Aika kohteessa ei riitä

neuvoton

Olen siivonnut nyt muutaman kuukauden erästä toimistokohdetta ja ajattelin, että kun rutinoidun, pystyn siivoamaan kohteen annetussa ajassa. Olen kovasti miettinyt, miten voisin työtäni tehostaa laadun kärsimättä, mutta tuntuu, että se ei ole mitenkään mahdollista, ellen jätä jotain tekemättä.

Olen sitäkin miettinyt, mitä voisin jättää vähemmälle, mutta töiden jaksottaminenkaan kohteessa ei oikein onnistu. Lattioiden pesusta, wc siivouksesta tai sosiaalitilojen puhtaudesta ei oikein voi luistaa.

Painan siis koko työajan pää kolmantena jalkana, en ehdi edes juomaan ja silti teen lopun omalla ajalla.

Osaisiko joku kokeneempi neuvoa?

28

3365

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Puunaaja

      Hei neuvoton!

      Suosittelen pohtimaan näitä muutamia kysymyksiä niin itsekseen kuin myös lähimmän esimiehen kanssa! Sitä varten me esimiehet ollaan että apua saa ja pitää kysyä!

      * Osaanko katsoa mikä on puhdasta ja mikä likaista? (puhdasta ei siivota)
      * Onko työvälineet ja työmenetelmät oikeita?
      * Mitä materiaaleja kohteessa, minkälaiset menetelmät ovat oikeita
      * Työjärjestys, etene järjestyksessä, pidä siivousvaunut mahdollisimman lähellä koko ajan, valmistele vaunut oikein ennen työn aloitusta ettei tarvitse hakea tavaroita koko ajan siivous keskuksesta
      * Työjärjestys yhtä tiettyä tilaa siivottaessa, esim. toimisto huone ota pölyhuiska, siivouspyyhe ja kalusteharja käteen etene heti ovelta oikeaa tai vasenta reunaa huoneen ympäri takaisin ovelle, samalla pöydän luona tyhjennä roska astia. ota moppi ja aloita moppaus heti ovelta jälleen toista reunaa pitkin ja huoneen ympäri. Tavoittele sitä että astut tilasta ulos max. 2-3 kertaa.

      Tässä muutama vinkki, toivottavasti löydät näistä apua ja painotan jos ei itsenäisesti onnistu ota yhteyttä esimieheen! :)

    • siivooja...

      Minä olen siivonnut viisitoista vuotta, laitoshuoltajakoulutuskin on.
      En ole mielestäni mikään hidas siivooja, silti ihan sama ongelma tulee eteen joka kohteessa eli aika ei riitä.
      Syynä liian tiukalle vedetyt tarjoukset asiakkaiden saamiseksi.
      Koko siivousala on mennyt ihan sairaaksi näitten kilpailutusten myötä.

      Jos pyytäisit esimiestä näyttämään, miten kohteesi siivottaisiin annetussa ajassa niin tuskin onnistuisi häneltäkään.

      • kyllävaan

        Näin on närreet. Ihan totta joka sana.


      • yksi monita

        Olen kanssai samaa mieltä, olen siivonnut nyt 32v ja tehnyt vaikka minkälasta työtä, olen käynyt laitoshuoltajan koulutuksen ja toiminut siivouksen esimiehenä sekä hotellin emäntänä ja täytyy sanoa että siivoustyö on mennyt tosi sairaaksi , joka kaupunkiin on perustettu osakeyhtiö joka yrittää saada voittoa mahdollisimman paljon , puhumattakaan pienistä siivousfirmoista. Me tyhmät naiset siivootaan ja saadaan pientä palkaa , hotelli ala on mennyt aivan kauheaksi, täysin epäinhimelliseksi ja kohta menee sairaalat MRSA ymm leviää kulovalkean tavoin , mitähän tästä lopulta tuleekaan.


    • Sania3

      Joskus (yhä useammin nykyään) kohteet vaan on mitoitettu väärin.

