"Rakennusurakasta tehdään aina kirjallinen urakkasopimus, johon liitetään joko rakennusurakan yleiset sopimusehdot 1998 tai urakka tehdään pienurakkasopimusehtoja noudattaen. Noudatettavista yleisistä sopimusehdoista, jos sellaisia halutaan noudatettavaksi, ilmoitetaan jo tarjouspyynnössä."
On selvää, että pienurakkasopimus sitoo molempia osapuolia ja on aina pätevä dokumentti riita-asoissa....puolin ja toisin.
Mutta, verottaja ehdottaa erilaisissa yritysten ja yksityisten välisissä kaupoissa melkoista byrokratiaa:
"Ote kauppa-, yhdistys- tai säätiörekisteristä sekä veroviranomaisen antama verojäämätodistus, myös todistus eläkemaksuista, jotka eivät saa olla kolmea kuukautta vanhempia."
No, huh, huh,! Kuinka moni hoitaa koko "paletin" vanhan kerrostalon remontista?
Toisaalta jos teetän jollakin, mies & pakettiauto remonttiryhmällä sisäremontin mitä helvettiä miehen vero- ja muut maksut minulle kuuluu?
Kuka tekee näin....verojohtajako tilatessaan kesämökkirempan?
Pienurakka yksityiselle?
3
1164
Vastaukset
- Patu33
No ehkä tuo verottajan ohje koskee suurempia rakennusliikkeitä, jotka antaa urakoitaan pienemmille tehtäväksi. Vastuullinen rakennuttaja tietysti haluaa käyttää vain velvollisuutensa hoitavia yritytkiä.
Kyllä pienempääkin urakkaa tettävän pitäsi olla kiinnostunut siitä että maksaako urakoitksija veronsa ja sotunsa, jotka se perii maksajalta hinnassa.- "Luimukorva timpuri"
Joo, joo, mistä sinä tedät mikän on mitäkin?
"veronsa ja sotunsa, jotka se perii maksajalta hinnassa"
Saat laskun koko hoidosta, joko könttänä tai tuntien perusteella, ei siinä ole mitään erittelyä rahan "myöhmemmästä käytöstä". Jokainen alalla töitä tekevä tietää, että joka euron virallisesti maksaen, yhteiskunta palkitsee sinut muutaman vuoden kuluttua tuntuvalla konkurssilla.
Yleensä suositan kaikkille yksityisille "synkkää-projektia", vaikka sen tekisi "Isä ja poika Oy". Jos ette tunne yrittäjää ja on syytä sopia maksupostit niin, että työ tulee tehdyksi.
Yleensäkin pelkkään työn myyntiin liittyvä "armonlisävero" on murhaa.
- ppp
Kunhan edes tarkistaa, että urakoitsija on ennakkoperintärekisterissä, niin se riittää. Maksunsa laiminlyövä ei rekisterissä kauaa pysy ja veroista ym. on vastuussa urakoitsija, ei tilaaja.
Asiakkaan näkökulmasta tärkeintä on huolehtia siitä, että tekijä epr:ssä silloin kun laskun peruste on syntynyt. Ja siitä, että saa sitä mitä tilaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m734405Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o1013850Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363519- 513140
- 402628
Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu182529Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest222322- 231996
UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?
Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami151752Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?
Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?351715