Henkilökortilla matkustaminen

epävarma

Olen matkustamassa Englantiin, ja olen ymmärtänyt, että henkilökortilla matkustaminen onnistuu, kun kyse Eu-maasta. Onko näin varmasti? Jotkut ovat kertoneet, että Englannin päässä onkin kysytty passia, vaikka pelkän poliisin myöntämän kuvallisen henkilökortin tulisi käydä passin sijasta. Kiitos avusta :)

6

386

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihan Varma

      Pelkkä henkilökortti ei käy Englannissa, koska Englanti ei kuulu Schengen alueeseen. Eli tarvitset passin jo Suomen päässä, jos lennät vaikka Helsinki Vantaalta (päästäksesi koneen lähtöportille, joudut jo Suomessa käymään viranomaisten passintarkastuksessa kun lennät Englantiin.)
      Eu-alueella ei ole mitään yleistä passivapaata matkustamista, mutta osa EU maista on keskenään sopinut, että passitta voi matkustaa. Näitä tähän alueeseen kuuluvia maita kutsutaan Schengen maiksi. Iso-Britannia ei kuulu näihin maihin ja sinne vaaditaan voimassa oleva passi.

      Eli passi hankkimaan ja nopeasti, jos sellaista ei vielä ole.

      • Henkilökortti okei

        Silkkaa roskaa.

        Kas kun eivät Iso-Britannian hallituksen virallisilla sivuilla tiedä mitään minkäälaisesta passipakosta????????????


    • Höpsis

      Käy se. Itse olin jo 1999 Lontoon reissulla henkilökortin kanssa. Sama juttu Irlannissa.

    • Henkilökortti okei

      Voit matkustaa henkilökortilla jos olet EEA-maan tai Sveitsin kansalainen. Suomi on EEA-maa, joten jos siis olet suomen kansalainen (tämähän ei ole mitenkään sataprosenttisen varmaa nykymaailmassa, vaikka kirjoitatkin puhdasta suomea), niin et tarvitse passia.

      Tämä on ihan selvästi sanottu Iso-Britannian hallituksen virallisilla sivuilla:

      https://www.gov.uk/government/publications/what-are-acceptable-travel-documents-for-entry-clearance-ecb08/ecb08-what-are-acceptable-travel-documents-for-entry-clearance#ecb811-identity-cards-of-eea-and-swiss-nationals

      • tätä kysyit

        Ei tarvi. Kukin EU-maa päättää itsenäisesti, mitä se hyväksyy matkustusasiakirjoiksi ulkomaalaisilta. Iso-Britannia hyväksyy suomalaiselta matkustusasiakirjaksi myös voimassa olevan henkilökortin.

        Suomen kansalainen saa käyttää henkilökorttia matkustusasiakirjana passin sijasta matkustaessaan seuraaviin maihin:

        Alankomaat, Belgia, Bulgaria, Espanja, Irlanti, Iso-Britannia, Italia, Itävalta, Kreikka, Kypros, Latvia, Liechtenstein, Liettua, Luxemburg, Malta, Portugali, Puola, Ranska, Romania, Saksa, San Marino, Slovakia, Slovenia, Sveitsi, Tsekki, Unkari ja Viro.

        Pohjoismaihin (Ruotsi, Norja, Tanska ja Islanti) ei tarvita matkustusasiakirjaa, mutta henkilöllisyys on voitava tarvittaessa osoittaa.


    • epävarma

      Kiitos! Olen suomen kansalainen, ja näin itsekin ajattelin, että henkilökortin on käytävä, jos kerta poliisinkin nettisivuilla näin kerrotaan. Ajattelin vaan kysäistä, kun tuntuu olevan ihmisillä useammanlaista "infoa". Pitää siis luottaa viralliseen TIETOON :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      34
      2448
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      8
      1912
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      17
      1383
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      8
      1260
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1245
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1171
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1101
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1055
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1034
    10. 15
      1014
    Aihe