    • Puunaaja

      Puhdistusala vaan nykyään on niin että hinnat on poljettu naurettavan alas, ja voisin väittää että vähintään 80% jokaisen yrityksen kohteista on mitoitettu tarkoituksella väärin koska muuten asiakkaita ei saataisiin. Aina löytyy joku joka tekee halvemmalla ja lupaa kuuta taivaalta. Varsinkin Ohjaajana on välillä todella raskasta kun siivooja valittaa ettei työ- aika riitä, asiakas valittaa että laatu on huonoa ja esimies valittaa että kulut on liian suuria, yritä siinä saada sitten kaikki balanssiin, ja säilyttää oma mielenterveys.

      Kadun koko loppu elämäni sitä etten jatkanut opiskeluja aikoinaan, oli vaan niin kova kiire saada rahaa että pääsee pois kotoa ja tässä sitä ollaan paska duunissa paska palkalla ja mielenterveys reistailee.. Ja monta kymmentä vuotta vielä edessäpäin.. ei auta kun toivoa että joskus saataisiin jotain järkeä tähänkin touhuun..

    • joka paikan höylä:)

      Jos kohteessa ei aika riitä:
      - Käy välineet ja työtavat läpi
      - Mieti mielessä mistä voit nipistää aikaa
      - Käy kohde esimiehen kanssa läpi ja pyydä lisä perehdytystä

      Jos ei vieläkään riitä, yhteys esimieheen ja pyydätte häntä siivoamaan annetussa ajassa! Jos esimies ei pääse mitoittettuun aikaan, pyydätte aikaa lisää.

      - Jos aikaa ei tule lisää siivoatte annetun ajan ja lähdet pois ja ilmoitat esimiehelle, että aika ei riitä.

      Esimiehen tehtävä on ottaa asiakkaaseen yhteyttä ja yrittää neuvotella aikaa lisää.

      Tällä tavoin mitoitukseen saadaan pikkuhiljalleen järkevyyttä!

      • Siivoustyönantaja.

        Yksinkertainen neuvo.
        Jos aikoo jatkaa kohteessa jossa aika ei riitä, kannattaa merkata työtunnit ylös ja vaatia lisää palkkaa sekä ylityökorvaukset.
        Jos ei onnistu, asia on VIETÄVÄ liittoon ja lakimiehelle, niin alkaa tapahtua.

        Yksinkertaisempi vaihtoehto, jos aika ei riitä, lyödä rätit nurkkaan ja työntää siivouskärryt lähimpään seinään ja lähteä lätkimään.
        Mistä v i t u s t a näitä lampaita riittää jotka lahjoittavat omaa aikaa kiskuri työnantajille eikä ole m u n a a taistella eduistaan!


      • 12+3
        Siivoustyönantaja. kirjoitti:

        Yksinkertainen neuvo.
        Jos aikoo jatkaa kohteessa jossa aika ei riitä, kannattaa merkata työtunnit ylös ja vaatia lisää palkkaa sekä ylityökorvaukset.
        Jos ei onnistu, asia on VIETÄVÄ liittoon ja lakimiehelle, niin alkaa tapahtua.

        Yksinkertaisempi vaihtoehto, jos aika ei riitä, lyödä rätit nurkkaan ja työntää siivouskärryt lähimpään seinään ja lähteä lätkimään.
        Mistä v i t u s t a näitä lampaita riittää jotka lahjoittavat omaa aikaa kiskuri työnantajille eikä ole m u n a a taistella eduistaan!

        Tee se mitä ehdit. Jos jotain jää tekemättä, niin antaa jäädä.
        Pomosi saa selvitellä asiat kohteen edustajan kanssa.
        Liian tunnollinen ja omalla ajalla tekeminen aiheutaa ennemmin tai myöhemmin stressiä. Paineet voivat sairastuttaa ihmisen lopullisesti.
        Älä ota itse lopputiliä, menetät työttömyyskorvauksen. Jos pomosi lopputilin antaa, ole kiitollinen.
        Siivoojan hommia löytyy aina.


