Henkilökortilla matkustaminen

epävarma

Olen matkustamassa Englantiin, ja olen ymmärtänyt, että henkilökortilla matkustaminen onnistuu, kun kyse Eu-maasta. Onko näin varmasti? Jotkut ovat kertoneet, että Englannin päässä onkin kysytty passia, vaikka pelkän poliisin myöntämän kuvallisen henkilökortin tulisi käydä passin sijasta. Kiitos avusta :)

6

799

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihan Varma

Pelkkä henkilökortti ei käy Englannissa, koska Englanti ei kuulu Schengen alueeseen. Eli tarvitset passin jo Suomen päässä, jos lennät vaikka Helsinki Vantaalta (päästäksesi koneen lähtöportille, joudut jo Suomessa käymään viranomaisten passintarkastuksessa kun lennät Englantiin.)
      Eu-alueella ei ole mitään yleistä passivapaata matkustamista, mutta osa EU maista on keskenään sopinut, että passitta voi matkustaa. Näitä tähän alueeseen kuuluvia maita kutsutaan Schengen maiksi. Iso-Britannia ei kuulu näihin maihin ja sinne vaaditaan voimassa oleva passi.

Eli passi hankkimaan ja nopeasti, jos sellaista ei vielä ole.

• Henkilökortti okei

Silkkaa roskaa.

Kas kun eivät Iso-Britannian hallituksen virallisilla sivuilla tiedä mitään minkäälaisesta passipakosta????????????

• Höpsis

Käy se. Itse olin jo 1999 Lontoon reissulla henkilökortin kanssa. Sama juttu Irlannissa.

• Henkilökortti okei

Voit matkustaa henkilökortilla jos olet EEA-maan tai Sveitsin kansalainen. Suomi on EEA-maa, joten jos siis olet suomen kansalainen (tämähän ei ole mitenkään sataprosenttisen varmaa nykymaailmassa, vaikka kirjoitatkin puhdasta suomea), niin et tarvitse passia.

Tämä on ihan selvästi sanottu Iso-Britannian hallituksen virallisilla sivuilla:

https://www.gov.uk/government/publications/what-are-acceptable-travel-documents-for-entry-clearance-ecb08/ecb08-what-are-acceptable-travel-documents-for-entry-clearance#ecb811-identity-cards-of-eea-and-swiss-nationals

• tätä kysyit

Ei tarvi. Kukin EU-maa päättää itsenäisesti, mitä se hyväksyy matkustusasiakirjoiksi ulkomaalaisilta. Iso-Britannia hyväksyy suomalaiselta matkustusasiakirjaksi myös voimassa olevan henkilökortin.

Suomen kansalainen saa käyttää henkilökorttia matkustusasiakirjana passin sijasta matkustaessaan seuraaviin maihin:

Alankomaat, Belgia, Bulgaria, Espanja, Irlanti, Iso-Britannia, Italia, Itävalta, Kreikka, Kypros, Latvia, Liechtenstein, Liettua, Luxemburg, Malta, Portugali, Puola, Ranska, Romania, Saksa, San Marino, Slovakia, Slovenia, Sveitsi, Tsekki, Unkari ja Viro.

Pohjoismaihin (Ruotsi, Norja, Tanska ja Islanti) ei tarvita matkustusasiakirjaa, mutta henkilöllisyys on voitava tarvittaessa osoittaa.

• epävarma

Kiitos! Olen suomen kansalainen, ja näin itsekin ajattelin, että henkilökortin on käytävä, jos kerta poliisinkin nettisivuilla näin kerrotaan. Ajattelin vaan kysäistä, kun tuntuu olevan ihmisillä useammanlaista "infoa". Pitää siis luottaa viralliseen TIETOON :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Häiriköinti

Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      44
      3028
    2. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      23
      2894
    3. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      46
      2747
    4. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      56
      2598
    5. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      58
      2498
    6. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      48
      2480
    7. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      53
      2261
    8. Pohdinttavaksi

No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      2158
    9. Mulla ei oo anteeksi pyydettävää

Muista se! Mieheltä yhdelle naisellE
      Ikävä
      69
      2058
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      2052
    Aihe