä on sinulle kannattavin tapa lyhentää velkaasi, ulosotto korkoineen ja kuluineen vai pankkilaina, johon tulevat lisäksi nostokulut. Jos päädyt Säätiön takaukseen, kannattaa hakemuksen laatimiseen hyödyntää velkaneuvojan apua.- kannattaako varata a
velkavelho kirjoitti:
Jos velat lyhenevät ulosotossa ja tulevat loppuunmaksetuiksi ennen vanhenemistaan, en usko velkajärjestelyn onnistuvan. Velkajärjestelyn ehtona on kohtuuton tai ylivoimainen velkataakka, jota sovitellaan pienemmäksi. Velkaneuvojan avulla voi myös sovitella saatavia, eli pyytää osaa velasta tai perintäkuluista anteeksi. Osaat varmasti tehdä tämän tarvittaessa itsekin, eli tarjota uo-listasi velkojille pienempää summaa heti käteisenä, kun vaihtoehtona on odotella vuosia koko saatavaa uo:n kautta.
Kun Takuu-Säätiön lainaraja lähestyy, kannattaa sinun huolellisesti laskea, mikä on sinulle kannattavin tapa lyhentää velkaasi, ulosotto korkoineen ja kuluineen vai pankkilaina, johon tulevat lisäksi nostokulut. Jos päädyt Säätiön takaukseen, kannattaa hakemuksen laatimiseen hyödyntää velkaneuvojan apua.Kiitos vastauksesta - se tukee omaa käsitystäni tästä asiasta. Olen laskeskellut, että uo-velat tulee hoidettua 6-7 vuodessa nykyisellä maksutahdilla ja ulosottoon maksettuna. Täytyy tuo Takuusäätiön takaus selvittää sitten kun se on ajankohtaista. Lähinnä velkainen omistusasunto, jonka lainat aina hoituneet ajallaan ennen ulosottoa ja sen aikanakin, vaikuttaa eniten jatkossa. Jaksaako uo odottaa vielä viidenkin vuoden päästä maksujaan vaikka silloin ehkä voisi jo realisoida omistusasunnon. Nyt asunnon myynnistä ei uo hyödy mitenkään ja asumiskulut jopa itsellekkin suurenisivat (5 hengen perhe ja tuskin löytyy yhtä edullista vuokra-asuntoa). Teen lähes joka kk ylimääräisiä suorituksia ulosottoon, kun haluan mahdollisimman nopeasti veloista eroon eli käytännössä en pysty kokonaisuudessaan yhtä velkaa maksamaan pois ( ylim. suoritus on 100-200 €). Tietysti voisi yrittää kerätä pientä vararahastoa ja elää sen turvin, jolloin voisi jonkun kuukausipalkan (eli suojaosuuden) käyttää kokonaisuudessaan pienemmän velan maksuun, jos velkoja tosiaan tulisi vähän vastaan summassa ?
- velkaa on
Minun kokemus velkaneuvonnasta on huono. Neuvoja ei suostunut lähtemään hakemaan velkajärjestelyä, koska hänen mielestään minulla olisi heikot mahdollisuudet päästä siihen.
Oma tilanne: Velkaa yli 50 000 €
Tulot: 2000 € /kk ja ulosottoon maksamani määrä ei riitä edes korkoihin.
Olen maksanut perintätoimistoille vuosia ja velat olleet ulosotossa puolitoista vuotta. Velkaneuvojan mielestä velat ovat niin tuoreita, että pitää vielä vain maksaa ulosoton kautta. Järjetöntä, koska perintätoimistot roikutti kuluja kerätäkseen velkojani pitkään, eivätkä suostuneet laittamaan ulosottoon.
Itselläni on korkea koulutus, mutta koulutusta vastaavaa työtä on vaikeaa saada ilman luottotietoja. Ihan kun olisin ihmisenä sen huonompi kuin puhtaat tiedot omaava. Minulle on vain sattunut ikäviä asioita elämässäni, jotka pilasi talouden. Ihan kuin alkaisin heti ryöstelemään mummoja jos näen vitosen setelin jossain. Jos huomaisin jonkun pudottavan 500 euron setelin, niin palauttaisin sen. - 118+3
Miten joku voi sanoa että ulosottoon maksama määrä ei riitä edes korkoihin? Itse olen valitettavasti joutunut ulosoton asiakkaaksi ja maksan joka kuukausi sinne maksusuunnitelman mukaisesti osan palkastani itse. Saan joka kk sieltä dokumentin joka kertoo että aina on joku velka tullut maksetuksi kokonaan tai joku muu pienentynyt.
Itselläni on myös velkaa n. 50000 euroa. Mutta joka kuukausi velkani pienenee.- xxxxxxxxxxj
Sama täällä. Kyllä velkapääoma pienenee aina jonkin verran. Itse maksan noin 800 €/kk ja velkaa reilu 50 000 €. Jos omistusasunto, niin onko tehty turvaavaa ulosmittausta ?
- jkljkljll
Paljon maksat palkasta?
- jkljkljkl
Paljon maksat palkasta ?
- 1+2
xxxxxxxxxxj kirjoitti:
Sama täällä. Kyllä velkapääoma pienenee aina jonkin verran. Itse maksan noin 800 €/kk ja velkaa reilu 50 000 €. Jos omistusasunto, niin onko tehty turvaavaa ulosmittausta ?