      • Siiivoooja
        Siivoustyönantaja. kirjoitti:

        Yksinkertainen neuvo.
        Jos aikoo jatkaa kohteessa jossa aika ei riitä, kannattaa merkata työtunnit ylös ja vaatia lisää palkkaa sekä ylityökorvaukset.
        Jos ei onnistu, asia on VIETÄVÄ liittoon ja lakimiehelle, niin alkaa tapahtua.

        Yksinkertaisempi vaihtoehto, jos aika ei riitä, lyödä rätit nurkkaan ja työntää siivouskärryt lähimpään seinään ja lähteä lätkimään.
        Mistä v i t u s t a näitä lampaita riittää jotka lahjoittavat omaa aikaa kiskuri työnantajille eikä ole m u n a a taistella eduistaan!

        Eipä siihen lammasteluun tarvita kuin liika kiltteys ja hataramman puoleinen itsetunto. Meitä on paljon, niin työpaikoilla kuin parisuhteissakin, jotka on helppo saada uskomaan, että vika on meissä ja omassa tehottomuudessamme. Vahvojen ja härskien maailma, nääs. Se on niin helppo huudella, että en minä vain katsoisi päivääkään tuollaista kohtelua ja järjettömiä odotuksia. Toiset eivät katsokaan ja toiset huutelevat, kunnes löytävät itsensä samasta tilanteesta. Lisähaukut eivät hirveästi hedelmää kanna, mutta jostain se tsemppi ja itsekunnioitus olisi hyvä löytyä.

        Minusta tuntuu, että siivoojat ovat hirveän huonoja järjestäytymään. On yhdistyksiä, mutta jotenkin minulla on käsitys, että niissäkin aktiivit löytyvät lähinnä työnantajapuolelta, esimiehistä ja pidemmälle kouluttautuneista. Ja heidän intressinsä taas eivät välttämättä täysin kohtaa rivisiivoojien näkemysten kanssa, vaikka miten asioita pyörittelisi.


    • parempi tulevaisuus

      Itse viimevuonna 9kk siivoojana ollut, sanon että parasta on kun hommaat potkut. Ei tule turhaa ressiä töistä.Ei työajat mihinkään lisäänny, suomessakin ovat maahanmuuttajat jotka valitettavasti eivät aja oikeuksiaan vaan tekevät työtä käskettyä,näin hinnat poljetaan alas. lyhyesti siis jos et sä suostu tekemään kyllä joku muu suostuu.

      Itse tein palkattomia tunteja useamman tuhannen euron edestä ja loppuajoilla mielenterveys alkoi pettää täydellisesti tuohon orjatyöhön etenki kun mietin että työttömänä saisin enemmän rahaa kuin tästä. En vain uskoltanut sanoa itseäni irti joka kostautui muutamaan otteeseen mm, yhden hissin hajotin,ku mielenterveys ei kestänyt ja suutuspäissää katsoin kelloa ja 3h liikaa joten nappasin märän mopin ja ikkunastahanse meni nätisti läpi :) nämä sain puhuttua vahingoksi ja onneksi lopulta löysin paremman työpaikan aivan erialan hommista.
      jaksamisia sullekki ja toivon että mietit jatkoasi kyseisissä hommissa.

    • rättiväsynyt

      Olen töissä eräässä siivouskohteessa ja nippa nappa ehdin tehdä kohteen, jos juoksen koko ajan ja jätän jotain tekemättä. Pää märkänä saan painaa kuitenkin koko ajan. Minulla on soppariin merkitty tietty tuntimäärä, mutta pomo sopiikin välillä kohteessa, että siivouskertoja esim. arkipyhien vuoksi jätetään tekemättä. En siis saa sitä palkkaa, johon sopparin mukaan olisin oikeutettu. Jos sanon itseni irti, saan varmasti karenssin. Miten tuo karenssi lasketaan? Lasketaanko siihen viikossa vain arkipäivät ma-pe vai kuluuko karenssi myös viikonlopuilta?

      • entinen siivooja

        karenssi on tietääkseni kokoajan, mutta helpomalla pääset kun hoidan itsellesi kenkää helppoa se on...


      • juu1

        Jos sulla on työsopimuksessa tietty tuntimäärä niin palkka sulle kuuluu vaikka ei ois töitäkään. Ei muuta kuin vaatimaan palkkaa vaan työsopimuksen mukaan.
        Ammattiliitto on näitä tilanteita varten, ottaa yhteyttä ja homma alkaa rullaamaan.
        Kysy samalla onko oikeus ilman karenssia purkaa työsopimus jos työnantaja ei sitä noudata.
        Mutta et varmaan kuulu liittoon niin että ota vaan lopputili ja mene piiloon.


    • näyttää puhtaalta

      - moppaat/pyyhit vain keskilattian, sitten kun alkaa kerääntyä pölyä nurkkiin moppaat ne, eli ainakin joka toinen päivä voi mopata keskilattian jos sitäkään
      - vessasta roskat, jos pöydän pinnat, peilit ym. näyttää puhtailta (huom. näyttää, ei siis tietenkään ole tosiasiassa puhdasta, tarkoitushan on, että pääasiassa kaikki "näyttää"putipuhtaalta) älä pyyhi, jos muutama roiske, pyyhi vain ne, älä koko pintaa, vessan lattiastakin vain keskilattia jos nurkissa ei ole mitään, jos ei ole keskilattiallakaan yhtään mitään, älä pyyhi, jos lattiassa yksittäinen tahra, pyyhi se, mutta älä koko lattiaa
      - jos on monta vessaa ja pystyt tekemään ne ns. sarjatuotantona, niin tee, tehostaa aikaasi
      - eli roskat, pyyhepaperit, vessapaperirullat ym. näkyvät jutut korjaa/siivoa/puhdista, kaikki mikä vain päälle päin "näyttää" puhtaalta, älä siivoa

      • sasasd

        tämä on totta nyky ''siivous'' on sitä että kaikki näyttää puhtaalta tärkeimmät eka eli wc ja keittiöt näillä pääsee pitkälle ja roskikset tietenkin sitten kannattaa vähän haistella mitkä on valittaja tyyppiä niin heidän huoneisiin kunnon siivous aina. kaikki epäolennain pois esim rappukäytävät yms voi ollaa useamman viikonkin siivoomatta ennenkuin kukaa ''huomaa''


    • Siivoooja

      Juuri näin se on tehtävä. Ei saa itsekään kuvitella siivoavansa, vaan pelkästään esittävänsä siivoojaa. Tekee vain ja ainoastaan sen mikä huomataan. Jossain on kyllä käytössä kyttäys, eiku laatukierrokset. Niistä tulleeseen sanomiseen täytyy vain oppia hyvällä omatunnolla levittämään kätensä ja toteamaan, että nou kän duu. Koska se on totuus jolle ei välttämättä hyvällä tahdollakaan mitään voi. Takana ovat ne ajat, kun jatkuvasti jotain tekemättä jättävä siivooja oli hidas tai laiska.

      Muistakaa myös, että kyse ei ole vain ajasta vaan myös voimista. Jos ihminen olisi kone, hän tottakai hoitaisi isonkin alueen aina tasaisen varmasti. Vaan kun ei ole, niin itseään pitää kuunnella ja myös uskoa.

    • 16+1

      Itse aion nyt aktiivisesti opetella uuden pintapuolisen, kevyttäkin kevyemmän silmänlume-siivoustyylin.

      Osaan ja jaksan siivota kunnolla, asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä työnjälkeeni samoin kuin minä itse, mutta kun AIKA EI RIITÄ siihen. Ja jos aikaa ei kerran anneta, hyvä siivous ei ilmeisesti ole silloin työnantajan eikä asiakkaankaan tavoite...?