MInulla on uo-velkaa saman verran, maksan kuukaudessa noin 1300 euroa. Uo-mies sanoi alussa, ettei asuntoon kosketa. Muutaman kuukauden jälkeen uo-mies vaihtui ja asuntoon tehtiin välittömästi turvaava ulosmittaus.
- xxxxxxj
1+2 kirjoitti:
MInulla on uo-velkaa saman verran, maksan kuukaudessa noin 1300 euroa. Uo-mies sanoi alussa, ettei asuntoon kosketa. Muutaman kuukauden jälkeen uo-mies vaihtui ja asuntoon tehtiin välittömästi turvaava ulosmittaus.
Itsellä sellainen tilanne, että omistan puolet asunnosta ja asuntovelasta noin 8000 € maksettu. Vuoden olen ollut nyt ulosotossa. Vielä ei ole turvaavaa ulosmittausta tehty. Saa nähdä tehdäänkö jossain vaiheessa, kun asuntovelkaa on enemmän maksettu. Uo velkaa 50 000 € ja palkasta otetaan se 800 €. Lisäsuorituksia teen myös.
- ahdistunut6
1+2 kirjoitti:
Miten sait tiedon turvaavasta ulosmittauksesta ja minne muualle se tieto menee ? Entä oliko 'realistista' tehdä se eli jos asunnon myisit, niin jäisikö uo-velkojen lyhennykseen mitään ? Mietin vaan, että tehdäänkö tuo toimenpide aina, vaikka asunnontovelkaa ei olisi juurikaan ehditty lyhentää?
- 1+2
ahdistunut6 kirjoitti:
Miten sait tiedon turvaavasta ulosmittauksesta ja minne muualle se tieto menee ? Entä oliko 'realistista' tehdä se eli jos asunnon myisit, niin jäisikö uo-velkojen lyhennykseen mitään ? Mietin vaan, että tehdäänkö tuo toimenpide aina, vaikka asunnontovelkaa ei olisi juurikaan ehditty lyhentää?
Tieto turvaavasta ulosmittauksesta tuli postissa kotiin (uo:n kirje), omistan asunnosta puolet, joten myös asunnon toiselle omistajalle meni tieto (sai oman kirjeen).
Asunnosta on velkaa kolmannes sen arvosta joten ulosotossa olevat voisi hyvin maksaa pois, jos päätyisi asunnon myyntiin.
Tällä hetkellä ulosoton perimä viivästyskorko on 7,5%, eli 50 000 euroa kasvaa vuodessa korkoa 3750 €. Jos uo-pidätys jää 300 euroon kuukaudessa tai sen alle, velka ei lyhene.
Nimimerkille 'velkaa on':
Velkaneuvoja ei päätä velkajärjestelyn hakemisesta, vaan velallisella on aina oikeus saada asiansa tuomioistuimen käsittelyyn. Velkaneuvoja voi toki esittää mielipiteensä tai arvionsa hakemuksen menestymisestä oikeudessa, mutta itse hakemuksen tekemisestä hän ei voi kieltäytyä. Velkaneuvoja on virkamies ja tuomari on tuomari, molemmille on oma roolinsa velkajärjestelyprosessissa. Sinuna yrittäisin uudelleen, vaikkapa toisen velkaneuvojan avustuksella.
Laki on muuttunut hiljattain myös perintätoimen osalta. Velkoja ei voi enää roikottaa maailman tappiin asti, vaan velallisella on oikeus pyytää perinnän keskeyttämistä ja velka-asian siirtämistä oikeudelliseen perintään.- ei kannata
Ihan paskaa. Ei kannata ainakaan mennä muualle, kun pimeisiin töihin. Vouti on muuten heti lompakolla "suoja osuus" on 470e. Eli ihan haista paskaa.
- YrittäjänäEpäonnistunut
Itse mietin samaa..Velkaa n.50 000€.
Perustin yrityksen, jonka myin pois (yritys työllistää tänä päivänä n.8 henkilöä vakituisesti.
Tämän jälkeen perustin toisen yrityksen johon annoin henkilökohtaisen takauksen. Epäonnistuimme ja velat jäivät niskaan..tästä seurasi lisää velkaantumista.
Nyt kyvykäs ihminen joka on luonut työpaikkoja Suomeen (ja yritti luoda niitä lisää.)
makaa velkojen kanssa toimettomana. Ei paljon kannata muutaman tonnin palkalla mennä töihin ja uuden yrityksen perustaessa, olisi vouti kuppaamassa firmasta rahaa ulos kun pitäisi kriittisinä alkuaikoina saada raha käytettyä firman kasvattamiseen.
Kyllä nykyinen järjestelmä vierittää valtavan rahamassa yhteiskunnan niskaan, koska vastaavia tapauksia makaa kotona pilvin pimein miettimässä "miten tästä selvitään."
Henkilökohtainen konkurssi olisi enemmän kun tervetullut meidän yhteiskuntaan.
Siinä voittaisivat lopulta kaikki. Velalliset aktivoituisivat ja työllistyisivät ja yhteiskunta saisi taas menojen sijaan tuloja verojen kiertoon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1368019- 615961
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa813352Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän73103Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101728Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2131719Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?3431453Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai3351212Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell931209Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä321141