      Omaan nilkkaan se tunnollinen työskentely osuu. Joskus olen omissa kohteissani siivonnut niin hyvin, että kaikki luulevat, ettei siellä sotkeennu paikat ollenkaan/koskaan, eli aikaahan voi vaikka vähentää, kun täällähän ei ole pölyä yms likaa... Siinä kiitos hikipäässä ahertamisesta, usein lipsahtanut omalle ajallekin... :(

      Otan kaikki mahdolliset "siivouksen" nopeutuksen vinkit vastaan. ;) ;)

    • nihki

      Lopeta ensimmäisenä se omalla ajalla tekeminen.

      • 9...

        Totta on se, että omalla ajalla ilman palkkaa ei kannata tehdä. Minä itse olen näin paljonkin tehnyt, koska luonteeltani olen velvollisuudentuntoinen ja tottakai jokainen haluaa, että asiakas on tyytyväinen. Tein työtä omalla ajalla ja ilman taukoja kun aika ei olisi muuten riittänyt. Eväätkin söin vasta kotimatkalla tai kotona. Vaikka jokainen tietääkin, että on hullua tehdä työtä omalla ajallaan, niin kyllä ymmärrän niitä, jotka näin tekevät.

        Tarvitaan sellainen väsyminen koko tähän nurjaan tilanteeseen, ennen kuin on kypsä siihen että alkaa pitää lakisääteiset taukonsa ja lopettaa palkattoman työn tekemisen. Minä olen nyt siihen jo aika hyvin oppinut, eli ajattelemaan että ongelma ei ole minun vaan työnjohdon.


    • vkosiivous

      Minä sanosin että jätä tekemättä mitä pystyt. Vessoissa ja sosiaalitiloissakin. Jos sitten joku valittaa niin pakkohan se on sitten siivota.
      Mulla omassa kohteessa keittiötyöntekijä kyttää omaa pukuhuonettaan, laskee varmaan hiekansirutkin, että onko ne lähteneet päivän mittaan..

    • Siivoooja

      Siivooja on kuitenkin se, jonka työ siellä kohteessa nähdään. Ei asiakas sitä välttämättä osaa vielä tänä päivänäkään ajatella, että syy huonoon jälkeen on muualla kuin hänessä. Myönnän, että jos en itsekään olisi siivoustyötä viime aikoina tehnyt, niin voisin automaattisesti luulla, että esim. työpaikkani huono siivous johtuu huonosta siivoojasta. Varsinkin jos sitten ottaisin yhteyttä siivouksen työnjohtoon reklamoidakseni ja sieltä luvattaisiin mielistellen antaa siivoojalle asiasta huomautus. Siivooja on siinä aika ikävässä asemassa ja helposti voi mennä siihen, että haluaa tehdä hyvää jälkeä vaikka menisi terveys ja omaa aikaakin.

      Vaikka väärinhän se on, tottakai. Siksi siihen on pakko näin siivoojana itse oppia asennoitumaan toisin, eikä ottaa asiaa henkilökohtaisesti. Pitää luottaa tarpeeksi itseensä todetakseen, että parhaani näissä olosuhteissa teen, muiden luuloista viis. Ihan sama mitä työnantaja sanoo tai asiakas sanoo, itse voin seistä suorin selin ja oikeasti uskoa, ettei huono jälki ole millään tavalla minun syytäni. Ei vaikka joku näkisi minut välillä istumassa ja hieromassa jalkojani tai syömässä eväitäni ja tekisi ihan mitä johtopäätöksiä tahansa. Ei saa suostua tuntemaan syyllisyyttä ja olemaan puolustuskannalla vain siksi, että joku on päättänyt repiä ihmisestä parhaan mahdollisen tuloksen. Tuloksen, josta siivooja ei edes hyödy muuten kuin ilmaisin, sanallisin kiitoksin.

    • 6+12

      Niin ja saahan sitä ohjaaja/esimies/asiakas tulla kokeilemaan siivota alue annetussa ajassa. :)

      Täytyy nyt vain kaikkien tunnollisten kovettaa itsensä ja tehdä se, minkä annetussa ajassa ehtii, ja se on voi voi, jos jotain jää.

      Harmittaa kyllä se, että kun jokin tila jää väliin, siihen tuhrautuu monesti sitten seuraavalla kerralla sitä enemmän aikaa, kun likaakin on enemmän. Syntyy kierre. Mutta ei sekään ole siivoojan syy.

    • ap.

      Ketjun aloittaja tässä. Kiitos kaikille vastanneille vinkeistä ja tsempeistä! Totuus on, etten vieläkään ehdi tuota kohdetta tehdä määrätyssä ajassa ja koko ajan tulee lisää hommaa, joka pitäisi entisten lisäksi ehtiä tehdä kohteessa myös. Varsinkin näillä helteillä on ollut ihan kamalaa siivota, ei meinaa millään jaksaa. Miten te muut olette pärjänneet töissä? Pitäisikö kaikista kohteista olla jokin kirjallinen soppari, josta siivoojakin voisi tarkistaa, minkä kaiken siivoamisesta on kohteessa sovittu?

      Nyt tuntuu, että työmäärä ja hommat lisääntyvät koko ajan, mutta aika pysyy samana. Olen koettanut vähän jaksottaa hommia kuten neuvoitte, mutta tuntuu, että seuraavalla kerralla se kevyemmin otettu kohde, on kahta kauheammassa kunnossa. Syntyy kierre. Jos jossain (esim. lattioissa tai käsienpesualtaissa) on vähänkin pinttyneempää likaa, en millään ehdi tehdä ajoissa kaikkea. Tuntuu pahalta saada moitteita vaillinaisesti tehdystä työstä. Kai sitten olen vain niin hidas tai jotain...

      • niinpäniin

        Missä puljussa olet töissä?


    • 300000

      Ap, onko ohjaajaa tai esimiestä näkynyt kohteessa opastamassa, miten ehdit siivota mitoituksen mukaan?

      Älä syytä itseäsi äläkä stressaa moitteista, niin vaikeaa kuin se onkin. Ihan turha väsyttää itsensä näissä töissä! Oma jaksaminen ja hyvinvointi ovat kaikkein tärkeimmät. Esimies ei piittaa pätkän vertaa, vaikka sinulta terveys menisi töiden takia.

    • ap.

      Kiitos vastauksista! Kyllä esimies on käynyt, mutta jostain syystä en saa häneltä tarvittavaa opastusta työntekemiseen. Tuntuu, että hän ärsyyntyy kysymyksistäni, jotka varmasti alan ammattilaisen korvaan kuulostavatkin hölmöiltä. Luulen myös, että osasyy avun saamisen niukkuuteen on se, että uusia tulijoita tilalleni on kyllä tulossa. Olen helposti korvattavissa, joten resurssejakaan ei viitsitä sellaiseen henkilöön tuhlata. Vaihtuvuus työpaikkallani on melko suuri.

    • Anonyymi

      Nykyään annetaan lista siitä mitä siivous pitää sisällään ja mitä ei. Ei riitä maalaisjärki siivota kämppää/toimistoa kun pitää kertoa mitä pitää siivota. Minulla on vuosikausia käynyt kotisiivooja ja olen kilpailuttanut firman siivouksia. Kummassakin tapauksessa siivouksen taso on laskenut näiden listojen ja "kellotusten" myötä. En voi mitenkään ymmärtää, että ammatti-ihminen siivoaa hitaammin saman tilan kuin mitä itse siivoan "hammasharja"-pieteetillä. Tämä kommentti kotisiivousta koskien. Toinen mitä ihmettelen, on lause "ulottuvuuskorkeudelta" pyyhitään tomut. Mitäs jos siistijä on lyhyt henkilö eikä sen takia yletä? Ite olen 180 cm ja yletän oikein hyvin korkeammalta pyyhkimään pölyt... Onneksi löytyy vielä yksinyrittäjiä jotka siivoavat kunnolla :-)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      336
      3173
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      110
      2325
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      89
      1705
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      201
      1662
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      71
      1456
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      57
      1323
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      13
      1116
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      22
      1107
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      3
      1083
    10. Vapunviettoon

      Ohjeita palstanaisille: piIIua ei jaella.
      Sinkut
      164
      998
    Aihe